Département de Sciences de l'Information et de la Communication
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département de Sciences de l'Information et de la Communication by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item الإتصال العمومي الجواري و دوره في تحسين الخدمة العمومية(2019) رغيس, إيناسيحوز مفهوم الخدمة العمومية حيزا معرفيا هاما في سياق النقاشات الأكاديمية والسياسية، كونه يقترن بمسعى الحكومات والهيئات العمومية لتوطين مفهوم شرعيتها عند المواطنين، وأحد الأشكال التي تتواصل بها خاصة في ظل مقتضيات "الحكم الراشد"الذي يبتغي تقديم الخدمة العمومية وفقا معايير شفافية المعلومات وتدفقها، وإشراك كل الفواعل العموميين، وتحقيق المصلحة العامة وهي المبادئ نفسها التي يستمد منها الاتصال العمومي شرعيته لتأسيس خدمات أكثر قبولا ورشدا. وعليه سعت هذه الدراسة، الكشف ومن منظور اتصالي في دور الاتصال العمومي الجواري في تحسين الخدمة العمومية، وتظهر الدراسة التي أجريت على عينة من بلديات ولاية سطيف، أن الاتصال العمومي يساهم في تحسين الخدمة العمومية عبر تحسين تداول المعلومات المختلفة وتفعيل مشاركة المواطنين، غير أن الطريقة التي يتم بها توظيف الاتصال العمومي على مستوى الإدارة الإقليمية لا يكرس شفافية المعلومات الخاصة بالخدمات العمومية وانسيابها باستمرار بسبب عدم التأسيس للوظيفة الاتصالية على مستوى البلديات........................................................................................................ Le concept de service public a un espace de connaissances important dans le contexte des discussions académiques et politiques, car il est associé aux efforts déployés par les gouvernements et les organismes publics pour définir le concept de légitimité parmi les citoyens, ainsi qu’une forme de communication, en particulier dans le cadre des dispositions de "bonne gouvernance" qui vise à fournir un service public conforme aux normes de transparence et de circulation des informations, impliquer tous les acteurs publics et réaliser l'intérêt public, qui sont les mêmes principes à partir desquels la communication publique tire sa légitimité pour établir des services plus acceptables et rationnels. Ainsi, cette étude cherchait à révéler, dans une perspective communicative, le rôle de la communication publique à proximité dans l'amélioration du service public. L'étude réalisée sur un échantillon des municipalités de la Wilaya de Sétif, montre que la communication publique contribue à améliorer le service public à travers l’ amélioration de la diffusion des différentes informations et en activant la participation des citoyens. Toutefois, la manière dont la communication publique est utilisée au niveau de l'administration régionale ne consacre pas la transparence et la circulation de l'information sur les services publics en raison du manque d'établissement de la fonction communicationnelle au niveau municipal............................................................................The concept of public service has an important cognitive space in the context of academic and political discussions, because it is coupled with the efforts of governments and public authorities in order to settle the concept of their legality among citizens, and it is considered as one of forms in which they communicate, particularly under the requirements of "good governance" that seeks to provide public service in accordance with the standards of transparency and flow of information , involvement of all the public activists and achieving the public interest which are the same principles from which the public communication derives its legitimacy to establish more acceptable and legitimate services. Therefore, this study sought to reveal, from a communicative perspective, the role of global public communication in improving the public service. The study that conducted on a sample of the municipalities of Setif state shows that Public communication contributes in improving the public service by improving the circulation of different information and activating the participation of citizens. However, the method in which public communication is employed at the level of regional administration does not devote the transparency and flow of information of the public services due to the lack of establishment of the communication function at the municipal level.Item مساهمة مؤسسات التنشئة الاجتماعية في تكريس التربية على وسائل الإعلام .(2019) أم الرتم, سحرتهدف هاته الدراسة التحليلية إلى معرفة مدى مساهمة مؤسسات التنشئة الاجتماعية في تكريس التربية على وسائل الإعلام، حيث نسلط الضوء على دور كل من الأسرة، المدرسة والإذاعة في تربية وتنشئة الأجيال القادمة إعلاميا. فالتربية الإعلامية هي اتجاه عالمي جديد يختص بتعليم أفراد الجمهور مهارة التعامل مع الإعلام، وذلك لأن الإعلام ووسائل الاتصال الحديثة أصبحت هي الموجه الأكبر والسلطة المؤثرة على القيم والمعتقدات ، والتوجهات والممارسات اليومية والمرشد لسلوكيات النشء ، حيث يرى الخبراء أنه لا يمكن بل من المستحيل منع الأطفال من مشاهدة التلفزيون أو الجلوس على شبكة الانترنت أو لعب ألعاب الفيديو جيم وغيرها من مستحدثات العصر التي أصبحت أمر واقعي مفروض علينا لا يمكن منعه أو القضاء عليه. حيث سئمنا من الشكاوى المتكررة والاتهامات المستمرة لهذه الوسائل، ومن غير المنطقي أن نلغي هذه الوسائل لذلك علينا أن نجد حلول عملية لهذه المشكلة و ذلك من خلال ترشيد استخدام هذه الوسائل و التعرض الواعي لها و التحليل النقدي لرسائلها و إدراك أهدافها و سياستها ،أي عدم التعرض لها بشكل اعتباطي وغير مسؤول و عشوائي مما يؤدي إلى التأثر سلبا بهذه الوسائل ، لذلك يجب أن تتحمل كل من الأسرة والمدرسة و أجهزة الإعلام ( الإذاعة نموذجا ) مسؤولية تربية وتنشئة الأجيال القادمة إعلاميا، و تزويدهم بمهارات التفكير النقدي في تعاملهم مع الوسيلة الإعلامية خاصة الحديثة كالانترنت و الفيديو جيم، و تحصينهم بالوقاية اللازمة ضد التأثيرات السلبية لهذه الوسائل، و النقاش معهم، و السماح لهم بالتعبير عن وجهات نظرهم تجاه ما يشاهدوه أو يسمعوه أو يقرأوه أو يلعبوه، و من ثم نجد جيل قادر على مواجهة وسائل الإعلام بقوة ليس من السهل خداعه أو تضليله أو الكذب عليه....................................................................................................................Le but de cette étude analytique est de savoir dans quelle mesure les institutions de socialisation participent à la diffusion de l’éducation aux médias, où nous mettons en évidence le rôle de la famille, l'école et la radio dans l'éducation des générations futures. L’éducation aux médias est une nouvelle tendance mondiale visant à sensibiliser le public à la capacité de traiter avec les médias, car les médias et les moyens de communication modernes sont devenus le principal guide et autorité influençant les valeurs et les croyances, les tendances et les pratiques quotidiennes et guidant le comportement des enfants. Les experts disent que nous ne pouvons pas empêcher les enfants de regarder la télévision, d’être assis sur Internet, de jouer à des jeux vidéo ou à d’autres technologies modernes qui sont devenues réelles et qui nous sont imposées. Nous en avons assez des plaintes répétées et des accusations persistantes à propos de ces méthodes. Il est illogique d'abolir ces moyens. Par conséquent, nous devons trouver des solutions pratiques à ce problème en rationalisant l'utilisation de ces moyens et l'exposition consciente au contenu en analysant de manière critique leurs messages et en prenant conscience de leurs objectifs et de leurs politiques. Par conséquent, la famille, l’école et les médias (modèle sans fil) devraient être responsables de la formation des générations futures afin de leur permettre de gérer le contenu multimédia en espèces, ainsi que les médias modernes tels que l’Internet et la vidéo, en les immunisant contre leurs effets négatifs et en leur permettant de présenter leur point de vue. À propos de ce qu'ils voient, entendent, lisent ou jouent. Nous recherchons des générations capables de traiter avec les médias avec une grande force, difficile à tromper, à induire en erreur.Item اتجاهات المستهلك الجزائري نحو شراء المنتج الغذائي الجزائري- دراسة تحليلية وميدانية لحملة نستهلك جزائري(2020) دراجي, هاديةتسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على موضوع اتجاهات المستهلك الجزائري نحو شراء المنتجات الغذائية المحلية وأهم العوامل التي تساعد في التأثير على هذا السلوك ومعرفة ما إذا ساهمت الحملة الإعلامية "نستهلك جزائري" في تحسيس المواطن وجعله يٌقبل على شراء المنتج الغذائي المحلي، وذلك من خلال القيام بدراسة ميدانية على عينة من المستهلكين المتواجدين في مدينة عنابة، حيث بلغ حجم هذه العينة 350 مفردة تم اختيارها بطريقة عشوائية، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي إلى جانب منهج التحليل السيميولوجي، وتم استخدام استمارة الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات عن المبحوثين ومعرفة أهم خصائص المبحوثين، كما تم الاستعانة بمقاربة Martine jolie التي اعتمدنا عليها في تحليلنا لأهم ملصقتين تضمنتهما الحملة الإعلامية، ومن أجل تحليل بيانات الاستمارة تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي للعلوم الاجتماعية SPSS الإصدار 21، وقد توصلت الدراسة إلى أن الاتجاه الذي يمتلكه المستهلك الجزائري حيال المنتجات الغذائية المحلية هو اتجاه إيجابي نوعا ما والصورة التي يمتلكها حيال هذه المنتجات هي صورة حسنة وليست سيئة، كما توصلت الدراسة إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للجانب المعرفي والعوامل الداخلية والخارجية المحيطة بالفرد على سلوكه الاستهلاكي، كما تم التوصل إلى أن الحملة الاعلامية "نستهلك جزائري" لم تنجح في تحقيق هدفها الذي تصبوا إليه والمتمثل في تحسيس المستهلك بضرورة الاستهلاك المحلي وأهمية مساهمته في الرقي بالاقتصاد الوطني وهذا راجع لسبب وجيه وهو عدم قدرتها على الوصول إلى عدد كبير من المستهلكين الجزائريين (جمهورها المستهدف). .................................................................................................................................................................................... Cette étude vise à étudier l’attitude du consommateur Algérien vers les produits locaux et surtout les produits alimentaires, connaitre l’impact des différents facteurs qui contribuent à influencer le comportement du consommateur, et savoir si vraiment la compagne médiatique «consommons algérien» contribue réellement à sensibiliser le citoyen algérien et lui faire accepter l’achat du produits alimentaires locaux. Afin de réaliser les objectifs de cette étude, nous avons fait une étude sur un échantillon de consommateurs situés à la ville d’Annaba, ou la taille de cet échantillon a atteint 350 personnes sélectionnés au hasard. La méthode descriptive analytique a été utilisée qui favorise la transition du terrain vers la description de faits réels avec l’usage d’une petite analyse sémiologique. De même, nous avons adopté le questionnaire comme outil principal pour diagnostiquer le public ciblé par cette étude (le consommateur), ce dernier a été distribué au hasard dans le buts de collecter des informations sur les consommateurs et connaitre ses différents caractéristiques, tout comme l’utilisation de l’approche de Martine Jolie sur laquelle