Numéro 28 -2018

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 31
  • Item
    Le Roman Historique contemporain face à « la scotticité »
    (2018) Chouar, Soundous
    Depuis longtemps l’Histoire est considérée comme une source commode où l’écrivain use de sa richesse pour donner naissance à des œuvres qualifiées d’historiques. Le roman historique doit beaucoup à Walter Scott, un écrivain écossais célèbre par sa série Waverley Novels. Cet article propose de voir l’étendue et l’influence de ce précurseur dans le roman historique contemporain à travers la recherche des critères de la scotticité dans Alger ville blanche de Régine Deforges, l’étude s’appuie sur les analyses de Louis Maigron dans essai sur l’influence de Sir Walter Scott et George Lukacs dans Le Roman Historique, elle détermine aussi le statut de l’Histoire dans la littérature. .......................................................................................................................................................... The History is considered like a convenient source for writers, it gives them the chance to write novels qualified by the term “historical novels”. The historical novel owes a lot at Walter Scott, Scottish writer famous by his “Waverley Novels”. This article would like to show the influence of Sir Walter Scott on the modern literature. We have chosen “Algiers, white Town” like a corpus of our study which focuses on the research and projection of criterions constituted the historicity of a novel, these criterions are elaborated by Louis Maigron in “assay about the influence of Sir Walter Scott” and George Lukacs in “ The Historical Novel”. The article determines also the statute of History in literature. ....................................................................................................................................................... لطالما اٌعتبر التاريخ مصدرا للروائيين إذ يمنحهم ثراء أحداثه فرصة كتابة روايات نصنفها اليوم بالروايات التاريخية. يعود فضل إنشاء الرواية التاريخية كنوع أدبي لوولتر سكوت، كاتب سكوتلندي مشهور بمجموعته " روايات وافرلي". هذا المقال يتناول دراسة حول مدى تأثير وولتر سكوت على كتابة الرواية التاريخية الحديثة. الدراسة تقوم على البحث عن معايير السكوتيسية ، أي طريقة وولتر سكوت في الكتابة، وإسقاطها على رواية "الجزاير المدينة البيضاء" للكاتبة ريجين دوفرج، هذه المعايير تم استخراجها من تحليلات لويس ميغران في كتابه " دراسة حول تاثير وولتر سكوت" و تحليلات جورج لوكاكش في كتابه " الرواية التاريخية". المقال يرمي أيضا الى تحديد مكانة التاريخ في الرواية الأدبية
  • Item
    Culture Presentation in the Algerian English Foreign Language Classroom: The Case of Setif Secondary Schools, Algeria
    (2018) Ait Aissa, Mouloud
    La présente étude porte sur l’évaluation de la présentation de la culture dans la classe d’Anglais comme langue étrangère dans le cycle secondaire algérien. Elle vise à comprendre les opinions des enseignants à l'égard de l'enseignement de la culture, à évaluer les connaissances des apprenants en matière de culture et à explorer les types et les catégories de culture dans les manuels scolaires. L'étude est menée à travers des approches qualitatives et quantitatives. Des questionnaires ont été remis aux enseignants et aux apprenants et une analyse de contenu a été faite sur les trois manuels scolaires“At the Crossroads”, “Getting Through” et “New Prospects”. Les résultats montrent que la présentation de la culture ne permet pas aux apprenants de communiquer dans des situations de communication interculturelle. De ce fait, des recommandations sont suggérées pour remédier aux lacunes. ..........................................................................................................................................................The present paper is concerned with the evaluation of the Culture Presentation in the Algerian EFL secondary school classroom. It aims at comprehending teachers opinions about culture teaching, assessing learners’ knowledge in culture, and exploring the types and categories of culture in the textbooks. The study is conducted through qualitative and quantitative approaches. Questionnaires are administered to both teachers and learners while a content analysis is operated on the three textbooks “At the Crossroads” for first year level, “Getting Through” for second year level and “New Prospects” for third year level. The results show that the Culture Presentation does not help learners to communicate in intercultural communication situations and henceforth recommendations are suggested to remedy the deficiencies. ......................................................................................................................................................... تتعلق هذه الدراسة بتقييم طريقة عرض المحتوى الثقافي في قسم اللغة الإنجليزية في الطور الثانوي في الجزائر حيث تهدف هذه الدراسة إلى فهم أراء الأساتذة في تدريس الثقافة، تقييم معرفة المتعلمين الثقافية، وتفحص الأنواع والفئات الثقافية في الكتب المدرسية اعتمدت الدراسة على منهج نوعي وكمي لمعالجة البيانات المشتقات من العينات. حيث أن الدراسة اعتمدت على طريقة الاستبيان للأساتذة والمتعلمين وتحليل المحتوي الثقافي مع الكتب المدرسية. أظهرت النتائج على أن طريقة عرض المحتوى الثقافي لا تساعد المتعلمين في التواصل في محيط تتعدد فيه الثقافات. وفي ضوء نتائج الدراسة أورد الباحث عدد من التوصيات لمعالجة أوجه القصور.
  • Item
    Approche pluridisciplinaire de l’autobiographie Démarche psychocritique et considérations génériques
    (2018) Zaidi, Ali
    L’approche psychocritique de l’autobiographie, doit-elle se focaliser sur l’homme et interroger son imaginaire ou sur l’œuvre et jauger de l’efficacité et de la fiabilité de sa mémoire ? La prise en charge de l’œuvre et de ses contenus est rentable dans la mesure où elle révèle les failles et les ressorts de la mémoire. L’étude de l’homme l’est encore plus : elle permet de sonder son moi et de déployer les étapes de la constitution et de l’évolution de sa personnalité. L’approche autobiographique doit tirer profit des théories psychologiques, car tout lecteur en attente de signes à déchiffrer, requiert de tout écrivain de ‘‘se faire’’ langage. En s’y prêtant, ce dernier ‘‘se dissout’’ dans son verbe pour en être le véritable sujet pour le lecteur. ................................................................................................................................................................. Should the psycho critical approach of autobiography focus on man and question his imagination or the work, and gauge the effectiveness and reliability of his memory? The management of the work and its referential contents is profitable insofar as the faults and the resilience of the memory, the study of man is even more profitable, inasmuch as it allows one to probe one's self and to deploy the stages of the constitution and evolution of one's personality. The critical approach of autobiography must take advantage of psychological theories because, any reader waiting for signs to be deciphered, requires any writer to 'get' language. By lending itself, the latter "dissolves" in its verb to be the only real subject for the other, the reader. .......................................................................................................................................................... المقاربة النقدية للكتابة الذاتية لها ان تفصل بين المامها بالكاتب (المولد الحياة والتطور) او انشغالها بالكتاب ومدى مطابقة محتواه للواقع ومدى قدرة ذاكرة الكاتب على تخزين وتحيين هذا الواقع. التطرق للمحتويات الدلالية في السير الذاتية يسمح للناقد التعرف عن دور الذاكرة في ايفاد الكاتب او في عرقلة سرده للاحداث كونها معرضة للنسيان اما التطرق للكاتب (الرجل) ان لم نقل دراسته فهي باهمية بمكان حيث تمكن الناقد من التطلع الى ذاته المحجوبة (انا العميق) وكذا المامه بمراحل تكوين شخصيته وتطورها. كما معرفة مدى اخلاصه في سرد المعلومات على حقيقتها في النهاية لا بد للمعالجة النقدية للكتابة الذاتية ان ترتكز على المقاربة البسيكولوجية الان التعبير في حد ذاته هو الكينونة امام الاخر الذي بمجرد المثول امام الشخص يعجل بظهور التعبير كوجه مشخص لهذا الفرد.
