Théses doctorat

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 177
  • Item
    تمثلات الشخصية في روايات الأزهر عطية
    (Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2025) بوعلي وليد
    تعتبر الشخصية العنصر الرئيسي والمحرك الأوّل للرواية، وبتداخل أدوارها يتم بناء الحدث؛ من خلال شبكة العلاقات التي تربط الشخوص بعضهم ببعض، ما جعل السارد يعتني بتكوينها العام وبمختلف أبعادها، وقد تضمنت هذه الدراسة تمثلات الشخصية في روايات الأزهر عطية لِتكشف في ثلاثة فصول عن تمظهرات الدال والمدلول، في صورة عكست مفهومها التخيلي ضمن عالم كاتبها الجزائري الذي أقرته التغيرات الموظفة في رواياته، وكذا تقديم تصنيفاتها النمطية انطلاقا من الاسم ومعناه ودلالته وصولا لإبراز ملامحها الداخلية والخارجية، والبحث في أنساقها الإيديولوجية المضمرة. /////////////////////////////////////////////////// Personality is considered the key element and the novel's first motive, by its interlinked roles the action is being carried out and through the set of links that buildeach other, making the storyteller take care of itsgeneral constitution.this study consists of the persoality assimilation in Attia azhr's novels revealing in three chapters its The profiles of the The signifier and the signified, in an image that reflected its imaginary definition within its Algerian writer who was approved by the used changes in his novels, presenting its typical classification from the name, its meanig and signification reaching to show its internal and external aspects and seek its hidden ideologic manners.
  • Item
    سرد المحاكاة في الرواية العربية المعاصرة من منظور التاريخنية الجديدة
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) عيشونة لمياء
    يتناول هذا البحث ظاهرة المحاكاة السردية في الرواية العربية المعاصرة وفق منظور التاريخانية الجديدة؛ وهي توجه نقدي يؤكد على القيمة التأويلية للأدب، ويربط بين النص والثقافة التي أنتجته، ويكشف بنى الهيمنة وعلاقات القوة داخل الخطابات والنصوص. يهدف هذا البحث إلى تقديم مقترح جديد في قراءة "سرد المحاكاة"، باعتباره نمطا روائيا جديدا شاع في أدب ما بعد الحداثة، وارتبط بتقنية "ما وراء القص"، التي أفرزت سردا نرجسيا يقوم على التمثيل الذاتي، والانشغال بالصنعة الروائية، وكذا تقنية "ما وراء القص التاريخي" التي تجمع بين التخييل والتاريخ. خلص البحث إلى أن الرواية العربية التي راهنت على سرد المحاكاة هي نص ثقافي وسرد مضاد يفضح أساليب الهيمنة، ويصحح التمثيلات الخاطئة عن طريق إعطاء المركزية للمهمش والمنسي، ويعيد تأويل الماضي بعدسة الحاضر. كما أن الرواية العربية تعمّدت محاكاة الماضي التاريخي من أجل امتصاص سياقاته الثقافية، وإعادة بثها لتثبت أن التاريخ البشري مليء بالأخطاء، وأن التاريخ كتبه القوي وعلى التابع أن يكتب تاريخه الخاص. //////////////////////////////////////////////////////////////// Ce travail de recherche porte sur le phénomène des parodies narratives dans le roman arabe contemporain selon la perspective du nouvel historicisme. Il s’agit d’une approche critique qui met principalement l’accent sur la valeur interprétative de la littérature, en corrélant le texte avec la culture qui l’a produit, et finit par conséquent par révéler les structures de domination et les relations de pouvoir au sein des discours et des textes. Notre travail de recherche vise à présenter une nouvelle proposition de lecture des « narrations mimétiques », comme un nouveau type de style narratif qui s’est répandu dans la littérature postmoderne et qui était lié à la technique de la « métafiction », qui a produit un récit narcissique basé sur l’auto-représentation, et un type spécifique de préoccupation pour l’activité narrative, ainsi que pour les valeurs qui vont bien au-delà de la fiction historique qui combine en fait fiction et histoire. La recherche a conclu que le roman arabe, qui s'appuie beaucoup sur ce nouveau type de récits, est un texte culturel et une structure de contre-récit qui expose à la fin de nombreuses méthodes d'hégémonie, qui corrige les mauvaises représentations en donnant une centralité aux « marginalisés » à « l’oublié » au « caché», voire à « l’occulté », et réinterprète le passé à travers le prisme du présent. Le roman arabe effectue également délibérément un dialogue culturel et esthétique profond avec l'histoire, les épisodes passés de la vie, afin d'absorber ses contextes culturels et de les rediffuser pour prouver que l'histoire humaine est pleine d'erreurs, d'incompréhensions et de mauvaises représentations, comme indiqué ci-dessus, et que l'histoire a été (et est toujours) écrite par les vainqueurs et que le subalterne (selon le terme brillant proposé par G.C.Spivak) n'a d'autre alternative que d'écrire sa propre histoire. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This research deals with the phenomenon of narrative parodis in the contemporary Arabic novel according to the perspective and vintage points of new historicism. It is a critical approach that emphasizes mainly the interpretive value of literature, correlating the text with the culture that produced it, and ends consequently by revealing the structures of domination and power relations within discourses and texts. Our research aims to present a new proposal in reading the “mimesis narratives”, as a new kind of narrative style that became widespread in postmodern literature, and was linked to the “metafiction” technique, which produced a narcissistic narrative based on self-representation and a specific kind of concern with narrative craft, as well as the values laying deep beyond historical Fiction… which combines in fact fiction and history. The research concluded that the Arab novel, which relied a lot on this new kind of narratives, is a cultural text and counter-narrative structure that exposes at the end many methods of hegemony, that corrects bad representations by giving centrality to the « marginalized » and « forgotten » and « hidden » and even the « occulted », and reinterprets the past through the lens of the present. The Arabic novel also deliberately effectuates a deep cultural and aesthetic dialogue with the history, past episodes of life, in order to absorb its cultural contexts and rebroadcast it to prove that human history is full of mistakes, misunderstandings and bad representations) as said above, and that history was (and still is) written by the winners and that the subaltern ( according to the brilliant term proposed by G.C.Spivak) has no alternative except writing his own history.
  • Item
    أطروحة الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي -مقاربة تداولية
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) حياة طكوك
    هدفت هذه الدراسة إلى رصد واقع استخدام الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية بالتعليم الثانوي، في مجموعة ثانويات بولاية جيجل شكلت مجتمع هذه الدراسة، بالإضافة إلى معرفة تأثير هذا الخطاب على المتعلمين من ناحية ممارستهم له وعلى تحصيلهم الدراسي، وقد تم تقسيم متغير الخطاب التواصلي في تعليم وتعلم اللغة العربية إلى أربعة أبعاد، متمثلة في استراتيجيات الخطاب، ولغة الجسد، وطرائق ووسائل التدريس، والمهارات اللغوية، وقد تم استخدام أداة الملاحظة المباشرة في ثانوية "عبدي بوعزيز" بجيجل بحضور ثماني حصص لأربعة أساتذة، كما تم توزيع استبيانين موجهين للأساتذة والتلاميذ، وقد تم اختبارهم بطريقة العينة العشوائية، ولتحليل الاستبيانين تم استعمال برنامج التحليل الإحصائي spss لمعالجة إجابات أفراد العينة من خلال مجموعة من الأساليب الإحصائية المتضمنة فيه. توصلت نتائج الدراسة الميدانية إلى أن الأساتذة يستخدمون استراتيجيات الخطاب بطريقة فعالة وإيجابية بغية زيادة فهم التلاميذ والتأثير عليهم، كما يغلب استخدام الاستراتيجية التضامنية على الاستراتيجية التوجيهية، وهي المسؤولة عن خلق جو مريح وتعاوني إيجابي يعزز علاقة الأستاذ بتلاميذه، كما وضح الاستبيان أهمية استخدام لغة الجسد ومساهمتها في توضيح الخطاب التواصلي اللغوي وتفسيره، وضرورة التنويع في طرائق التدريس حسب ما يقتضيه الدرس أو الموضوع، أو الموقف، كما أن الوسائل الحديثة وإن كانت غائبة واقعيا إلا أنها تساهم في اختصار الجهد والوقت، وتشد انتباه المتعلمين، أما المهارات اللغوية فلا بد أن تدرس بطريقة تكاملية مركزة على إبراز القدرات التواصلية للأساتذة والمتعلمين، إضافة إلى اكتساب القدرة اللغوية المناسبة للفئة العمرية المدرَّسَة، وهذا حتى يتعلم المتعلمون كيفية استخدام اللغة في مواقف وسياقات تخاطبية متنوعة مشابهة للمواقف الخطابية اليومية. ////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aimed to investigate the reality of using communicative discourse in teaching and learning the Arabic language at the secondary education level. within a selection of high schools in Jijel Province, which formed the study population. The research also sought to determine the impact of this discourse on learners, particularly in their practice and its influence on their academic performance. The variable of communicative discourse in teaching and learning Arabic was divided into four dimensions: discourse strategies, body language, teaching methods and tools, and language skills. A direct observation tool was used at "Abdi Bouaziz" High School in Jijel by attending eight sessions conducted by four teachers. Additionally, two questionnaires were distributed, one for teachers and the other for students, using a random sampling method. To analyze the responses to the questionnaires, the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) was employed, utilizing a variety of statistical methods included in the program. The field study results revealed that teachers effectively and positively employ discourse strategies to enhance students’ understanding and influence them. It was noted that solidarity strategies predominated over directive strategies, fostering a comfortable