nous nous sommes appuyés dans notre analyse sémiologique de deux affiches les plus connus dans la compagne « consommons algérien », et afin d’analyser des données du questionnaires on a utilisé l’logiciel d’analyse statistiques en science sociale SPSS version 21. L’étude a conclu que le consommateur algérien avais une image un peu bonne et positifs, cette recherche à aboutie à l’existence d’un impacte statistiquement signifiant de l’aspect cognitif et des facteurs internes et externes qui entourent le consommateur, nous somme arrivé aussi à d’autre résultats dont la plus importante est que la compagne médiatique « consommons algérien » n’as pas réussie à atteindre son but et son objectif auquel elle vise à sensibiliser les consommateurs à la nécessité de la consommation local et à l’importance de sa contribution à l’avancement de l’économie nationale ,et cela revient à une cause bien claire qui est son incapacité de toucher à un grand nombre de consommateurs algériens (public cible).Item المعلجة الإعلامية للأزمة المالية بالجزائر دراسة تحليلية مقارنة بين صحيفتي النصر والشروق خلال سنة 2016(2020) كتفي, سميرةسعت هذه الدراسة لمعرفة الأهمية التي أولتها كل من صحيفة (النصر، والشروق اليومي) لموضوع الأزمة المالية بالجزائر لسنة 2016، وذلك من خلال تحديد حجم المساحة المخصصة لهذه المعالجة، وموقع نشر المادة الخبرية المتعلقة بمعالجة موضوع الدراسة، بالإضافة إلى معرفة أهم المواضيع المنشورة حول هذا الموضوع، واستخراج أهم أطر المعالجة الإعلامية للأزمة المالية في هذه الصحف. وتندرج هذه الدراسة ضمن البحوث والدراسات الوصفية التحليلية المقارنة في حقل علوم الإعلام والاتصال، حيث اعتمدت الباحثة على منهج المسح الإعلامي الذي يندرج ضمن الدراسات الوصفية، بالإضافة الى الإعتماد على أسلوب المقارنة المنهجية، وقد تم اخضاع مختلف فئات التحليل المدرجة ضمن استمارة تحليل المحتوى الخاصة بهذه الدراسة إلى أسلوب المقارنة من أجل الوصول الى النتائج المرجوة. تمثل مجتمع الدراسة في الصحف المكتوبة اليومية الوطنية بين العمومية والخاصة، حيث شملت عينة هذه الدراسة تحليل مجموعة من المواد الخبرية في كل من صحيفة النصر، وصحيفة الشروق اليومي، في الفترة الممتدة من 01/01/2016 إلى غاية 31/12/2016 بالإعتماد على أداة أساسية هي: "أداة تحليل المحتوى". ومن أهم ما أبرزته هذه الدراسة أن موضوع الأزمة المالية بالجزائر لسنة 2016 لاق إهتماما لدى الصحافة الوطنية من حيث مساحة تغطية هذا الموضوع، حيث نجد أن الصحافة العمومية والخاصة اهتمت بذكر حيثياته وتطوراته كحدث مهم ومتداول من خلال تخصيص مساحة لا بأس بها سواء تعلق الأمر بمساحة العناوين أو النصوص، فقد شغلت حيزا داخل صفحات جريدة النصر والشروق اليومي، ;خصصت صحف الدراسة مواقع جد مهمة لمعالجة هذا الموضوع، حيث كان توزيعها في أغلب الصفحات الداخلية بالإضافة إلى الصفحة الأولى المانشيت والصفحة الثانية والصفحة الأخيرة لكن بدرجة أقل من الصفحات الداخلية، ما يثبت إهتمام هذه الصحف بإعطاء أولوية للموضوع المعالج ضمن صفحاتها على مدار سنة كاملة من المعالجة والتغطية الإعلامية، كما أظهرت نتائج الدراسة التحليلية المقارنة، أن تناول المواضيع المرتبطة أساسا بموضوع الأزمة المالية شكل نوع من عدم التوازن في عرض معطيات الأزمة، حيث نجد تداخل الموضوع الرئيس مع مواضيع أخرى ثانوية كانت في أغلب الأحيان خارجة عن نص الأزمة لأنها تعالج مواضيع أخرى تزامن ظهورها ووقوعها في ظرف الأزمة المالية لسنة 2016. فيما يخص إتجاه معالجة الصحف، فنجد إتجاه الصحف العمومية الممثلة في صحيفة النصر، كان واضحا حسب ما تمليه بيئة العمل في القطاع الإعلامي العمومي، حيث انتهجت هذه الصحيفة الإتجاه الإيجابي المؤيد للمعطيات المنشورة حول الأزمة ولأغلب السياسات الرامية لوضع حلول للخروج منها، وعلى العكس منه نجده في الصحافة الخاصة ممثلة في صحيفة الشروق اليومي التي كانت معارضة في الكثير من الاحيان لمعطيات الأزمة ، من خلال استخدام عبارات سلبية تشخص من خلالها وضعية الجزائر الاقتصادية والاجتماعية في ظل الأزمة، كونها صحيفة خاصة تركز على الرأي أكثر من الإخبار .................................................................................................................................................................... This study pursue to find out the importance of the newspaper (Al Nasr, Al Shorouk Daily) to the topic of the financial crisis in Algeria for 2016, by determining the size of the area allocated to this treatment, the location of the publication of the article related to the treatment of the study’s subject, in addition to knowing the most important topics published on this subject, and extracting the most important frameworks for the media treatment of the financial crisis in these newspapers. This study falls from research and comparative analytical descriptive studies in the field of media and communication sciences, where the researcher relied on the method of media survey that falls within the descriptive studies, in addition to relying on the method of methodological comparison, the different categories of analysis included in the content analysis form of this study were subjected to the comparison method in order to reach the desired results. The study population is represented on the national daily written newspapers between the public and the private, and the sample of this study included an analysis of a group of news materials in each of Al-Nasr newspaper and Al-Shorouk Al-Daily newspaper, from 01/01 to 31/12/2016, depending on an essential tool is: The Content Analysis Tool. One of the most important results of this study is that the issue of the financial crisis in Algeria for the year 2016 has met the national press in terms of coverage of this topic, where we find that the public and private press has been interested in mentioning its reasons and developments as an important and common event by allocating a good space, whether it is related to the area of titles or texts, It occupied a space within the pages of Al-Nasr and Al-Shorouk daily newspaper, The study newspapers devoted very important sites to dealing with this issue, as they were distributed in most of the internal pages in addition to the first page, the second page and the last page, but to a lesser extent than the internal pages, What proves the interest of these newspapers in giving priority to the treated topic within their pages over the course of a full year of treatment and media coverage, as the results of the comparative analysis showed that dealing with issues related mainly to the topic of the financial crisis formed a kind of imbalance in presenting the crisis data, as we find the main topic overlapping Other secondary topics were often outside the text of the crisis because they deal with other topics that coincided with their emergence and occurrence in the financial crisis of 2016. Concerning the direction of the processing of newspapers, we find the trend of the public newspapers represented in Al-Nasr newspaper, it was clear according to the dictates of the work environment in the public media sector, where did this newspaper take the positive trend in support of the data published about the crisis and most of the policies aimed at developing solutions to get out of it, and on the contrary we find it in the private press represented by a newspaper Al-Shorouk daily, which was opposed in many cases to the data of the crisis, through the use of negative expressions that diagnose the economic and social situation of Algeria in the midst of the crisis, as it is a private newspaper that focuses on opinion more than news.Item -الأساليب الإقناعية في البرامج الحوارية السياسية بالقنوات العربية-دراسة تحليلية لبرنامج الإتجاه المعاكس بقناة الجزيرة الإخبارية(2020) بكار, أمينةتهدف دراستنا التي تتمحور حول الأساليب الاقناعية في البرامج الحوارية السياسية بالقنوات الفضائية العربية-دراسة تحليلية لبرنامج "الاتجاه المعاكس" على قناة الجزيرة الفضائية الإخبارية-الى محاولة التعرف على مختلف الأساليب الاقناعية المُوظفة في البرامج الحوارية السياسية عبر التلفزيون، وهذا الهدف لا يُمكن أن يتحقق الا من خلال تجزئته الى أهداف فرعية تساعدنا على تناول الموضوع بموضوعية، وعلى هذا الأساس فقد قمنا بتسليط الضوء على وسيلة التلفزيون ودور كل خاصية من خصائصه في الاقناع، كما عمدنا الى ابراز وتوضيح المفاهيم الجديدة التي ظهرت أثناء الدراسة، دون أن ننسى معالجة جوهر الموضوع وهو السعي لمعرفة الأساليب الاقناعية على مستوى الشكل والمضمون بالاعتماد على أداة تحليل المحتوى، وقد سمحت لنا الإجراءات المنهجية والمعرفية بالتوصل الى جملة من النتائج بلغت بنا هدف الدراسة.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Our study, which focuses on persuasive methods in political talk shows on Arabic tv channels - an analytical study of the "opposite direction" program on Al Jazeera tv news channel - aims to attempt to identify the various persuasive methods employed in political talk shows via television. and this goal can only be achieved By splitting it into sub-goals that help us address the topic objectively, and on this basis we have shed light on the means of television and the role of each of its characteristics in persuasion, and we have also sought to highlight and clarify new concepts that appeared during the study, without forgetting that the essence of the topic is the pursuit of knowledge of persuasive methods at the level of form and content by using analysis content as a tool. The methodological and cognitive procedures allowed us to reach a set of results that reached the goal of the study, the most important results.Item أثر المسؤولية البيئية على صورة المؤسسة الإقتصادية الجزائرية دراسة ميدانية بمؤسسة الإسمنت حامة بوزيان قسنطينة(2020) يخلف, مريم عزةانطلقت إشكالية هذه الدراسة من التساؤل الرئيسي التالي: ما أثر التزام مؤسسة الإسمنت حامة بوزيان بمسؤوليتها البيئية على صورتها الذهنية لدى الأطراف ذوي العلاقة من سكان وموظفين؟ والذي تفرع عنه أربع تساؤلات: ما واقع التزام مؤسسة الإسمنت حامة بوزيان بمسؤوليتها البيئية؟ ما الجهود الاتصالية التي تقوم بها مؤسسة الإسمنت حامة بوزيان وتعكس التزامها نحو البيئة؟ ما المعلومات التي توفرها المؤسسة للأطراف ذوي العلاقة حول التزام المؤسسة بالمسؤولية البيئية؟ ما التوجه العاطفي للأطراف ذوي العلاقة تجاه التزام مؤسسة الإسمنت بمسؤوليتها تجاه البيئة؟