Département de Sciences de l'Information et de la Communication
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département de Sciences de l'Information et de la Communication by Author "ركروك, خولة"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item دور الاتصال الداخلي في تفعيل الأداء الوظيفي بالمؤسات الجامعية(2023) ركروك, خولةشكل موضوع تفعيل الأداء وتطويره بالمؤسسة عامة والمؤسسة الجامعية خاصة، اهتمام العديد من الباحثين في مختلف المجالات، ولعل أهم عنصر ارتبط به تفعيل الأداء هو عنصر الاتصال وذلك للدور الذي يمارسه في عملية تنسيق وتنفيذ الأعمال على مستوى الهيكل التنظيمي للمؤسسة، وبناء على ذلك فقد سعت دراستنا التي تدور معالمها حول "دور الاتصال الداخلي في تفعيل الأداء الوظيفي بالمؤسسات الجامعية" إلى البحث عن أكثر الأنماط الاتصالية تفعيلا للأداء بالمؤسسة الجامعية محاولينا من خلالها الكشف عن الوسائل الاتصالية المساهمة في الرفع من مستوى الأداء، وصولا لمعرفة أهم المعوقات الاتصالية تأثير على أداء هيئة التدريس والموظف الإداري بالمؤسسة الجامعية. وتحقيقا للأهداف المتوخاة من الدراسة اتبعت الباحثة جملة من الخطوات المنهجية، بدءا بتحديد نوع المنهج المتبع في معالجة الدراسة والمتمثل في منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، والاعتماد على أداة الاستبيان كأداة أساسية في جمع البيانات، وصولا إلى تحديد عينة الدراسة والتي استدعت الدراسة إجرائها وفقا لأسلوب المسح الشامل والذي شمل جميع موظفي وأساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والذي بلغ عددهم 145 أستاذ دائم وموظف إداريا، وبعد المعالجة الكمية وتحليلنا لبيانات الاستمارة توصلنا إلى أهم النتائج التالية: 1. بينت نتائج الدراسة الميدانية تراجع فعالية الوسائل المكتوبة من حيث سرعة الأداء. 2. طغيان الطابع الرسمي في اتصال الرسائل واستقبالها بين مختلف الفاعلين بالمؤسسة الجامعية يكشف نوع القيادة ودرجة الممارسات البيروقراطية في تنفيذ الإجراءات الإدارية. 3. سجلت الدراسة درجة استجابة عالية لمؤشر نمط الاتصال الصاعد بالمؤسسة الجامعية، كما بينت أهمية الاتصالات الأفقية ودورها الفاعل في تفعيل وتحريك أداء الموظفين على مستوى المؤسسة الجامعية محل الدراسة. 4. بينت نتائج الدراسة أن الوسائل الشفهية الأكثر تفعيلا للأداء، والأكثر قدرة على تسريع وتسهيل إجراءات العمل بالمؤسسة الجامعية. 5. سجلت الدراسة درجة استجابة عالية لمعوقات الأداء الوظيفي، حيث كشفت الدراسة أن عامل الوقت في إيصال المعلومات يعد أحد أهم العوامل في نجاح العملية الاتصالية، فالأداء الجيد يرتبط بجودة المعلومات التي توفرها إدارة المؤسسة لموظفيها. 6. أظهرت الدراسة قصور في الأداء وتراجعه نتيجة العطب الذي يصيب العديد من الوسائل الاتصالية وخاصة جهاز الحاسوب، والهاتف الداخلي مما يضطر الموظف إلى التنقل شخصيا للمكاتب الأخرى أو إجراء المكالمة عن طريق هاتفه الخاص. .................................................................................................................................................................. The subject of performance activation and development in the public institution and the university institution in particular, has formed the interest of many researchers in various fields. Perhaps the most important element associated with performance activation is the communication element because of the role it plays in the process of coordinating and executing the work at the level of the organizational structure of the institution. Accordingly, our study on "The role of internal communication in activating the functioning of university institutions" To search for the most effective communication patterns of performance in the university institution by trying to detect communication means to contribute to raising the level of performance in order to identify the most important communication constraints affecting the performance of the faculty and administrative staff of the university institution. In order to achieve the objectives of the study, the researcher followed a number of methodological steps. approach ", starting with the identification of the type of approach taken to the study, namely, a descriptive and analytical survey curriculum, Building on the questionnaire tool as an essential tool in data collection, in order to identify the sample of the study that the study called for according to the comprehensive survey method, which covered all 145 staff and professors of the Faculty of Humanities and Social Sciences and administrative staff, After quantitative processing and analysis of the form data, we achieved the following main results: 1. The results of the field study showed a decline in the effectiveness of written means in terms of speed of performance. 2. The tyranny of the communication and receipt of letters between the various actors of the university institution reveals the type of leadership and the degree of bureaucratic practices in the implementation of administrative procedures. 3. The study scored a high response degree to the rising communication pattern index of the university institution. It also demonstrated the importance of horizontal communication and its active role in activating and moving the performance of employees at the level of the university institution in question. 4. The results of the study showed that the most effective oral means of performance, and the most capable of accelerating and facilitating the work procedures of the university institution. 5. The study recorded a high degree of response to functional constraints. The study revealed that the time factor in the delivery of information is one of the most important factors in the success of the communication process. Good performance is associated with the quality of information provided by the organization's management to its staff. 