Browse
Recent Submissions
Item Le Rôle De La Formation Continue Dans Le Développement Des Compétences Au Travail Cas De L’entreprise Naftal Bejaia (algérie).(2018) فيروز زرارقة, مريم حميشفي السنوات الأخيرة أخذ مفهوم الكفاءة المهنية نحو متزايد في مجال العمل والشغل بشكل عام، وإدارة الموارد البشرية على وجه الخصوص، وقد ارتبط ظهوره وتطوره مع تطور الأشكال الجديدة لتنظيم العمل. تطور مفهوم الكفاءة المهنية عبر السنوات الأخيرة لإعطاء المزيد من المسؤولية للعمال، وتشجيع المزيد من التواصل والعمل الجماعي داخل المؤسسة وإضفاء المزيد من الاستقلالية، وأكثر حرية في اتخاذ القرار بشأن آليات العمل. فكل هذه التغييرات ألزمت وجود صفات جديدة عند العمال، وهذه الصفات أطلق عليها مصطلح " الكفاءات". وقد أدخل استخدام هذا المصطلح معايير جديدة لاختيار، للتوظيف، للتقييم وتحديد أجور اليد العاملة ومتطلبات العمل، فمنذ ظهور العمل المأجور، ترجم من حيث المؤهلات التي يمتلكها الأفراد والتي تعترف اجتماعيا والتي تعتمد في الأساس على الدبلوم أو الشهادة وعلى الرغم من أن المصطلح لا يزال واسع الاستخدام في المؤسسات بمختلف أنواعها، لكن مفهوم الكفاءة بدأ يفرض نفسه ..................................................................................................................................................... Depuis quelques années, la notion de compétence apparait de plus en plus dans les discours portant sur le travail et l’emploi en général, et dans la gestion des ressources humaines en particulier. La montée du discours sur les compétences est corrélée avec l’évolution du travail et de son organisation, et précisément avec l’émergence de nouvelles formes d’organisation du travail. En effet, les compétences sont apparues pour accorder davantage de responsabilités aux travailleurs, de susciter plus de communication et du travail d’équipe. La hiérarchie consentirait aux travailleurs plus d’autonomie, plus de liberté de décision concernant le fonctionnement de processus de travail. Tous ces changements commanderaient de nouvelles qualités chez les travailleurs, désignées par le vocable de « compétences ». L’usage de la notion de compétence a introduit de nouvelles normes relatives à la sélection, l’embauche, l’évaluation et la rémunération de la main d’œuvre. Les exigences requises par le travail sont, depuis l’avènement du salariat, traduites en termes de qualifications que détiennent les individus et qui sont socialement reconnues, et notamment parce qu’ils sont sanctionnées par un diplôme. Même si le terme de qualification est encore utilisé dans les entreprises, le terme de compétence tend actuellement à s’imposer. .................................................................................................................................................... In recent years, the notion of competence appeared increasingly in speeches on labor and employment in general, and in the management of human resources in particular. The rise of discourse skills is correlated with the evolution of work and organization, specifically with the emergence of new forms of work organization that are supposed to break in whole or in part with Taylorism. Indeed, skills appeared to give more responsibility to workers, to encourage more communication and teamwork. Hierarchy consent workers more autonomy, and more freedom of decision regarding the operation of work processes. All these changes would order new qualities in workers designated by the term skills. The use of the concept of competence has introduced new standards for the selection, hiring, evaluation and remuneration of labor. The requirements of job are, since the advent of wage labor, translated in terms of qualifications held by individuals who are socially recognized, especially because they are sanctioned by a diploma. Although the term is still used in qualifying companies, the term competence currently tends to imposeItem آسيا جبار، شارلوت برونتي، ساندريلا، الأدب المقارن، تنوع اللغات ،التربية ، التأثيرات ،(2018) Belfar Boubaaya, Nacieraتسعى المقاربات المتنوعة للأدب بما توفره للقارئ وللنقد الأدبي على حد سواء لاسيما الأدب المقارن إلى الكشفعن أوجه التشابه والتقارب في الرؤى والخواطر لدى الكتّاب في ظل الاشتغال على جملة العناصر التقليدية المعتمدة في أعمالهم السردية. وتروم هذه المقالة مقاربة امتزاج عناصر القصة الخرافية بالعناصر الخيالية في رواية (جاين آر) " لشارلوت برونتي"، بالمقارنة مع (نساء الجزائر في الشقة) "لآسيا جبار" وتحديدا القصة القصيرة المعنونة ب (ليلة حكايةفاطمة ). ولعل المرجعية الأساسية للعملين المذكورين تستند إلى القصة الخرافية (ساندريلا)، والسؤال المطروح ماهي الأسباب و الأهداف التي حدت بكلتا الكاتبتين إلى استدعاء هذه القصة التراثية وتوظيفها ؟