Browse
Recent Submissions
Item The Effect of Experiential Education on EFL Students’ Learning Development The Case of First-Year LMD Students in the Department of English Language and Literature at Setif 2 University(2024) Bouguerne aichaإن الحاجة المتزايدة لنقل التعليم العالي من مجرد إلقاء المحاضرات والدروس إلى تطوير عمليات تعلم الطلاب تعني التحول العاجل إلى نهج تعليمي يعزز المرونة والتعلم المستقل. لذلك يُعتبر التعليم التجريبي ونموذج المطابقة الديناميكي كأفضل دليل منطقي وعملي وواقعي لإجراء هذا التحول وتحقيق المزيد من الأهداف التنموية في التعليم العالي. نتيجة لذلك، تهدف هذه الدراسة إلى التحقيق في فعالية التعليم التجريبي في تعزيز تنمية تعلم الطلاب كما يتضح من قدرات التعلم والمرونة. لذلك ، تم اعتماد تصميم المنهج المختلط شبه التجريبي الذي شمل عينة مختارة بشكل ملائم من 38 طالبًا في السنة الأولى في قسم اللغة والأدب الإنجليزي في جامعة محمد لمين دباغين سطيف 2. أخذت كل من المجموعة الضابطة (ن = 18) ومجموعة التجربة (ن = 20 (مقياس KLSI4.0 في مرحلة الاختبار المسبق. بعد ذلك، تم تطبيق اثنتي عشرة جلسة علاجية على المجموعة التجريبية التي أخذت أيضًا واجب التطبيق الشخصي لتقييم تقدم قدرات التعلم لديهم بعد جلسات التعلم التجريبية. بعد ذلك، تم إجراء الاختبار اللاحق لكلا المجموعتين. كشفت مقارنة اختبار t بين نتائج المجموعات في الاختبار القبلي والبعدي أن قدرات التعلم لدى المجموعة التجريبية ومرونتها قد تطورت بشكل ملحوظ بعد العلاج. تم أيضًا تكييف أنماط التعلم للمجموعات التجريبية لتتناسب بشكل أفضل مع متطلبات الدورة التدريبية وتم الحصول على مجموعة واسعة من أنماط الدعم. كما تم استخدام استبيان ما بعد العلاج ومناقشة جماعية مركزة مع المجموعة التجريبية لاستكشاف انعكاسات التعليم التجريبي على تعلم وأداء الطلبة أين تم تأكيد التأثير الإيجابي لهذا النوع من التعليم على تطور تعلمهم وأدائهم في اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية المختلفة. نتيجة لذلك ، يوصى بالتعليم التجريبي لتطوير تعلم الطلاب في التعليم العالي. ///////////////////////////////////////////////////////// L’enseignement supérieur devrait mettre davantage l’accent sur le développement des processus d’apprentissage des étudiants. Cependant, une étude préliminaire impliquant des enseignants et des étudiants de première année du Département de langue et littérature anglaises de l’Université Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 a révélé les difficultés des étudiants à adapter leur apprentissage aux exigences de leurs cours et a montré que l’accent était mis sur la présentation de contenu d’ EFL (l’anglais comme langue étrangère) plutôt que sur le développement de l’apprentissage des étudiants. Ainsi, parce que l’éducation expérientielle est largement recommandée pour l’enseignement supérieur, cette étude a tenté d’étudier son efficacité dans la promotion du développement de l’apprentissage des étudiants EFL telle qu’évaluée par le Kolb Learning Style Inventory4.0 (KLSI4.0). Par conséquent, un plan quasi-expérimental a été adopté impliquant un échantillon commodément sélectionné de 38 étudiants de première année d’EFL. Le groupe témoin (n=18) et le groupe expérimental (n=20) ont pris le KLSI 4.0 dans les phases pré-test et post-test pour évaluer leur apprentissage en fonction de leurs préférences de style, de l’utilisation des modes d’apprentissage, du niveau de flexibilité et des styles de sauvegarde. De plus, un traitement de douze séances utilisant le modèle d’appariement dynamique de l’éducation expérientielle a été appliqué au groupe expérimental qui a également pris le devoir de demande personnelle pour évaluer ses progrès d’apprentissage après les séances d’apprentissage par l’expérience. Les résultats du t-test ont révélé un développement significatif de leur apprentissage, comme indiqué par le KLSI4.0. De plus, un questionnaire post-traitement et une discussion de groupe ont été utilisés pour explorer les réflexions du groupe expérimental affirmant les effets positifs de cette méthode sur le développement et la performance des étudiants dans les différents cours de l’EFL. Par conséquent, l’éducation expérientielle a été recommandée pour développer les processus d’apprentissage des étudiants algériens. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This research aims to investigate the effects of Experiential Education through the Dynamic Matching Model of teaching around the learning cycle on first-year EFL (English as a Foreign Language) students’ learning development as assessed by the Kolb Learning Style Inventory 4.0 (KLSI 4.0). For that reason, it started with exploring teachers’ and first-year students’ perceptions about learning styles and learning development at the Department of English Language and Literature at Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University. The data revealed the students’ difficulties with adapting their learning to the demands of their courses and showed a perceived focus on the delivery of EFL content rather than the development of students’ learning. The research proceeds then with a quasi-experimental stage that involved a conveniently selected sample of 38 first-year EFL students to test the effectiveness of Experiential Education in developing students’ learning. Both the control group (CG) (n=18) and the experimental group (EG) (n=20) took the KLSI 4.0 in the pre-test and post-test phases and a twelve-session treatment using the Dynamic Matching Model of was applied to the EG. The t-test results revealed a significant development in the EG’s learning modes’ use and flexibility level. Their learning styles were also adapted to better match the EFL demands with a wider range of backup styles. Moreover, a post-treatment questionnaire and a focus group discussion were used to explore the EG’s reflections affirming the positive effects of this method on students’ learning development and performance in the different EFL courses. As a result, this study suggests the implementation of Experiential Education through the Dynamic Matching in the EFL classroom to help learners develop their learning abilities, styles, and flexibility to better match their different courses’ demands. In addition, decision makers in the Algerian Higher Education are invited to create Experiential Learning Centers to provide both students and teachers with training opportunities to develop their Experiential Education knowledge and practices.Item The Impact of the learner-Centred discipline on learning and teaching EFL in Algerian secondary schools(2024) Saber mohamed DjemouiCette étude examine l'impact de la discipline centrée sur l'apprenant sur l'apprentissage et l'enseignement de l'anglais comme langue étrangère (ALE) dans les écoles secondaires algériennes, en mettant l'accent sur les classes (ALE) à niveaux mixtes. Le chercheur a utilisé une conception séquentielle explicative pour décrire et expliquer les résultats de l'étude quantitative en collectant et en analysant des données qualitatives. Dans cette étude, divers instruments de collecte de données, à savoir des questionnaires, des entretiens et des observations en classe, ont été utilisés. L'étude a enquêté sur 240 enseignants d'EFL dans différentes écoles secondaires et 400 étudiants de classes (ALE) à niveaux mixtes délibérément sélectionnés à travers différentes régions du pays. Le chercheur a également interviewé 12 enseignants d'ALE et observé 06 classes à niveaux mixtes d'ALE. Les résultats indiquent que la discipline centrée sur l'apprenant a un impact positif sur l'apprentissage et l'enseignement de l'ALE dans les classes ALE à niveaux mixtes. En général, cette approche encourage les élèves à s'engager activement dans l'apprentissage, favorise la collaboration entre les enseignants et les élèves, et favorise un comportement positif et l'autodiscipline. Avec la discipline centrée sur l'apprenant, l'apprentissage et la discipline sont devenus la responsabilité de l'apprenant, tandis que l'enseignement et la gestion de classe sont devenus la responsabilité de l'enseignant. Il n'y a pas de place pour un enseignant tyrannique dans la discipline centrée sur l'apprenant. Cependant, l'intégration de la discipline centrée sur l'apprenant dans les pratiques de classe est encore limitée en raison de la résistance au changement, des attitudes et croyances des enseignants, du manque de formation des enseignants, de la taille des classes importante, et d'autres problèmes pédagogiques. Pour intégrer pleinement la discipline centrée sur l'apprenant dans les pratiques de classe, les enseignants et les apprenants doivent surmonter ces obstacles et adhérer aux quatre piliers de l'éducation : apprendre à connaître, apprendre à faire, apprendre à être et apprendre à vivre ensemble. Ces résultats ont d'importantes implications pratiques pour l'enseignement et l'apprentissage de l'ALE dans les classes à niveaux mixtes, et soulignent la nécessité de recherches supplémentaires dans ce domaine. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// تتناول هذه دراسة تأثير الانضباط المركز على المتعلم في تعلم وتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الثانويات الجزائرية بشكل عام وفي الفصول ذات القدرات المختلطة بشكل خاص. استخدم الباحث تصميمًا تفسيريًا تسلسليًا لوصف وشرح نتائج الدراسة الكمية من خلال جمع وتحليل البيانات النوعية. في هذه الدراسة، تم استخدام مجموعة من أدوات جمع البيانات، وهي الاستبيانات، والمقابلات، ومراقبة الفصول الدراسية. حيث كما تم جمع البيانات من 240 مدرسًا للغة الإنجليزية و400 طالبًا من فصول ذات قدرات مختلطة في مناطق مختلفة من البلاد كما قام الباحث أيضًا بإجراء مقابلات مع 12 معلمًا للغة الإنجليزية ومراقبة 06 فصول ذات قدرات مختلطة لتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. أشارت النتائج إلى أن الانضباط المركز على المتعلم له تأثير إيجابي على التعلم والتعليم في الفصول ذات القدرات المختلطة، حيث تشجع هذه المقاربة الطلاب على المشاركة الفعالة في التعلم ويعزز التعاون بين المعلمين والمتعلمين كما يعزز السلوك الإيجابي والانضباط الذاتي. بفضل الانضباط المركز على المتعلم، أصبح التعلم والانضباط مسؤولية المتعلم بينما أصبح التدريس وإدارة الفصل مسؤولية المعلم، ولا مكان لمعلم متسلط في الانضباط المركز على الطالب. ومع ذلك، فإن تكامل الانضباط المركز على المتعلم في الفصول ذات القدرات المختلطة لا يزال محدودًا بسبب رفض التغيير و نقص تكوين المعلمين وبسبب كثرة المتعلمين في الفصول والمواقف والمعتقدات التي يتبناها المعلمون وغيرها من القضايا التربوية. ولكي يكتمل الانضباط المركز على المتعلم، يجب على المعلمين والمتعلمين التغلب على كل هذه الحواجز وذلك بالالتزام بأسس التعليم الأربعة: التعلم من اجل المعرفة والتعلم من اجل الممارسة والتطبيق، والتعلم من اجل التحرر واثبات الذات، والتعلم من اجل التعايش مع الغير. تحمل كل هذه النتائج آثارًا عملية مهمة لتعليم وتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الفصول