  • Item
    Teachers' e-feedback (e-mails) for EFL students' academic writing development
    (2018) Soraya, Zidani
    Le but de cet article est de se concentrer sur l'effet de la rétroaction électronique des enseignants (e-mails) pour améliorer les compétences d'écriture des étudiants de deuxième année LMD à l'université de Batna 2. Les données ont été recueillies par une recherche qualitative semi-expérimentale. Basé sur les conclusions, le chercheur a constaté qu'il y avait un effet positif d'utiliser la rétroaction électronique (les e-mails) en amélioration de l'écriture académique des étudiants. En général, la rétroaction électronique comme une pratique pédagogique fraîche et moderne était efficace de beaucoup de façons comme l'établissement de l'environnement d'apprentissage positif différent de l'environnement traditionnel et classique, qui a augmenté la participation d'étudiants. Ainsi, la présente étude recommande que les enseignants doivent se concentrer plus sur l'utilisation de rétroaction électronique particulièrement l'e-mail dans le fait de répondre sur les écritures d'étudiants. De plus, le chercheur recommande aux décideurs d'organiser des ateliers pour entraîner des enseignants dans ce nouvel instrument éducatif ..................................................................................................................................................... The aim of the current study is to shed light on the potential of e-feedback in a form of e-mails for improving second year LMD students' academic writing at Batna 2 University. Data were collected through a semi-experimental qualitative research. Based on the findings, the researcher found that there was a positive effect of using e-feedback (e-mails) on improving students' academic writing. In general, e-feedback as a fresh and modern pedagogic practice was effective in many ways as providing positive learning environment various from the physical rigid classroom environment, which increased students' participation. Thus, the present study recommends that teachers should focus more on the use of e-feedback particularly e-mail in responding on students' writings. Moreover, the researcher recommends decision makers to arrange workshops for training teachers in this new educational tool. ........................................................................................................................................................... تهدف الدراسة الحالية الى التركيز على مدى تأثير ردود فعل وتعليقات الأساتذة في شكل رسائل البريد الإلكتروني على تحسين مهارات طلاب السنة الثانية نظام) ال ام دي (بجامعة باتنة في كتابة اللغة الإنجليزية. وقد تم جمع البيانات من خلال دراسة شبه تجريبية. واستنادا إلى النتائج، وجد الباحث أن هناك تأثير إيجابي لاستخدام هده الوسيلة على تحسين الكتابة الانجليزية الأكاديمية لدى الطلاب. وبالتالي، توصي الدراسة الأساتذة بالتركيز أكثر على استخدام هذه الوسيلة لتصحيح ومراجعة ما يكتبه الطلاب. علاوة على ذلك، توصي الدراسة. صناع القرار بتنظيم ورش عمل لتدريب الاساتذة في هذه الأداة التعليمية الجديدة التي تعتبر الآن كوسيلة تحد للطريفة القديمة المعتمد عليها سابقا
  • Item
    Learner Autonomy: English Teachers’ Beliefs and Practices
    (2018) Senouci, Madiha
    Cet article vise à explorer les croyances des enseignants d’Anglais de l'autonomie de l'apprenant et de leurs pratiques pédagogiques pour promouvoir l'apprentissage autonome dans la classe. Les participants sont 33 enseignants d'Anglais à l'université de Setif2. Pour la collecte des données, un questionnaire adapté est utilisé et analysé quantitativement et qualitativement. Les résultats révèlent que la majorité des enseignants comprennent le concept de l'autonomie de l'apprenant et son rôle dans l'apprentissage des langues. Cependant, ils ont émis des réserves sur l'utilité de certains principes de l'autonomie de l'apprenant, comme la participation des apprenants à la prise de décisions sur les objectifs du cours, l'évaluation de l'apprentissage et la gestion de la classe. En outre, les enseignants affirment fournir aux apprenants des stratégies visant à améliorer leur apprentissage autonome. Certains défis pour la promotion de l'autonomie de l'apprenant sont également abordés, ainsi que certaines des implications pédagogiques pour les enseignants, les apprenants et les décideurs. ........................................................................................................................................................ This paper aims to explore EFL teachers’ beliefs of learner autonomy and their teaching practices to promote autonomous learning in the classroom. The participants are 33 English teachers at Setif2 University. For data collection, an adapted questionnaire is used and analyzed quantitatively and qualitatively. The findings reveal that the majority of teachers understand learning autonomy and its influential role in language learning. However, they are negative about the feasibility of some of learning autonomy principles such as involving students in decision-making about objectives of the course, learning assessment and classroom management. Although teachers are cautious about their roles in promoting learning autonomy, they report that they actually provide learners with a range of opportunities to enhance their autonomous learning inside and outside the classroom. The paper reveals and discusses some of the challenges for promoting learning autonomy along with the pedagogical implications for teachers, learners and policy makers ........................................................................................................................................................... لقد أصبح دور الأستاذ في تطوير استقلالية المتعلم مجالا مهما من مجالات البحث في تعليم اللغة وتعلمها. تهدف هذه المقالة إلى استكشاف معتقدات اساتذة اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حول استقلالية المتعلم وممارساتهم التعليمية لتعزيز التعلم المستقل في اللغة الانجليزية. تحقيقا لهذا الغرض، تم اخذ عينة مكونة من 33 أستاذا في قسم اللغة والأدب الانجليزي بجامعة محمد لمين دباغين سطيف-2. لجمع البيانات، تم استخدام استبيان وتحليله كميا وكيفيا. وقد كشفت النتائج أن غالبية اساتذة الانجليزية على دراية بمفهوم استقلالية المتعلم ودورها المؤثر في تعلم اللغة. غير انهم اظهروا تحفظهم حول جدوى بعض مبادئ استقلالية التعلم، مثل مشاركة الطلاب في اتخاذ القرارات حول أهداف الدرس وتقييم التعلم وإدارة الصف. وقد جاءت الدراسة بنتيجة ان الاساتذة يقدمون للمتعلمين مجموعة من الفرص لتعزيز التعلم المستقل داخل وخارج الفصول الدراسية. كما تم الكشف عن بعض التحديات التي تواجه تطوير استقلالية المتعلم، بالإضافة الى بعض النصائح التربوية للأساتذة والطلبة لتعزيز التعلم المستقل.