and cooperative environment that strengthens the teacher-student relationship. The questionnaires highlighted the importance of body language in clarifying and interpreting linguistic communicative discourse and emphasized the need to diversify teaching methods depending on the lesson, topic, or situation. While modern tools are largely absent in practice, they were shown to save effort and time and to capture learners’ attention. Regarding language skills, they must be taught in an integrative manner, focusing on developing communicative competencies for both teachers and learners. This also includes acquiring age-appropriate linguistic abilities to enable students to use the language in various communicative contexts similar to daily discourse scenarios. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude visait à examiner la réalité de l'utilisation du discours communicatif dans l'enseignement et l'apprentissage de la langue arabe au niveau de l'enseignement secondaire, dans un ensemble de lycées de la wilaya de Jijel constituant la population de cette étude. Elle cherchait également à déterminer l'impact de ce discours sur les apprenants, tant dans leur pratique que sur leur rendement scolaire. La variable du discours communicatif dans l'enseignement et l'apprentissage de l'arabe a été divisée en quatre dimensions : les stratégies discursives, le langage corporel, les méthodes et outils pédagogiques, ainsi que les compétences linguistiques. Un outil d'observation directe a été utilisé au lycée "Abdi Bouaziz" à Jijel en assistant à huit séances animées par quatre enseignants. Deux questionnaires ont également été distribués, l'un destiné aux enseignants et l'autre aux élèves, en utilisant un échantillonnage aléatoire. Pour analyser les réponses aux questionnaires, le logiciel SPSS a été utilisé afin de traiter les réponses des membres de l'échantillon à l'aide d'un ensemble de méthodes statistiques incluses dans le programme. Les résultats de l'étude de terrain ont révélé que les enseignants utilisent les stratégies discursives de manière efficace et positive afin d'améliorer la compréhension des élèves et d'exercer une influence sur eux. Il a été constaté que l'utilisation de la stratégie de solidarité prédomine sur la stratégie directive, créant ainsi une atmosphère confortable et coopérative qui renforce la relation enseignant-élève. Les questionnaires ont mis en évidence l'importance du langage corporel et son rôle dans l'explication et l'interprétation du discours communicatif linguistique, soulignant la nécessité de diversifier les méthodes pédagogiques en fonction des exigences de la leçon, du sujet ou de la situation. Bien que les outils modernes soient absents en pratique, ils contribuent à économiser du temps et des efforts tout en captant l'attention des apprenants. Quant aux compétences linguistiques, elles doivent être enseignées de manière intégrée, en mettant l'accent sur le développement des capacités communicatives des enseignants et des apprenants, tout en acquérant des compétences linguistiques adaptées à l'âge des élèves. Cela leur permet d'utiliser la langue dans divers contextes communicatifs similaires aux situations de communication quotidienne.
  • Item
    المعجم المختصّ في التراث العربي قراءة في المادة والمنهج معجم كشّاف اصطلاحات الفنون والعلوم للتّهانويّ أنموذجاً
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) العايب لمياء
    تسعى هذه الدّراسة إلى الكَشْفَ عنْ الفكْر المُعجميّ عند التّهانويّ في معجمه كشّاف اصطلاحات الفنون والعلوم، وذلك بالنّظر في المادّة المعجميّة التي قدّمها المعجم، وتتبُّع المنهج الذي سَلَكهُ في ترتيب وتعريف المداخل...وقد خلُصَت الدراسة منْ خلال المقاربة التي تبنينّاها إلى الإقرار برصانة الفكر المعجميّ عند التّهانويّ، فقد تركَ إرثاً مُعجميّاً نقفُ أمامهُ اليوم بكثير من الإعجاب، سواء في المادّة المعجميّة التي جمعها وأوردها في مُدوّنته، أم في منهجه الذي اعتمده، وسار عليه في عرضه للوحدات المعجميّة وتحليلها. ////////////////////////////////////////////////////////////// This study seeks to detect the Et Tahanaoui lexical thought in his dictionary, « The detector of the arts and sciences terminology ». And this is done by studying the lexical material which is provided by the dictionary and following the approach that he took in arranging and defining the entries. This study concluded, through the approach we adopted, the recognition of the solidity of EtTahnawi’s lexical thought. Where he left a lexical heritage which we stand in front of today with a great of wonder and admiration .Whether in the lexical material that he gathered and stated in his blog, or in hisapproach which hehad adopted and followed in demonstrating and analyzing the lexical units.