ذات القدرات المختلطة، وتبرز الحاجة إلى مزيد من البحث في هذا المجال.Item Fostering Vocabulary Comprehension in Academic Medical Course through the Implementation of Task-Based Pedagogy The Case of First-Year Pharmacy Students at Sétif 1 University(2024) Tebani Hamzaتكمن أهمية المفردات أثناء استعمالها في سياقات مختلفة لتنمية مهارات الاستيعاب وتعزيز الفهم. في نطاق تعلم الإنجليزية لأغراض طبية، يتطلب التمكن من الكلمات والمصطلحات بشكل عام التفاعل المستمر مع مختلف الوسائط والتجارب اللغوية لضمان تواصل سلس ومتسق. على الرغم من أهميتها الحاسمة، إلا أن آفاق البحث العلمي حول المفردات بحد ذاتها تكاد تكون محدودة في الإطار الأكاديمي للجامعة الجزائرية لغاية اللحظة. بهذا الصدد تهدف الدراسة الحالية إلى إلقاء الضوء على الآليات الضرورية لتطوير المفردات من خلال المقاربة القائمة على أساس الوظائف. بناء على ذلك، ركّز مسار هذا البحث على دراسة شبه تجريبية تتضمّن مجموعتين من طلاب السنة الأولى صيدلة بجامعة سطيف 1. باستخدام نهجين مختلفين، اتبعت المجموعة التجريبية (40=N) برنامجا تعليميا لتنمية المهارات المرتبطة بفهم المفردات، في حين خضعت المجموعة الضابطة (N=40) لبرنامج مغاير لصقل المهارات الشفوية. على مدى 11 أسبوعا، تمّ التطرق إلى محتويات متعددة ذات صلة بالقراءة والاستماع لاستدراج فهم المفردات بشكل معمّق. علاوة على ذلك، تناولت هذه الدراسة نهجا تضمّن جمع البيانات كميا ونوعيا من خلال استبيان متعلق باحتياجات الطلبة اللغوية وآخر حول انطباعاتهم تجاه المنهج المعتمد، مقابلات وتحليل المحتوى النوعي، اختبار تحديد المستوى في اللغة الإنجليزية، اختبار قبلي وبعدي لقياس الفروقات في فهم المفردات. وفقا للنتائج المتحصل عليها، تم التوصل إلى فعالية المقاربة القائمة على أساس الوظائف، وذلك بتطوير مهارات الفهم والاستيعاب مما يبرز تأثيرها الإيجابي على مستوى مهام القراءة والاستماع على حد سواء. ونظرا للمزايا التي تحظى بها هذا الأخيرة، تبيّن أيضا أنها تساهم في توسيع نطاق اكتساب المفردات وعملية التعلم، وذلك لتوافق الوظائف مع قدرات الطلبة وسهولة أدائها. من هذا المنطلق تبنّي هذا المنهج التعليمي يسهم في الارتقاء بمستوى التعلم لضمان كفاءات تتجاوز المهارات اللغوية لتشمل إمكانية التواصل، القدرة الإدراكية، التفكير النقدي واتخاذ القرارات. /////////////////////////////////////////////////////////////////// S’addressant à consolider la compréhension, le vocabulaire se manifeste primordialement pour la manipulation des compétences réceptives. Afin de cerner l’amplitude d’apprentissage de l’anglais médical, il est ainsi impératif de disposer d’une maîtrise lexicale étendue pour assurer une communi- cation fluide et cohérente. En dépit de son importance cruciale, les perspectives de recherche sur le vocabulaire en soi sont quasiment restreintes dans le contexte académique algérien jusqu’alors. A cet égard, la présente étude visait à remettre en œuvre des pratiques de développement lexical par le biais d’une approche basée sur des tâches à accomplir. En corollaire de cet objectif, la trajectoire de cette recherche s’est focalisée sur une conception quasi-expérimentale impliquant deux groupes d’étudiants de première année en pharmacie à l’Université Sétif 1. En utilisant deux approches distinctes, le groupe expérimental (N=40) ayant suivi un programme éducatif fondé notamment sur l’expansion du vocabulaire réceptif, tandis que le groupe témoin (N=40) a été exposé à un autre conçu pour déployer les compétences orales. S’étalant sur 11 semaines, le vocabulaire a été instancié à travers une immersion approfondie dans des compétences liées à la lecture et l’écoute. En outre, cette étude portait sur une approche hybride intégrant une collecte de données quantitative et qualitative par l’intermédiaire de deux questionnaires, un groupe de discussion et une interview, une analyse de corpus et un test de placement, un prétest et posttest de compréhension lexicale. Conformément aux résultats acquis, il s’est révélé que l’intégration de l’approche adoptée est appropriée pour élaborer la compréhension, mettant en évidence son efficience dans les tâches de lecture et d’écoute. Par ailleurs, il convient de mettre en exergue les principaux avantages de cette approche en termes d’accessibilité lexicale, processus d’apprentissage, pertinence des tâches et leurs commodités d’utilisation. Pour conclure, la mise en œuvre de cette approche amène à une constatation substantielle quant à l’amélioration des compétences linguistiques, cognitives et ainsi critiques.Item Investigating the Role of Culture in Enhancing Listening Comprehension The Case of First-Year English Students at Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University(2023) Bouflih AmiraThis study investigated the role of culture in enhancing listening comprehension among first-year students at Mohamed Lamine Debaghine University. Based on the results of a Focus Group Discussion with twenty-three first-year students and a pre-questionnaire with five oral-expression teachers, it was found that students struggle with listening comprehension due to unfamiliarity with the target culture, speech rate issues, accent varieties, and word segmentation intricacies. Moreover, teachers focus primarily on grammar-driven activities and give little weight to cultural knowledge and top-down interpretive skills. The study aimed to investigate the extent to which culture affects listening comprehension, with the hypothesis that integrating culture will significantly improve the experimental group's listening comprehension compared to the control group. To this end, a mixed-method approach was utilized. A pre-experimental phase englobed a placement test and a demographic information questionnaire. Furthermore, an experimental phase included a pre-test administration then treatment application then eventually a post-test distribution. To finalize this investigation, a post-reflection phase entailed a questionnaire and a semi-structured interview. The results hoarded from the post-test proved statistically the positive effect that culture integration had on enhancing listening comprehension. Over and above, the semi-structured interview in addition to the questionnaire unearthed the positive reflections of the experimental group on the implemented treatment. Accordingly, this study suggests the importance of establishing a clear understanding of the construct of listening comprehension before designing a listening course. This understanding can assist teachers in effectively integrating culture according to the specific needs of their students. Furthermore, to promote EFL learners' listening comprehension, teachers should go beyond the structural presentation of culture. They should enable their students to decipher the underlying cultural codes that lead to specific behaviours. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور الثقافة في تعزيز فهم الاستماع بين طلاب السنة الأولى في جامعة محمد لمين دباغين. استنادًا إلى نتائج مناقشة جماعية مع ثلاثة وعشرين طالبًا من السنة الأولى واستبيان مسبق مع خمسة مدرسين للتعبير الشفهي، تبين أن الطلاب يواجهون صعوبات في فهم الاستماع بسبب عدم التعرف على الثقافة المستهدفة ومشكلات في سرعة الكلام وتنوع اللهجات وتعقيدات تقسيم الكلمات. علاوة على ذلك، يركز المدرسون في الغالب على أنشطة تعتمد على قواعد اللغة ويعطون أهمية ضئيلة للمعرفة الثقافية والمهارات التفسيرية. تهدف الدراسة إلى التحقق من مدى تأثير الثقافة على فهم الاستماع مع فرضية أن دمج الثقافة سيحسن بشكل كبير فهم الاستماع لدى مجموعة التجربة مقارنة بالمجموعة الضابطة. تم استخدام نهج مختلط في الدراسة. تضمنت مرحلة ما قبل التجربة اختبار تحديد المستوى واستبيان. تضمنت المرحلة التجريبية إجراء اختبارقبلي و بعدي و تطبيق المعالجة. المرحلة النهائية للدراسة تضمنت استبيانًا ومقابلة شبه منظمة. أثبتت النتائج التي تم جمعها بعد تطبيق المعالجة أن دمج الثقافة أثر إيجابيًا على تعزيز فهم الاستماع. بالإضافة إلى ذلك، كشفت المقابلة الشبه منظمة و الاستبيان عن الانعكاسات الإيجابية للمجموعة التجريبية على المعالجة المنفذة. وبناءً على ذلك، توحي هذه الدراسة بأهمية تحديد مهارات فهم الاستماع قبل تصميم الدروس. يمكن لهذا التحديد مساعدة المعلمين في دمج الثقافة بشكل فعال وفقًا لاحتياجات الطلاب الخاصة بهم. علاوة على ذلك، لتعزيز فهم الاستماع لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، يجب على المعلمين أن يتجاوزوا العرض الهيكلي للثقافة. من خلال تمكين طلابهم من فك رموز الثقافة الكامنة التي تؤدي إلى سلوكيات محددةItem Promoting Intercultural Sensitivity to Achieve Successful Cross-Cultural Communication through the Integration of Critical Incidents(2023) Bennouioua, hananeIntercultural sensitivity represents one of the fundamental competencies that need to be cultivated in foreign language higher education to meet the demands of globalization. As a case in point, the cardinal goal of oral classes is to teach language for communication; hence, it is fundamental to prepare learners to be successful cross-cultural communicators who understand, respect, appreciate, and mediate across cultural diversity. Notwithstanding, this aim was found to be scarcely and unsystematically approached, if never, amongst first-year students of English at Mohamed Lamine Debaghine, Setif 2, Algeria. Therefore, to address this problem, this study purported to promote intercultural sensitivity by integrating critical incidents. To this end, a quasi-experimental pretest-posttest non-randomized control group research was undertaken through the lens of a mixed methods approach. In this respect, the primary sample of the study consisted of two intact classes, with 19 students serving as the control group and 20 students as the experimental group. Besides, to increase the reliability of the research findings, a replication quasi-experimental scrutiny was conducted with another sample. Ultimately, descriptive statistics revealed that the experimental group increased from moderate intercultural sensitivity to higher levels across the participants' performance on the pretest and posttest. In contrast, the levels of the control group remained statically moderate. Over and above, the inferential outcomes of the Mann-Whitney U test on the posttest performance exposed a significant difference in favor of the experimental group with a p-value of 0.000 at the probability level of α < 0.05. The positive effect of the treatment has been confirmed as an aftermath. Moreover, the students' intercultural role-plays offered an explanatory continuum to the developmental process of intercultural sensitivity. Accordingly, the primordial role of intercultural sensitivity in achieving appropriate and effective cross-cultural communication was revealed. Further, exploring the post-experimental perceptions outlined the speaking and listening gains as a corollary to incorporating critical incidents. An array of recommendations was delineated, mainly the necessity