، وقد اعتمدنا المنهج الوصفي الذي يهف إلى تحليل وتفسير البيانات الكمية والكيفية، وعلى الاستمارة والمقابلة كأدوات لجمع البيانات وتمثل مجال الدراسة في مؤسسة الإسمنت حامة بوزيان، وفي الأخير توصلنا إلى مجموعة من النتائج أهمها: محاولة بذل مجهودات لإدماج التكنولوجيا النظيفة في عملية إنتاج الإسمنت لزيادة كفاءة المنتجات بيئيا، حماية المؤسسة للسكان والموظفين لا تخرج عن إطار الامتثال للقوانين ومتطلبات شهادة الأيزو 14001، الاتصال البيئي الذي تمارسه المؤسسة مع الموظفين يوفر لهم اطلاع جيد نوعا ما بما تقوم به في مجال البيئة، لم يبادر السكان للاتصال بالمؤسسة للتعرف على ما تقوم به في مجال حماية البيئة، يرى السكان أنه حتى ولو اتجهت المؤسسة لاحترام البيئة في صناعة الإسمنت فإنهم لن يشعروا بالأمان............................................................................................................................................The issue of this study relates to the impact of environmental responsibility on the image of the Algerian economic company. The present study is based on the following main question : What is the impact of the commitment of the Hamma Bouziane cement factory towards its environmental responsibility? This question led us to four questions : What is the reality of the Hamma Bouziane cement plant's commitment to its environmental responsibility? What are the awareness-raising efforts undertaken by the Hamma Bouziane cement plant that reflect its commitment to the environment? What information does the company provide to stakeholders on its commitment to environmental responsibility? What is the emotional attitude of stakeholders towards the cement plant's commitment to its environmental responsibility? The present study achieved the following results: Attempt to make efforts to integrate clean technologies into the cement production process to increase the environmental efficiency of products. The protection of the population and of the employees by the institution does not go beyond the framework of the respect of the laws and the requirements of the ISO 14001 certification. The environmental contact that the company makes with the employees allows them to have a fairly good knowledge of what it does in the environmental field. Residents have not contacted the company to find out what it is doing in the field of environmental protection. Residents note that although the company tends to be environmentally friendly in the industry cement, they won't feel safeItem دور مؤسسة الوقف في دعم العمل الإجتماعي التطوعي بالجزائر مجلس سبل الخيرات بولاية قسنطينة أنموذجا(2020) حبوسة, ابو بكرتهدف الدراسة إلى إبراز دور مؤسسة الوقف في دعم العمل الاجتماعي التطوعي بالجزائر (مجلس سبل الخيرات بولاية قسنطينة أنموذجا) من خلال: - استعراض أبرز المشاريع والأنشطة الصحية والاجتماعية التي يمارسها مجلس سبل الخيرات بهدف المساهمة في دعم العمل الاجتماعي التطوعي بولاية قسنطينة. خلصت الدراسة الحالية إلى النتائج الآتية: - يساهم مجلس سبل الخيرات في دعم المجال الصحي للعمل الاجتماعي التطوعي بولاية قسنطينة. - يساهم مجلس سبل الخيرات في دعم المجال الاجتماعي للعمل الاجتماعي التطوعي بولاية قسنطينة. ............................................................................................................................The study aims to highlight the role of the Waqf Foundation in supporting voluntary social work in Algeria (Council of Ways of Good Work in the Wilaya of Constantine as an example) through: - Reviewing the most prominent health and social projects and activities practiced by the Council of Ways of Good Works, with the aim of contributing to supporting voluntary social work in the wilaya of Constantine. The current study concluded the following results: The Council of Ways of Good Works contributes to support the health field for voluntary social work in the wilaya of Constantine. The Council of Ways of Good Works contributes to support the social field of voluntary social work in the wilaya of Constantine.Item دور الاتصال الشخصي في تحسين الأداء الوظيفي للجماعات المحلية - دراسية ميدانية على عينة من بلدية ولاية سطيف(2021) قرعيش, حدةترمي الدراسة إلى الكشف عن دور الاتصال الشخصي في تحسين الأداء الوظيفي للجماعات المحلية، وذلك من خلال اختيار أربع بلديات من ولاية سطيف، إضافة إلى البحث في أهم الوسائل والأساليب الاتصالية المستخدمة من قبل مصالح البلدية في الاتصال بموظفيها، كما تهدف الدراسة للوقوف على مختلف المعيقات المرتبطة بالإتصال الشخصي التي تحول دون تحقيق مستوى وظيفي أفضل. وتعتمد الدراسة على المنهج الوصفي الذي يندرج ضمن الدراسات الوصفية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في عينتين: الأولى تتمثل في رؤساء مصالح الحالة المدنية للبلديات الأربعة محل الدراسة والثانية عينة من موظفي البلديات محل الدراسة بلغ عددها 510 مفردة، وتم جمع المعلومات اعتمادا على أداتي الاستبيان و المقابلة قصد الإلمام بالموضوع والتوصل إلى نتائج دقيقة ومضبوطة. وفي الأخير توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها: _أن الوسائل الاتصالية المعتمدة بمصالح البلدية هي التقارير والمنشورات الكتابية وكذا الإعلانات اليومية. - للإتصال الشخصي دور في فهم التعليمات والمهام المسداة للعمال والموظفين، ويتجلى ذلك من خلال إنجازها في آجالها ودون أخطاء. - استخدام الاتصال الشخصي بالجماعات المحلية حسن من دافعية ومردودية العمل لموظفي الجماعات المحلية. - هناك مجموعة من الصعوبات المرتبطة بالاتصال الشخصي التي تعيق تحسين الآداء الوظيفي بالجماعات المحلية، من أهمها نقص الدورات التكوينية وافتقاد الكثير من الموظفين لأبسط المهارات الاتصالية. .............................................................................................................. The study aims to reveal the role of personal communication in improving the job performance of local groups, through the selection of four municipalities from the state of Setif. In addition, it aims to investigate the most important means and communication methods used by the municipality’s services in communicating with its employees. The study also aims to identify the various obstacles associated with Personal contact that prevents a better career level. The study relies on the descriptive approach that falls within the descriptive studies. The studied population is represented in two categories: the first one is constituted of the heads of service departments of the four municipalities, and the second, 510 employees of the municipalities. The collection of the data and information is based on the questionnaire and interview tools, in order to control the investigation, and reach accurate and precise results. Finally, our study reached a number of results, the most important are: - The means of communication adopted by the municipality’s services are written reports and publications, as well as daily announcements. - The personal communication has a role in understanding the instructions and tasks given to workers and employees, and this is established by reaching them on time and without errors. - The use of personal contact with local communities improved the motivation and effectiveness of the work done by the employees of local communities - The existence of a number of difficulties associated with personal communication that block improving job performance in local groups. This mostly due to a lack of the simplest communication skills by most employees, and also, to the absence of dedicated training courses.Item صورة الإدارة العمومية في ظل إجراءات تحسين الخدمة(2021) شابي, سارةتناولت هذه الدراسة موضوع صورة الإدارة العمومية في ظل إجراءات تحسين الخدمة، من منطلق آن العلاقة بين الإدارة العمومية والمواطن هي علاقة حتمية ومستمرة، والمواطن الجزائري لطالما ترسمت لديه صورة سلبية عن الإدارة العمومية، نظرا لوجود عدة مشاكل منها التخلف والفساد وبيروقراطية الجهاز الإداري الجزائري ، وهو مـــــــــا جعل الحكومة الجزائرية تسعى لإصلاح الوضع، وتعتمد إجراءات جديدة فـي سبيل تحسين الخدمـة العموميـــــــة، وإعادة بناء علاقة جيدة بين الإدارة والمواطن، حيث تجسد ذلك من خلال مشروع الجزائر الالكترونية 2008-2013. حيث جاءت هذه الدراسة لمعرفة واقع الصورة الذهنية للإدارة العمومية وبالتحديد الإدارة المحلية لدى المواطن في ظل هذه الإجراءات وذلك من خلال الإجابة على التساؤل الرئيسي الأتي: ما هي الصورة الذهنية للإدارة العمومية في ظل إجراءات تحسين الخدمة؟ والذي تفرعت عنه التساؤلات الآتية: - ما هي درجة معرفة المواطن الجزائري بإجراءات تحسين الخدمة العمومية على مستوى الإدارة المحلية (بلدات ولاية عنابة)؟ - ما هو مستوى تكفل الإدارة المحلية (بلدات ولاية عنابة) بانشغالات المواطن؟ - ما هو معدل تقدير المواطن لإجراءات تحسين الخدمة العمومية على مستوى الإدارة المحلية في الجزائر ؟ وتقع هذه الدراسة في خانة الدراسات الوصفية ، وتم الاعتماد فيــــها على منهج المسح لجمع المعلومـــــــــــــــــات والبيانات المطلوبة من المبحوثين، أما عن مجتمع البحث فقد تمثل في عينة من مواطني ولاية عنابة وتم اختيار أربع بلديات من الولاية الأكثر كثافة سكانية (عينة قصدية): عنابة وسط، البوني، سيدي عمار، برحال، في المستوى الأول، ليكون نوع العينة في المستوى الثاني: عينة عرضية ب400 مفردة، مفردة 100 لكل بلدية، وتم توظيف مجموعة من الأدوات في جميع البيانات الميدانية تمثلت في شبكة الملاحظة ، والاستمارة كأداة رئيسية للبحث. وخلصت هذه الدراسة إلى جملة من النتائج: - أغلبية المبحوثين لا يعلمون بالإجراءات الجديدة الخاصة بتحسين الخدمة العمومية على مستوى الإدارة المحلية. - تختلف المشاكل والانشغالات التي يتوجه المواطن إلى مصـــالح البلدية بغية طرحـــــــــــــــــــها على المسؤولين غير أنها تتمحور حول أمور الحياة العامة (سكن، عمل ، شؤون اجتماعية). - هناك تصير من طرف الإدارة المحلية (البلدية) في التكفل بمشاكله وانشغالات المواطن. - لم تساهمت هذه الإجراءات بشكل كبير في تحسين خدمات الإدارة المحلية (البلدية) مع "استمرار ظاهرة الطوابير، عدم تحسن طريقة تعامل الموظف مع المواطن..إلخ). - هذه الإجراءات ليس لها مصداقية لدى المواطن و ثقته فيها ضعيفة مما اثر سلبا على الصورة الذهنية للإدارية المحلية (البلدية) لديه. - غياب البعد الاستراتيجي لدى للإدارات المحلية محل الدراسة (بلدية عنابة، بلدية البوني، بلدية سيدي عمار، بلدية برحال) لبناء صورة ذهنية مرغوبة وايجابية لدى جماهيرها الداخلية والخارجية. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Cette étude a abordé la question de l’image de l’administration publique à la lumière des procédures d’amélioration du service, compte tenu du fait que la relation entre l’administration publique et le citoyen est inévitable et continue, et le citoyen algérien a toujours brossé une image négative de l’administration publique, en raison de l’existence de plusieurs problèmes, dont le sous-développement, la corruption et la bureaucratie du système administratif algérien, qui ont fait que le gouvernement algérien cherche à réformer la situation, à adopter de nouvelles procédures afin d’améliorer le service public et de reconstruire une bonne relation entre l’administration et le citoyen, comme en témoigne le Projet électronique algérien 2008-2013. Cette étude est venue découvrir la réalité de l’image mentale de l’administration publique et plus particulièrement l’administration locale du citoyen dans le cadre de ces procédures en répondant à la question principale : Quelle est l’image mentale de l’administration publique dans le cadre des procédures d’amélioration du service? Les questions suivantes ont été soulevées : - Quelle est la connaissance du citoyen algérien sur les procédures d’amélioration du service public au niveau de l’administration locale (villes de la province d’Annaba)? Quel est le niveau pour s’assurer que l’administration locale (villes de l’État d’Annaba) assure les préoccupations du citoyen? Quel est le taux d’évaluation des mesures d’amélioration du service public au niveau de l’administration locale en Algérie ? Cette étude est située dans la catégorie des études descriptives et était basée sur la méthode d’enquête pour recueillir l’information et les données requises auprès des chercheurs, tandis que pour le milieu de la recherche, elle était représentée dans un échantillon de citoyens de l’État d’Annaba et choisissait quatre municipalités de l’État le plus densément peuplé (un échantillon d’intention) : Annaba