الإنسان الكامل في نهج البلاغة للإمام علي بن أبي طالب - دراسة تحليلية تأويلية

Loading...
Thumbnail Image
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
تركز تصور حقيقة الإنسان الكامل في نهج البلاغة على رصده من زواياه المختلفة كما أراد الإمام تصوره واقعة اجتماعية وتاريخية، تتناوشه التجاذبات في ذاته ووسطه، إنسان برزت لنا طبيعته متناقضة في صورة إنسان الجاهلية بنواقضها، وتبين أن ملخص مشكلته روحية خالصة. وقد منحت الفاعلية الدينية مخارج هذه الأزمة، مثلها الإنسان الصحابي. ويعد النبي محمد  مجسدا لمرتبة الإنسان الكامل حقيقة، وبذلك صار جاذب الإنسانية إلى الكمال على قاعدة الأمثل فالأمثل، وليعيد بذلك لها هويتها الإيمانية. يتطلب تجسيد مشروع الإنسان إدارة الحياة، الكونية بحضوره الإنساني الكوني والجمالي بطريق التأمل. والاجتماعية التي يبنيها الأفذاذ والأقطاب، والبنى الثقافية ونواقل الأفكار بتصنيفاتها الحيوية، والحياة الفردية بمقوماتها الضرورية وأبعادها الوظيفية، وهذا عندما يقرأ الإنسان ذاته الفردية، ويقرأ ما في مجتمعه، ويقرأ ما في الكون. ولا يتحقق كمال الإنسان إلا بفهم مضاده "الإنسان الشقي" المقابل قرآنيا "للإنسان السوي" بصفاته وسيره المنحرف. لا يتحقق كمال الإنسان إلا بتزكية ذاتية تحصل مراتب كماله بتجلياتها في أحواله وتصرفاته. إنسان لا ينهض إلا بمقومات وخصائص كمالية هامة، معجونة بخمائر الوعي والمعرفة والحرية والجمال. تميز النهج هذا الكتاب الذي هندس لبنية هذا الإنسان بمبنى لغوي رفيع وطريقة تشكيل قدمت رؤية الإمام أثرت في الفكر والعلم والأدب، تعانقت فيها الفكرة والمبنى قصد استعادة وعي ثان يضع هذا الإنسان في قلب المطلقية الكونية/ الإنسانية/ الإلهية ليمارس حضوره ودوره ........................................................................................................................................................................ The perception of the ideal human reality in “NAHJ ELBALAGHA” based on treat it from its different angles as the “IMAM” wanted to percept it in a social, historical reality, it contains many factors of attraction. A human whose contradictory nature had revealed in the image of “ELJAHILYA’s” human with its contradictories. This can lead to the essence of his problem which is mainly spiritual. The religion efficiency gave issues for this crisis, illustrated by “ELSAHABY”. In fact, the prophet “MOHAMED” is considered as the one who concreted the rank of ideal human, so he became the attractive of humanity to idealism on the basic of idealist and more idealist, for the reason of coming back to its believing identity. Concreting the project of the human needs for ruling universal life with his human, universal and artistic by the way of introspection, and socialism that built by individuals, also the cultural structures, ideas transported with its vital classifications, and the individual life with its essential, functional basics. All these elements come when the human reads his self, and what is happening in his society, and what is happening in his universal. Achieving the idealism of human can be reached only by understanding his opposite “the sad human”, and this latter opposite the “strict human” in the holy “CORAN”. Achieving the idealism of human can be reached only by assuming his self as “IMAM” exposed in his book. A human who cannot be developed without an essential basics and characteristics mixed with conscience, knowledge and freedom and beauty. The methodology of the book which had engineered the structure of this human by a high level of linguistic structure, and a method of composing that presented the point of view of “IMAM” which influenced thought, science and literature, by relating idea and structure to explore a second conscience, which put this human in the essence of totality/universality/humanity to practice his presence and his role.
Description
Keywords
الإنسان، الكامل، العقل، النهج ، المرتبة, Human, Complete, Mind, Way, Grade
Citation
Collections