to integrate the intercultural dimension into the Algerian foreign language oral syllabi and instructional practices at higher education, wherein critical incidents constitute a promising tool to satisfy this end. It was further recommended to disclose the causality between critical incidents and two salient factors of intercultural sensitivity, namely respect for cultural differences and interaction engagement. .................................................................................................................................................................... تمثل الحساسية بين الثقافات إحدى الكفاءات الأساسية التي يجب تنميتها في التعليم العالي للغات الأجنبية لتلبية متطلبات العولمة. وفي هذا السياق، فإن الهدف الأساسي للفصول الشفهية هو تعليم اللغة للتواصل ومن ثم، فمن الضروري إعداد المتعلمين ليكونوا متصلين فعالين عبر الثقافات حيث يمكنهم فهم واحترام وتقدير التنوع الثقافي. على الرغم من ذلك، فأن هذا الهدف لا، إن لم يكن أبدًا، لا يلبى بطريقة ممنهجة لطلاب السنة الأولى لغة إنجليزية في جامعة محمد لمين دباغين، سطيف 2، الجزائر. لمعالجة هذه المشكلة، تهدف هذه الدراسة إلى تعزيز الحساسية بين الثقافات من خلال دمج الحوادث الحرجة. تحقيقا لهذه الغاية، تم إجراء بحث شبه تجريبي. في هذا الصدد، تكونت العينة الأولية للدراسة من فصلين، مع 19 طالبًا كمجموعة ضابطة و20 طالبًا كمجموعة تجريبية من خلال منهج الأساليب المختلطة. إلى جانب ذلك، لزيادة موثوقية نتائج البحث، تم إجراء فحص شبه تجريبي مع عينة أخرى. عبر أداء المشاركين في الاختبارين القبلي والبعدي، كشفت الإحصائيات الوصفية أن المجموعة التجريبية زادت من مستويات معتدلة من الحساسية بين الثقافات إلى مستويات أعلى. في المقابل، ظلت مستويات المجموعة الضابطة ثابتة. علاوة على ذلك، كشفت النتائج الاستنتاجية لاختبار Mann-Whitney U على أداء الاختبار البعدي اختلافًا كبيرًا لصالح المجموعة التجريبية بقيمة p= 0.000 عند مستوى الاحتمال، α<0.05. تم تأكيد التأثير الإيجابي للعلاج في أعقاب ذلك. بالإضافة، قدمت لعب الأدوار بين الثقافات للطلاب محوراً تفسيرياً للتطور النوعي فيما يخص الحساسية بين الثقافات. وفقًا لذلك، تم الكشف عن الدور الأساسي للحساسية بين الثقافات في تحقيق التواصل الفعال بين الثقافات. علاوة على ذلك، حدد استكشاف تصورات ما بعد التجربة مكاسب التحدث والاستماع كنتيجة طبيعية لدمج الحوادث الحرجة. تم تحديد مجموعة من التوصيات فيما يتعلق بضرورة دمج البعد بين الثقافات في المناهج الشفوية للغة الأجنبية والممارسات التعليمية في التعليم العالي الجزائري، حيث تشكل الحوادث الحرجة أداة واعدة لتحقيق هذه الغاية.بالإضافة إلى ذلك، تمت التوصية بدراسة العلاقة السببية بين الحوادث الحرجة وعاملين أساسيين للحساسية بين الثقافات، وهما احترام الاختلافات الثقافية والارتباط التفاعلي.Item Designing a Culture Based Course for Foreign Language Learners(2023) KHATTALA, ASMAThe cultivation of effective intercultural communicators in English language instruction requires consideration of the interplay between language and culture. An integral component of this process is developing an effective culture instruction course that provides a clear roadmap for teachers and students. This study aimed to design a culture course for first-year Master’s students in the English language and literature department at Mohamed Lamine Debaghine Sétif 2 University, Algeria, by addressing the inadequacies of the currently official course. The research questions guiding this study were: 1) What would a “Cross-Cultural Communication” course for semester one encompass in terms of prerequisites, course description, learning goals and objectives, course schedule, description of activities and assessment criteria and course policies? And 2) What would a "Teaching Culture in the EFL Classroom" course for semester two encompass in terms of the same elements? An exploratory sequential three-phase design, comprising exploration, pre-design, and design phases, was held to collect data via document analysis, interviews, and a focus group discussion involving three teachers in charge of the culture module and eight volunteer first-year Master’s students. According to the findings, the present culture course lacks essential specifics, is perceived as impractical by teachers, and necessitates supplementary practical learning opportunities to complement the theoretical knowledge imparted to students. Consequently, a course titled "Cross-Cultural Communication" and "Teaching Culture in the EFL Classroom" was proposed for semesters one and two, respectively. This proposed course included various sections, namely, course description, learning goals and objectives, course schedule, suggested teaching/learning materials, description of activities and grading criteria, alignment between objectives, teaching/learning activities, assessment methods, and course policies. The proposed culture course is anticipated to be advantageous to both teachers and students, with the potential to enhance culture instruction. Finally, recommendations were posited concerning culture instruction in the EFL context, emphasizing the importance of utilizing the module's course throughout the teaching/learning process. ........................................................................................................................................................................... تتطلب تنمية التواصل الفعال بين الثقافات في تعليم اللغة الإنجليزية النظر في التداخل بين اللغة والثقافة. يعد تطوير منهج دراسي فعال لتدريس مقياس الثقافة أحد المكونات الأساسية لهذه العملية والتي تمنح خارطة طريق واضحة المعالم للطلاب وللأساتذة على حد سواء. سعت هذه الدراسة إلى تصميم منهج لمقياس الثقافة لطلاب السنة الأولى ماستر في قسم اللغة والأدب الانجليزي في جامعة محمد لمين دباغين سطيف 2، الجزائر، من خلال معالجة أوجه القصور في المنهج المعتمد حاليًا. الأسئلة البحثية التي استرشد بها هذا البحث هي: 1) ماذا سيشمل منهج "التواصل بين الثقافات" للفصل الدراسي الأول من حيث المتطلبات، ووصف المنهج، والأهداف التعليمية، والجدول الزمني للمنهج، ووصف الأنشطة، ومعايير التقييم، وسياسات المنهج؟ و2) ماذا سيشمل منهج "تعليم الثقافة في فصل اللغة الإنجليزية للناطقين بغير اللغة الأم" للفصل الدراسي الثاني من حيث نفس العناصر؟ تم تنفيذ تصميم استكشافي متسلسل ثلاثي المراحل، يشتمل على مرحلة الاستكشاف، مرحلة ما قبل التصميم ومرحلة التصميم حيث تم جمع البيانات عبر تحليل الوثائق وإجراء المقابلات ومناقشة جماعية مع ثلاث أساتذة يدرسون مقياس الثقافة وكذلك مع ثمانية متطوعين من طلبة السنة الأولى ماستر. ووفقا للنتائج المتحصل عليها، فان منهج تدريس مقياس الثقافة المعتمد حاليا يفتقر إلى تفاصيل أساسية، كما ينظر اليه الأساتذة على أنه غير عملي، بالإضافة الى أنه يستلزم توفير فرص تعليمية عملية الى جانب المعرفة النظرية المقدمة للطلاب. وعليه، تم اقتراح منهج لتدريس مقياس الثقافة يحمل عنوان "التواصل بين الثقافات" و "تدريس الثقافة في قسم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية" للفصل الدراسي الأول والثاني على التوالي. وتضمن هذا المنهج المقترح العديد من الأقسام، بما في ذلك وصف المنهج، أهداف التعلم، وجدول المنهج، الوسائل المقترحة للتعلم/التدريس، وصف الأنشطة ومعايير التقييم، المواءمة بين الأهداف والأنشطة التعليمية معايير التقييم، وكذا سياسات المنهج. و من المتوقع أن يكون منهج تديس مقياس الثقافة المقترح مفيدا لكل من المعلمين والطلاب ، مع إمكانية تعزيز عملية تدريس الثقافة. أخيرًا، تم طرح توصيات بشأن تدريس الثقافة في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ، مع التأكيد على أهمية الاستفادة من منهج تديس المقياس في جميع مراحل عملية التعليم / التعلم.Item Investigating Culture Learning Autonomy and Its Challenges in EFL Classes The Case of EFL Learners in Jijel University(2023) Mohdeb, Samiraفي مجال التعليم العالي ، يُنظر إلى استقلالية المتعلمين وتحفزهم والتزامهم ككل على أنها مؤشرات أساسية في التحكم في عملية التعلم ، لا سيما عندما تكون هذه السمات موجودة في بيئة تعليمية تركز على المعلم أكثر. لكن وعلى الرغم من هذا ، لا تزال هناك حالات لا توجد فيها جهود مؤسسية منتظمة لتعزيز استقلالية الطلاب، وعليه فان الدراسة الحالية محاولة لتسليط الضوء على الموضوع من خلال محاولة فهم تعقيدات حالة التعلم المستقل لثقافة الغير ضمن سياق قسم اللغة الإنجليزية بجامعة محمد الصديق بن يحيى، بجيجل حيث أن المشكلة لا تزال غير مدروسة. الهدف من هذا هو تقييم تفكير وأنشطة متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية حتى يمكننا تحديد مدى قربها من صورة المتعلم المستقل. هذه الدراسة البحثية غير تجريبية ، اذ تهدف أساسا الى وصف الموضوع كما هو موجود حاليًا ، وذلك من أجل التوصل إلى استنتاج عام حول الموقف. للقيام بذلك ، تم جمع البيانات نوعيًا من خلال دفتر يوميات المتعلم بالإضافة إلى مقابلة شبه ممنهجة ، كذالك كميًا باستخدام استبيان للمتعلمين ، حيث مكننا ذلك من تتبع ممارسات تعلم الطالب داخل وخارج القسم الدراسي ، تعاونه مع الأفراد الآخرين ، و كذلك التفكير العام في طبيعة التعلم الشخصي لديهم. هذا وقد كشفت النتائج عن حالة غير مرضية لاستقلالية المتعلم واكتسابه ثقافة الغير، حيث أنه لم يتم تأسيس مهارات التعلم الذاتي الأساسية بشكل جيد ، لأن الطلاب ليس لديهم الحافز المطلوب للانخراط في المهمة ، وذلك باستخدامهم لقدر ضئيل من الاستراتيجيات المعرفية وما وراء المعرفية والاجتماعية عند العمل على كفاءة اللغة الإنجليزية ،كما أنه قد ظهرت عدة قيود شخصية وتربوية ، وقيود ثقافية بدت وكأنها تفرض تحديات خطيرة على التمرين والنهوض باستقلالية متعلم ثقافة الغير. بناءً على هذه النتائج ، هناك دليل على أن دمج الثقافة المستهدفة في دورة اللغة ، جنبًا إلى جنب مع تدريب المعلمين ، يمكن أن يكون له تأثير جيد على تعديل مواقف الطلاب حول التعلم المستقل. بشكل عام ،لأن الطلاب إذا تم تدريبهم بشكل صحيح ، فسيكونون قادرين على اكتساب السلوكيات المستقلة اللازمة لتعلم ثقافة. ...................................................................................................................................................................... Dans le domaine de l'enseignement supérieur, l'autonomie, la motivation et l'engagement des apprenants sont tous considérés comme étant des indicateurs essentiels du contrôle de processus d'apprentissage, surtout lorsqu’ils se présentent dans un environnement d'apprentissage dépendant de l'enseignant. Néanmoins, en pratique on note toujours l’absence totale ou bien l’insuffisance des efforts institutionnels systématiques pour favoriser l'autonomie des étudiants. La présente étude s'efforce donc d'éclairer le sujet, en essayant d'appréhender les complexités de la situation d'apprentissage autonome de la culture cible dans le contexte du département de langue anglaise de l'université Mohamed Seddik Benyahia, Jijel, où se pose le problème, encore peu étudiée. L'objectif est d'évaluer la pensée et les activités des apprenants EFL afin de déterminer dans quelle mesure ils reflètent le profil d'un apprenant autonome. Cette étude de recherche est non expérimentale. Son objectif principal est de décrire le sujet actuel tel qu'il existe actuellement, afin de tirer une conclusion générale sur la situation. Pour ce faire, des données ont été recueillies qualitativement à travers des journaux d'apprenants ainsi qu'un entretien semi-directif, et