، ثم ما الذي كان يجول بخاطر الكاتبتين أثناء كتابة العملين الأدبيين موضوع الدراسة ؟. ومن الأهمية بمكان تذكير القارئ في سياق النقد الأدبي أن هذه الدراسة التحليلية تعنى بعملين أدببين لبيئتين مختلفتين، وضمن حقبتين متباينتين للوقوف على التشابه والاشتراك في ذات الحالات الموظفة في كلا العملين بالاستناد إلى القصة الخرافية المذكورة سلفا ........................................................................................................................................................ Dans la multitude des approches que la littérature offre au lecteur et au critique littéraire, la littérature comparée révèle des parallèles dans la façon dont des écrivains utilisent des éléments littéraires traditionnels qu’ils mélangent dans leurs narrations. Cet article propose des instances de conte de fées qui sont mélangées à des éléments fictionnels dans le roman intitulé Jane Eyre de Charlotte Brontë et dans la nouvelle intitulée La Nuit du Récit de Fatima dans Femmes d’Alger Dans Leur Appartement d’Assia Djebar. La référence au même conte de Cendrillon questionne les raisons et les buts pour lesquels ces deux écrivaines ont utilisé une telle histoire traditionnelle. Qu’avaient les écrivaines à l’esprit lors de l’écriture de leurs œuvres ? Il est pertinent de rappeler au lecteur et aux critiques littéraires que cette analyse concerne deux pays différents et deux époques distinctes dans une utilisation parallèle d’instances partagées provenant du même conte de fées. .................................................................................................................................................... In the variety of approaches that literature offers to the reader and to the literary critic, comparative literature reveals parallels in how writers work out traditional literary elements that they blend in their narratives. This article approaches instances of fairy tale elements that are blended with fictional elements in Charlotte Brontë’s novel entitled Jane Eyre and in Assia Djebar’s Femmes d’Alger Dans Leur Appartment, more specifically the short story entitled La Nuit du Récit de Fatima. The reference to the same fairy tale Cinderella questions the reasons and the purposes for which both writers have used such a traditional story. What did the writers have in mind when writing their works? It is pertinent to remind readers and literary critics that this analysis concerns two different countries and two distinct epochs in a parallel use of shared instances from the same fairy tale.Item The Use Of Facebook As An Educational Tool To Develop The Writing Skill. The Case Of ‘master One’ Learners At The Department Of English/ University Of Jijel(2018) Fouzia Bennacer, Salah Kaouacheتقدم هذه المقالة بحث إجرائي قام بالتحقيق في امكانية استعمال الفيسبوك كأداة تعليمية لتعزيز مهارة كتابة المتعلمين في قسم الانجليزية بجامعة محمد الصديق بن يحيى / جيجل. تم اجراء الدراسة مع طلاب"ماستر1" باستخدام طرق بحث نوعية (الملاحظة ومجموعات المناقشة) لجمع البيانات. وأظهرت تحاليل البيانات التي تم الحصول عليها أن دمج تجربة الفيسبوك كان مفيدا في تعزيز الكتابة وعلاج بعض المشاكل ذات صلة. ومع ذلك، عدم توفر الانترنيت وعدم وجود الحافز والمواقف التي تشكلت من قبل هي اهم التحديات التي تواجه تطبيق هذه الطريقة. ....................................................................................................................................................... Cet article présente une recherche-action qui a étudié l'applicabilité du Facebook, comme un outil éducatif pour améliorer les compétences d'écriture chez les apprenants d’Anglais comme une langue étrangère. La recherche a été menée avec des étudiants « Master 01» à l'université de Mohammed Seddik Ben Yahia / Jijel, en utilisant une triangulation de méthodes qualitatives - l'observation des participants et les groupes de discussion - pour recueillir les données. L'analyse des données obtenues a montré que l'intégration de l’expérience du Facebook a été bénéfique quant à la promotion de l'écriture et le traitement de certains problèmes connexes. Cependant, des obstacles tels que le problème de la connexion, le manque de motivation et les attitudes déjà formées représentaient les principaux défis auxquels son applicabilité est confrontée ..................................................................................................................................................... The present article discloses an action research that investigated the applicability of Facebook, as an educational tool to enhance English Foreign Language (EFL) learners’ writing skill. The research was carried out with ‘Master