Central, Boni, Sidi Ammar, Barhal, au premier niveau, pour être le type d’échantillon au deuxième niveau: un échantillon occasionnel de 400 célibataires, unique 100 par municipalité, et un ensemble d’outils a été utilisé dans toutes les données sur le terrain, qui se composait d’un réseau d’observation, un échantillon de 400 personnes, 100 personnes par municipalité, et un ensemble d’outils de toutes les données sur le terrain. Le formulaire est un outil de recherche majeur. Cette étude s’est terminée par un certain nombre de constatations : La majorité des répondants ne connaissent pas les nouvelles procédures d’amélioration de la fonction publique au niveau de l’administration locale. - Les problèmes et les préoccupations que le citoyen va dans l’intérêt de la municipalité afin de le mettre aux fonctionnaires, mais ils tournent autour des questions de la vie publique (logement, travail, affaires sociales). - Il y a l’administration locale (municipalités) pour s’occuper des problèmes et des préoccupations du citoyen. - Ces mesures n’ont pas contribué de manière significative à l’amélioration des services de l’administration locale (municipalité) avec « le phénomène continu des files d’attente, la façon dont l’employé traite avec le citoyen ne s’est pas améliorée. Etc.). - Ces mesures n’ont aucune crédibilité auprès du citoyen et sa confiance en eux est faible, ce qui a nui à l’image mentale de l’administration locale (municipalité) de son. - L’absence d’une dimension stratégique pour les administrations locales en question (municipalité d’Annaba, municipalité d’Al-Buni, municipalité de Sidi Ammar, municipalité de Barhal) pour construire une image mentale souhaitable et positive auprès de son public interne et externe. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////This study addressed the issue of the image of public administration in the light of the procedures for improving service, in the light of the fact that the relationship between public administration and the citizen is inevitable and continuous, and the Algerian citizen has always painted a negative image of public administration, due to the existence of several problems, including underdevelopment, corruption and the bureaucracy of the Algerian administrative system, which made the Algerian government seek to reform the situation, adopt new procedures in order to improve public service and rebuild a good relationship between the administration and the citizen, as reflected through the Algeria Electronic Project 2008-2013. This study came to find out the reality of the mental picture of the public administration and specifically the local administration of the citizen under these procedures by answering the main question: What is the mental picture of public administration under the procedures of improving the service? The following questions have been raised: - How knowledge able the Algerian citizen is about the procedures for improving the public service at the level of the local administration (towns of Annaba province)? What is the level of ensuring that the local administration (towns of Annaba state) ensures the concerns of the citizen? What is the citizen's rate of assessment of measures to improve the public service at the level of the local administration in Algeria? This study is located in the category of descriptive studies, and was based on the survey method to collect the information and data required from the researchers, while for the research community it was represented in a sample of citizens of the state of Annaba and selected four municipalities from the most densely populated state (a sample of intent): Annaba Central, Boni, Sidi Ammar, Barhal, at the first level, to be the sample type at the second level: an occasional sample of 400 single, single 100 per municipality, and a set of tools was employed in all the field data, which consisted of a network of observation, a sample of 400 individuals, 100 individuals per municipality, and a set of tools from all field data. The form is a major research tool. This study concluded with a number of findings: The majority of respondents are unaware of the new procedures for improving the public service at the local administration level. - The problems and concerns that the citizen goes to the interests of the municipality in order to put it to the officials, but they revolve around matters of public life (housing, work, social affairs). - There are the local administration (municipalities) to take care of the problems and concerns of the citizen. - These measures have not contributed significantly to improving the services of local administration (municipality) with "the continuing phenomenon of queues, the way the employee deals with the citizen has not improved. Etc.). - These measures have no credibility with the citizen and his confidence in them is weak, which has negatively affected the mental image of the local administration (municipality) of his. - The absence of a strategic dimension for the local administrations in question (Annaba Municipality, Al-Buni municipality, Municipality of Sidi Ammar, Barhal municipality) to build a desirable and positive mental image among its internal and external audiences.Item فعالية الحملات الإعلامية في مجال التوعية الرورية بالجزائر- دراسة ميدانية بالمركز الوطني للوقاية والأمن عبر الطرق(2021) أم لرقاب, سميةتعد الحملات الإعلامية أحد أهم دعائم التوعية المرورية في سبيل الحد من تفاقم مشكلة حوادث المرور والحد والتقليل من خطورتها. وعليه سعت هذه الدراسة للكشف عن فعالية الحملات الإعلامية الخاصة بالتوعية المرورية التي يقدمها المركز الوطني للوقاية والأمن عبر الطرق، وعن الدور الذي تلعبه في نشر الوعي المروري وتكريس التوعية المرورية لدى الأفراد، وتظهر الدراسة التي أجريت على عينة من مستخدمي الطريق بولاية سطيف أن هذه الحملات لا تتسم ولا تحقق الفعالية المطلوبة، وهو ما ترجم في الاقتناع بها وبمضامينها ظاهريا فقط من قبل الأفراد المستهدفين وليس باطنيا، لأنها لم تؤثر بدرجة كبيرة على سلوكات واتجاهات الجمهور المستهدف، وهو ما يكشف عن وجود عيوب وهفوات في بناء وتصميم هذه الحملات. ........................................................................................................................................................................ Media campaigns are one of the most important pillars of traffic awareness in order to reduce the phenomenon of traffic accidents and reduce their risks. Accordingly, this study sought to reveal the effectiveness of media campaigns on traffic awareness provided by the National Center for Road Prevention and Security, and the role it plays in spreading and establishing traffic awareness among individuals. The study conducted on a sample of road users in the State of Setif shows that these campaigns do not have the required effectiveness, which has been reflected into a conviction about it and its contents ostensibly by the targeted individuals and not internally, because they have not significantly affected the behaviors and the attitudes of the target audience, so it reveals flaws and lapses in constructing and designing these campaigns.Item العلاقات العامة واتصال الأزمة في الجامعة الجزائرية أثناء الحراك الشعبي(2021) خويدر, نورةجاءت هذه الدراسة لمعرفة دور العلاقات العامة واتصال الأزمة في الجامعة الجزائرية أثناء الحراك الشعبي، وبالأخص جامعة محمد لمين دباغين (سطيف 02) أنموذجا، بعد الأحداث الأخيرة التي عاشها المجتمع الجزائري منذ 22 فيفري 2019 والتي كان لها تداعيات على مختلف المؤسسات ومنها الجامعية، حيث عرفت توقف للدراسة، دخول الأساتذة والطلبة في إضراب، والالتحاق للمشاركة في المسيرات الشعبية التي انتقلت من الشارع الجزائري إلى الحرم الجامعي في ظرف أسبوع، وهنا يظهر دور الأساليب الاتصالية والعلاقات العامة في إدارة الموقف وإنقاذ الموسم الجامعي من خلال ضمان السير العادي للنشاطات البيداغوجية ومواصلة السداسي الثاني. هو ما حاولت الدراسة معرفته من خلال السؤال الإشكالي: - ما هو دور الاتصال الأزماتي كأحد أساليب العلاقات العامة في إدارة تداعيات أزمة الحراك الشعبي على جامعة محمد لمين دباغين سطيف02؟ اعتمدت الباحثة على منهج دراسة الحالة لإعطاء رؤية معمّقة عن تفاصيل الموضوع، ولجمع البيانات الميدانية وظفت الأدوات البحثية التالية: الملاحظة، المقابلة الاستكشافية للكشف عن الإطار المرجعي الذي تبنى عليه الإشكالية وتصاغ الفرضيات، المقابلة المقننة، إلى جانب استمارة الاستبيان مع جمهور المؤسسة من أساتذة وطلبة. وظفت الدراسة العينة القصدية في أداة المقابلة، والعينة الحصصية مع أداة استمارة الاستبيان، فتوصلت بعد تحليل البيانات كميا وكيفيا بالاعتماد على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية الإصدار 23، إلى مجموعة من النتائج منها: - وجود مشاركة قوية لأساتذة وطلبة جامعة محمد لمين دباغين في الحراك الشعبي - غياب التأطير من طرف مصالح الجامعة المكلّفة بالاتصال الأزماتي في إدارة تداعيات أزمة الحراك الشعبي وانتقالها إلى جامعة سطيف 2 - اعتمدت مصالح الجامعة المكلّفة بالاتصال الأزماتي على وسائل اتصالية متنوعة للتواصل مع الجمهور الداخلي خلال تداعيات أزمة الحراك الشعبي - عدم توظيف مصالح الجامعة المكلّفة بالاتصال الأزماتي لوسائل الإعلام التقليدي والحديث للحفاظ على صورة الجامعة بعد تداعيات أزمة الحراك الشعبي - لم تؤدي مصالح الجامعة المكلّفة بالاتصال الأزماتي دور فعّال في علاج تداعيات أزمة الحراك الشعبي على المؤسسة الجامعية سطيف02 .......................................................................................................... Cette étude vise à connaitre le rôle des relations publiques et celui de la communication de crise au sein de l’université algérienne tout au long du mouvement populaire, notamment au niveau de l’université Mohammed Lamine DEBBAGHINE – Sétif 2 en tant qu’un cas d’étude. Après les évènements récents qu’a connu la société algérienne depuis le : 22/02/2019 qui ont affecté les différents établissements y compris l’université où les études ont été suspendus et les enseignant et les étudiant se sont met en grève tout en rejoignant les marches populaires qui sont passées de la rue algérienne eu campus universitaire en une seule semaine. C’est ici qu’apparaitras le rôle des méthodes de communication et des relations publiques dans la gestion de la situation et le sauvetage de l’année universitaire tout en assurant un déroulement ordinaire des activités pédagogiques et la continuité du 2ème semestre. C’est Ce qu’on tente à savoir à travers cette étude en posant la question problématique suivante : Quel est le rôle de la communication de crise en tant que l’un des moyens des relations publiques dans la gestion des répercussions du mouvement populaire sur l’université Mohammed Lamine DEBBAGHINE – Sétif 2 ? La chercheuse s'est appuyée sur la méthode des études de cas pour donner une vision approfondie sur le sujet en détail, et dans le but de collecter des données de terrain, elle a fait recours aux outils de recherche suivants: l’observation, l’ entretien exploratoire, pour révéler le cadre de référence