quantitativement à l'aide d'un questionnaire destiné aux apprenants, en suivant leurs pratiques d'apprentissage à l'intérieur et à l'extérieur de la classe, la collaboration avec d'autres individus et des réflexions générales sur leur apprentissage personnel. Les résultats ont révélé une situation insatisfaisante d'autonomie de l'apprenant et d'acquisition de la culture cible. Les compétences d'apprentissage auto-initiées de base ne sont pas bien établies, car les étudiants ne sont pas trop motivés pour s'engager dans la tâche, en utilisant une petite quantité de stratégies cognitives, métacognitives et sociales lorsqu'ils travaillent sur la compétence en anglais, et il en est ressorti de multiples compétences personnelles, pédagogiques, et les contraintes culturelles qui semblaient poser de sérieux défis à l'entraînement et à l'avancement de l'autonomie de l'apprenant de la culture cible. Sur la base de ces résultats, il est prouvé que l'intégration de la culture cible dans un cours de langue, associée à la formation des enseignants, peut avoir un effet positif sur la modification des attitudes des étudiants vis-à-vis de son apprentissage autonome. De manière générale, les élèves souhaitent devenir autonomes car, s'ils sont correctement formés, ils pourront acquérir les comportements autonomes nécessaires à l'apprentissage de la culture cible.Item Designing a Technical English Course for Engineering Postgraduate Students at Badji Mokhtar University of Annaba(2022) Afia, amelتعتبر اللغة الإنجليزية لأهداف خاصة بمثابة توجه جديد في تدريس اللغة الإنجليزية. وفي اعتقادنا أن دروس الانجليزية لأهداف خاصة تساعد الطلبة على أن يصبحوا أكثر كفاءة في تخصصاتهم. و توضح الدراسة الحالية شكل دورة اللغة الإنجليزية التقنية لطلاب الدراسات العليا في علوم الهندسة على مستوى جامعة باجي مختار عنابة. فمن خلال دراسة تجريبية ، عبر طلاب الدراسات العليا عن حاجتهم إلى الحصول على دورات في اللغة الإنجليزية لأهداف أكاديمية من أجل قراءة وفهم الأبحاث الصادرة حديثًا باللغة الإنجليزية ، حتى يتسنى لهم كتابة ونشر المقالات الخاصة بهم دون الرجوع إلى المختصين من أجل الترجمة من الفرنسية إلى الإنجليزية ، وكذلك للتعامل مع خبراء أجانب في المؤتمرات الوطنية أو الدولية. وعليه، فإن من المتوقع أن تكون دورة الإنجليزية الأكاديمية مفيدة في مجال دراستهم وقد تساعد الطلاب على تطوير مهاراتهم. بعد الحصول على إذن من عميد كلية الهندسة ، تم جمع البيانات من خلال إعداد استبيان ومقابلات رسمية وكذا ملاحظات داخل الأقسام الدراسية /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L'anglais à des fins spécifiques est considéré comme une nouvelle tendance dans l'enseignement de langue anglaise. C'est notre conviction que les cours de l’anglais à des fins spécifiques aident les étudiants à devenir plus compétents dans leur spécialité. La présente étude démontre le design d'un programme d’anglais technique pour les étudiants de post graduation d'Ingénierie au niveau de l'université de Badji Mokhtar Annaba. Par une étude pilote, les étudiants en post graduation ont déclaré qu'ils doivent avoir des cours en anglais à des fins académiques pour pouvoir lire et comprendre les recherches nouvellement actualisées en anglais, et être en mesure d'écrire et publier leurs propres articles sans référence aux experts pour la traduction du français en anglais et aussi communiquer avec les professionnels étrangers aux conférences intérieures ou externes. Ainsi, un cours en anglais à des fins académiques est attendu être favorable dans leur domaine d'étude et peut aider les étudiants à développer leurs compétences. Après avoir la permission du doyen de faculté d’ingénierie, les données ont été recueillies via un questionnaire construit, des interviews formelles et une observation de classe.Item The Effect of a Cultural Reading Edutainment Training on Learners’ Written Competence A Case of Fourth Year Middle School Learners Hadri Miloud Middle School, Ouled M’hala, Setif.(2022) fadel, houdaEnglish has become a significant language for use in professional, academic, social and economic settings. As a result, English as a Foreign Language (EFL) teaching has attracted researchers to probe into issues linked to classroom practices, learners’ competencies and language skills. This study aims at improving middle school EFL learners ‘ written competence through a Cultural Reading Edutainment Training. For this purpose, a mixed-method experimental design was adopted. Ninety two fourth year middle school (4th YMS) learners participated in the study. Firstly, they took a pretest in writing, and answered a pre-treatment questionnaire, exploring their writing difficulties and their attitudes towards reading. Afterwards, twenty three learners were randomly selected to form the experimental group, who participated in the Cultural Reading Edutainment Training, whereas; the rest acted as the control group. Immediately after the experiment, both groups sat for a post test in writing. Next, the experimental group answered a post-treatment questionnaire, and an Focus Group Discussion (FGD) was conducted with eight participants to explore learners’ attitudes towards the training. The collected data wee statistically and thematically analyzed. The findings of the pretest and the pre-treatment questionnaire showed that the learners write poorly because they encounter writing difficulties at the level of certain aspects like grammar, vocabulary, spelling, punctuation, and organization. Then, it was concluded that learners have positive attitudes towards reading and its importance in improving writing. Next, the results of the post test revealed a significant difference in learners’ written competence between the two groups. The experimental group demonstrated a significant improvement in the written competence after the training. Additionally, the results of the post-treatment questionnaire and the FGD confirmed the efficacy of the training and reported the positive attitudes of the participants towards it. Therefore, the findings confirm the previously set research hypothesis; that if EFL teachers use Cultural Reading Edutainment Training, learners’ written competence will improve. It is recommended to teach reading in a cultural context, using edutainment in the EFL classroom to improve learners’ written competence. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// اكتسبت اللغة الانجليزية أهمية بالغة في الأوساط المهنية, الأكاديمية, الاجتماعية و الاقتصادية, مما دفع بالكثير من الباحثين إلى البحث في مجال تدريس الانجليزية كلغة أجنبية , والتعمق في الممارسات داخل القسم, كفاءات المتعلمين, و كذلك مهارات اللغة.تهدف هذه الدراسة إلى تحسين كفاءة الكتابة لدى تلاميذ التعليم المتوسط من خلال برنامج تدريب تعليمي ترفيهي على القراءة الثقافية. و لهذا الغرض, تم اعتماد منهج تجريبي مختلط في الدراسة, حيث شارك اثنان و تسعون تلميذا في قسم الرابعة متوسط في اختبار قبلي للكتابة و أجابوا على استبيا قبلي لاستكشاف صعوباتهم في الكتابة و كذلك مواقفهم تجاه القراءة و أهميتها في تحسين الكتابة. بعد ذلك تم اختيار ثلاثة و عشرون تلميذا كمجموعة تجريبية للخضوع لبرنامج التدريب التعليمي الترفيهي على القراءة الثقافية, في حين مثلت البقية المجموعة الشاهدة. بعد التجربة مباشرة, اجتازت كلتا المجموعتين اختبارا بعديا في الكتابة, ثم أجابت المجموعة التجريبية على استبيان بعدي, كما تم إجراء مناقشة جماعية مع ثمانية تلاميذ من هذه المجموعة لمعرفة مواقفهم تجاه البرنامج التدريبي. بعد التحليل الإحصائي و الموضوعي للبيانات المحصل عليها, أظهرت نتائج الاختبار و الاستبيان القبليين أن المتعلمين لا يكتبون بشكل جيد لأنهم يواجهون صعوبات في الكتابة على مستوى عدة جوانب مثل القواعد, المفردات , الهجاء, علامات الوقف و التنظيم. بالإضافة إلى ذلك تم استنتاج المواقف الايجابية لدى المتعلمين تجاه القراءة و أهميتها في تحسين الكتابة. أما نتائج الاختبار البعدي فقد كشفت عن اختلاف ملحوظ بين المجموعتين في الكفاءة الكتابية, حيث أظهرت المجموعة التجريبية تحسنا ملحوظا في الكفاءة الكتابية بعد التدريب. إضافة إلى ذلك, أكدت نتائج الاستبيان البعدي و المناقشة الجماعية فعالية البرنامج التدريبي, و مواقف التلاميذ الايجابية تجاهه. و عليه, فان النتائج فرضية البحث المحددة مسبقا انه إذا استخدم معلم اللغة الانجليزية كلغة أجنبية التدريب التعليمي الترفيهي علي القراءة الثقافية, فان الكفاءة الكتابية لدى المتعلمين ستتحسن. يوصى بتدريس القراءة في سياق ثقافي باستخدام التعليم الترفيهي لتحسين الكفاءة الكتابية للتلاميذ.Item Beliefs and Practices towards the Intercultural Dimension in Teaching/Learning English as a Foreign Language(2022) Boulanouar, SaraA travers une méthode mixte séquentielle, la recherche visait à investiguer les croyances des enseignants et des élèves concernant la compétence interculturelle (CI), les orientations des objectifs d'enseignement/apprentissage, l'écart potentiel entre les croyances et les pratiques en classe, et les facteurs entravant le développement du CI. Les données pour la phase quantitative ont été générées à partir de deux sources : un questionnaire pour les enseignants et un questionnaire pour les étudiants. Les données statistiques ont été analysées à l'aide du logiciel SPSS (Statistical Package for the Social Science). D'autre part, les données textuelles recueillies lors des séances d'observation, des entretiens avec les enseignants et des discussions de groupe avec les étudiants ont été analysées par le biais d'une analyse de contenu thématique. Les résultats ont révélé que la compréhension des enseignants et des élèves de la compétence interculturelle était douteuse et semblait démontrer une vision élargie des objectifs de compétence communicative. Alors que l'importance de la compétence interculturelle dans l'enseignement/apprentissage de l’Anglais a été reconnue par la plupart des participants, les aspects culturels en petit « c » qui soutiennent l'acquisition de la compétence interculturelle ne sont pas encore devenus une préoccupation fréquente. Les pratiques d'enseignement culturel étaient encore régies par des stratégies d'enseignement conventionnelles centrées sur l'enseignant. Au cours de l'enquête, de nombreuses incohérences sont apparues, à savoir l'écart qui existe entre les croyances et les pratiques, les pratiques axées sur les examens et les exigences du programme axées sur les processus, et les attentes du programme et des programmes de formation des enseignants. Comme la recherche se situait dans le cadre de l'Algérie, elle visait à fournir des connaissances et des recommandations contextuelles significatives et suffisantes pour l'environnement d'apprentissage des langues locales. Par conséquent, il est recommandé de revoir le programme en fournissant des instructions et des orientations explicites sur l'enseignement interculturel et d'inclure d'autres ressources culturelles. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The research sought to explore teachers’ and students’ beliefs regarding intercultural competence (IC), the orientations of the teaching/learning objectives, the potential gap between the beliefs and the classroom practices, and the factors hindering the development of IC. Through a sequential mixed-method design, data were collected through two consecutive phases. Data for the quantitative phase were generated from two sources: a questionnaire for teachers and a questionnaire for students. On the other hand, the qualitative data were collected from observation sessions, interviews with teachers, and focus group discussions with students. Our case study consisted of teachers and students enrolled in the academic year of 2019-2020 in Bousaada’s (Algeria) secondary schools.The findings elicited that teachers’ and students’ understanding of intercultural competence was dubious and seemed to demonstrate an enlarged view of the communicative competence objectives. While the significance of intercultural competence in EFL teaching/learning was recognized by most of the participants, the aspects that support the acquisition of intercultural competence have not yet become a frequent concern. The cultural teaching practices were still governed by conventional teacher-centered teaching strategies. During the investigation many inconsistencies emerged namely the gap that exists between the beliefs and the practices, the exam-oriented practices and the process-oriented curriculum requirements, and the expectations of the curriculum and the teachers’ training programs. The research aimed to provide meaningful and sufficient contextual knowledge and recommendations for the Algerian language learning environment. Therefore, it is recommended that the curriculum has to be reviewed by supplying explicit instructions and directions about intercultural teaching and has to include further cultural resources.Item Improving the Teaching / Learning of Intercultural Competence in Algerian Middle School Classes: the Case of Fourth-Year English Classes at the Second Division of Middle Schools in Khenchela(2022) chami, wahid mohamed hamzaThis study is concerned with teaching and learning intercultural competence in the Algerian EFL middle schools in Khenchela. The researcher adopted a case study approach with three surveys concerned with the main EFL participants: the teachers’ survey which aimed at investigating teachers’ conceptions, practices, and attitudes towards teaching culture from an intercultural perspective, the textbook survey which aimed at analyzing the intercultural dimension of the textbook “My Book of English Year Four”, and the learners’ survey which aimed at generating an intercultural framework to adapt the textbook to develop learners’ intercultural competence. Results from the teachers’ survey revealed that intercultural competence is dealt with implicitly; teachers focused on developing their learners’ communicative and linguistic competencies with little importance paid to culture. Results from the textbook survey indicated that the textbook is culturally rich but it is not designed within an intercultural scope. Results from the learners’ survey confirmed that the explicit teaching of culture leads to the development of learners’ intercultural competence through interpreting, relating, and evaluating cultural differences and similarities. Hence, EFL participants, namely teachers and textbook authors, should pay more attention regarding the teaching and learning of intercultural competence, because the concept of Interculturality has become the outstanding hub in nowadays’ contemporary communication///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////إن هذه الدراسة معنية بتدريس وتعلم الكفاءة بين الثقافات في الطور المتوسط للغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر وبالتحديد في ولاية خنشلة. تبن الباحث منهج دراسة حالة من خلال ثلاثة استطلاعات تتعلق بالمشاركين الرئيسيين في تعليم وتعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية: استطلاع المعلمين الذي هدف إلى التحقيق في تصورات المعلمين وممارساتهم ومواقفهم تجاه التدريس من منظور متعدد الثقافات ، ومسح الكتاب المدرسي الذي هدف إلى تحليل البعد الثقافي ل "كتابي للغة الإنجليزية للسنة الرابعة متوسط" من منظور الكفاءة بين الثقافات ، واستبيان المتعلمين الذي هدف إلى إنشاء إطار تكييفي للكتاب المدرسي المستخدم قصد تطوير كفاءة المتعلمين بين الثقافات. أظهرت نتائج استبيان المعلمين أن الكفاءة بين الثقافات يتم التعامل معها ضمنيًا حيث يركز المعلمون على تطوير الكفاءات التواصلية واللغوية للمتعلمين مع ايلاء القليل من الأهمية للثقافة كما أشارت نتائج تحليل محتوى الكتاب المدرسي انه غني ثقافيًا ولكن من دون نطاق متعدد الثقافات و أكدت نتائج استطلاع المتعلمين أن التدريس المنهجي للثقافة وفق الإطار المقدم في هذا البحث يؤدي إلى تطوير كفاءة المتعلمين بين الثقافات من خلال تفسير الاختلافات والتشابهات الثقافية وربطها وتقييمها. ومن ثم ، يجب على المشاركين في تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية ،ونخص بالذكر المعلمين ومؤلفي الكتب المدرسية ، إيلاء المزيد من الاهتمام لتدريس الكفاءة بين الثقافات، والتي أصبحت بشكل لا يمكن تجاهله، المحور الأساسي للتواصلالحديث المبني على الحوار بين الثقافات.Item Using Problem-Based Learning Instructions in Stimulating Business Students’ English Speaking Skills: A Case of Management Students at Commerce and Management Department -Setif 1 University-(2020) Boudinare, SoumiaAs the rest of the globe, English for Specific Purposes (ESP) has gained considerable importance in the Algerian Higher Education, specifically in the License- Master-Doctorate (LMD) system as a compulsory module in all the academic years. However, the results of Needs Analysis (NA) of Human Resources Management (HRM) First year Master students in the Department of Management Sciences at the level of Commerce, Economics, and Management Sciences Faculty at Farhat Abbas Setif -1- University indicated the absence of a relevant ESP course, the inappropriate teaching methodologies and the lack of specialised teachers. Besides, the majority of (45) participants yielded for a relevant Business English (BE) course that would fit and meet their needs, with the predominant emphasis on speaking skills and related professional content. A quasi-experimental design was adopted to investigate the role of integrating PBL instructions in stimulating speaking skills of HRM Master one students. Henceforth, the participants were divided into a control group (n=22) and an experimental group (n=23). The major findings revealed that the integration of PBL instructions in BE course proved to be effective in stimulating the HRM Master one students' speaking skill and sub-skills. Finally, the results of Course Experience Questionnaire demonstrated the participants’ positive perceptions towards the integration of PBL instructions in BE course to promote their speaking skills and meeting their requirements. To conclude, this study recommended a radical re-consideration in ESP teaching situation in Algeria. Particularly, integrating innovative pedagogies such as PBL in ESP and BE courses that could enable learners to acquire the most important skills of the 21st century such as critical thinking, problem-solving, self-directed learning, communication skills and collaboration with the ability to demonstrate these skills when using English in the target situations.////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////كسائر بلدان العالم، اكتسبت اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة أهمية كبيرة في التعليم العالي في الجزائر، وتحديداً في نظام (ل م د) كمقياس إلزامي في جميع السنوات الأكاديمية. بالرغم من هذا، فان نتائج تحليل الاحتياجات لطلبة إدارة الموارد البشرية السنة الأولى ماستر في قسم العلوم الإدارية و التسيير على مستوى كلية التجارة والاقتصاد والعلوم الإدارية بجامعة فرحات عباس سطيف -1- أشارت إلى عدم توافق مقياس اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة مع تخصصهم و احتياجاتهم ، بالإضافة الى غياب منهجيات التدريس المناسبة للمقياس مما ادى الى تحصيل متواضع. علاوة على ذلك، فإن غالبية الطلبة (45) اكدوا على ضرورة وجود مقياس اللغة الإنجليزية للأعمال ذات الصلة التي تناسب احتياجاتهم وتلبي متطلبات سوق العمل ، مع التركيز بشكل اساسي على مهارات التحدث والمحتوى المهني ذي الصلة. وبناءً على ذلك، فان البحث الحالي يهدف الى تقديم منهجية التعلم القائم على المشكلات كأسلوب تعليمي مبتكر في سياق تعليم اللغة الإنجليزية للطلبة لتلبية احتياجاتهم اللغوية. تم اعتماد تصميم شبه تجريبي لبحث دور توظيف منهج التعلم القائم على المشكلات في تحفيز مهارات التحدث لدى طلاب السنة اولى ماستر إدارة الموارد البشرية. و عليه ، تم تقسيم المشاركين إلى مجموعة تحكم (22) ومجموعة تجريبية (23). تم تدريس هذه الأخيرة في دورة دامت أكثر من اثني عشر أسبوعًا عن طريق التعلم القائم على المشكلات. و كشفت النتائج الرئيسية أن المنهج المتبع في تدريس اللغة الانجليزية أثبت فعاليته في تحفيز مهارات التحدث الاساسية و الفرعية للطلاب في إدارة الموارد البشرية. علاوة على ذلك ، أكدت النتائج المتحصل عليها من اختبار التقدم، التطور التدريجي للطلبة ومشاركتهم الإيجابية طوال فترة التعلم. بالإضافة ، أظهرت نتائج الاستبيان الاخير، الانطباعات الإيجابية للمشاركين تجاه دمج تعليمات التعلم القائم على المشكلات في دورة اللغة الإنجليزية لتعزيز مهارات التحدث لديهم وتلبية متطلباتهم. في الختام ، يوصي هذا البحث بأولوية اعادة النظر بشكل جذري في وضع تعليم اللغة الإنجليزية لأغراض خاصة في الجزائر. على وجه الخصوص، توظيف و دمج طرق تدريس مبتكرة تمكن المتعلمين من تلبية احتياجاتهم و من اكتساب أهم مهارات القرن الحادي والعشرين مثل التفكير النقدي وحل المشكلات و ومهارات الاتصال مع القدرة على إثبات هذه المهارات عند استخدام اللغة الإنجليزية .Item Towards EFL learner autonomy: Group work authentic tasks and peer assessment Second year students of English(2020) Douadi, FatimaThis classroom-oriented research investigated the extent to which speaking strategy instruction, oral authentic group work tasks, and peer assessment could lead in promoting autonomy of second year students of English at B.B.A University. Despite the fact that learner autonomy is gaining momentum as an educational phenomenon and many research has sought to find the effect that each of the above variables could have on learner autonomy, no research has tried to test the influence of the three practices (speaking strategy instruction, oral authentic group work tasks, and peer assessment) together in fostering EFL learner autonomy. Data were collected through two phases of the study, utilizing both quantitative methods (quasi-experimental and questionnaires) and qualitative method (semi-structured interviews). The results showed that lack of understanding of the concept, lack of time, and little