One’ students at the University of Mohammed Seddik Ben Yahia/Jijel, using a triangulation of qualitative methods- participant observation and focus groups-to collect data. The analysis of the obtained data showed that the integration of Facebook experience was beneficial in promoting writing and treating some related problems. However, obstacles like the lack of the net connection, lack of motivation and already formed attitudes represented the main challenges that face its applicability.Item التأويل في الفلسفة الحديثة والمعاصرة ومنطق التعامل مع إبهام المقدس الديني من منظور بول ريكور(2018) بن هلال, وليديأتي هذا المقال للبحث في مفهوم التأويل وقيمته في الفلسفة الحديثة والمعاصرة وكذا تعامله مع المقدس الديني من زاوية نظر تأويلية عند أحد أبرز فلاسفة القرن العشرين الفرنسي بول ريكور، كما حاولنا الوقوف في هذه الدراسة على دلالات التأويل أو التوظيف المنهجي المزدوج للهرمينوطيقا في فهمها للظاهرة الدينية أو الدين كظاهرة، أي بين الـتأويل بوصفه كاشفا للوهم وللشُبْهَة والذي يستند بالأساس إلى الشكاك الجدد(ماركس- نيتشه- فرويد) من ناحية، وبين التوظيف الآخر للتأويل الذي يستمد مشروعيته من إحياء واستعادة المعنى الديني مجددا، والذي لن يتأتى إلا بالاستعانة بالرؤية الفينومينولوجية للدين (مرسيا إلياد- موريس لينهارد-فان درليو) من ناحية أخرى. ................................................................................................................................................... Cet article propose de discuter le concept d'interprétation et sa valeur dans la philosophie moderne et contemporaine, ainsi que sa relation avec le religieux sacré chez Paul Ricœur. Nous avons tenté de nous focaliser sur les conséquences de l'interprétation ou l'emploi systématique pour l’herméneutiquedans leur compréhension du phénomène religieux, à savoir entre l'interprétation en démythiser et la suspicion, qui repose principalement sur les néo-douteur (Marx- Nietzsche- Freud) d'une part, et l'autre emploi à l'interprétation, qui tire sa légitimité de la rennaissance et de la restauration du sens religieux une fois de plus, ce qui ne sera possible qu'avec l'aide de la phénoménologie de religion avec (Marcia. Eliad - Maurice Leenhardt-van Derliau) d'autre part. ................................................................................................................................................... This article discusses the concept of interpretation and its value in modern and contemporary philosophy as well as its dealing with the religious sanctuary from the point of view of the interpretation of Paul Ricœur, and we tried to stand in this study on the implications of interpretation or systematic method of double Hermeneutic in its understanding of the phenomenon of religion or Religion as a phenomenon, that is, between interpretation as a manifestation of delusion and absurdity, which is based primarily on the new skeptics (Marx-Nietzsche-Freud) on the one hand, and the other of the interpretations that derive legitimacy from the revival and restoration of the religious meaning, which can only be achieved by using Vision Phenomenology of the religion (Marcia. Eliad - Maurice Leenhardt -van Derliau).Item الجهوية في الجزائر: خيار التنمية المتوازنة المسكوت عنه(2018) حاجي, فاتحيتميز المجال الجزائري بفوارق مجالية كبيرة، ترجع جذورها التاريخية إلى ما قبل مرحلة الاستقلال، لذلك سعت الدولة منذ 1962 إلى معالجة هذه القضية، حيث نجد مسألة التوازن الجهوي والعدالة المجالية حاضرة في صلب الوثائق الأساسية للدولة، وكذا الوثائق المتعلقة بتهيئة المجال الوطني. لكن ورغم مرور أكثر من خمسة عقود ونصف على الاستقلال لوحظ استمرار الفروقات الكبيرة في المجال الوطني. ومن ابرز أسباب الفشل في تحقيق تنمية متوازنة تحد من هذه الاختلالات والفوارق التنموية، المركزية الشديدة التي تميز هيكل الدولة الجزائرية، والغياب العملي للمستوى الجهوي، أي المستوى الوسطي بين الدولة والولاية في التنظيم الترابي للبلاد، في الوقت الذي نجد الكثير من الدول المتقدمة والنامية أخذت بالنظام الجهوي وحققت نتائج كبيرة على صعيد التنمية المتوازنة. .................................................................................................................................................... L'espace algérien est distingué par des grandes disparités régionales, ses racines historiques remontent à la période de pré-indépendance, du fait que l'Etat n'a cessé de traiter cette cause. En effet, nous trouvons que la question de l'équilibre régional et la justice spéciale sont déjà mentionnées au sein des documents principaux de l'Etat, ainsi dans les documents relatifs à l'aménagement territorial national ; Après cinquante cinq ans de l'indépendance ,il reste encore de grandes disparités