  • Item
    La construction de l’ethos dans l’entretien avec des ecrvains
    (2018) Belamri, Meriem
    L’intervieweur de l’entretien littéraire exerce, de par ses questions et interventions, un impact majeur sur le discours de son ou de ses interlocuteurs en se distinguant principalement par le rôle d’assurer le maintien de l’échange verbal. À partir d’une étude de cas de ce genre particulier, notre attention est portée essentiellement sur l’étude de la construction de « l’ethos» et ce dans le but de comprendre les comportements discursifs des acteurs sociaux avec l’hypothèse que les images identitaires du couple discursif « intervieweur/ interviewé » se construisent en miroir. ........................................................................................................................................................ The interviewer of the literature interview practice throws his questions and interventions a real impact on the his interlocutors by distinguishing itself throw him role of keeping the maintenance of the verbal exchange. From an exam of a particular case of this interview, our attention is essentially oriented to the exam of the construction of the «ethos » with the hypothesis that the images of the identities of the interviewer and the interviewed are built in the mirror. .................................................................................................................................................... يؤثر المحاور الناشط في الحواري الادبى بصفة فعاله على الحوار بواسطة اسئلته ومناوراته مع احتفاظه بتميزه بدوره المتمثل في حرصه على تفعيل الحوار. انطلاقا من دراسة حاله خاصة من الحوار الادبي، ركزنا اهتمامنا على دراسة المظاهر. وهدا بهدف فهم السلوك الخطابي للمحاور والمحاور مع فرطيه ان صور الهوية تتشكل بصفة موازية.
  • Item
    Exploring the Students' Perception and Uses of Facebook as an Academic Tool
    (2018) Zahia, Mebarki
    Cet article présente les résultats d'une étude exploratoire pour évaluer l'utilisation de 10 étudiants post graduant d'un outil de réseaux sociaux - Facebook- spécifiquement créé pour des raisons d'études. L'étude comporte une analyse quantitative et qualitative des messages sur la page Facebook et un questionnaire développé par le chercheur et vise à explorer les modèles d'utilisation de Facebook en général et le potentiel pédagogique de la page. Les résultats ont démontré que les étudiants, en créant cet espace personnel et en l'utilisant pour communiquer avec leurs pairs et leurs enseignants, ont non seulement un fort sentiment d'engagement communautaire - les étudiants ont utilisé une grande variété d'outils de communication pour communiquer avec leurs pairs. Mais aussi une plus grande satisfaction de ce média comme outil efficace dans le développement de leur compétence socio-pragmatique via une interaction linguistique authentique. ................................................................................................................................................... This paper reports on the use of Facebook page created by 10 post-graduate students for educational purposes. The study involves a quantitative and a qualitative analysis of data obtained from postings on the Facebook page and from a questionnaire developed by the researcher. The study aims at exploring students’ usage patterns and perceptions of the value of this social networking tool and uncovering its potential role in an educational environment. The results showed that students, by creating this personal space and using it to connect with their peers and their teachers, not only have a strong sense of community involvement students have used a wide variety of communication tools to communicate with their peers, but also greater satisfaction of this medium as an effective tool in developing their socio-pragmatic competence via authentic linguistic interaction. ................................................................................................................................................... تقدم هذه المقالة دراسة استكشافية عن استخدام صفحة الفيسبوك التي أنشأها 10 طلاب الدراسات العليا لأغراض تعليمية. تضمنت الدراسة تحليلًا كميًا ونوعيًا للبيانات التي تم الحصول عليها من المنشورات على صفحة الفيسبوك ومن استبيان أعده الباحث. تهدف الدراسة إلى استكشاف أنماط استخدام الطلاب وتصوراتهم حول قيمة أداة التواصل الاجتماعي هذه وكشف دورها المحتمل في بيئة تعليمية. أظهرت النتائج أن الطلاب، من خلال خلق هذه المساحة الشخصية واستخدامها للتواصل مع أقرانهم ومعلميهم، ليس لديهم فقط شعور قوي بالمشاركة المجتمعية. فقد استخدم الطلاب مجموعة واسعة من أدوات التواصل للتواصل مع أقرانهم، ولكن أيضا المزيد من الرضا من هذه الوسيلة كأداة فعالة في تطوير الكفاءة الاجتماعية والبراغماتية من خلال التفاعل اللغوي الحقيقي.
  • Item
    الضمانات الدستورية والقانونية لنزاهة عملية التسجيل في القوائم الانتخابية في الجزائر
    (2018) بوقرن, توفيق
    تجسد الانتخابات الوسيلة الديمقراطية الأمثل لمشاركة المواطنين في تسيير شؤونهم العامة وتعبيرهم عن قناعاتهم وخياراتهم بكامل حرية واستقلالية، ويظهر ذلك خصوصا من خلال عملية انتخابية نزيهة شفافة بكامل مراحلها، يتم فيها احترام الضوابط والنصوص القانونية المنظمة لإجرائها من كافة الأطراف. ومرحلة التسجيل بالقوائم الانتخابية هي واحدة من أهم إجراءات العملية الانتخابية، والتي تنعكس آثارها وطريقة تنظيمها على كافة المراحل اللاحقة، كما أنها شرط شكلي ضروري لممارسة الحق في الانتخاب إلى جانب الشروط الموضوعية الأخرى المحددة قانونا. وإدراكا من المشرع بحساسية هذه المرحلة وأهميتها، فقد أحاطها بمجموعة ضمانات دستورية وقانونية، تدعمت من خلال التعديل الدستوري 2016 والقانون العضوي 16-10 المتعلق بنظام الانتخابات، وتهدف أساسا لحمايتها من كافة أشكال التلاعب والتزوير التي قد تشوبها، ما يؤثر على سلامة ونتيجة العملية الانتخابية بأكملها، ويمس بإرادة الناخبين وتوجهاتهم. .................................................................................................................................................... Les élections restent le meilleur moyen démocratique qui assure aux citoyens de participer à la gestion de leurs affaires générales et exprimer leurs choix et leurs convictions, en toute liberté et indépendance. Elles se confirment par sa transparence au cours des divers étapes, tout en respectant la réglementation par tout les participants. Les inscriptions dans les listes électorales constituent une des plus importantes étapes de ces élections. Elles conditionnent l’acte d’exercice du droit électifs. Le législateur à accordé une grande importance à cette étape très sensible en donnant des garanties constitutionnelles et juridiques, renforcées par la dernière rectification constitutionnelle 2016, et la loi 16-10 concernant la réglementation des élections, dans le but de la protéger de la fraude, ou de tout autre acte qui pourra dévier la volonté, le choix des électeurs et le résultat des élections. .................................................................................................................................................... The elections are the best democratic way for the citizens to participate in the management of their daily life and business and therefore to express themselves and their choice and convictions with freedom and independence. All these could be done and realized by a clean and transparent election all along its steps by respecting the laws by everyone. One of the most important steps of these elections is the step of inscription in the electoral lists. It is one of the conditions which permits to the citizens to exercise their elective rights besides other conditions. That’s why, the law-maker has given a great importance to this step which is very sensitive by giving constitutional and judicial warranties which were reinforced during the last rectification of 2016 and the organic law 16-10 which concerns the regulations of the elections in order to protect it from the fraud and from any other act which may change the choice, the will of the electors.