belief that students were capable of becoming autonomous in their learning were the main barriers that hindered teachers from incorporating learner autonomy in their teaching. Learners’ responses reflected their awareness of their responsibility to enhance language proficiency. The findings of this study will provide teachers and policy makers new prospects to promote EFL learner autonomy in higher educational contexts. ...................................................................................................................................................................... Cette recherche réalisée en classe vise à examiner les mesures dans lesquelles l`enseignement de la strategie d`expression orale, le travail de groupe de communiquer oralement et l`évaluation paritaire pouvaient améliorer l'autonomie des étudiants de deuxième année d'anglais de l'université de B.B.A. Malgré le fait que l'autonomie de l'apprenant prend l'ampleur en tant que phénomène éducatif, et que de nombreux travaux ont cherché à déterminer l’effet que chacune des variables ci-dessus pourrait l`améliorer, aucune recherche n'a tenté de tester l'influence des trois pratiques ensemble (enseignement de la stratégie d'expression orale, le travail de groupe de communiquer oralement et l`évaluation paritaire) dans le développement de l`autonomie de l`apprentissage de la langue anglaise étrangère par les apprenants. Les données ont été collectées au cours des deux phases de l'étude, en utilisant à la fois des méthodes quantitatives (quasi-expérimentales et questionnaires) et qualitatives (entretiens semi-structurés). Les résultats ont révélés que les principaux obstacles empêchant les enseignants d'intégrer l'autonomie de l'apprenant dans leurs enseignements étaient le manque de compréhension du concept, le manque de temps et la faible croyance que les étudiants étaient capables de devenir autonomes dans leur apprentissage. Les réponses des apprenants reflétaient leur responsabilité dans l'amélioration de leurs compétences linguistiques. Les conclusions de cette étude offriront aux enseignants et aux décideurs politiques de nouvelles perspectives pour promouvoir l'autonomie des apprenants de la langue anglaise étrangère dans les contextes de l'enseignement supérieur.Item Teaching Culture through Videos. Cas Study: Second Year LMD Students, Department of English, University of Bejaia(2020) Kharouni, Nouaraالهدف من هذه الرسالة هو دراسة دور الفيلم في مادّة الحضارة من حيث قدرته على تعزيز محتوى المادّة وأهدافها. و هي تدرس بشكل خاص ما إذا كان استكمال مادّة الحضارة مع الفيلم يعزز المعرفة الثقافية و التفكير النّقدي لمتعلّمين اللغة الإنجليزية كلغة أجنبيّة. لهذا الغرض، تم إجراء دراسة حالة لطلاب السنة الثالثة في قسم اللغة الإنجليزية في جامعة بجاية. وللحصول على المعلومات اللازمة وتحليلها، تم استخدام ثلاث وسائل بحث وهي: استبيانات للطلاب، مقابلات مع الأساتذة ،و اختبارات للطلاب. كشفت نتائج هذه الدراسة أن الفيلم إلى حد كبير أداة فعّالة لتدريس الحضارة كونه قد لقي باستجابة من قبل الطلاب الذين هم متعلّمو بالسمع البصري و يحصلون على معظم فهمهم للثقافات الأجنبية من وسائل الإعلام المرئية. وعلاوة على ذلك، يتبين أن تكملة دروس الحضارة با الفيلم لا يزيد فقط من تحفيز الطلاب بل يساهم أيضاً في إثراء معارفهم و تطوير كفائتهم الثقافية. يستخلص من هذه النتائج أنه عندما يستخدم الفيلم بشكل مناسب، فإنّه يمكن أن يكون أداة فعالة لتدريس الحضارة. ف خصائصه البصرية والمسلّية تحّفز الطلاب وتزيد من مشاركتهم في الدرس. وعلاوة على ذلك، فإن المحتوى الثقافي الغني والجانب التفسيري للفيلم يطور المعرفة الثقافية ويعزِّز التفكير النّقدي لدى المتعلّمين ............................................................................................................................................................................. The present study attempts to investigate the effectiveness of the medium of film in teaching civilization to university students. More precisely, it addresses the issue of whether viewing a film in a class of civilization can foster students’ culture learning and critical thinking. For this purpose, a case study of third year students of the specialty Foreign Language Literature and Civilization in the Department of English at Bejaia University is undertaken. To obtain and analyze the necessary data three research instruments are utilized namely, students’ pre-questionnaire, a teachers’ interview, pretests and posttests, and students’ post-questionnaire. The results of this study reveal that films are to a considerable extent, effective materials for the teaching of civilization. They are positively perceived by the students who are audio-visual learners and get most of their understanding of foreign cultures from visual media. Furthermore, it is shown that supplementing the course of civilization with film not only increases students’ motivation and creates a relaxed classroom atmosphere but also enhances their culture learning and critical thinking. In the light of these findings, it is concluded that when film is used appropriately, it can reinforce civilization course content and objectives. Its visual and entertaining aspects motivate students and increase their engagement with the lessons. Moreover, its rich cultural content enriches students’ cultural knowledge and its interpretative aspect enhances their critical thinking.Item Learning Styles, Teaching Styles and Oral Skills Teaching. How Do they Differ and How They Can be Matched? The Case of First Year LMD Students at Ferhat Abbas University - Sétif Appendices(2019) Raha, ImanLes instructions basées sur les styles d'apprentissage préférés des étudiants sont appelées l’instruction basée sur le style d'apprentissage. Cette étude a été conçue pour examiner l'efficacité du programme d'enseignement basé sur le style d'apprentissage sur la réalisation de l'expression orale des étudiants de première année d'anglais de l'Université Mohamed Lamine Debaghine Sétif 2, Algérie. Les objectifs de cette étude étaient : 1) d’examiner les différents styles d'apprentissage des étudiants, 2) d’examiner l'adéquation ou l'inadéquation entre les styles d'apprentissage des étudiants et les styles et stratégies d'enseignement des enseignants et 3) de faire une comparaison statistique des résultats de l'enseignement traditionnel avec ceux du programme pédagogique fondé sur le style d'apprentissage. La conception de l'étude était quasi-expérimentale, en particulier la conception non équivalente du groupe témoin pré-test et post-test. L'échantillon de l'étude (94) a été sélectionné en utilisant un inventaire des styles d'apprentissage pour examiner les principaux styles d'apprentissage des participants. Trois groupes expérimentaux ont été sélectionnés en fonction du ratio élevé du style d'apprentissage des participants de la classe, comme le groupe des étudiants visuels, le groupe des étudiants auditifs et le groupe des étudiants kinesthésiques ainsi qu’un groupe représentant le groupe général des étudiants. En conséquence, trois programmes d'enseignement basés sur le style d'apprentissage ont été développés : le programme d'enseignement visuel, le programme d'enseignement auditif et le programme d'enseignement kinesthésique. Quatre unités liées au programme d'apprentissage de l'anglais "How to" de la BBC ont été sélectionnées en fonction des résultats du test de classement. Les groupes expérimentaux ont reçu l’enseignement par le biais des stratégies d'enseignement pertinentes, comme le groupe d'étudiants en arts visuels a reçu l’enseignement par le programme d'enseignement visuel, le groupe d'étudiants en arts auditifs par le programme d'enseignement auditif et le groupe d'étudiants en arts kinesthésiques par le biais du programme d'enseignement kinesthésique. Les quatre mêmes unités ont été enseignées au groupe général d'étudiants par le biais de la méthode d'enseignement traditionnelle. Les échelles normalisées : L'inventaire des habitudes d'étude, l'échelle d'auto-efficacité académique du collège, et l'échelle d'auto-conception académique ont été utilisés pour mesurer et recueillir des données sur les covariables : L'habitude d'étude, l'auto-efficacité scolaire au collège et l'auto-efficacité scolaire, ainsi que le concept d'autonomie scolaire, respectivement des groupes expérimentaux et du groupe témoin. Un test d'expression orale a été utilisé comme pré-test et post-test de cette étude. Afin de vérifier les hypothèses de recherche, les données recueillies ont été analysées quantitativement au moyen du test T de l'échantillon indépendant et de l'analyse de la covariance au niveau de signification 0,05. Les résultats du pré-test ont révélé qu'il n'y avait pas de différences statistiquement significatives dans les performances des groupes expérimentaux et du groupe témoin. Bien que les résultats du post-test aient révélé qu'il y avait des différences statistiquement significatives dans le score moyen du groupe expérimental et du groupe témoin. Les résultats des étudiants au post-test ont été obtenus et analysés pour en tirer la conclusion. Les résultats de l'étude ont indiqué que les scores moyens ajustés des groupes expérimentaux étaient plus élevés que ceux du groupe témoin. Par conséquent, les résultats de cette enquête appuient statistiquement les hypothèses de recherche. On a conclu que le programme d'enseignement basé sur le style d'apprentissage a eu un effet positif sur l'expression orale des étudiants tout en considérant l'habitude d'étude, l'auto-efficacité scolaire du collège et le concept d'autonomie scolaire comme covariables...............................................................................The instructions based on students’ preferred ways of learning styles are called learning style- based instruction. This study was designed to examine the effectiveness of Learning Style Based Instructional Programme on the Oral Expression Achievement of first year students of English at Mohammed Lamine Debaghine Sétif 2 University, Algeria. The objectives of this study were: 1) to examine the different learning styles of the students, 2) to examine the match or mismatch between students’ learning styles and teachers’ teaching styles and strategies and 3) to make statistical comparison of the results of the traditional instruction with that of the Learning Style Based Instructional Programme. The design of the study was quasi-experimental specifically the non-equivalent pre-test, post-test control group design. The sample of the study (94) was selected by using a learning style inventory to examine the major learning styles of the participants. Three