sur lequel le problème est fondé et des hypothèses sont formulées, l'entretien codifié, en plus du formulaire de questionnaire avec le public de professeurs et d'étudiants de l’établissement. L'étude a utilisé l'échantillon intentionnel dans l'outil d'entretien et l'échantillon de quota avec l'outil de formulaire de questionnaire. Après avoir analysé les données quantitativement et qualitativement, en fonction de la version 23 du progiciel statistique pour les sciences sociales, elle a atteint un ensemble de résultats, notamment: - La présence d'une forte participation des professeurs et étudiants de Mohammed Lamine DEBBAGHINE dans le mouvement populaire - L'absence d'encadrement des services de l'université chargés de la communication des crises dans la gestion des répercussions de la crise du mouvement populaire et son transfert à l'Université de Sétif 2 - Les services chargés de la communication des crises se sont appuyés sur de différents moyens de communication pour communiquer avec le public interne lors des répercussions de la crise du mouvement populaire. -Les services de l’université en chargés de la communication des crises n’ont employé ni les médias traditionnels et ni ceux modernes pour préserver l’image de l’université après les répercussions de la crise du mouvement populaire -Les services chargés de la communication des crises n'ont pas joué un rôle efficace pour remédier aux répercussions de la crise du mouvement populaire sur l'établissement universitaire Sétif 02. ..................................................................................................................... This study aims to know the role of public relations and that of crisis communication within the Algerian university throughout the popular movement, in particular at the university Mohammed Lamine DEBBAGHINE - Setif 2 as a case study. After the recent events known by the Algerian society since: 02/22/2019 which affected the various establishments including the university where studies were suspended and teachers and students went on strike while joining the popular marches which passed from the Algerian street to the university campus in a single week. It is here that the role of communication methods and public relations will appear in managing the situation and saving the academic year while ensuring a regular flow of educational activities and the continuity of the 2nd semester. This is what we are trying to find out through this study by asking the following problematic question: What is the role of crisis communication as one of the means of public relations in the management of the popular movement repercussions’ on the Mohammed Lamine DEBBAGHINE - Setif 2 University? The researcher relied on the case study method to give an in-depth view of the subject in detail, and in order to collect field data, she used the following research tools: the observation, the exploratory interview, to reveal the frame of reference on which the problem is based and hypotheses are formulated, the codified interview, in addition to the questionnaire form with the teachers and students public’s of the establishment. The study used the intentional sample in the interview tool and the quota sample with the questionnaire form tool. After analyzing the data quantitatively and qualitatively, according to version 23 of the statistical package for the social sciences, she achieved a set of results, including: - A strong participation of teachers and students of Mohammed Lamine DEBBAGHINE in the popular movement - A lack of supervision by the university services in charge of crisis communication in the management of the popular movement crisis’ repercussions and its transfer to the University Setif 2 - The services in charge of crisis communication relied on different means of communication to communicate with the internal public during the crisis repercussions’ of the popular movement. -University services in charge of crisis communication have used neither traditional nor modern media to preserve the image of the university after the crisis repercussions’ of the popular movement -The services in charge of crisis communication did not play an effective role in remedying the crisis repercussions’ of the popular movement on the Setif 02 university establishment.Item إستخدامات المؤسسات الإقتصادية لمواقع التواصل الغجتماعي في بناء الصورة الذهنية لدى الجمهور(2021) بوبصلة, إيمانتناولت هذه الدراسة موضوع استخدامات المؤسسات الاقتصادية لمواقع التواصل الاجتماعي في بناء الصورة الذهنية لدى الجمهور، من خلال اجراء دراسة تحليلية ميدانية لاستخدام مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الالكترونيات لموقع الفيسبوك، وقد تمحورت مشكلة الدراسة في التساؤل التالي: كيف تستخدم المؤسسات الاقتصادية مواقع التواصل الاجتماعي في بناء الصورة الذهنية لدى الجمهور؟ كما سعت إلى تحقيق جملة من الأهداف تمثلت أهمها في: التعرَف على الخطوات المتبعة من طرف مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الالكترونيات في الاستراتيجية الاتصالية التي تتبعها في تسيير صفحتها على موقع الفيسبوك من أجل بناء صورتها الذهنية، وذلك في ظل ما تعيشه من منافسة مع المؤسسات الأخرى ذات نفس النشاط، والتعرَف على كيفية تأثير شكل ومضمون صفحة مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الالكترونيات على موقع الفيسبوك في بناء صورتها الذهنية، و رصد آراء الجمهور حول كيفية تسهيل موقع الفيسبوك من تحقيق التواصل والحوار والتفاعل بينه وبين مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الالكترونيات، وكذلك التعرَف على تقييم الجمهور للصورة الذهنية للمؤسسة بناء على ما تقدمه عبر صفحتها على موقع الفيسبوك بناء على البعد المعرفي والعاطفي. وقد استندت الدراسة على كل من البنائية الوظيفية ونظرية الاتصال الحواري كمداخل نظرية، أما بالنسبة للمنهج المتبع في الدراسة فتم الاعتماد على منهج المسح الوصفي التحليلي، وعلى كل من المقابلة، تحليل المضمون والاستبيان كأدوات رئيسية لجمع البيانات. أين تم اجراء مقابلة مع المسؤول عن مصلحة التسويق والاتصال الرقمي على مستوى مؤسسة IRIS، وتحليل مضمون صفحة المؤسسة على موقع الفيسبوك IRIS Algérie، واستفتاء 214 مفردة من جمهور المؤسسة المتابع لها على صفحتها عبر موقع الفيسبوك. وبعد تفريغ وتحليل البيانات المتحصل عليها، تم التوصل إلى جملة من النتائج أهمها: - الخطوات التي تتبعها مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الإلكترونيات في اعداد استراتيجيتها الاتصالية المتمثلة في عملية التشخيص، وتحديد الأهداف، والرسائل الاتصالية (المواضيع)، إعداد رزنامة للنشر والقيام بعملية التقييم لمنشوراتها، بالاستعانة ببعض البرامج التكنولوجية تساهم في بناء صورة ذهنية للمؤسسة لدى جماهيرها في ظل ما تعيشه من تنافس مع المؤسسات الأخرى في البيئة الافتراضية. - يؤثر شكل ومضمون صفحة مؤسسة IRIS الاقتصادية لصناعة الالكترونيات على صورتها الذهنية من خلال توافر عدة عناصر أهمها توافر عناصر الهوية البصرية (اللوغو والشعار)، معدل النشر، الوسائط المستخدمة كأساليب لعرض المضامين، اللغة المستخدمة في النشر، المواضيع التي يتم عرضها (المتعلقة بالمنتجات، الأنشطة، خدمات الاتصال، المسؤولية الاجتماعية، احياء المناسبات)، الأهداف المنشودة من المضامين، والاستمالات الاقناعية المستخدمة في العرض، ودرجة التفاعل التي يبديها الجمهور تجاه مضامين الصفحة. - سهَل موقع الفيسبوك الوصول والتعرف على المؤسسة من خلال الخوارزمية(l’algorithme) التي يعمل بها (اقتراح الصفحة للإعجاب) خاصة وأنه من السَهل استخدام موقع الفيسبوك حيث أن هذا الأخير لا يحتاج إلى عملية معقدة من أجل انشاء حساب عليه إضافة إلى مجانية العملية ، كما سهَل التواصل مع المؤسسة و التَعرف على المنتجات والنشاطات بشكل فوري من خلال المعلومات التي تُوفرها صفحة المؤسسة ، إضافة إلى أنه أعطى إمكانية انشاء حلقات حوارية وتفاعلية من خلال طرح التساؤلات والاستفسارات وابداء الآراء حول المؤسسة ومنتجاتها وخدماتها، إضافة وأيضا إلى تكرار الزيارة لصفحة المؤسسة ودعوة أفراد آخرين لزيارة الصفحة، وبالتالي فمحتويات الصفحة تساهم في الحفاظ على زائريها من المستخدمين وتضمن تكرار زيارتهم. - عملية تقييم الجمهور لصورة المؤسسة الذهنية على موقع الفيسبوك ببعديها المعرفي والعاطفي جاءت بين الايجابية والسلبية ،لارتباطها بشكل كبير بعامل الاهتمام بالمؤسسة بمنتجاتها وخدماتها ومعدَل متابعة صفحتها ، وإلى عامل الفروقات الفردية (السن، الجنس، المستوى التعليمي) والتجربة الذاتية الناتجة عن التعامل مع المؤسسة .لذلك لا يمكن الوصول إلى صورة ذهنية ثابتة للمؤسسة لدى جماهيرها. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L’étude traite l’utilisation des réseaux sociaux par les entreprises économiques dans la construction de leur image mentale chez le public en optant pour une étude analytique sur terrain traitant l’utilisation de Facebook par l’entreprise économique : IRIS. Et Le problème de l’étude est donc centré sur la question suivante : Comment les institutions économiques utilisent-elles les réseaux sociaux pour construire leur image mentale du public ? Cette étude cherche également à atteindre un certain nombre d’objectifs, dont le plus important est d’identifier les mesures prises par IRIS, l’entreprise d’électronique, dans sa stratégie de la gestion de sa page Facebook afin de construire son image de mentale, surtout parce qu’elle est en concurrence avec d’autres entreprises ayant la même activité, et d’identifier comment le format et le contenu de sa page de Facebook peuvent influencer la construction de son image mentale. Aussi, de surveiller l’opinion publique sur la façon dont Facebook facilite la communication et l’interaction avec IRIS, et l’évaluation de l’image mentale de l’entreprise perçue par le public en fonction de ce qu’elle présente sur sa page Facebook et de la dimension cognitive et émotionnelle. L’étude est fondée à la fois sur la structure fonctionnelle et la théorie de la communication conversationnelle comme intrants théoriques. Également, Au cours de l’étude, l’approche analytique de l’enquête descriptive ainsi que l’analyse du contenu et le questionnaire correspondants ont été utilisés comme principaux outils de collecte de données Il s’agit donc, d’une interview avec l’Entreprise IRIS, de l’analyse du contenu de la page Facebook de l’Enterprise IRIS, en optant pour un questionnaire de 214 personnes du public de son entreprise sur sa page Facebook. Suite à la désagrégation et à l’analyse des données obtenues, une série de résultats ont été obtenus, dont les plus importants sont : -Les mesures prises par IRIS dans la préparation de sa stratégie opérationnelle de diagnostic, de ciblage et de communication (thèmes), la préparation d’un calendrier de publication, et l’évaluation de ses publications en utilisant certains programmes technologiques contribuent à bâtir son image d’entreprise parmi ses publics en concurrence avec d’autres entreprises dans l’environnement virtuel. - la forme et le contenu de la page de l’entreprise affectent son image par la disponibilité de plusieurs indicateurs, dont les plus importants sont la disponibilité des éléments d'identité visuelle (logo), le taux de publication, les supports utilisés comme méthodes pour afficher le contenu, la langue utilisée dans la publication, les sujets qui sont publiés (liés aux produits, activités Services de communication, responsabilité sociale, commémoration d'événements), les objectifs souhaités du contenu, les sollicitations persuasives utilisées dans la présentation, et le degré d'interaction que le public montre vers le contenu de la page. - Facebook a facilité l’accès et l’identification de l’entreprise grâce à l’algorithme dans lequel il fonctionne (propositions de pages à aimer). Il a également facilité la communication avec l’entreprise et l’identification immédiate de ses produits et activités à travers les informations fournies par sa page. Il a aussi créé la possibilité d’interagir avec l’entreprise pour poser des questions, demander de renseignements, et exprimer leur avis sur elle, ses produits, et ses services. En plus, quand les utilisateurs de Facebook visitent la page fréquemment et invitent les autres à faire la même chose, la page s’assure de garder ses abonnés en fonction de son contenu. – l’évaluation publique de l’image mentale de l’entreprise sur Facebook et à la fois positive et négative, car elle est fortement liée au facteur d’intérêt de l’entreprise pour ses produits et services et son taux de suivi. Elle est aussi liée au facteur des différences individuelles (âge, sexe, niveau de scolarité) et à l’individu - expérience résultant de la relation avec l’entreprise. C’est donc très difficile d’avoir une seule image prévalente. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aims to investigate economic enterprises’ use of social networks to build their corporate image. It is conducted through the analysis of a field study dealing with the use of Facebook by the economic enterprise, IRIS. The problem of this study is therefore centered on the following question: How do economic enterprises use social networks in the construction of their corporate image? This study also seeks to achieve a number of objectives, the most important of which is to identify the measures taken by IRIS, the electronics manufacturing company, in its communication strategy for the management of its Facebook page in order to create its corporate image amongst the public (since it competes with other companies with the same activity), and how the form and content of IRIS Facebook page could influence the construction of its corporate image. Moreover, another objective is to monitor public opinion on how Facebook facilitates the communication and interaction with IRIS Electronics and to identify its perceived corporate image based on what it displays on its Facebook page. The study is based on both functional constructivism and communicative theories as theoretical inputs, and it aims to reach its objectives by the medium of an analytical descriptive method wherein the interview which was conducted with IRIS’s head of Marketing and digital communication, the analysis of their Facebook page content, and the questionnaire provided for 214 of the page’s followers were all key tools for data. Following the disaggregation and analysis of the obtained data, a series of results were achieved. The most important of which are: - The measures taken by IRIS company as part of its strategy including diagnosis, targeting and communication messages (subjects), the publication schedule, and the evaluation of the posts with certain technological programs contribute to the construction of its corporate image as it competes with other companies in the virtual environment. - the format and content of the enterprise’s page affect its corporate image based on several factors. The most important of which are the availability of visual identity elements (logo), the publication rate, the media used to display the content, the language used in the posts, the subjects that are published (related to products, activities, communication services, social responsibility, the commemoration of events), the desired objectives of the content, the persuasive solicitations used in the presentation, and the degree of interaction of the audience with the content of the page. - Since Facebook is easy to access, and creating an account is not a complicated process, learning about the company has become easy, and it has facilitated its identification through the algorithm (pages to like) in which it operates. Moreover, Facebook has enabled communication with the company and the immediate identification of its products and activities through the information provided by its page. It also gave the possibility to remain interactive with it by asking questions, inquiring about information, and expressing their own opinions about the company, its products, and its services. Depending on its content, thus, the company ensures that the rate of its following and page visiting is high and frequent. - The public evaluation of the corporate image of the enterprise on Facebook is positive and negative, as it is largely associated with the attentiveness of the corporate in regard to its products and services and its following rate. It is also associated with the individual difference (age, sex, level of education) and their personal experience with the corporate. Therefore, it is not possible to have one prevailing and consistent image.Item المعالجة الإعلامية للقضايا الإجتماعية في البرامج التفاعلية في الفضائيات العربية(2021) مسامح, وهيبةتهدف دراستنا التي تتمحور حول المعالجة الإعلامية للقضايا الاجتماعية في البرامج التفاعلية في الفضائيات العربية- دراسة تحليلية لبرنامج قمرة2 على MBC1- إلى تحليل خصوصية شكل ومضمون البرامج التفاعلية من خلال برنامج قمرة2 والتي تعكسها مجموعة من التساؤلات التي طرحتها الدراسة ضمن فئات الشكل والمضمون، وتنتمي الدراسة إلى البحوث الوصفية التحليلية في حقل الإعلام والاتصال المستخدمة لمنهج مسح مضمون وسائل الإعلام وفي إطاره يعتبر تحليل المحتوى الأداة الأنسب له ما جعل الدراسة تعتمد عليها كأداة رئيسية، وتم جمع بيانات الدراسة التحليلية من خلال استمارة تحليل المحتوى، من عينة قصدية بأسلوب المسح الشامل لكل حلقات البرنامج التفاعلي قمرة2 كما اعتمدت الدراسة على البنائية الوظيفية كمنظور عام للدراسة وعلى نظرية ترتيب الأولويات ونظرية الأطر الإعلامية كنظريات جزئية، وتوصلت الدراسة إلى وجود خصوصية سواء على مستوى فئات الشكل أو فئات المضمون للبرنامج محل التحليل كما لاقت القضايا الاجتماعية اهتماما لدى البرنامج التفاعلي قمرة2 من خلال المساحة المخصصة ومن خلال تنوع المواضيع المطروحة وأساليب طرحها. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Our subject study tackles media treatment processing of social issues in interactive TV programs broadcasting on Arab satellite channels -Analytical study of the Qomra2 program on mbc1- it aims to monitor and analyze the format particularity and content particularity of interactive programs through Qomra2, and in which they reflect a set of questions raised by the study within categories of format and content. This study belongs to analytical descriptive studies in the field of information and communication sciences, where the method of research used in the case study is a Content media survey that appropriate with descriptive studies, and we used in gathering data a designed content analysis format to collect from every episode of Qumra season 2 which were broadcasted on MBC1 from intentional sample, and we relied also on structural functional paradigm within Agenda Setting theory and Media Frames theory in order to achieve the desired objectives. One of the most important results of this study is: the interactive programs Qumra2 is concerned with a diverse number of social issues and it occupied an important space, and for covering the topics of these issues we mentioned a variety of ways, in addition it used the structure format that is suitable for interactive programsItem الأساليب الإتصالية للأحزاب السياسية الجزائرية ودورها فيتفعيل المشاركة السياسية(2021) قرة, عائشةترمي الدراسة إلى الكشف عن مختلف الأساليب الاتصالية التي توظفها الأحزاب السياسية، وذلك من خلال اختيار حزبين سياسيين مختلفين هما حزب جبهة التحرير الوطني وحركة مجتمع السلم، بالإضافة إلى البحث في أهم النشاطات التي تقوم بها الأحزاب السياسية محل الدراسة والتي تصب في تفعيل المشاركة السياسية لأفراد المجتمع، كما تهدف الدراسة إلى الوقوف على مختلف المعوقات التي تحول دون الأداء الفعال للرسالة الحزبية في تفعيل المشاركة السياسية. وتعتمد الدراسة في منهجها على المنهج الوصفي الـذي ينـدرج ضـمن الدراسـات الوصـفية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في عينتين حيث: الأولى تتمثل في القائم بالاتصال على مستوى الحزبين والثانية عينة من نخبة المجتمع بلغ تعدادها 256 مفردة، وتم جمع البيانات والمعلومات بالاعتماد على أداتي المقابلة واستمارة الاستبيان الالكتروني قصد الإلمام بالموضوع والتوصل إلى نتائج دقيقة ومضبوطة. تأسيسا على الدراسة الاجرائية والميدانية توصلنا إلى جملة من النتائج أهمها: أن الأحزاب السياسية توظف مختلف الأساليب الاتصالية بطرق متفاوتة، لكنها تركز أكثر على الأساليب الاتصالية الحديثة. أن الأساليب الاتصالية الحديثة أكثر فعالية واستخداما من طرف النخبة في تنمية الوعي السياسي والمعارف والخبرات السياسية. وفرت الأساليب الاتصالية الحديثة مساحات مفتوحة وحيوية للأحزاب السياسية للتواصل مع الأفراد وفتح فضاءات معهم للنقاش بغية إشراكهم في العمل السياسي عن طريق النشر والتعليق ومشاركة وتداول المضامين. المشاركة السياسية في الجزائر ضعيفة وهذا راجع إلى الكثير من الأسباب أهمها انعدام الثقة في الأحزاب السياسية وحالة الاغتراب السياسي. ........................................................................................................................................................................... This research work attempt to identify the various communication tools which used by political parties; FLN & MSP. In addition to researching of the most important activities by those political parties, which aimed to activate the political participation of society. The study also, focus to identify the obstacles to the effective performance of the party political messages in activating political participation. The current study based on the descriptive approach that is included in the descriptive studies, and the study community represented in two samples: the first one is the two political parties FLN & MSP, and the second is a sample of the community elite contained 256 singles. The data of study collected based on the interview form and the E-Questionnaire. Finely, Based on the procedural and field, the study concluded with many results, the most important finding are: The modern communication tools are more effective and used by the two parties political FLN & MSP. The elite used the modern communication tools to develop political awareness, knowledge and political experiences. Modern communication tools have open vital spaces for political parties to communicate with society, and open spaces with them for discussion in order to engage them in political work through commentary, and content sharing. Political participation in Algeria is weak, due to the lack of confidence in political parties.Item واقع إستخدام العلاقات العامة لموقع التواصل الإجتماعي و دوره في تحسين ضورة المؤسسة(2021) تبري, ساميةلقد أثار التصور الجديد في العمل المؤسساتي، خصوصاً مع الاقبال المتزايد لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي وفي مقدمتها موقع الفايسبوك (Facebook) من قبل المؤسسات تساؤلات عديدة حول مدى نجاعة هذه التطبيقات في بناء إستراتجيات اتصال فعّالة مع جماهيرها، و يتمحور موضوع دراستنا حول واقع استخدام العلاقات العامة لمواقع التواصل الاجتماعي ودوره في تحسين صورة المؤسسة _دراسة تحليلية ميدانية للصفحة الرسمية لمجمع سيفيتال عبر موقع الفايسبوك Facebook_، وحاولت الباحثة في هذه الدراسة الإشارة إلى ديناميكة عمل العلاقات العامة داخل المؤسسة وأهميتها في بناء وتحسين صورتها، كما تطرقت إلى وظائفها الأساسية والوسائل التي تستخدمها لعرض أنشطتها على الجماهير، وكيف انتقل هذا المجال من استخدام وسائل الاتصال التقليدية أحادية الاتجاه إلى الاعتماد على الوسائل التفاعلية الرقمية متعددة الاتجاهات والتي وظفت كأداة فعّالة لتحسين صورة المؤسسات الاقتصادية. وسنحاول دراسة إشكالية واقع استخدام جهاز العلاقات العامة لمؤسسة لموقع الفايسبوك CEVITAL ودوره في تحسين صورتها. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Suite à la nouvelle perception dans le domaine institutionnel, surtout avec l’augmentation d’utilisation des sites de réseaux sociaux, en particulier Facebook, plusieurs questions ont été soulevées sur l'efficacité de ces applications dans la création des stratégies de communication efficiente pour leur public, Par la mise en évidence de cette perception le sujet de notre étude base sur la réalité de l'utilisation des relations publiques, Pour les médias sociaux et son rôle dans l'amélioration de l'image de l’entreprise. on vise à établir _ une étude d’analyse sur la page officielle du groupe Cevital via Facebook _ la chercheuse dans cette étude a tenté de se référer au dynamisme du travail de relations publiques au sein de l'entreprise et à son importance dans l'élaboration et l'amélioration de son image, et a également evoquè ses fonctions de base et les moyens qu'elle utilise pour présenter ses activités a son publiques, Et comment ce champ a-t-il passé de l'utilisation des moyens classique de communication unidirectionnels à l'utilisation de moyens interactifs numériques multidirectionnels, qui ont été utilisés comme un outil efficace pour améliorer l'image des entreprises économiques? A partir de là nous tenterons d’étudier la problématique de la réalité de l’utilisation du service de relations publiques du groupe CEVITAL sur le site Facebook et son rôle dans l’amélioration de son image.Item الحملات الإعلامية التوعوية الصحية لسرطان الثدي - دراسة ميدانية بمديرية الصحة والسكان بولاية سطيف(2021) حامدي, كنزةتهدف هذه الدراسة لتقييم فعالية الحملات الإعلامية في التوعية من سرطان الثدي المقدمة من طرف مديرية الصحة والسكان بولاية سطيف، وفي سبيل ذلك تم اعتماد منهج المسح بالعينة وتشكيلة من أدوات جمع البيانات تمثلت في الملاحظة والمقابلة والاستمارة، حيث تم استفتاء 327 مفردة من جمهور حملات مديرية الصحة والسكان بولاية سطيف حول سرطان الثدي، كما تم إجراء العديد من المقابلات مع المكلف بالإعلام والاتصال على مستوى المديرية. وقد توصلت الدراسة في شقها الميداني الأولى -المقابلة- إلى حقيقة مفادها أن حملات مديرية الصحة والسكان لولاية سطيف لم تصل بعد إلى مستوى عالي من الفعالية لغياب خلفية نظرية، وبعد علمي تستند عليه في تخطيطها وإعدادها، وهو ما يفسر في النشاط العشوائي لتحديد موضوع الحملة وجمع معلوماتها، والجمهور المستهدف منها وإعداد مضامين رسائلها، واختيار وسائل عرضها، وحتى جدولة فعالياتها التي تفتقر إلى التقييم العلمي. أما في الشق الثاني من الدراسة الميدانية، فقد توصلت إلى نتائج مفادها أن حملات مديرية الصحة والسكان لسرطان الثدي لم تحقق درجة عالية من الفعالية مقارنة بنسبة التعرض المعتبرة لهذه الحملات، وأراء واتجاهات الجمهور الإيجابية نحو درجة أهميتها، إقناعيتها، وفهمها، ووضوحها، أي أنها لم تنعكس في تأثيراتها على البعد المعرفي لجمهور حملاتها الذي تجسد في قدرته على تذكر واكتساب المعلومات من هذه الحملات، ولا في إحداث تأثيرات على البعد الوجداني، وبالتالي لم تنعكس هذه الاتجاهات على المستوى السلوكي، وتترجم في شكل سلوكات صحية نابعة من إحساس الفرد بالمسؤولية تجاه صحته، حيث لم يتعدى دوروها التأثير الآني فقط. ................................................................................................................................................................................L’étude vise à évaluer l’efficacité des campagnes d’information sur la sensibilisation au cancer du sein mené par la direction de la Santé et la Population de Satif, dans lesquelles un sondage et divers outils de collecte de données ont été adoptés, y compris l’observation, l’entrevue et le développement. Le sondage sur le cancer du sein a été mené auprès de 327 individus du public des campagnes de la direction de la Santé et de la Population de la wilaya de Satif, et plusieurs entrevues ont été menées avec le responsable de l’information et de communication au niveau de la direction. L’étude a constaté en ce qui concerne l’interview que les campagnes de la direction de la Santé et de la Population de la wilaya de Satif n’ont pas encore atteint un niveau élevé d’efficacité en raison de l’absence d’une formation théorique, et un recul scientifique sur le quelle basée la planification et la préparation, qui est expliquée dans l’activité aléatoire pour déterminer le sujet de la campagne et recueillir ses informations sur le public cible. Préparer le contenu de leurs messages, choisir leurs moyens de présentation, et même planifier leurs activités qui manquent d’évaluation scientifique. Dans la deuxième partie de l’étude terrain, conclusion est que les campagnes concernant le cancer du sein de la Direction de la santé et de la population n’avaient pas été très efficaces par rapport à l’exposition déclarée d’une telles campagnes, et les opinions et tendances positives du public quant à leur importance, la persuasion, la compréhension et la clarté, n’ont pas reflété leurs efficacité sur la dimension cognitive de l’auditoire des campagnes, ce qui se répercute sur leur capacité à se souvenir de ces campagnes et à en tirer des informations, et aussi leurs effets sur la dimension émotionnelle, et ainsi ces tendances n’ont pas eu un impact au niveau comportemental, et ne se sont pas traduites en comportements sains découlant du sens de la responsabilité de l’individu pour sa santé. Leurs rôles n’ont eu qu’un impact temporaire.Item واقع إستخدام العلاقات العامة الالكترونية لدى الإدارة العمومية في الجزائر /دراسة ميدانية تحليلية للصفحة الرسمية لبلدية سطيف عبر موقع الفيسبوك(2022) راجعي, الطاهرتسعى الدراسة الحالية إلى الكشف عن واقع استخدام العلاقات العامة الإلكترونية لدى الإدارة العمومية في الجزائر من خلال النظر إلى أهمية العلاقات العامة للمؤسسة خاصة من خلال شبكات التواصل الاجتماعي وما تقدمه من امكانيات التفاعل والمشاركة مع الجمهور، وذلك انطلاقا من إجراء دراسة تحليلية ميدانية للصفحة الرسمية لموقع الفيسبوك ببلدية سطيف، حيث تم الاعتماد على المنهج المسحي، واختير تحليل المحتوى الإلكتروني كأداة رئيسية في جمع البيانات ومعالجتها، كما تم الاعتماد أيضا على أداة المقابلة وذلك بهدف معرفة استراتيجية بلدية سطيف في استخدام موقع الفيسبوك في مجال العلاقات العامة. أما عن النتائج فقد توصلت الدراسة إلى نتيجة عامة مفادها أن بلدية سطيف تستخدم صفحة الفيسبوك في نشر إعلاناتها وذلك بنسبة 70.55%. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This ground work study aims at identifying the use of the public electronic relations in the public administration sector of Algeria. The study checks the importance the public relations for institutions especially through using social media networks which enable posting and therefore engaging with the public. In this study, which analyses the facebook page of Setif’s Municipality, the researcher followed the survey approach and used electronic content analysis as a tool for data collection and analysis. The researcher also exploited the interviewing tool as he aimed at understanding the strategy of Setif Municipality in using facebook in the field of public relations. The findings of the study reveal that the facebook page of Setif’s Municipality is used in posting announcements for about 70.55 percent.Item ممارسة العلاقات العامة في المؤسسات الاستشفائية العمومية: دراسة ميدانية على عينة من مستشفيات بالجزائر العاصمة(2022) حبيب, ولد مجبرنسعى من خلال هذه الدراسة الموسومة '' ممارسة العلاقات العامة في المؤسسات العمومية الاستشفائية " تسليط الضوء على الواقع العملي لطبيعة هذه الممارسات في المؤسسات الصحية العمومية، وهذا على عينة من مستشفيات الجزائر العاصمة التي باغ عددها اثنا عشر) 12 (مستشفى عمومي، وانطلقت مجريات البحث بدءا بتحديد التساؤل الرئيسي للبحث: ما مدى ممارسة العلاقات العامة بالمؤسسات الاستشفائية العمومية لولاية الجزائر العاصمة محل الدراسة بطريقة صحيحة ومضبوطة؟ وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي باستخدام أداة الاستبيان، المقابلة والملاحظة، وبعد جمع البيانات وإخضاعها للقياس توصلت الدراسة إلى: يتمتع ممارسو العلاقات العامة بالمؤسسات الاستشفائية بمجموعة من الخصائص الاتصالية والمعرفية والتي تبقى تعرف تفاوتا نسيبا لديهم. إن موقع ومكانة العلاقات العامة باعتبارها جهاز إداري واتصالي بالنسبة للهيكل التنظيمي للمؤسسات الاستشفائية غير ملائم تماما لممارسة هذا النشاط بالشكل الصحيح والفعال ما سيؤثر على تحقيق الأهداف الصحية والخدمات العمومية المرتبطة بهذه الهياكل. أداء وظائف ونشاطات العلاقات العامة ما زال سطحي وكلاسيكي ولم يرق للمستوى الأداء لعلمي حتى وأنها تمارس جميع الوظائف لكن تبقى بشكل اعتباطي ومحدود. إن دور العلاقات العامة بالنسبة للإدارة الأزمات التي تعترض المستشفيات من أجل احتوائها ليس فعالا بالشكل الكافي والمطلوب، ولا تضمن في نفس الوقت تحديد المخارج الرئيسة لها ولا الوقاية منها مستقبلا. تعاني العلاقات العامة بالمؤسسات الاستشفائية من عدة حواجز وعراقيل لها انعكاسات سلبية على الممارسات الصحيحة لهذه الأنشطة، ونلخص هذه المعيقات بالدرجة الأولى في عراقيل تنظيمية، وأخرى ترتبط بسوء التسيير، وقلة الإمكانيات المادية والبشرية. ...................................................................................................................................................................... We seek through this study tagged “Practice of Public Relations in Hospital Public Institutions” to shed light on the practical reality of the nature of these practices in public health institutions. Starting by defining the main research question: What are the methods adopted in the practice of public relations in the hospital institutions of Algiers? The study also relied on the descriptive approach using the questionnaire, interview and observation tool, and after collecting data and subjecting it to measurement, the study concluded: Public relations practitioners in hospital institutions enjoy a set of communicative and cognitive characteristics, which remain known to vary slightly. The position and position of