أثر قادة الرأي في شبكات الإعلام الاجتماعي على بناء التوجهات الشرائية للشباب الجزائري
Loading...
Date
2022
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
سعت هذه الدراسة للتعرف على أهم قادة الرأي المروجين للسلع والخدمات عبر شبكات الإعلام الاجتماعي، وذلك من خلال تحديد دوافع متابعة الشباب لهم، ومن ثم مساهمة القادة في خلق نوايا شرائية للشباب، بالإضافة إلى التعرف على موقفهم من المنشورات الترويجية ودرجة الثقة في المعلومات الممنوحة من قبل قادة الرأي.
وتندرج هذه الدراسة ضمن البحوث والدراسات الوصفية الشائعة في بحوث علوم الإعلام والاتصال، وحدد لها المنهج الوصفي لجمع المعطيات حول قادة الرأي و وصف العلاقة التي تربطهم بالشباب المتابع لهم، من خلال الدراسة الميدانية التي اعتمدت على أداة الاستبيان الورقي والالكتروني.
تمثل مجتمع البحث في الشباب الجزائري عامة، ونظرا لاستحالة إجراء الدراسة الميدانية عليه تم اختيار العينة القصدية من نوع كرة الثلج قدر عددها 400 مفردة.
ومن أهم النتائج المتوصل إليها في هذه الدراسة:
- من أبرز قادة الرأي الذين يتابعهم الشباب الجزائري عبر مختلف وسائل الشبكات الاجتماعية هو عارض الأزياء " خالد مهني" للذكور واليوتيبرز " أميرة ريا" للإناث في مجال ترويج الملابس الأحذية والحقائب، كما برزت عدة شخصيات مشهورة أثناء الإجابات لم يكن لها حضور في وسائل الإعلام التقليدية بل كونت لنفسها اسم وشهرة في الفضاء الافتراضي، كما أوضحت النتائج متابعة الشباب للصفحات الرسمية لبعض السلع كالهواتف والأجهزة الكهرومنزلية ومراكز التسوق عوضا عن أفراد ناشطين في هذا المجال، كما فضل الشباب الجزائري استخدام موقع الفايسبوك لتصفح منشورات قادة الرأي مقارنة ببقية التطبيقات.
- الاطلاع على أحدث السلع والخدمات والماركات العالمية، ثم الحصول على منتجات ذات جودة ومعرفة آراء قادة الرأي حول السلع التي يستخدمونها كانت من أهم دوافع متابعة الشباب لهؤلاء الأفراد، كما بينت نتائج الدراسة الميدانية مساهمة قادة الرأي في بناء سمعة حسنة عن الشركة المروجة ومنتجاتها، ومساعدة الشباب في اختيار السلعة والعلامة التجارية الأفضل لهم، كما يظهر جليا تأثر الشباب بالمنشورات الترويجية لقادة الرأي واستعدادهم لتبني المنتجات المسوق لها نتيجة للتذكير المستمر بمزايا المنتج ومنافعه بالإضافة للتجربة الشخصية له إلى جانب دعم التعليقات الايجابية للمستخدمين.
- تصريح الشباب بإمكانية الثقة في قادة الرأي وامتيازهم بالواقعية على الرغم من إدراكهم بأنه إعلان تجاري بالمرتبة الأولى، كما حدد الشباب درجة الثقة المتوسطة نحو المعلومات التي قدمها قادة الرأي بخصوص المنتجات المروج لها.
.......................................................................................................................................................................... This study sought to identify the most important opinion leaders who promote goods and services through social media networks by determining the motives for young people to follow them as well as identifying the leader’s contribution to creating purchasing intentions for young people, in addition to recognizing their position on promotional publications and the degree of trust in the information granted by them.
This study is part of the descriptive researches and studies that are common in media and communication sciences field. Moreover, a descriptive approach was assigned as data collection method on the opinion leaders and the description of the relationship that binds them to the youth who follow them. Besides, it was conducted through a field study that relied on hard copy and electronic questionnaire tool.
The research community is represented in the Algerian youth in general, and due to the impossibility of conducting a field study, an intentional snowball sample was chosen estimated by 400 individuals, Among the most important results obtained by this study :
- One of the most prominent opinion leaders that the Algerian youth follow through various social networking sites is the fashion model « Khaled Mhenni » for males and the youtuber « Amira Riaa » for females who are active in the field of promoting clothes, shoes and bags, Also, several famous personalities emerged in the answers that did not have a presence in the traditional media who established a name and a reputation for themselves in the virtual space, Furthermore, the results showed that young people followed the official pages of some commodities such as phones, electronic devices and shopping centers instead of individuals active in this field. Besides, the Algerian youth preferred to use facebook to browse the publications of opinion leaders compared to other applications.
- Reviewing the latest good, services and international brands, then obtaining quality products as well as knowing the viewpoint of opinion leaders concerning the goods that they use was one of the most important motives for young people to follow these individuals. The results of the field study showed the opinion leaders contribution to building a good reputation for the promoting company and its products in addition to helping young people in choosing the best merchandise and brand for them ; it is evident that young people were affected by the promotional publications of opinion leaders and their willingness to adopt the marketed products as a resultof the constant reminder of its advantages and benefits not to mention their personal trial of it on top of supporting the positive comments of users.
- Yong people’s statement about the possibility of trusting opinion leaders and their privilege of realism despite their realization that it is a commercial advertisement in the first place. Additionally, the youth designated an average degree of trust towards the information provided by opinion leaders regarding the products promoted.
Description
Keywords
الأثر، قادة الرأي، شبكات الاعلام الاجتماعي، التوجهات الشرائية، الشباب الجزائري ، The Impact , Opinion leaders , Social Networks , Purchasing Attitudes , Algerian Youth