experimental groups were selected based on the high ratio of the learning style of the participants of the class, like visual students group, auditory students group and kinaesthetic students group and one representing the general students group. Accordingly, three Learning Style Based Instructional Programmes were developed: the Visual Instructional Programme, the Auditory Instructional Programme, and the Kinaesthetic Instructional Programme. Four units related to the “How to” BBC Learning English Programme were selected according to the Placement Test results. The experimental groups were taught through the relevant instructional strategies like visual students group taught through the Visual Instructional Programme, auditory students group through the Auditory Instructional Programme and, kinaesthetic students group through the Kinaesthetic Instructional Programme. The general students group was taught the same four units through Traditional Teaching Method. The standardized scales: Study Habits Inventory, College Academic Self Efficacy Scale and Academic Self Concept Scale were used to measure and collect data about the covariates: Study Habit, College Academic Self Efficacy, and Academic Self Concept respectively of both the experimental groups and the control group. An Oral Expression Achievement Test was used as a pre-test and posttest of this study. In order to test the research hypotheses, the data collected were analyzed quantitatively through the Independent Sample T-test and the Analysis of Covariance at 0.05 level of significance. The P-value was calculated for testing the null hypotheses.The results of pre-test revealed that there were no statistical significant differences in the performance of the experimental groups and the control group. While the results of post-test revealed that there were statistical significant differences in the mean score of both experimental and control groups. Students’ achievement scores on post-test were obtained and analyzed for drawing out the conclusion. The results of the study indicated that the adjusted mean scores of the experimental groups was higher than that of the control group. Hence, the results of this investigation statistically support the research hypotheses. It was concluded that the Learning Style Based Instructional Programme had positive effect on the students’ Oral Expression Achievement while considering Study Habit, College Academic Self Efficacy, and Academic Self Concept as covariates.Item Cultivating EFL Learners' Intercultural Communicative Competence through a Culture-based Syllabus: the Case of First Year Students at Setif 2 University(2018) HADDAOUI, SoumiaIntercultural communicative competence is considered a key element in foreign language learning that allows learners to reflect upon the world around them, be aware of their own cultural values, respect others’ cultures, and express themselves appropriately. The aim of this study is to cultivate learners’ intercultural communicative competence through a culture-based syllabus with a sample of fifty two junior students of English at Setif2 University, following a quasi-experimental mixed method design. Both experimental and control group took a pretest of intercultural sensitivity; subsequently, the experimental group participated in a twelve week treatment phase. Afterwards, a post test was administrated to both groups and a post treatment questionnaire for the experimental one. To delve into participants’ opinions of the experiment, a focus group discussion took place with eight purposefully chosen students. Pretest’s findings indicated that both groups have a low intercultural sensitivity level, especially when it comes to interaction engagement, enjoyment and confidence. Although participants showed respect for others’ cultural values, they also showed an ethnocentric attitude of their own culture. These results revealed a low level of intercultural communicative competence in both experimental and control group. Results of the posttest showed a significant difference in students’ intercultural communicative competence. A positive change in students’ interaction confidence, and engagement was noticed; while their ethnocentric attitude has decreased in comparison with the control group. Additionally, focus group discussion findings revealed how the experiment impacted students’ view of their own culture, and raised their understanding of the other. It is recommended that culture should be given more importance in syllabi design. An intercultural approach would be useful in generating an intercultural atmosphere where students can develop their intercultural communicative competence. ................................................................................................................................................................. تعتبر الكفاءة التواصلية بين الثقافات عنصراً أساسياً في تعلم اللغات الأجنبية حيث تسمح للمتعلمين بالتأمل في العالم الذي حولهم، الوعي بقيمهم الثقافية، احترام ثقافات الآخرين، والتعبير عن أنفسهم بشكل مناسب. للأسف، يتم تجاهل هذه الكفاءة في مناهج الانجليزية. تهدف هذه الدراسة إلى تنمية الكفاءة التواصلية بين الطلبة من خلال منهاج قائم على الثقافة مع عينة من اثنين وخمسين طالباً في السنة الأولى للغة الإنجليزية بجامعة سطيف 2، وذلك باتباع تصميم شبه تجريبي كمي و كيفي في آن واحد ساعدت المرحلة الاستكشافية على تحديد العناصر الثقافية المسؤولة عن تعزيز الكفاءة التواصلية بين الثقافات، والتحقيق في الوعي الثقافي للطلبة .اجاب كل من المجموعتين التجريبية والضابطة عن الاختبار القبلي للحساسية بين الثقافات؛ و في وقت لاحق، شاركت المجموعة التجريبية في التجربة لمدة اثني عشر أسبوعًا، والتي من خلالها تطرق الباحث للقيم والمعتقدات والسلوكيات الثقافية لكل من الثقافة المستهدفة و الأصلية. اتبع منهج المثاقفة لتنفيذ الدروس. ومن ثم، تم إجراء اختبار ما بعد التجربة على كلا المجموعتين واستبيان ما بعد البحث الخاص فقط بالمجموعة التجريبية. بهدف التعمق في آراء المشاركين في التجربة وتأثيرها، تم إجراء مقابلة جماعية مع ثمانية طلبة تم اختيارهم بعناية. أشارت نتائج الاختبار التمهيدي إلى أن طلبة كلا المجموعتين لديهم بمستوى منخفض من الحساسية بين الثقافات، خاصة فيما يتعلق بمشاركة التفاعل؛ التمتع بالتفاعل، والثقة أثناء التفاعل؛ على الرغم من أن المشاركين أظهروا احترامًا للقيم الثقافية للآخرين، إلا أنهم أظهروا أيضًا توجهًا عرقيًا لثقافتهم الخاصة. هذه النتائج جنبا إلى جنب مع تلك من استبيان الوعي الثقافي أشارت إلى مستوى منخفض من الكفاءة التواصلية بين الثقافات في كل من المجموعة التجريبية والضابطة . أظهرت نتائج الاختبار البعدي اختلافًا كبيرًا في الكفاءة التواصلية بين الثقافات طلبة ، على مستوى الحساسية بين الثقافات. أظهر طلبة المجموعة التجريبية تغييرًا إيجابيًا في المشاركة و الثقة بالتفاعل؛ بينما انخفض موقفهم العرقي مقارنة مع المجموعة الضابطة .بالإضافة إلى ذلك، كشفت نتائج المقابلة الجماعية كيف أثرت التجربة على نظرة الطلبة لثقافتهم، ورفعت مستوى فهمهم للآخر. إعطاء الثقافة أهمية أكبر في تصميم المناهج الدراسية؛ وأنه ينبغي التركيز أكثر عل كل من الثقافة الأصلية والمستهدفة. اتباع نهج المثاقفة في التعليم قد يساهم في توليد جو مشترك بين الثقافات حيث يمكن للطلاب تطوير كفاءاتهمItem A Tutoring Course to Enhance English Language Learning Autonomy within the LMD System:Case of first Year Students at the Department of English at Setif2 University(2019) Senouci, MadihaWithin the License- Master- Doctorate (LMD) system, learning autonomy (LA) is crucial but shaped by English as a foreign language (EFL) teacher and learners’ misconceptions that it is synonymous with self-instruction, and that it requires little control from teachers. First year undergraduate EFL learners display a low level of LA. Therefore, this study attempted to investigate the role of a strategy-based instruction (SBI) tutoring course in promoting language LA level with 51 first year undergraduate EFL learners at Mohammed Lamine Debaghine- Sétif 2 University, Algeria. A quasi-experimental design was followed; participants were divided into a control group (n=26) and an experimental group (n=25). Over a period of eleven weeks, the experimental group received an SBI tutoring course adapting a model of Chamot et al. (1999). Qualitative data were gathered from an adapted questionnaire (Tassinari, 2010) as a pre-/posttest and a satisfaction scale; and quantitative data were collected using a post-reflection survey. The obtained data were analyzed with SPSS.22 and document analysis. After the interventional course, the experimental group showed significant improvements in LA in comparison to the control group in the cognitive/metacognitive, action oriented, affective and social aspects. Besides, learners showed positive attitudes towards integrating the intervention to enhance their autonomous learning. This study suggests the incorporation of SBI into EFL classrooms as a pedagogical accompaniment course towards promoting language LA within the LMD system. In addition, the study’s SBI tutoring course can help teachers to design tasks and lessons that enable learners to make decisions and be independent. .....................................................................................................................بالرغم من الأهمية التي يوليها نظام (ل.م.