dans l'espace national ;parmi les raison d'échec dans la réalisation du développement équilibré qui limitent ces disparités; c'est la forte centralisation qui caractérise l'organisme de l'Etat algérien et l'absence réelle du niveau régional c'est-à-dire, le niveau médiane entre l'Etat et la Wilaya dans l'organisation territorial ; au moment où on trouve beaucoup de pays développés et sous –développés ont opté pour le système régional et réalisaient de grands résultats au domaine du développement équilibré .................................................................................................................................................... independence. Therefore, the state has sought to address this issue since the independence. The issue of regional balance and justice is present in the basic documents of the state. More than five decades of independence have passed, however, significant disparities were observed in the national sphere. Perhaps one of the most prominent reasons for the failure to achieve balanced development, which limits these imbalances and differences, the very central characteristic of the structure of the Algerian state(centralization), and the absence of the practice between regional level and the state in the organization of the space, while we find a lot of developed and developing countries took the regional system and achieved significant results in balanced development.Item العنف في الوسط المدرسي: مقاربات في سوسيولوجيا التربية(2018) سمية أحمد طالب, عبد الحليم مهورباشةتهدف هذه الدراسة إلى مقاربة ظاهرة العنف في الوسط المدرسي، وذلك بتسليط الضوء على مفهوم العنف بصفة عامة، ومفهوم العنف المدرسي بصفة خاصة، وتحديد أشكال العنف وأحجامه في الأوساط التربوية والتعليمية، وكذلك، الوقوف على أهم المقاربات السوسيولوجية التي تناولت الظاهرة في سوسيولوجيا التربية، مع توضيح العوامل الاجتماعية التي فسرت بها كل مقاربة سوسيولوجية ظاهرة العنف في الوسط المدرسي، والكشف عن أوجه الاختلاف بينها. كما رصدت الدراسة بعض المقاربات السوسيولوجية المفسرة للظاهرة العنف في المدرسة العربية. ..................................................................................................................................................... Cette étude vise à aborder le phénomène de la violence en milieu scolaire, en expliquant le concept de la violence en général, et ensuite aborder ce concept de façon plus particulier au sien de l’école « violence scolaire », et identifier les formes et les pourcentages de la violence dans la communauté éducative. En outre on a étudié les approches sociologiques les plus importantes du phénomène en sociologie de l'éducation, Avec une explication des facteurs sociaux dans lesquels chaque approche sociologique a été interprétée le phénomène de la violence dans l'école, et d'identifier les différences facteurs causaux du phénomène violence L'étude a également basée sur explication du phénomène de la violence dans l'école arabe. .................................................................................................................................................... This study aims to address the phenomenon of violence in schools, explaining the concept of violence in general, and then address this concept more specifically in school « violence school », and identify the forms and percentages of violence in the educational community. In addition we have studied the most important sociological approaches of the phenomenon in sociology of education, with an explanation of the social factors in which each sociological approach has been interpreted the phenomenon of violence in school, and to identify the differences between them. The study also based on explanation of the phenomenon of violence in the Arab schoolItem الفلسفة الايكولوجية عند هانز يوناس "نحو أخلاق جديدة لمستقبل الطبيعة والإنسانية"(2018) بن سباع, محمدتنتقد الفلسفة الايكولوجية عند هانز يوناس الفلسفات التقليدية لأنها كَرَّسَت فكرة "المركزية البشرية" من خلال تمييزها بين الإنسان والطبيعة وأعطته حق السيطرة عليها.