public relations as an administrative and communication device for the organizational structure of hospital institutions is completely inappropriate for practicing this activity in a correct and effective manner, which will affect the achievement of health goals and public services associated with these structures. The performance of public relations functions and activities is still superficial and classic, and did not live up to the level of scientific performance, even as it exercises all functions, but remains arbitrary and limited. The role of public relations with regard to crisis management that hospitals encounter in order to contain them is not sufficiently effective and required, and does not guarantee at the same time identifying the main exits to them or preventing them in the future. Public relations in hospital institutions suffer from several barriers and obstacles that have negative repercussions on the correct practices of these activities, and we summarize these obstacles primarily in organizational obstacles, and others related to poor management, and the lack of material and human capabilities. ............................................................................................................................................................ Nous cherchons à travers cette étude étiquetée "Pratique des relations publiques dans les institutions publiques hospitalières" à mettre en lumière la réalité pratique de la nature de ces pratiques dans les institutions publiques de santé. En commençant par définir la question principale de la recherche : Quelles sont les méthodes adoptées dans la pratique des relations publiques dans les institutions hospitalières de willaya d’Alger ? L'étude s'est également appuyée sur l'approche descriptive en utilisant le questionnaire, l'entretien et l'outil d'observation, et après avoir collecté les données et les avoir soumises à la mesure, l'étude a conclu Les praticiens des relations publiques dans les institutions hospitalières bénéficient d'un ensemble de caractéristiques communicatives et cognitives, qui restent connues pour varier légèrement. La position et le positionnement des relations publiques en tant que dispositif administratif et de communication de la structure organisationnelle des institutions hospitalières sont totalement inappropriés pour pratiquer cette activité de manière correcte et efficace, ce qui affectera la réalisation des objectifs sanitaires et des services publics associés à ces structures. L'exercice des fonctions et des activités de relations publiques est encore superficiel et classique, et n'a pas atteint le niveau de performance scientifique, même si elle exerce toutes les fonctions, mais reste arbitraire et limitée. Le rôle des relations publiques en ce qui concerne la gestion des crises que les hôpitaux rencontrent afin de les contenir n'est pas suffisamment efficace et requis, et ne garantit pas en même temps l'identification des principales issues à celles-ci ou leur prévention dans le futur. Les relations publiques dans les institutions hospitalières souffrent de plusieurs barrières et obstacles qui ont des répercussions négatives sur les pratiques correctes de ces activités, et nous résumons ces obstacles principalement en obstacles organisationnels, et d'autres liés à la mauvaise gestion, et le manque de capacités matérielles et humaines.Item الرسائل الإشهارية لمنتجات الطب البديل في الفضائيات العربية(2022) حامدي, ياسينتَرصُد هذه الدِّراسة بالبَحث والتَّحليلِ مَوضوعاً عَلى غايةٍ منَ الأهمِّية في مجَال الدِّراسَات الإعلاَميَّة عموماً، ومَجَال الأبحَاث السِّيميُولُوجية خصوصاً، إذْ تَنطلِق أبعَاد هذه الدِّراسَة مِن مُحاوَلة الكَشفِ عنِ المُخبآتِ الدَّلالية التي يَستهوِيها الخِطابُ الإشهاريُّ المتعلُّق بالرَّسَائل الإشهَاريَّة لمُنتَجات الطِّبِّ البديل في الفَضَائيات العربيَّة، كمَا تَرومُ ذاتُ الدِّراسَة استكنَاه مُختَلف الأسَاليبِ والآليَاتِ الإقنَاعِية االمُضمَرة فيه بِهدَف جَذبِ المتلقِي والتَّأثير فيه وإقنَاعه، إلَى جانِب التَّعرُّف عَلى أهمِّ الاسترَاتيجيَّاتِ والمُقارباتِ الإبدَاعِية التي وَظَّفتها ذاتُ الرَّسَائل الإشهَاريَّة، انطلاقاً مِن بعضِ المحدِّدَات العَقلية والعَاطفية، واستناداً إلى المَخزُون الشَّعبي و السُّوسيو ثقافي والمُعَتقدَات الدِّينيَّة السَّائدة في المجتمع، وهذا عبر توظيف شبكة تحليلية شملت: المقاربة الوصفية، المقاربة النسقية، المقاربة الإيكونولوجية، المقاربة السيميولوجية.//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////L'étude surveille et analyse une question très importante dans les études d'information générale et le domaine de recherche siémiologique, car les dimensions de cette étude sont lancées à partir d'une tentative de divulgation du discours sémantique d'élevage lié aux communications composites des produits de médecine alternative dans le satellite arabe. produits, comme Trom avec étude Les différentes méthodes et mécanismes persuasifs qui y sont implicites afin d'attirer, d'influencer et de persuader le destinataire, En plus d'identifier les stratégies et les approches créatives les plus importantes qui ont été employées par les mêmes messages publicitaires, sur la base de certains déterminants mentaux et émotionnels, et sur la base de l'utilisation du magasin populaire, à travers l'analyse des approches: descriptive et éconique, L'approche sémiologique.Item أثر قادة الرأي في شبكات الإعلام الاجتماعي على بناء التوجهات الشرائية للشباب الجزائري(2022) طورش, نور الهدى إيناسسعت هذه الدراسة للتعرف على أهم قادة الرأي المروجين للسلع والخدمات عبر شبكات الإعلام الاجتماعي، وذلك من خلال تحديد دوافع متابعة الشباب لهم، ومن ثم مساهمة القادة في خلق نوايا شرائية للشباب، بالإضافة إلى التعرف على موقفهم من المنشورات الترويجية ودرجة الثقة في المعلومات الممنوحة من قبل قادة الرأي. وتندرج هذه الدراسة ضمن البحوث والدراسات الوصفية الشائعة في بحوث علوم الإعلام والاتصال، وحدد لها المنهج الوصفي لجمع المعطيات حول قادة الرأي و وصف العلاقة التي تربطهم بالشباب المتابع لهم، من خلال الدراسة الميدانية التي اعتمدت على أداة الاستبيان الورقي والالكتروني. تمثل مجتمع البحث في الشباب الجزائري عامة، ونظرا لاستحالة إجراء الدراسة الميدانية عليه تم اختيار العينة القصدية من نوع كرة الثلج قدر عددها 400 مفردة. ومن أهم النتائج المتوصل إليها في هذه الدراسة: - من أبرز قادة الرأي الذين يتابعهم الشباب الجزائري عبر مختلف وسائل الشبكات الاجتماعية هو عارض الأزياء " خالد مهني" للذكور واليوتيبرز " أميرة ريا" للإناث في مجال ترويج الملابس الأحذية والحقائب، كما برزت عدة شخصيات مشهورة أثناء الإجابات لم يكن لها حضور في وسائل الإعلام التقليدية بل كونت لنفسها اسم وشهرة في الفضاء الافتراضي، كما أوضحت النتائج متابعة الشباب للصفحات الرسمية لبعض السلع كالهواتف والأجهزة الكهرومنزلية ومراكز التسوق عوضا عن أفراد ناشطين في هذا المجال، كما فضل الشباب الجزائري استخدام موقع الفايسبوك لتصفح منشورات قادة الرأي مقارنة ببقية التطبيقات. - الاطلاع على أحدث السلع والخدمات والماركات العالمية، ثم الحصول على منتجات ذات جودة ومعرفة آراء قادة الرأي حول السلع التي يستخدمونها كانت من أهم دوافع متابعة الشباب لهؤلاء الأفراد، كما بينت نتائج الدراسة الميدانية مساهمة قادة الرأي في بناء سمعة حسنة عن الشركة المروجة ومنتجاتها، ومساعدة الشباب في اختيار السلعة والعلامة التجارية الأفضل لهم، كما يظهر جليا تأثر الشباب بالمنشورات الترويجية لقادة الرأي واستعدادهم لتبني المنتجات المسوق لها نتيجة للتذكير المستمر بمزايا المنتج ومنافعه بالإضافة للتجربة الشخصية له إلى جانب دعم التعليقات الايجابية للمستخدمين. - تصريح الشباب بإمكانية الثقة في قادة الرأي وامتيازهم بالواقعية على الرغم من إدراكهم بأنه إعلان تجاري بالمرتبة الأولى، كما حدد الشباب درجة الثقة المتوسطة نحو المعلومات التي قدمها قادة الرأي بخصوص المنتجات المروج لها. .......................................................................................................................................................................... This study sought to identify the most important opinion leaders who promote goods and services through social media networks by determining the motives for young people to follow them as well as identifying the leader’s contribution to creating purchasing intentions for young people, in addition to recognizing their position on promotional publications and the degree of trust in the information granted by them. This study is part of the descriptive researches and studies that are common in media and communication sciences field. Moreover, a descriptive approach was assigned as data collection method on the opinion leaders and the description of the relationship that binds them to the youth who follow them. Besides, it was conducted through a field study that relied on hard copy and electronic questionnaire tool. The research community is represented in the Algerian youth in general, and due to the impossibility of conducting a field study, an intentional snowball sample was chosen estimated by 400 individuals, Among the most important results obtained by this study : - One of the most prominent opinion leaders that the Algerian youth follow through various social networking sites is the fashion model « Khaled Mhenni » for males and the youtuber « Amira Riaa » for females who are active in the field of promoting clothes, shoes and bags, Also, several famous personalities emerged in the answers that did not have a presence in the traditional media who established a name and a reputation for themselves in the virtual space, Furthermore, the results showed that young people followed the official pages of some commodities such as phones, electronic devices and shopping centers instead of individuals active in this field. Besides, the Algerian youth preferred to use facebook to browse the publications of opinion leaders compared to other applications. - Reviewing the latest good, services and international brands, then obtaining quality products as well as knowing the viewpoint of opinion leaders concerning the goods that they use was one of the most important motives for young people to follow these individuals. The results of the field study showed the opinion leaders contribution to building a good reputation for the promoting company and its products in addition to helping young people in choosing the best merchandise and brand for them ; it is evident that young people were affected by the promotional publications of opinion leaders and their willingness to adopt the marketed products as a resultof the constant reminder of its advantages and benefits not to mention their personal trial of it on top of supporting the positive comments of users. - Yong people’s statement about the possibility of trusting opinion leaders and their privilege of realism despite their realization that it is a commercial advertisement in the first place. Additionally, the youth designated an average degree of trust towards the information provided by opinion leaders regarding the products promoted.