د) لاستقلالية التعلم، إلا أن هذه الأخيرة تترجم خطأ كنوع من أنواع التعلم الفردي من دون أي دعم أو تدخل من طرف الأستاذ. الدافع وراء هذه الدراسة الشبه التجريبية هو ضعف مستوى استقلالية التعلم لدى متعلمي السنة الاولى لغة إنجليزية كلغة أجنبية. حيث يهدف هذا البحث إلى دراسة تأثير المرافقة البيداغوجية؛ القائمة على تلقين استراتيجيات التعلم المستقل، لتعزيز استقلالية التعلم لدى عيّنة ضمت واحدا وخمسين طالبا وطالبة من طلاب السنة الأولى قسم اللّغة الانجليزية بجامعة محمد لمين دباغين سطيف 2. قُسِّمت العيّنة إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية تتكون من خمس وعشرين طالبا، ومجموعة ضابطة تضم ستة وعشرين طالبا. استفاد طلاب المجموعة التجريبية من دورة مرافقة بيداغوجية، دامت إحدى عشر أسبوعا. تمّ استخدام استبيان كمي مكيف كقياس قبلي وبعدي لمستوى استقلالية التعلم لدى الطلبة، بالإضافة إلى استبيان نوعي لمعرفة اتجاهات الطلبة فيما يخص الدورة التدريبية المقترحة. وبعد جمع وتحليل المعطيات، بيّنت نتائج البحث تحسنا ملحوظا في مستوى استقلالية التعلم لدى طلبة المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة فيما يخص الجانب المعرفي والوراء معرفي والعملي والعاطفي والاجتماعي. كما أبدى طلاب المجموعة التجريبية اتجاهات إيجابية حول دور المرافقة البيداغوجية في تعزيز استقلالية التعلم لديهم. يوصي هذا البحث بإدراج دورات مرافقة بيداغوجية قائمة على تلقين استراتيجيات التعلم في أقسام اللّغة الانجليزية لتعزيز استقلالية التعلم فيها. بالإضافة إلى ذلك، يمكن للأساتذة الاستفادة من هذه الدراسة لتصميم تمارين ونشاطات تساعد في حث الطلبة على التعلم المستقل.Item An ESP Course Design for Finance Managers: The Case of ArcelorMittal Algeria Company(2019) Guerid, FethiThe aim of this study is to design an English for Specific Purposes course for finance and accounting staff of ArcelorMittal Algeria Company on the basis of needs analysis findings. We target to plan an effective syllabus that focuses on the lacks and weaknesses of this research population and that takes into consideration their needs in the work place. To carry out this study we have used three research tools; a questionnaire, a semi-structured interview and authentic material analysis. The questionnaire is meant to collect quantitative data related to the needs of participants in general and their use of English at work in particular. The semi-structured interview was conducted to refine the results of the questionnaire. Authentic material was collected in order to extract the most used vocabulary items to be later included in a suggested ESP course. Needs Analysis has helped us in studying the profile of participants and their domain which is finance and accounting. It has also led us to identify the parameters of the course to be suggested to finance and accountancy staff of ArcelorMittal Algeria Company such as the duration, the frequency, the objective, the content of the course and the evaluation tools. An important outcome of the present research was the introduction of vocabulary items teaching related to finance management in the current ESP course. ............................................................................................ Le but de cette étude est de concevoir un programme d’enseignement d’anglais sur objectifs spécifiques pour le personnel de finance et comptabilité de l’entreprise ArcelorMittal Annaba sur la base des résultats de l’analyse des besoins. Nous visons à planifier un programme efficace axé sur les lacunes, les besoins et les nécessités de cette population cible. Pour réaliser cette étude, nous avons utilisé trois outils de recherche; un questionnaire, un entretien semi-structuré et une analyse des données authentiques. Les résultats de l'étude ont permis de connaître les participants et leur domaine, à savoir la finance et la comptabilité, à travers l'analyse des besoins que nous l’avons mené. Ils nous ont également permis d'identifier les paramètres du cours à proposer à cette population de recherche comme par exemple la durée du cours, la fréquence, l'objectif, le contenu du cours et les outils d'évaluation. ..........................................................................الهدف من هذه الدراسة هو تصميم برنامج تكوين في اللغة الإنجليزية المتخصصة لموظفي المالية والمحاسبة لشركة ارسلور ميتال الجزائر على أساس نتائج دراسة الحاجيات. نهدف من خلال هذا التصميم الى التركيز على الحاجيات والنقائص ورغبات فئة البحث. للقيام بهذه الدراسة استعملنا ثلاث وسائل بحث: استبيان، مقابلة نصف مصممة وتحليل المواد الحانية. سمحت لنا نتائج الدراسة بجمع معلومات عن المشاركين وعن مجالهم وهو المحاسبة والمالية. سمحت أيضا النتائج بتحديد معالم برنامج التكوين المتمثلة في المدة، عدد المرات في الأسبوع، الأهداف، محتوى البرنامج ووسائل التقييم.Item An investigation of the factors accounting for second-year english students' writing difficulties at Farhat Abbas University of Setif(2019) Moussaoui, samiraThis work reports the results of a study conducted at the Setif University English Department. The aim of the study was two-fold: to explore the factors accounting for undergraduate students’ writing difficulties and investigate the effect of strategy training on enhancing their writing performance and positive affect. To achieve this aim, it was hypothesised that students’ writing difficulties can be attributed to one or more factors: (meta-) cognitive, linguistic, and/ or affective. It was also hypothesised that strategy training can have positive effects on these students’ writing performance and affect. The participants of the study were second-year English students, among whom a group of 24 participated in a training writing course as an experimental group, and a control group was used for comparison. To collect the data for this research, a combination of instruments was used. A pre-test and a pre-questionnaire were used to collect data on the participants’ writing background and affective factors. A post-test, a post-questionnaire, and a think-aloud procedure were employed to obtain information on the participants’ progress, if any, in their writing performance and affect level, as well as examine their processes and strategy use to confirm the post-study results, qualitatively. The data were analysed quantitatively and qualitatively, and a comparison was carried out to examine the differences between the experimental and control groups as well as between high-and low-achieving participants in terms of the degree of progress they made. The exploratory study findings demonstrated that the participants’ writing difficulties were attributed mainly to the (meta-) cognitive, followed by the linguistic and, to a lesser extent, the affective factors, mainly writing apprehension and self-efficacy levels. Moreover, a comparison of the pre- and post-test results of the experimental and control groups has shown that the participants in the former group have improved considerably and with varying levels in their writing performance, strategy use, and affect level, compared to the latter. These results have yielded to the conclusion that explicit writing strategy training contributes to the students’ writing development and progress if applied effectively and at a long-term level. ...................................................................................................................................يقدم هذا العمل نتائج دراسة استكشافية وتجريبية في قسم اللغة الانجليزية بجامعة سطيف، والهدف منها مزدوج: استكشاف العوامل المتعلقة بصعوبات الكتابة (الإنشاء) للطلبة الجامعيين، وتأثير التدريب الاستراتيجي على أدائهم الكتابي. ولتحقيق هذا الهدف، تم الافتراض أنه يمكن إيعاز الصعوبات في الكتابة لدى الطلبة إلى عامل أو أكثر، منها عوامل معرفية و لسانية ونفسية. وتم كذلك الافتراض أنه يمكن أن يكون للتدريب الاستراتيجي تأثيرات ايجابية على أداء الكتابة لدى هؤلاء الطلبة. ويعد الطلبة المشاركين في الدراسة كمجموعة تجريبية من طلبة السنة الثانية إنجليزية، ومن بينهم مجموعة مكونة من 24 طالب ممن شاركوا في دروس الكتابة التدريبية. وقد تم الاستعانة بمجموعة مراقبة للمقارنة. ولتجميع البيانات لهذا البحث تم استعمال مجموعة من الوسائل. فقد تم استعمال اختبار واستبيان مسبقين لجمع البيانات عن أداء الكتابة لدى المشاركين وكذا خلفية الكتابة لديهم والإنفعال. وكما استخدم كل من الامتحان المسبق والاستبيان المسبق وعملية التفكير بصوت عال لتحصيل معلومات حول التقدم المحرز من طرف المشاركين، إن وجد، في أدائهم الكتابي وكذا لدراسة منهجهم واستراتجياتهم لتأكيد نتائج ما بعد الدراسة بطريقة نوعية. كما تم تحليل البيانات بطريقة كمية ونوعية، وكما تم إجراء مقارنة لفحص نقاط الاختلاف بين مجموعة الاختبار ومجموعة المراقبة وكذا بين الطلبة ذو الإنجاز الراقي والإنجاز المتدني فيما يخص درجة التقدم المحرز بين المشاركين في كلتا المجموعتين. وأظهرت نتائج الدراسة الاستكشافية أن الصعوبات الكتابية للمشاركين ترجع أساسا إلى العامل المعرفي، متبوعا بالعامل اللساني، وبصورة أقل إلى العامل النفسي، خاصة التوجس من الكتابة و الكفاﺀة اﻟﺬﺍﺗﯿﺔ. وعلاوة عن ذلك، أظهرت مقارنة الاختبار والاستبيان المسبقين لكل من مجموعتي الاختبار والمراقبة أن المشاركين في المجموعة الأولى تحسن مستواهم بشكل معتبر وبمستويات متفاوتة في الأداء والاستراتجيات المستعملة، مقارنة بالمجموعة الثانية. وقد أسفرت النتائج إلى خلاصة مفادها أن التدريب على إستراتيجية كتابة واضحة يساهم في تطوير الكتابة لدى الطلبة وفي إحراز تقدم إذا تم تطبيقه بفعالية وعلى المدى الطويل.Item Non-Native Interlanguage Intonational System: an Analysis of Intonation for Non-Native Learners of English(2018) Sadoune, FaridaThe present study aims at investigating second year undergraduate students at the department of Letters and English language, Kasdi Merbah University-Ouargla as NNS intonation interlanguage and attempts to analyse their intonational system of English. The main objectives of this study are: to examine NNS stages of development when they are acquiring intonation. As well, we shall examine the extent to which Discourse Intonation Model proposed by Brazil (1997), enhances the use of tones by second year undergraduate students at Kasdi Merbah University-Ouargla. Moreover, the study endeavours to check the intonation teaching practices at the university. Finally, we aim at suggesting a new phonetic syllabus to overcome current problems of tone uses and prosody uses in general. Results show that the students’ speech recordings tend to deviate from the discourse norms of English intonation. Most students misused the fall tone, and used larger pitch range than that of English. In addition, students seem confused about prominent syllables placement and thus they could not detect the most important information in an utterance. Post test results show little improvement in tone choices and uses but unnoticeable. Written exercises show good results. This indicates that Discourse Intonation can be introduced in EFL classes as a theory of description, but its teachability needs more training. .................................................................................................................................................... تهدف هذه الدراسة إلى تقصي طلاب السنة الثانية بقسم اللغة الإنجليزية وآدابها ، جامعة قاصدي مرباح – ورقلة، كمتحدثين غير ناطقين بالانكليزية ومحاولة تحليل نظامهم اللغوي الإنجليزي. تمثلت الأهداف الرئيسية لهذه الدراسة في: فحص مراحل تطور المتحدثين غير ناطقين بالانكليزية عندما يتم الحصول على التنغيم. بالإضافة إلى ذلك ، سنقوم بدراسة مدى تأثير نموذج تنغيم الخطاب الذي اقترحته برازيل (1997)، في استخدام النغمات من قبل طلاب السنة الثانية في جامعة قاصي مرباح - ورقلة. علاوة على ذلك ، تسعى الدراسة إلى التحقق من ممارسات التدريس في التنغيم في الجامعة. وأخيرًا ، نسعى إلى اقتراح منهجًا صوتيًا جديدًا للتغلب على المشكلات الحالية لاستخدامات النغمة واستخدامات الايجابيات بشكل عام. تشير النتائج إلى أن تسجيلات الطلاب الخاصة بالحديث تميل إلى الانحراف عن معايير خطاب اللغة الإنجليزية. أخطأ معظم الطلاب في النبرة المنخفضة، واستخدموا نطاقًا أكبر من النغمة في اللغة الإنجليزية. كذلك ، يبدو أن الطلاب مرتبكون حول مواضع المقاطع البارزة ، وبالتالي لم يتمكنوا من اكتشاف المعلومات الأكثر أهمية في الكلام. أظهرت نتائج الاختبار البعدي تحسنا طفيفا في اختيارات النغمات والاستخدامات ولكنها غير ملحوظة. أما التمارين المكتوبة فقد أظهرت نتائج جيدة. يشير هذا إلى إمكانية إدراج تنغيم الخطاب في دروس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية كنظرية للوصف ، لكن قابلية تدريسها تحتاج إلى المزيد من التدريب.