  • Item
    النص بين القراءة الحرفية والقراءة التأويلية عند علماء الكلام
    (2018) مسالتي, عبد المجيد
    لا تزال ثنائية العقل والنص في الفكر الإسلامي، هذه المشكلة القديمة المتجدّدة،تثير في راهنيتن جدلاً منهجيًا، يمكن اعتباره، المحك الذي على أساسه يتّم تصنيف اتجاهات الفكر الإسلامي، بل إنّه الميزان العقلي الذي يتّم الفرز من خلاله. فهل يمكن اعتبار البعد عن جوهر الإسلام وروحه يقوم على أساس البعد عن النّص واعتماد العقل، أم أنّ الارتباط بالنّص وإتباعه حذو النعل بالنعل هو الفيصل الوحيد في الحكم على مدى أصالة المعتقد وتأصيل الانتماء؟ فأهل النص يرفضون إخضاع النص الديني للعقل بحجة أنّ النص الديني مقدس ومطلق وهو أعلى وأشرف من الذي يَدَّعِى الدفاع عنه. فتشدد أنصار هذا الاتجاه في التفسير ولم يجرأ أحد منهم على تفسير آية ما لم يرد فيها قول للنبي أو للصحابة، يرون أن النص الديني لا يفسره إلاّ نصا دينيا. ومن هنا بدأت معاناة الفكر الاعتزالي بالذات، وهو الذي يولي أهمية خاصّة للعقل كأداة منهجية فعالة لفهم النّص الدّيني الإسلامي من جهة واتخاذه وسيلة لمجادلة خصوم الإسلام واستنباط الحجج المقنعة لغير المسلمين ما داموا يرفضون أساسًا مبدأ الوحي والتنزيل. أما موقف الأشاعرة فهو يتأرجح بين موقف المعتزلة وأهل السلف، لأن العقل المستقل عن الوحي عاجز عن معرفة الشؤون الإلهية وما هو إلاّ أداة أو وسيلة لفهم الوحي المنزّل. ورغم أن العقل هو الداعي إلى الإيمان، غير أنّه لا يوجب شيئا على أحد ولا يرفع عنه، ولا يمكنه أن يحلل أو يحرِّم، ولا أن يحسن أو يقبّح، بل كل ما سبق ذكره من وظائف هي من المهام المنوطة بالشرع ................................................................................................................................................... Le dualisme de l'esprit et du texte de la pensée islamique, ce vieux problème récurrent, soulèvent un argument méthodologique, qui peut être considéré comme une base de classement des tendances de la pensée islamique sont classées. Est-il possible de considérer la dimension de l'essence de l'Islam et de son esprit sur la base de l'éloignement du texte et de l'adoption de la raison, ou est-ce que l’application du texte est le seul paramètre de l'originalité de la conviction et l'enracinement de l'appartenance ? Les "Salafs" refusent de soumettre refusent le texte religieux à la raison sous prétexte que le texte religieux est sacré et absolu et qu'il est plus élevé et plus honorable que celui qui est appelé à le défendre. Les partisans de cette tendance n’ont réussi d’expliquer aucun Verset tant qu’il n’a pas été interprété par le Prophète ou Ces Compagnons. Ils considèrent que le texte religieux ne doit être expliqué que par un texte religieux. D'où les hésitations de la pensée "Mu'tazilit" elle-même, qui attache une importance particulière à l'esprit, comme un outil méthodologique efficace de compréhension du texte religieux islamique. Elle le considère comme un outil de débats des opposants à l'islam, tant qu'ils rejettent fondamentalement le principe de la révélation. Quant à la position des “Ashaira”, elle oscille entre la position du Mu'tazil et celle des "Salafs", justifiant que l’esprit indépendant de la révélation est incapable de connaître les questions divines, plutôt il n’est qu’un outil ou un moyen de compréhension de la révélation. Bien que l’esprit soit celui qui appelle à la croyance, il n’exige rien de personne et ne l’en dispense, il ne l’autorise ni le proscrit, ni le considère comme bon ou mauvais, toutes ces fonctions sont des tâches confiées à la charia .................................................................................................................................................. The bilateral of mind and transfer in Islamic thinking, this old and renewable problem, it still raising at the present time, a methodological controversy which can be considered not only as a criterion on which we classify the Islamic thinking trends but a mental balance as well So, can we consider getting far from the essence of Islam and its spirit, which means getting far from the text ( Quran and Hadith ), follow it word by word,and take it as the only criteria in the judgment of the originality of the belief and the belonging? Those who are in favour of the text refuse to subject the religious text to the mind arguing that the religious text is so sacred, higher, and more honour dole that it doesn’t need to be defended. They didn’t even dare to interpret or explain any verse which has no interpretations from our prophet or his companions, as previously note, the religious text can be interpreted only by another religious text.From this point, Almoutazila‘s thinking suffering started. This trend, which gives too much importance to the mind and consider it as the only effective means to understand the religious text on one hand and take it as a means to refute the opponents of Islam or the other land. In addition to this, we can deduce the convincing proofs or arguments for non-Muslims since they totally refuse the idea of revelation. However, the “Ashaira”, s point of view is swinging between “Al moutazila” and the ancestors because the mind, which is independent of revelation, is unable to know Devine affairs and it is just a means to understand the revelation. Although the mind pushes us to faith, it can’t oblige anything on anyone; it doesn’t relieve him and it can’t allow or forbid, it doesn’t improve or condemn. But all that have been mentioned is among the functions or tastes of "sharia"
  • Item
    رهان العلوم الإنسانية لدى ميشال فوكو
    (2018) زواوي, رايس
    تهدف هذه الورقة البحثية إلى تناول إحدى الإشكاليات الراهنة، والمتعلقة بمسألة العلوم الإنسانية والتي بدأت مع أحداث ماي 1968 بفرنسا، المتوطنة في واقع المفكِّر المعاصر، الفلسفي والفكري، والتي طرحت بقوَّةٍ في علاقتها بالتمثيل. من هنا أصبح سؤال التحدي الأكبر، هو الرهان الذي يُفرضُ على هذه العلوم من الخارج، لتصحح مسارها الفكري والفلسفي والسياسي والاجتماعي، والمتمثل في طابعها الإشكالي الأبرز حينما يتعلّق الأمر بالرهان. على هذا الأساس، تراهن العلوم الإنسانية على تحديد خطاب عقلاني-نقدي يدعو إلى الاختلاف والتنوُّع، وضمن هذا السياق الإشكالي تحاول هذه الورقة البحثية الإجابة عن الإشكالية المحورية التالية: هل استطاعت العلوم الإنسانية في رهانها المطروح أن تجعل مشروع الحداثة موضوعاً لإعادة قراءته؟ ..................................................................................................................................................... Ce document vise à répondre à l’une des problématiques actuels, concernant la question des sciences humaines, depuis les événements du Mai 1968 en France, endémique dans la réalité de vie du l’intellects contemporain philosophique et scientifique, évoquée avec puissance dans sa relation de la Représentation. De là, la question du grand défit, est devenue l’enjeu qui s’impose aux ces sciences de l’extérieur pour qu’elles reformulent son parcours philosophique, politique et social, qui se caractérise par son caractère problématique quand elle s’adjoint au l’enjeu philosophique. Sur cette base, les sciences humaines misent sur un discours rationnel- critique qui fait appel à la différence et la diversité. Dans ce contexte, notre recherche tente de répondre au problème crucial suivant : Les sciences humaines ont-elles pu faire du projet de la modernité un sujet de relecture ? ................................................................................................................................................... This paper aims to address one of the current problems concerning the issue of human sciences, which began with the events of May 1968 year in France, and endemic in the living reality of contemporary philosophical and scientific intellect, which has been posed that power in its relation with representation. For here, the question of the great challenger is the issue, which juxtaposed on its sciences of the outside for to reformulate it is scientific, philosophical, political and social course about that we have singled out by its problematic character when it is assistant to the philosophical challenge. For the reason, the humane sciences finced the limitation on a relational-critical discourse that called for difference and diversity. In this context, our research attempts to solve the following crucial problem: can the human sciences be able to pose statute of modernity as a project of proofreading.