كما تنتقد الفعل الإنساني المعاصر الذي زاد تدخله في الطبيعة مُستَعِينًا في ذلك بالتقدم العلمي والتكنولوجي. أمام هذا الوضع الايكولوجي الخطير أراد هانز يوناس أن يُؤَسِّسَ لأخلاق جديدة تحمي حاضر ومستقبل الطبيعة والإنسانية من أفعال الإنسان مُؤَكِّدًا على أن الطبيعة ترتبط بالقيمة وتسعى للحفاظ على وجودها مثل الإنسان الذي يجب عليه أن يَتَحَمَّلَ مسؤوليته اتجاهها لأنه هو من أَلحَقَ الضرر بها، وهذا ما تدعوا إليه "أخلاق المسؤولية" التي تتطلع نحو مستقبل أفضل للطبيعة والإنسانية معا. ................................................................................................................................................... La philosophie écologique de Hans Jonas critique les philosophies traditionnelles car elle consacre l'idée de «centralité humaine» en distinguant l'homme et la nature et en lui donnant le droit de la contrôler et critique l'action humaine contemporaine qui a accru son implication dans la nature en utilisant le progrès scientifique et technologique.Face à cette situation écologique dangereuse, Hans Jonas voulait instaurer une nouvelle éthique protégeant le présent et le futur de la nature et de l'humanité contre les actions humaines, soulignant que la nature est liée à la valeur et cherche à maintenir son existence en tant qu'être humain. "Ethique de la responsabilité" qui cherche un meilleur avenir pour la nature et l'humanité. ..................................................................................................................................................... The ecological philosophy of Hans Jonas criticizes the traditional philosophies for being devoted to the idea of 'anthropocentric' through the discrimination between man and nature, and to give him the right to control it. It also criticizes the contemporary human act which its intervention has increased in nature, relying on the scientific and technological progress. Faced with this serious ecological situation, Hans Jonas wanted to establish a new ethics to protect the present and the future of nature and humanity from human acts, stressing that the nature is associated with value and seeks to maintain its existence like man, who must bear responsibility toward it because it is he who hurt it and this is what 'the ethics of responsibility' is calling for and which is looking for a better future to nature and humanity to gather.Item تجاور الأضداد في عصر الحداثة الفائقة: رؤية جيل ليبوفيتسكي(2018) عقوني, أسيايذهب الفيلسوف وعالم الاجتماع الفرنسي جيل ليبوفيتسكي إلى نقد الحضارة الغربية المعاصرة، وهو نقد داخلي لها، كشف من خلاله على جملة من التناقضات التي يحملها ما سماه بعصر الحداثة الفائقة ، والتي شهدت العديد من التغيرات على جميع الأصعدة بعد الانتقال من الرأسمالية التقليدية الصارمة إلى الرأسمالية الاستهلاكية المتعية. وإن استثمار الحداثة الفائقة في خطابين متناقضين لا يخل بنمط العيش في المجتمعات المعاصرة حسبه، على اعتبار أن الأضداد متجاورة فيها لا متصارعة، وإن هذا التجاور هو ما نعمل على استنطاقه من خلال كتابات جيل ليبوفيتسكي، وتبيان مظاهره، وعليه فالإشكالية المطروحة كالتالي: ما المقصود بتجاور الأضداد في ظل الحداثة الفائقة؟ وما هي أبرز مظاهرها؟ ................................................................................................................................................... Le philosophe et sociologue français Gilles Le povetskyàcritique la civilisation contemporaine une critiques internes pour révéler les contradictions de ce qu'il appelé l'ère de l’hyper modernité, qui a connu des nombreux changements à tous les niveaux après passé du capitalisme calcique au capitalisme de consommation hédoniste .ensuite , L'exploitation de l’hyper modernité à deux discours contradictoires et ces dernier ne perturbe pas le mode de vie des sociétés modernes, selon lui, puisque les paradoxes juxtaposition sont en harmonie et non pas en conflit, en effet , cette juxtaposition est ce que nous étudions à travers les écrits de Lipovitsky et démontre ses manifestations. Par conséquent, le problème qui se pose ; quelles sont les paradoxes juxtaposition dans l’ypermodernité ? et quelle sont ses manifestations ? ................................................................................................................................................... The philosopher and sociologist Gilles Lipovetsky usually tends to criticise modern western civilization which is considered as profound criticism since he himself is a part and a member of the culture. His critical view reveals a set of paradoxes carried within what he called Hypermodernity. This civilization had witnessed changes in all fields and on all measures after moving from classical severe capitalism to the hedonistic consumer capitalism. According to the sociologist investing hypermodernity in two distinct contradictive manners do affect the lifestyle of modern societies, since these paradoxes are in harmony not in conflict in parallel side by side. This juxtaposition along with we try to convey through the writings of Gilles Lipovetsky. Based on this we raise the problem as follows: what does the juxtapotions of paradoxes in hypermodernity mean? And what are its manifestations?Item درجة رضا الأساتذة الجدد على برنامج التكوين :تصميم وبناء