6. The study showed underperformance and its decline as a result of malfunction to many means of communication, especially the computer, and the internal phone, forcing the staff member to move in person to other offices or make the call via his or her own phone.Item دور الاتصال الداخلي في تفعيل الأداء الوظيفي بالمؤسسات الجامعية(2023) ركروك, خولةشكل موضوع تفعيل الأداء وتطويره بالمؤسسة عامة والمؤسسة الجامعية خاصة، اهتمام العديد من الباحثين في مختلف المجالات، ولعل أهم عنصر ارتبط به تفعيل الأداء هو عنصر الاتصال وذلك للدور الذي يمارسه في عملية تنسيق وتنفيذ الأعمال على مستوى الهيكل التنظيمي للمؤسسة، وبناء على ذلك فقد سعت دراستنا التي تدور معالمها حول "دور الاتصال الداخلي في تفعيل الأداء الوظيفي بالمؤسسات الجامعية" إلى البحث عن أكثر الأنماط الاتصالية تفعيلا للأداء بالمؤسسة الجامعية محاولينا من خلالها الكشف عن الوسائل الاتصالية المساهمة في الرفع من مستوى الأداء، وصولا لمعرفة أهم المعوقات الاتصالية تأثير على أداء هيئة التدريس والموظف الإداري بالمؤسسة الجامعية. وتحقيقا للأهداف المتوخاة من الدراسة اتبعت الباحثة جملة من الخطوات المنهجية، بدءا بتحديد نوع المنهج المتبع في معالجة الدراسة والمتمثل في منهج المسح بشقيه الوصفي والتحليلي، والاعتماد على أداة الاستبيان كأداة أساسية في جمع البيانات، وصولا إلى تحديد عينة الدراسة والتي استدعت الدراسة إجرائها وفقا لأسلوب المسح الشامل والذي شمل جميع موظفي وأساتذة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية والذي بلغ عددهم 145 أستاذ دائم وموظف إداريا، وبعد المعالجة الكمية وتحليلنا لبيانات الاستمارة توصلنا إلى أهم النتائج التالية: 1. بينت نتائج الدراسة الميدانية تراجع فعالية الوسائل المكتوبة من حيث سرعة الأداء. 2. طغيان الطابع الرسمي في اتصال الرسائل واستقبالها بين مختلف الفاعلين بالمؤسسة الجامعية يكشف نوع القيادة ودرجة الممارسات البيروقراطية في تنفيذ الإجراءات الإدارية. 3. سجلت الدراسة درجة استجابة عالية لمؤشر نمط الاتصال الصاعد بالمؤسسة الجامعية، كما بينت أهمية الاتصالات الأفقية ودورها الفاعل في تفعيل وتحريك أداء الموظفين على مستوى المؤسسة الجامعية محل الدراسة. 4. بينت نتائج الدراسة أن الوسائل الشفهية الأكثر تفعيلا للأداء، والأكثر قدرة على تسريع وتسهيل إجراءات العمل بالمؤسسة الجامعية. 5. سجلت الدراسة درجة استجابة عالية لمعوقات الأداء الوظيفي، حيث كشفت الدراسة أن عامل الوقت في إيصال المعلومات يعد أحد أهم العوامل في نجاح العملية الاتصالية، فالأداء الجيد يرتبط بجودة المعلومات التي توفرها إدارة المؤسسة لموظفيها. 6. أظهرت الدراسة قصور في الأداء وتراجعه نتيجة العطب الذي يصيب العديد من الوسائل الاتصالية وخاصة جهاز الحاسوب، والهاتف الداخلي مما يضطر الموظف إلى التنقل شخصيا للمكاتب الأخرى أو إجراء المكالمة عن طريق هاتفه الخاص ........................................................................................................................................................................... The subject of performance activation and development in the public institution and the university institution in particular, has formed the interest of many researchers in various fields. Perhaps the most important element associated with performance activation is the communication element because of the role it plays in the process of coordinating and executing the work at the level of the organizational structure of the institution. Accordingly, our study on "The role of internal communication in activating the functioning of university institutions" To search for the most effective communication patterns of performance in the university institution by trying to detect communication means to contribute to raising the level of performance in order to identify the most important communication constraints affecting the performance of the faculty and administrative staff of the university institution. In order to achieve the objectives of the study, the researcher followed a number of methodological steps. approach ", starting with the identification of the type of approach taken to the study, namely, a descriptive and analytical survey curriculum, Building on the questionnaire tool as an essential tool in data collection, in order to identify the sample of the study that the study called for according to the comprehensive survey method, which covered all 145 staff and professors of the Faculty of Humanities and Social Sciences and administrative staff, After quantitative processing and analysis of the form data, we achieved the following main results: 1. The results of the field study showed a decline in the effectiveness of written means in terms of speed of performance. 2. The tyranny of the communication and receipt of letters between the various actors of the university institution reveals the type of leadership and the degree of bureaucratic practices in the implementation of administrative procedures. 3. The study scored a high response degree to the rising communication pattern index of the university institution. It also demonstrated the importance of horizontal communication and its active role in activating and moving the performance of employees at the level of the university institution in question. 4. The results of the study showed that the most effective oral means of performance, and the most capable of accelerating and facilitating the work procedures of the university institution. 5. The study recorded a high degree of response to functional constraints. The study revealed that the time factor in the delivery of information is one of the most important factors in the success of the communication process. Good performance is associated with the quality of information provided by the organization's management to its staff. 6. The study showed underperformance and its decline as a result of malfunction to many means of communication, especially the computer, and the internal phone, forcing the staff member to move in person to other offices or make the call via his or her own phone.