أثر تكنولوجيا الإعلام والاتصال على السلوك الاجتماعي للمراهقين المتمدرسين
Loading...
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
يستخدم المراهقون وسائل تكنولوجيا الإعلام والاتصال ويوجد لديهم تأثير على سلوكياتهم الاجتماعية بدرجة متوسطة.فهم يشاهدون القنوات الفضائية بشكل كبير وقد أثرت هذه القنوات على سلوكياتهم بتقليده لكل ما يشاهده من أفكار وصور وسلوكيات، والتأثر ببرامج المواهب التي تعرض ولكنها لم تأثر على علاقته مع أسرته، وكان هذا التأثير متوسط والانترنت أثرت على السلوك الأخلاقي للمراهق من خلال طول أوقات استخدامها وإلهاءه عن الدراسة والدخول للمواقع غير الأخلاقية التي أثرت على أخلاقه وسلوكه، إضافة للألعاب الالكترونية خاصة التي تكون مليئة بالعنف والعدوان وحتى المشاهد غير الأخلاقية وكان هذا التأثير الذي توصلت إليه دراستنا هو تأثير متوسط. وأثر الهاتف النقال على السلوك الاستهلاكي للمراهق، من خلال امتلاك الهاتف النقال في سن صغيرة مما يؤدي لاستهلاكه في أمور غير أخلاقية، إلا أنهم لا يصرفون مبالغ كبيرة في شحن هواتفهم أي بنسبة ضعيفة، لكنهم يصرفون المال في شراء الإكسسوارات وتغيير هواتفهم وامتلاك هواتف ذكية، إضافة لاشتراكهم في كل الخدمات والعروض التي تقدمها شركات الاتصال. ........................................................................................................................................................................... Teens use media and communication technology and undergo the impact of them in terms of behaviour to a moderate degree. In fact, adolescent students watch satellite TV channels on a large scale. These channels have influenced their behaviour by making them imitate all of the ideas, images and behaviours they see, as well as by the talent programs shown therein. The said effect was moderate. Their relationship with their families was, however, not affected. The Internet also affected adolescents' behaviour due to the long times they use it, they being steered away from studying, and entering immoral sites that affected their morals and behaviour; in addition to electronic games, especially those which are full of violence and aggression and even immoral scenes. The effect measured in our study was average. Owning a mobile phone at a young age also affects the consumption behaviour of adolescents because used in immoral matters. But adolescents do not spend large amounts of money in charging their phones credit, i.e. this happens at a weak rate. But they spend money in buying accessories, changing their phones, and owning smartphones. In addition, they subscribe to all the services and offers made by the telecom companies.
Description
Keywords
تأثير ، تكنولوجيا الاعلام و الاتصال ، سلوك اجتماعي ، مراهق ، Effect , Information and communication technology (ICT) , Social Behaviour ,Adolescent