واستعمال درس على منصة Moodle(2018) احميد, حسينةهدفت الدراسة إلى قياس درجة رضا الأساتذة الجدد على برنامج تصميم وبناء واستعمال درس عن بعد باستخدام منصة مودلMoodle. ولتحقيق هدف الدراسة تم اختيار عينة تكونت من (104) أستاذا ينتمون لجامعة محمد لمين دباغين سطيف، والذين استفادوا من تكوين في هذا البرنامج. وقد قامت الباحثة بتصميم مقياس تضمن (34) فقرة تغطي أنظمة البرنامج الثلاثة: نظام الدخول والتعلّم ونظام الخروج. وقد أظهرت نتائج الدراسة أنّ الأساتذة راضون بدرجة كبيرة على برنامج التكوين الذي استفادوا منه. ...................................................................................................................................................... L’objectif de cette étude est de mesurer le degré de satisfaction des enseignants novices sur le programme de formation intitulé « conception, construction et utilisation d’un cours sur la plate-forme Moodle ». Pour réaliser cet objectif nous avons conçu un questionnaire de satisfaction composé de (34) items englobant les trois systèmes du programme : système d’entré, d’apprentissage et de sortie. Nous l’avons distribué auprès de (104) enseignants affiliés à l’université Mohamed Lamine DebaghineSetif2.Les résultats obtenus ont démontré que les enseignants ont exprimé une forte satisfaction sur la formation qu’ils ont bénéficié. ........................................................................................................................................................ The objective of this study is to measure the degree of satisfaction of novice teachers on the training program entitled "Design, construction and use of a course on the Moodle platform". To achieve this objective we have developed a satisfaction questionnaire consisting of (34) items covering the three systems of the program: entry, learning and exit system. we distributed it to (104) teachers affiliated to Mohamed Lamine Debaghine Setif 2University.The results showed that the teachers expressed a high degree of satisfaction with the training they received.Item مقاربة سوسيو-لسانية لتحليل خطاب الحياة اليومية النظرية والمنهج(2018) مخنفر, حفيظةتهدف الورقة البحثية إلى تقديم مقاربة سوسيو-لسانية لدراسة خطاب الحياة اليومية الروتينية الرتيبة؛ في مواقف التفاعل الوجاهي اليومي، من خلا تبيان أهمية دراسة الخطاب اليومي، وتحديد المفاهيم المحورية في الدراسة من تحليل الخطاب إلى التحليل النقدي للخطاب، وخطاب الحياة اليومية؛ ثم تبيان بعض المدخل النظرية الملائمة لتحليل خطاب الحياة اليومية؛ وسيتم تقديم ثلاث مداخل هي النظرية الإثنوميتودولوجية لمؤسسها "هارولد كارفينكل" وأثنوغرافية التواصل "ديل هايمز" وتأويل الحياة اليومية "كالفن شراج"؛ ثم يتم التطرق للمقاربة المنهجية في تحليل خطاب الحياة اليومية من المنهج إلى كيفية جمع واختيار البيانات؛ أو نصوص التحليل، وكيفية كتابتها وتنظيمها بما يخدم الهدف من البحث. ..................................................................................................................................................... L'objectif de l'étude est de présenter une approche sociolinguistique pour l'étude du discoure quotidienne, afin de démontrer l'importance d'étudier le discours quotidien, On 'identifier les concepts qui sont: l'analyse du discours, l'analyse critique du discours, et discours de la vie quotidienne; Puis On démontré Les déférentes approches théoriques appliqués à l'analyse du discours de la vie quotidienne ; On a Choisi: la théorie éthnométologique de son fondateur H.Garfinkel, la communication éthnographique de Dell Haymes et l'interprétation de la vie quotidienne de C.Schrag; Puis on démontre. Comment collecter et choisir les textes d'analyse, et comment les organiser pour servir la recherche. ...................................................................................................................................................... The aim of this paper is to present a sociolinguistic approach to study the daily discourse; so we are going to identify the basic concepts in the study, which are discourse analysis, critical analysis of discourse and daily life discourse. Then we show the suitable theoretical approaches for the analysis of the daily life discourse which are the ethnomatological theory; its founder H. Garfinkel, and the Ethnography Of Speakingof Dell aymesand the interpretation of everyday life of C. Schrag. So we present how to collect and choose Curpus, and give method to write and organize them to serve the purpose of research.Item مكانة التربية ضمن السوسيولوجيا عند دوركايم ـ دراسة إبستيمولوجية(2018) أودينة, خالدفي هذا المقال حاولنا أن نتحدث عن التربية والسوسيولوجيا عند إيميل دوركايم، كأهم أعلام الفكر الاجتماعي المعاصر، حيث