A Tutoring Course to Enhance English Language Learning Autonomy within the LMD System:Case of first Year Students at the Department of English at Setif2 University

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Within the License- Master- Doctorate (LMD) system, learning autonomy (LA) is crucial but shaped by English as a foreign language (EFL) teacher and learners’ misconceptions that it is synonymous with self-instruction, and that it requires little control from teachers. First year undergraduate EFL learners display a low level of LA. Therefore, this study attempted to investigate the role of a strategy-based instruction (SBI) tutoring course in promoting language LA level with 51 first year undergraduate EFL learners at Mohammed Lamine Debaghine- Sétif 2 University, Algeria. A quasi-experimental design was followed; participants were divided into a control group (n=26) and an experimental group (n=25). Over a period of eleven weeks, the experimental group received an SBI tutoring course adapting a model of Chamot et al. (1999). Qualitative data were gathered from an adapted questionnaire (Tassinari, 2010) as a pre-/posttest and a satisfaction scale; and quantitative data were collected using a post-reflection survey. The obtained data were analyzed with SPSS.22 and document analysis. After the interventional course, the experimental group showed significant improvements in LA in comparison to the control group in the cognitive/metacognitive, action oriented, affective and social aspects. Besides, learners showed positive attitudes towards integrating the intervention to enhance their autonomous learning. This study suggests the incorporation of SBI into EFL classrooms as a pedagogical accompaniment course towards promoting language LA within the LMD system. In addition, the study’s SBI tutoring course can help teachers to design tasks and lessons that enable learners to make decisions and be independent. .....................................................................................................................بالرغم من الأهمية التي يوليها نظام (ل.م.د) لاستقلالية التعلم، إلا أن هذه الأخيرة تترجم خطأ كنوع من أنواع التعلم الفردي من دون أي دعم أو تدخل من طرف الأستاذ. الدافع وراء هذه الدراسة الشبه التجريبية هو ضعف مستوى استقلالية التعلم لدى متعلمي السنة الاولى لغة إنجليزية كلغة أجنبية. حيث يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير المرافقة البيداغوجية؛ القائمة على تلقين استراتيجيات التعلم المستقل، لتعزيز استقلالية التعلم لدى عيّنة ضمت واحدا وخمسين طالبا وطالبة من طلاب السنة الأولى قسم اللّغة الانجليزية بجامعة محمد لمين دباغين سطيف 2. قُسِّمت العيّنة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تتكون من خمس وعشرين طالبا، ومجموعة ضابطة تضم ستة وعشرين طالبا. استفاد طلاب المجموعة التجريبية من دورة مرافقة بيداغوجية، دامت إحدى عشر أسبوعا. تمّ استخدام استبيان كمي مكيف كقياس قبلي وبعدي لمستوى استقلالية التعلم لدى الطلبة، بالإضافة إلى استبيان نوعي لمعرفة اتجاهات الطلبة فيما يخص الدورة التدريبية المقترحة. وبعد جمع وتحليل المعطيات، بيّنت نتائج البحث تحسنا ملحوظا في مستوى استقلالية التعلم لدى طلبة المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة فيما يخص الجانب المعرفي والوراء معرفي والعملي والعاطفي والاجتماعي. كما أبدى طلاب المجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية حول دور المرافقة البيداغوجية في تعزيز استقلالية التعلم لديهم. يوصي هذا البحث بإدراج دورات مرافقة بيداغوجية قائمة على تلقين استراتيجيات التعلم في أقسام اللّغة الانجليزية لتعزيز استقلالية التعلم فيها. بالإضافة إلى ذلك، يمكن للأساتذة الاستفادة من هذه الدراسة لتصميم تمارين ونشاطات تساعد في حث الطلبة على التعلم المستقل.
Description
Keywords
LMD, tutoring, strategy-based instruction, learning autonomy, EFL learners., المرافقة البيداغوجية، والتعليم القائم على تلقين استراتيجيات التعلم، واستقلالية التعلم، ومتعلمو اللغة الانجليزية كلغة اجنبية
Citation
Collections