  • Item
    سياسات الدول الأوروبية وأزمة الحراك المغاربي: دراسة في الثورتين التونسة والليبية
    (2018) عدالة, جعفر
    فرضت وضعية الاتحاد الأوروبي بفضل مكانته في المنطقة المتوسطية والمسؤولية التي ينطلق منها في تفسير أدواره في حوض البحر الأبيض المتوسط ومنطقة شمال إفريقيا. خصوصا بانشغاله بالتفاعلات والأحداث علي مستوى منطقة جنوب المتوسط، لا سيما الدول الأوروبية المواجهة للبحر المتوسط. ويعكس هذا التفاعل الجيو سياسي حجم شراكته والتصورات التي يقترحها علي شركائه في المنطقة. حيث شكلت الثورتان التونسية والليبية فيما اصطلح عليه بثورات الربيع العربي بارومترا لقياس أهمية المنطقة المغاربية في سياسات الدول الاوروبية الواقعة جنوب القارة العجوز. ................................................................................................................................................... La position de l'Union européenne a été établie en raison de sa position dans la région méditerranéenne et de la responsabilité qui en découle de l'interprétation de ses rôles en Méditerranée et en Afrique du Nord. Notamment a travers les interactions des pays européens faisant face à la Méditerranée, par rapport aux événements connus à sa rive sud. Cette interaction géopolitique reflète le poids de son partenariat et les perceptions qu'elles proposent à ses partenaires de cette région. Nous considérons les révolutions de la Tunisie et de la Libye, ou ce qu'on appelait les révolutions du printemps arabe, comme un Baromètre de mesure de l'importance du Maghreb dans la politique des pays européens situés au sud du vieux continent. .................................................................................................................................................... The European union imposed their position to the middle area, and the responsibility which get off to the explanation role in the middle, and north Africa especially become busy to the European union through the interaction and events on the level of southern Mediterranean Especially European countries near to this later, and this interaction reflected the geopolitical of European region on the one hand. And effective partnership in the other hand and provide perceptions which suggest on the partnership in the south of the middle region, the two revolutions Tunisia and Libya have formed the revolution of Arab spring parameter the importance measurement in the Maghreb region to the policies of European region located south of old continent.
  • Item
    فلسفة الزمن في رواية التبر لـ إبراهيم الكوني
    (2018) مبرك, موسى
    شهد الفضاء الأدبي والنقدي فعالية إبداعية نشطة، كشف في أحد أركانها التجريب الروائي، وبرز النص السردي العربي مزيجا من الرؤى المتخيلة، التي تتميز بخصوصيتها المحلية، وتعرض ذاتها للقراءة، لذا جاء هذا المقال ليحاول أن يتخلل رواية عربية (التبر) لإبراهيم الكوني، لتميزت بمحليتها. حيث تناولت الصحراء وعلاقة الإنسان بحيوان الجمل، علاقة تعد منحى موضوعيا لم يبادر إليه من سبقه، فقد جاء في صيغة سردية، كان الزمن مدارها ومحورها، وأساس الفكرة فيها، يمتاح السارد في زمن الصحراء، الزمن المفقود تحكمه أحلام وأساطير، يرتبط الزمن في الرواية بالبلية والعذاب والحيرة، وهناك تيمة بين الزمن وبقية عناصر السرد تتعانق في شكل مميز. .................................................................................................................................................... L'espace littéraire et critique a connu une créativité efficace et active qui a permis de découvrir l’expérimentation romancière. Le texte narratif arabe est apparu dans un mélange de vision imaginaire qui se caractérise par ses propriétés locales, en s'exposant pour la lecture. Ce discours est relaté à travers le roman arabe (Al tibr) d’Ibrahim Elkouni, qui se défini selon un aspect local. El tibr à considérer le désert et la relation entre l'homme et le chameau, comme une relation oblique, logique et primordiale. Sa structure narrative considère aussi le temps comme sa sphère et son pivot. Le narrateur a besoin du Sahara, comme une époque perdue, qui était prise d’où il est emprisonné par des rêves et des légendes. Reliant ainsi, le temps aux drames, aux Tortures et à l'inquiétude. Enfin, le temps s’attache aux divers éléments de la narration dans une forme spécifique. ...................................................................................................................................................... The literary and criticism world has seen an effective and active action, revealed in one of its corners, in what we call novel experimentation, the Arabic narrative text is appeared as a mixture of fictional visions, distinguished by its local Characteristic, showing itself to be read. That’s why this article is coming to show something of an Arabic novel ( At-tibre) written by Ibrahim Elkouni distinguished by being local, it takes the desert and shows the relationship between the human being and the camel, a relationship that is considered as a new objective way, he was the first one to do it as a narrative work, time was the orbit and the axis and the principal idea, the narrator dives in the desert time, the lost time ruled by dreams and legends, the time in the novel is related to the pain, torture and confusion, thus there was an ultimate relation between that time and the other elements of narration embracing each other in a spectacular way.
  • Item
    الحماية القانونية للمرأة ضد العنف الجنسي في ضوء القانون 19/15
    (2018) بن عبيد, سهام
    أمام تزايد الاعتداءات الجنسية ضد المرأة في الجزائر مع اختلاف صورها كان من اللازم تعزيز الحماية الجنائية، وقد كرس التعديل الأخير لقانون العقوبات القانون 15/19 هذه النظرة من خلال توسيع النطاق التجريمي من جهة، وانتهاج سياسة عقابية صارمة ومشددة لقمع والحد من هذه الجرائم من جهة أخرى. تهدف هذه الدراسة لقياس درجة تطبيق هذه الإجراءات والصعوبات الناجمة عن ذلك في حماية المرأة من الاعتداءات الجنسية. ................................................................................................................................................... Face à la montée des agressions sexuelles sous toutes leurs formes faites aux femmes en Algérie ; le renforcement de la protection pénale est devenu plus qu’une nécessité. Le dernier amendement du code pénal loi 15/19 a concrétisé cette vision par l’élargissement du contexte criminel et la mise en place d’une politique répressive des plus rigoureuses pour punir et mettre fin à de tels crimes. Cette étude vise à évaluer le degré de réussite et les difficultés d’application de cette loi dans la protection de la femme contre les violences sexuelles. .................................................................................................................................................. With the rise of sexual assaults in all their forms against women in Algeria, the strengthening of criminal protection has become more than a necessity. The amendment of the penal code (15/19) has made this vision a reality by widening the criminal context and setting up a highly rigorous repressive policy to punish and put an end to such crimes.The purpose of our study is to evaluate the degree of success of this policy and the difficulties facing women protection against sexual violence.
