Département de sociologie
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département de sociologie by Subject "Education, Higher Education, Society. Knowledge .The Knowledge Society .L University"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item دور التعليم في بناء مجتمع المعرفة(2023) لعيادة, مفيدةتكمن أهمية هذه الدراسة في التعرف على دور التعليم العالي في بناء مجتمع المعرفة، خاصة في ظل ما تشهده المجتمعات من تطورات وتحولات سريعة ومتتالية في جميع المجالات لا سيما مجال العلم والمعرفة. ولمواكبة ومسايرة هذه التطورات والتغيرات والتكيف معها يجب الإعتماد على أنظمة تعليمة قوية وقادرة على تكوين أفراد ذوي خصائص علمية ومهنية ومعرفية قادرة على الإبداع والإنتاج العلمي والمعرفي. وللتعرف على دور التعليم العالي في الجزائر في بناء مجتمع المعرفة، تطرقنا بالدراسة والتحليل إلى مجموعة من العناصر المهمة في العملية التعليمة بصفة عامة، والتعليم العالي بصفة خاصة والتي تتمثل أساسا فيما يلي:- فضاءات التدريس، المحتوى التعليمي، أعضاء هيئة التدريس، طرق وسبل التدريس وأخيرا البحث العلمي. ولقد اعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي لأنه الأنسب والذي تم من خلاله تحليل مختلف بيانات الدراسة الميدانية، كما تم الإستعانة بمجموعة من تقنيات جمع البيانات والتي تتمثل أساسا في الإستمارة. كما تم الإعتماد كذلك على المقابلة غير المقننة وذلك من خلال القيام بتوزيع الإستمارات على الأساتذة وإعادة استرجاعها بأنفسنا أين تم الحوار مع الأساتذة حول الموضوع وأفادتنا مقابلتهم في جمع بعض المعلومات التي استخدمت في تحليل بيانات محاور الدراسة، بالإضافة إلى الاعتماد على الملاحظة بالمشاركة وذلك لكوننا مارسنا التدريس بالجامعة كأساتذة مؤقتين. وتم التوصل من خلال هذه الدراسة إلى أن التعليم العالي في الجزائر يساهم مساهمة ضعيفة جدا في بناء مجتمع المعرفة. ................................................................................................................................................................... The importance of this study lies in recognizing the role of higher education in building a Knowledge community, especially after speedy and sequentially development and transformation that societies witness in all the fields especially in the field of Science and knowledge and to keep and match these developments and change and to cope with them, it should be relied on strong learning systems able to from individuals with Scientific and professional capable to innovation and Scientific and recognitive production. To identify the role of higher education in building the cognitive Society, we touched with study and analysis to a group of important elements in the learning process in general and the higher education in specific with basically represented in teaching spaces, learning content, members of teaching bady, teaching methods and ways and finally Scientific research. We relied in this study on the analytical descptive approach because it is the most appropriate and through which the different date of the field of study has been analysed. Also a tool had been used to collect designed on the likert scole that conists of five degrees which are : too weak, weak, medium, strong,too strong. It.also we relied on the interview throughs distributing froms on teachers and collect them by ourselves from the teachers where we did a couversation with them on the subject, and them interview was benificial in collecting some information that we used to analyse some ares data study in addition observation with participation in collecting data since we taught at the university as temporary teacher and we concluded through this study that higher education in algeria contribeetes so weakly in building knowledge community.