تعتبر التربية عنده من المقومات الأساسية لقيام أي مجتمع وتطوره، لأنها في علاقة جدلية بين التنظير الفلسفي كنزعة فردية، والواقع الاجتماعي ونظمه والممارسة العملية، ليكون دوركايم من بين الأوائل الذين حاولوا إعطاء التربية صبغة اجتماعية، لهذا قام بنقد الدراسات التربوية السابقة سواءا كانت دينية أو فلسفية، ولتوضيح هذا قمنا بضبط بعض المفاهيم والتصورات المفتاحية، وبالتحديد التربية والسوسيولوجيا، ثم تحدثنا عن مكانة التربية ضمن السوسيولوجيا الدوركايمية وفق نظرة ابستيمولوجية، لنجد بأن التربية عند دوركايم لها أصول وأهداف سوسيولوجية، بحيث لا يعطي قيمة لما هو فردي إلا في إطار ما هو اجتماعي. ......................................................................................................................................................... Dans cet article, nous essayons d’étudier l’éducation et la sociologie chez Emil Durkheim en tant que l’un des pionniers de la pensée sociologique contemporaine.Pour Durkhei, l’éducation est considérée comme étant un principe de base dans la construction et l’évolution de n’importe quelle société car elle est en relation dialectique entre la théorisation philosophique entant qu’un conflit individuel et la réalité sociale et ses systèmes ainsi que les pratiques réelles. De ce fait, il est désormais l’un des premiers qui ont tenté d’attribuer à l’éducation une touche et un aspect social puisqu’il a critiqué les études précédentes de l’éducation que ce soit d’un point de vue de la religion ou de celui de la philosophie. Afin d’éclairer cet aspect, nous précisons quelques notions et perceptions clefs à savoir l’éducation et la sociologie, puis nous abordons la place de l’éducation dans la sociologie de Durkheim d’un point de vue épistémologique pour conclure à la fin que l’éducation chez Durkheim a des origines et des objectifs sociologiques puisqu’elle ne donne aucune valeur à ce qu’est individuel sauf dans un cadre sociologique. ..................................................................................................................................................... In this article we have tried to talk about education and sociology at the Emile Durkheim as the most important flags of contemporary social thought, where education is considered him to be the pillars of the establishment of any society and its development, because it is in a dialectical relationship between philosophical speculation individual a tendency, social reality and regulations and practice, to be Durkheim among the first who tried to give education a social nature, that's the criticism of previous educational studies, whether they religious or philosophical, and to explain why we adjust some of the concepts and perceptions keyed specifically education, sociology, and then we talked about the status of education within sociology of Durkheim according look epistemological, because we find that education when Durkheim her assets and sociological goals so as not to give value to what is an individual, but in the context of what is social.Item من ثقافة الإدانة إلى إدانة الثقافة: نحو نظرية فلسفية جديدة للثقافي(2018) عنيات, عبد الكريمليس لنا أن نفكر التفكير الجذري في مشكلات الإنسان التي لا تنتهي، دون أن نفكر نقديا الثقافة. ربما هذا ما يدخل في فرع مستحدث أطلق عليه "النقد الثقافي". ولئن كانت معظم الدراسات النقدية قد وجهت في نقدها للسلوكيات الثقافية التي يسلكها أعضاء جماعة ما، فإننا نقترح هنا توسع النقد وقلبه، في آن، ليشمل الثقافة بعد أن شمل المثقف فقط، على اعتبار أن الجماعة هي التي تصنع الفرد وليس العكس. لذا فإننا نستشكل الموضوع على الصورة التالية: كيف لنا، أن ننتقل، أو قل نزحزح، بسلامة منهجية، من نقد المثقف إلى نقد الثقافة ؟ وماذا ينتج، استباقيا، عن هذا القلب ؟ والذي يبدو أنه غير مستساغ في المألوف. ثم أنه يجب أن ننبه، على سبيل الإشارة، إلى أن الموروث الثقافي يشمل الأعلى والأدنى، أو قل السامي والداني، لذا فإننا نسأل سؤال يسحب "المسكوت عنه" إلى ضوء النقد العقلي: كيف يجب أن نتفكر الموروثات الثقافية الدنيا ؟ وكيف نتعامل مع العنف الذي يتناقل بين الأجيال دون هوادة ؟ إن أسئلتنا كما هو ظاهر، قد ركزت على الكيفيات، مما يضفي الطابع الوضعي لتحليلاتنا بعيدا عن المثلنة المألوفة في موضوع الثقافة.................................................................................................................................................... La pensée philosophique radicale liée aux phénomènes humains qui ne s'achèvent pas est conditionnée par la pensée critique de la culture, et ce thème est inclus dans une nouvelle discipline intitulée la critique culturelle. Mais nous avons remarqué que la majorité des études ont été consacrées à la critique des comportements individuels, alors on propose d'élargir et renverser la critique pour atteindre la culture elle-même. Cet article tente de répondre à la problématique suivante : comment peut-on se déplacer, de façon saine méthodologiquement, de la critique de l'individu à la critique de la culture ? et quel est le résultat de ce renversement radical ? Et la question essentielle consiste à problématiser l'impensée suivant : comment se comporter devant un héritage culturel bas, ou autrement dit mal et mauvais, au sien de la société algérienne, comme la violence ? ................................................................................................................................................................. We cannot think of radical thinking in the endless problems of man, without thinking critically about culture. Perhaps this is what goes into an innovative branch called 'cultural criticism'. While most of the critical studies have been criticized for the cultural behavior of members of a group, we suggest here that the expansion of criticism and its heart, at the same time, extends to culture only after the intellectual has been included, since it is the group that manufactures the individual and not vice versa. So we focus on the following picture: How can we move, or just move, systematically, from intellectual criticism to criticism of culture? And what produces, proactively, about this heart? Which seems unpopular in the familiar? Then we must note, as a reference, that cultural heritage includes the highest and the lowest, or the lower and higher, so we ask a question that pulls 'silent' to the light of mental criticism: how should we think of the cultural heritage of the minimum? How do we deal with intergenerational violence unabated? Our questions, as it were, have focused on the Quality, giving the positive nature of our analysis away from the familiar ambiguity in the subject of cultureItem منطلقات تأسيس نظريّة الحجاج عند (عبد الله صولة) في كتابه: "الحجاج في القرآن"(2018) دشاش, نور الهدىشهدت السّاحة النّقديّة ظهور جملة من المناهج التّي سعت لكسر سلطة النّص، (منها -الأسلوبيّة -)هذه المقاربة النّصيّة المرتحلة من اللّسانيّات إلى النّقد. ومن المباحث التّي استجدّت في عالم اللّسانيّات، نجد الحجاج الذّي بات محورا للدّراسات الحديثة غربيّة وعربيّة، لعلّ أبرزها كتاب: الحجاج في القرآن - من خلال خصائصه الأسلوبيّة- للباحث التّونسيّ (عبد الله صولة). فكان الهدف من هذه الدّراسة هو رصد المرجعيّات المعرفيّة التّي أخذ منها المؤلّف مادّة كتابه، إذ عالج فيه مبحث الحجاج التّداولي من منظور أسلوبي، مبرزا التّفكير الحجاجيّ عند العرب، ومبدعا أسلوبيّة الحجاج في القرآن .................................................................................................................................................... La scène critique a vu L'émergence d'un ensemble d'approches (y compris- la stylistique-) qui ont tenté de briser la prééminence de la textologie. Cette approche textuelle s'est transposée de la linguistique à la critique, et parmi les recherches innovantes dans le domaine de la linguistique, nous trouvons l'argumentation qui est devenue un centre pour les études modernes occidentales et arabes. Il n'est point exclu que l'ouvrage (L'argumentation au coran- à travers ces particularismes stylistiques) du chercheur tunisien (ABD ALLAH SAOULA) n'en soit le plus original. Le but de cette étude est de recenser les références épistémologiques qui permettent à l'auteur d'en puiser la matière de son écrit ou il a traité du thème de l'argumentation pragmatique du point de vue stylistique en faisant ressortir la pensée argumentative chez les arabes, et tout en mettant l'originalité stylistique de l'argumentation dans le coran. .................................................................................................................................................... The sphere of literary criticism saw the emergence of many approaches including, inter alia, the stylistic one all aimed at breaking the authority of the text. So this textual approach shifted from linguistics to literary criticism. Besides, argumentation as a novelty in linguistics has become a special area of focus in both Arab and occidental studies, and perhaps the most significant work with its stylistic peculiarities is:'' Argumentation in Koran '' by the Tunisian researcher ''ABD ALLAH SAOULA ''. The purpose of this study is to examine the bibliographical references used by the author who dealt in this book with pragmatic argumentation from a stylistic perspective highlighting Arab argumentative thinking focusing on the stylistic originality of argumentation in the Koran