  • Item
    طرق ترجمة القرآن الكريم من منظور الدراسات الترجمية الحديثة
    (2018) طيبي, عبد الحفيظ
    لقد استقطبت ترجمة القرآن الكريم اهتمام الكثير من الباحثين والدارسين في حقل الدراسات القرآنية واللغوية والترجمية على حد سواء، وبين صعوبة المأمورية وضرورتها في آن واحد، كان معظم الجدل منحصرا بين مشروعية وعدم مشروعية نقله إلى لغات أجنبية غير العربية من جهة، وبين ترجمته حرفيا أو معنويا من جهة أخرى. نسعى من خلال هذه الدراسة المقتضبة إلى تجاوز الجدل الكلاسيكي حول مشروعية الترجمة والتعامل مع الواقع الصريح بوجود ترجمات عديدة للقرآن الكريم، وبشتى لغات العالم لنسلط بعض الضوء على طرق ترجمته من منظور الدراسات الترجمية الحديثة. ................................................................................................................................................... La traduction du Saint Coran a toujours été le centre d’intérêt des chercheurs dans les domaines d’études coranique, linguistique et traductologique, et entre la difficulté d’une telle tâche et sa nécessité en même temps, le débat s’est souvent limité à la légitimité ou non de traduire le Saint Coran en langues autres que l’Arabe, d’un côté, et entre une traduction littérale ou traduction libre (du sens) de l’autre côté. Nous aspirons, à travers cette étude succincte de dépasser la polémique classique autour de la légitimité et l’illégitimité de traduire le Saint Coran, et de faire avec le fait que plusieurs traductions du Saint Coran existent déjà en différentes langues du monde, en jetant la lumière sur les méthodes de traduction du texte sacré de l’Islam sous l’angle de la traductologie moderne. ................................................................................................................................................... The translation of the Holy Qur'an has always been at the center of interest of researchers in the fields of qur’anic, linguistic and translation studies, and between the difficulty of such a task and its necessity at the same time, the debate has often been limited to the legitimacy or not of translating the Holy Qur'an into languages other than Arabic on the one hand, and between literal translation or free translation (of meaning) on the other hand. Through this brief study, we aspire to overcome the classic controversy over the legitimacy and illegitimacy of translating the Holy Qur'an, and to deal with the fact that several translations of the Holy Qur'an do already exist in different languages of the world. By shedding light on the methods of translating the sacred text of Islam from the perspective of modern translation studies.
  • Item
    حماية الخصوصية الثقافية بين الاعتبارات القانونية وتجاذبات المصالح السياسية والاقتصادية: اتفاقية اليونسكو بشأن حماية وتعزيز تنوع أشكال التعبير الثقافي نموذجا
    (2018) صلاح الدين بوجلال, شافية بوغابة
    تعتبر أشكال التعبير الثقافي عاملاً هاماً في تمكين الأفراد والشعوب من التعبير عن أفكارهم وقيمهم ومشاطرة الآخرين، وقد أصبح ينظر إليها باعتبارها أداة حفظ الخصوصية والتنوّع الثقافي. ومع الحاجة إلى وضع نص قانوني دولي يعزز حماية أشكال التعبير تلك، اعتمد المؤتمر العام لليونسكو اتفاقية حماية وتعزيز تنوع أشكال التعبير الثقافي. ورغم البعد الثقافي الظاهري لاتفاقية اليونسكو، فإنها كثيرا ما ارتبطت في النقاش والتحليل القانوني بانعكاساتها على النظام التجاري الدولي. وفي الحقيقة، إن هذا الترابط لم يكن وليد فترة ما بعد إقرار الاتفاقية، ولكنه صاحب نشأتها، وقد كان لتجاذبات المصالح السياسية والاقتصادية دور كبير في صياغة مضمونها. ................................................................................................................................................... Les expressions culturelles sont un facteur important permettant aux individus et aux peuples d'exprimer et de partager leurs valeurs. Ils sont perçus comme un outil de préservation de la Spécifité culturelle. Et pour renforcer la protection de ces expressions, l'UNESCO a adopté la Convention pour la Protection et la Promotion de la Diversité des Expressions Culturelles Malgré la dimension culturelle apparente de la Convention de l'UNESCO, elle a souvent été associée aux débats juridiques et à ses implications dans le système commercial international. En fait, elle n'a jamais été loin des confusions de la politique et des intérêts économiques. .................................................................................................................................................. Cultural expressions are an important factor in enabling individuals and peoples to express and share their values. They are perceived as a tool for preserving cultural specificity. To strengthen the protection of these expressions, UNESCO has adopted the Convention of the Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions. Despite the apparent cultural dimension of the UNESCO Convention, it has often been associated in legal debates with its implications for the international trading system. In fact, it has never been far from the confusion of politics and economic interests.
  • Item
    روح التفلسف عند أبي الوليد ابن رشد – بحث في الدلالة والأبعاد
    (2018) العمزاوي, نبيلة
    يحاول هذا البحث طرح مكانة التفلسف عند الفيلسوف القرطبي أبي الوليد بن رشد من خلال دراسة تحليلية لكتابه "فصل المقال فيما بين الحكمة والشريعة من اتصال"، كاشفا دور هذه الروح في أفق تمثلاتنا الإسلامية، ببيان البعد الدلالي الوظيفي للفلسفة والبث في شرعيتها، قصد ردم الهوة بين المعرفي اليوناني والإسلامي وتَجاوز المساعي التقريبية لفلاسفة الإسلام من منطلق أنموذجه الفكري، والبحث في منتهاه وقف عند أبعاد هذه الروح وعلاقتها بالدين في الفكر العربي من خلال المطارحة العلمانية للمفكر اللبناني فرح أنطون. بُغية الخروج من نمطية الفهم التلفيقي إلى فهم أكثر وعيّ للمتن الرشدي في سياق داخلي يخدمه النص وخارجي مرتبط بالتاريخ. ................................................................................................................................................... La présente étude tend à dévoiler le statut de la philosophie chez le philosophe Averroès (Abû Walid Muhammad Ibn' Rushd), à travers une analyse de son livre « Fasl Al Maqual»(Le Discours décisif) qui met en évidence les marques de sa philosophie dans nos représentations islamiques, en démontrant le concept fonctionnel de la philosophie. Ainsi, l’interstice créé suite au contact avec la pensée grecque est réduit et les démarches approximatives de certains philosophes penchées sur l’Islam, sont dépassées. La présente étude met à la fin l’accent sur les proportions de cet esprit philosophique et la relation entre la philosophie et la Charia dans la pensée arabe et ce à travers la thèse laïque du théoricien libanais Farah Antoine. Cette démarche a donc pour objectif d’échapper à la compréhension superficielle et de s’imprégner d’une conscience approfondie dans un contexte idéologique entretenu par le texte et le contexte externe lié à l’Histoire. ..................................................................................................................................................... The present study tends to reveal the status of the philosophy from the point of view of the philosopher Averroes (Abû Walid Muhammad Ibn ' Rushd), through an analysis of his book "Fasl Al Maqual" (The decisive Speech) which highlights the marks of his philosophy in our Islamic convictions, so that demonstrating the functional concept of the philosophy through the notion of interpretation. So, the gap created further to the contact with the Greek thought is reduced and the rough initiatives of many other philosophers are overtaken. The present study focuses in the end on the proportions of this philosophic spirit and the relation between the philosophy and the Sharia in the Arabic thought and through the laic theory of the Lebanese theorist Farah Antoine. This approach thus aims to escape the superficial understanding and to become impregnated with a consciousness gone deeper into an ideological context maintained by the text and context connected to the history.
  • Item
    تجليات السادية والمازوخية في القصة الشعرية العربية الحديثة
    (2018) زمالي, نسيمة
    قامت الآداب العالمية منذ فجرها الأول على ثنائية التأثير والتأثر ولم تكن إبداعاتنا العربية يوما بمنأى عن تلك الثنائية؛ وبما أن التيارات الأدبية تتمازج والمناهج تتلاقح، فقد كانت الفنون العربية دائما على اتصال بكل جديد يظهر في الآداب الغربية، إما عن طريق الترجمة أو الهجرة، وكذلك شأن الآداب الأجنبية مع العربية، لكن الأمر مختلف مع ما يسمى بالسادية والمازوخية، فقد انطوى الإبداع الفني العربي على ممارسات سادية ومازوخية، و قد يكون ذلك تعمدا وتأثرا بمناهج التحليل الحديثة، والنفسية منها تحديدا، وقد يكون عفويا دون أن يلتفتوا إلى كونها تتماشى مع حالات الاضطراب النفسي تلك. حاولنا في هذا البحث وضع أيدينا على تجليات السادية والمازوخية في القصة الشعرية العربية الحديثة، فتم تقسيم البحث إلى جانبين: نظري عنى بالإحاطة تاريخيا بهذه الاضطرابات النفسية، وتطبيقي عالج في شقه الأول القصص الشعرية العربية ذات التوجه المازوخي، وفي شقه الثاني القصص ذات الوجهة السادية. ......................................................................................................................................................... Depuis l’histoire ancienne, la littérature a influence et influencé. La créativité arabe n’était pas loin d'être affectée. elle été toujours en contact avec tous les nouveaux idées qui apparaissent dans la littérature occidentale, que ce soit par la traduction ou par l’émigration, Outre la littérature occidentale, traduite ou migrée, et c’est le cas des littératures étrangères avec l’arabe, elle diffère du soi-disant sadisme et du masochisme. Elle contient une créativité artistique arabe sur le comportement du sadisme et du masochisme, intentionnellement et influencée par les méthodes analytiques modernes, notamment psychologiques, c’était une amnistie A sans prêter attention à être en conformité avec les cas de troubles mentaux. Par conséquent, nous avons essayé dans cette recherche d’aborder les effets du sadisme et du masochisme dans le récit poétique arabe moderne, en deux parties : une partie théorique consacrée à l’histoire de ces troubles psychologique et le premier traitant de l’effet poétique arabe du masochisme, la deuxième partie traitant l’effet sadisme. .................................................................................................................................................. Since ancient history, literature has influenced. Arab creativity was not far from being affected. it has always been in contact with all the new ideas that appear in Western literature, whether through translation or emigration, in addition to Western literature, translated or migrated, and this is the case of foreign literatures with the Arabic, it differs from so-called sadism and masochism. It contains Arab artistic creativity on the behavior of sadism and masochism, intentionally and influenced by modern analytical methods, including psychological, it was an amnesty A without paying attention to be in accordance with cases of mental disorders. Therefore, we have tried in this research to address the effects of sadism and masochism in modern Arabic poetic narrative, in two parts: a theoretical part devoted to the history of these psychological disorders and the first dealing with the effect Arabic poetics of masochism, the second part dealing with the sadism effect.
  • Item
    دراسة تحليلية لمتطلبات الفاعلية وتميز مؤسسات التعليم العالي في الجزائر في ضوء الأخلاقيات الأكاديمية والشخصية للأستاذ الجامعي
    (2018) باشيوة, حسين
    يسعي هذا البحث إلى اقتراح ميثاق للأخلاقيات الأكاديمية والشخصية التي ينبغي للأستاذ الجامعي أن يلتزم بها في عمله وسلوكه وفق منظور متطلبات الفاعلية وضمان التميز المؤسسي، من خلال تقييم الأداء الجامعي ككل والعمل على تحسينه، فلقد لقيت المفاهيم الأخلاقية الأكاديمية والشخصية للأستاذ الجامعي في الألفية الجديدة ،اهتماما عالميا بالغ الأهمية نظرا لما يقوم به من أدوار متعددة، كتمكين الجامعات من تحقيق القدرة التنافسية والتنمية المستدامة، كما أن نجاح الأستاذ في أداء وظائفه، لا يتطلب فقط توافر صفات مهنية وأخرى شخصية، وإنما لابد من الاهتمام بإعداده وتأهيله من الناحية الاخلاقية الاكاديمية والشخصية معا، ليكون في مستوى المهام المسندة اليه. وعليه فان التوجهات الجديدة لمؤسسات التعليم العالي في دول العالم المتقدم، تسعى لكل ماله علاقة بمواضيع الأخلاقيات والحوكمة الرشيدة، التي تهدف إلى تحقيق الاستدامة، والإبداع والتميز المؤسسي. وقد توصل الباحث من خلال أدبيات البحث إلى ما يلي: -ضرورة توفر الكفايات الأخلاقية التي ينبغي للأستاذ الجامعي ممارستها والالتزام بها، -ضرورة توفر الكفايات الأكاديمية التي ينبغي للأستاذ الجامعي ممارستها والالتزام بها -تقديم مقترح لميثاق الأخلاقيات الأكاديمية والشخصية للأستاذ الجامعي وفق متطلبات الفاعلية والإبداع. ........................................................................................................................................................ Cette étude vise à présenter une charte de l'éthique académique et personnelle selon la perspective des exigences d'efficacité et d'excellence institutionnelle que le professeur d'université devrait respecter dans son travail et son comportement, en évaluant la performance universitaire dans son ensemble et en travaillant à l'améliorer. Le tournant du siècle (21) le succès du professeur dans l'exercice de ses fonctions exige non seulement des qualités professionnelles et personnelles, mais aussi la préparation et la réhabilitation de l'éthique académique et personnelle afin d'être au niveau des tâches assignées à lui. Par conséquent, les nouvelles orientations des établissements d'enseignement supérieur dans les pays développés cherchent toute sa richesse selon les questions d'éthique et de bonne gouvernance, elles visent à atteindre la durabilité, la créativité et l'excellence institutionnelle. Cette recherche a révélé que : - La nécessité de fournir les compétences morales que le professeur devrait pratiquer et adhérer, - elle propose plusieurs recommandations et propositions contribuant à la construction d'un cadre d'éthique académique et personnelle du professeur d'université selon les exigences de l'efficacité et de la créativité. .......................................................................................................................................................... This research seeks to propose a charter for the academic and personal ethics that the university professor should adhere to in his work and behavior, as part of the requirements of efficiency and excellence. The academic and personal ethical concepts of the university professor in the new millennium is important because of its multiple roles, such as enabling universities to achieve competitiveness and sustainable development. The success of the professor in his functions requires not only the availability of professional and personal qualities, but the professor also should be prepared from the academic and personal ethics. Therefore, the new directions of the institutions of higher education in the developed world countries, seek to establish all what it has a relation to the issues of ethics and good governance, which aims to achieve sustainability and creativity and institutional excellence. The research has reached the following: - The necessity of providing moral and academic competencies that the university professor should practice and abide by. – The necessity of - Presenting a proposal for the academic and personal ethics charter for the university professor according to the requirements of efficiency and creativity.
  • Item
    نقد هايدغر للميتافيزيقا عند نيتشه
    (2018) عليوة, عبد الغاني
    لم تكن فلسفة نيتشه وكتاباته محل اهتمام مفكري عصره، كما لم يكن لفكره صدى حقيقي في حاضر الفكر الغربي آنذاك، لكن بعد موته عاد الاهتمام بنصوصه وتأويل محتوياتها، مما ولد تصورات كثيرة وجديدة في شأن أبعاد هذه الفلسفة النقدية التي طالت التراث الغربي الحضاري والثقافي بكامله. ومن بين أهم المسائل التي شغلت نيتشه وعمل على دحضها فكرة الميتافيزيقا، بداية بنقده لمبدأ الثنائية في الفلسفة الأفلاطونية على نحو؛ المثال / الواقع، المعقول/ المحسوس، علمًا أن نيتشه كان ممجدًا للعالم الأرضي على حساب العالم الآخر. لقد كانت هذه المسألة أرضية خصبة لرائد الفلسفة الوجودية مارتن هايدغر، المشتغل كثيرًا بموضوع الميتافيزيقا، والذي يعد من سلالة نيتشه الفكرية، حيث حاول تأسيس مفهوم نقدي مغاير لتصور نيتشه نفسه باعتباره آخر الميتافيزيقيين في نظر هايدغر .................................................................................................................................................... La philosophie de Nietzsche et ses œuvres n’avaient pas suscité l'intérêt des philosophes de son temps, sa pensée n’avait pas ainsi d’écho dans la pensée occidentale de cette époque. Bien après, son œuvre et l’interprétation de son contenu est devenu le centre d’intérêt de beaucoup de penseurs ; ce qui a fait naître tant de nouvelles conceptions concernant les dimensions de cette philosophie critique, qui a touché la totalité de la tradition civilisationnelle et culturelle de l’Occident. L'une des questions les plus importantes qui préoccupait Nietzsche, en la critiquant, est la métaphysique, à partir du principe de dualité dans la philosophie platonicienne telle que : l’Idée/ la réalité, l’intelligible/ la sensible ; sachant que Nietzsche était un rénovateur du monde d’ici-bas (terrestre) en dépit de l’au-delà (monde céleste). Cette question (ce problème) étant un terrain fertile pour le pionnier de la philosophie existentielle, Martin Heidegger, qui s’est consacré à la métaphysique, en étant l’héritier intellectuel de Nietzsche, car il a essayé de fonder une conception critique différente de celle de Nietzsche, en étant le dernier des métaphysiciens selon Heidegger. ..................................................................................................................................................... Nietzsche's philosophy and writings were not of interest to the thinkers of his time, his ideas were not very well echoed among the Western thinkers at the time, but after his death attention to his texts and the interpretation of their content returned, many new perspectives sprung regarding the dimensions of this critical philosophy, which affected the Western culture’s heritage and its civilization. One of the most important questions that troubled Nietzsche was metaphysics, his criticism of metaphysics began at the principle of duality in Platonic philosophy, for example: Ideal/Realistic, Intelligible/Sensible; knowing that Nietzsche was a renovator of the terrestrial world at the expanse of the celestial world. This question offered a fertile ground for Martin Heidegger, the pioneer of Existential Philosophy, who cared very much about the subject of metaphysics, being a successor of Nietzsche’s intellect; he attempted to establish a new design of criticism different from that of Nietzsche,who is considered as the “Last Metaphysician”.
  • Item
    تعليمية اللغة العربية في الجزائر في ظل مدخل المقاربة بالكفايات-رؤية نقدية
    (2018) بوخنوفة, نور الدين
    يدّعي أنصار المقاربة البيداغوجية المؤسسة على الكفايات منذ خروجها إلى حيز الوجود رؤى بديلة عمّا كان سائدا من طرائق بيداغوجية، لكن هذه الرؤى في الحقيقة لم تتأسس على أرضية الطريقة الكلية، ورغم ما تدّعيه من حماية نفسها من الوقوع في مخاطر هذه الكلية، فإنها لم تسلم من المسالك المتشعبة لمفهوم الوحدة البيداغوجية، الأمر الذي سيفضي إلى هشاشة هندسة هذه الوحدات في الكتب المدرسية ثم داخل حجرات التعليم التي استعارت هذا التصور دون أي حسم علمي ومنهجي في العديد من القضايا والمشكلات الخاصة باللغة العربية ومكونها الثقافي في حقل التربية والتعليم. لم يبتعد التعلم في الجزائر منذ الاستقلال إلى الآن عن هيمنة الطريقة الواحدة في تعليم اللغة-الثقافة وتعلمها، ولهذا بقيت تعليمية المواد عموما، وتعليمية اللغة العربية خاصة، عاجزة عن تجاوز ضيق وتحجر وعقم الطريقة الواحدة. وإذا كانت الطرائق السابقة قد كرست جمود البحث والتفكير في مسألة التعليم، فإن اقتراح مدخل المقاربة بالكفايات لتكسير هذا التحجر من الممكن أن يجد مخرجا له من خلال ما تطرحه من طرائق بيداغوجية، غير أن هذا المخرج يحتاج إلى تكوين علمي غير مرتجل، تكوين يبتعد عن سياق الاستعجال وفئران التجارب. هذا ما يحاول المقال مناقشته. ...................................................................................................................................................... Depuis son apparition, les partisans de l'approche pédagogique basée sur les compétences affirment qu’elle propose des conceptions alternatives des méthodes pédagogiques en vigueur. Cependant، ces conceptions n'ont pas été fondées sur la base de la méthode globale et, en dépit de sa prétention de se protéger des dangers de cette globalité، elle n’a pas été à l’abri de l’ambigüité du concept de l’unité pédagogique. Ce qui va entrainer l’inconsistance des structures de ces unités dans les manuels scolaires et par conséquent, dans les salles de classe ; ces unités se sont imprégnées de cette conception sans qu’elles soient sûres scientifiquement et méthodologiquement, d’un bon nombre de questions et de problèmes ayant trait à la langue arabe et à sa composante culturelle dans le domaine de l'éducation. Depuis l'indépendance et jusqu’ aujourd’hui, l'apprentissage en Algérie ne s’est jamais éloigné de la domination d’une seule méthode de l’enseignement-apprentissage de la langue-culture. Pour cette raison l'enseignement des matières en général et de l'arabe en particulier reste incapable de surmonter son étroitesse, sa stagnation et sa stérilité. Si les anciennes méthodes ont consacré l’inertie de la recherche et la réflexion sur la question de l'éducation, la proposition de l'approche par compétences pour rompre cette stagnation peut en trouver une solution à travers les méthodes pédagogiques qu’elle suggère، mais cette issue a besoin d'une formation scientifique qui n'est pas improvisé، une formation solide, dont les élèves ne sont plus des cobayes ...................................................................................................................................................... Proponents of the pedagogical approach, founded on competences, claim since its emergence alternative visions of the prevailing pedagogical methods. As a matter of fact, these visions were not based on the overall method, and despite their claims to protecting themselves from the dangers of this entity, they did not escape the complex paths of the concept of pedagogical unity; this leads to the fragility in building these units in the textbooks and in the classrooms too. A borrowed perception referred to without any scientific and methodological resolution of the many issues and problems related to the Arabic language and its cultural component in the field of education. Since independence, learning in Algeria has not gone away from the dominance of the one method in teaching and learning of language and culture. Thus, the teaching of subjects in general and the teaching of the Arabic language, in particular, has not been able to overcome the narrowness, and infertility of the one-way method. If the previous methods have devoted the rigors of research and reflection on the issue of education. The suggestion of the approach of the approach of competencies to break this obsession can find a way out of it through the methods of pedagogy it proposes; however, this solution needs an improvised scientific training, one that avoids the context of urgency and guinea pigs. This is what this paper is trying to debate.