  • Item
    سيميائية الصورة و اللغة في تعليم اللغة العربية -المستوى الإبتدائي أنموذجا-
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) بدرة كعسيس
    إن هذه الدراسة الموسومة بـ "سيميائية الصورة واللغة في تعليم اللغة العربية -المستوى الابتدائي أنموذجا" هي محاولة لاستثمار مختلف المعارف والميكانيزمات الإجرائية، بالإضافة إلى التراكم المعرفي الناتج عن الاحتكاك ببعض الدراسات المهتمة بالعلاقة بين الخطاب الصوري والخطاب اللغوي لأجل تحديد أهم أشكال تمظهر هذه الثنائية، ألا وهو تواجدها داخل كتب دروس اللغة العربية للمستوى الابتدائي، المعتمدة بالمدرسة الجزائرية بعد إصلاحات الجيل الثاني؛ من خلال الوقوف على تجليات هذه الثنائية في الكتب الخمسة كما وكيفا، واختيار نصوص القراءة والصور المصاحبة لها، من أجل مقاربة سيميائية لخصائص كل منهما سواء من جانب الشكل أو المضمون وتفسير العلاقة الناتجة بينهما وأثرها على قدرات المتعلم، ثم تدعيم كل ذلك بآراء عينة من أساتذة التعليم الابتدائي، بعدّهم الفئة الأحق والأولى بإصدار الأحكام بخصوصها. وقد توصلت الدراسة إلى أغلب صور ونصوص كتب اللغة العربية للمستوى الابتدائي تتميز بمواصفات شكلية عالية الجودة؛ وأنها زاخرة بالمضامين والرسائل الإيجابية التي تتوافق والقيم المستهدفة، وتؤدي وظائفها بمستوى عال، كما يخلف التكامل بينها أثرا بالغا على قدرات المتعلم خاصة اللغوية منها. ///////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude, intitulée "La sémiotique de l'image et du langage dans l'enseignement de la langue arabe – Le niveau primaire comme modèle", est une tentative d'exploiter diverses connaissances et mécanismes procéduraux, ainsi que l'accumulation cognitive résultant du contact avec certaines études s'intéressant à la relation entre le discours iconique et le discours linguistique. Son objectif est de déterminer les principales manifestations de cette dualité, en particulier sa présence dans les manuels scolaires de langue arabe du niveau primaire adoptés dans les écoles algériennes après les réformes de la deuxième génération. L'étude s'attarde sur les manifestations de cette dualité dans les cinq manuels scolaires, à la fois quantitativement et qualitativement, en sélectionnant les textes de lecture et les images qui les accompagnent afin d’adopter une approche sémiotique pour analyser leurs caractéristiques, tant sur le plan formel que sur le plan du contenu. Elle vise également à interpréter la relation qui en découle et son impact sur les compétences des apprenants. De plus, cette analyse est enrichie par les avis d'un échantillon d’enseignants du primaire, considérés comme les plus qualifiés pour émettre des jugements à ce sujet. L’étude a conclu que la majorité des images et des textes des manuels de langue arabe du niveau primaire présentent des caractéristiques formelles de haute qualité. Ils sont riches en contenus et en messages positifs conformes aux valeurs ciblées et remplissent leurs fonctions à un niveau élevé. De plus, leur complémentarité a un impact significatif sur les capacités des apprenants, notamment sur leurs compétences linguistiques. //////////////////////////////////////////////////////////// This study, titled "The Semiotics of Image and Language in Teaching Arabic – the Primary Level as a Model", aims to utilize various theoretical insights and procedural mechanisms, in addition to the accumulated knowledge gained from engaging with studies focused on the relationship between visual discourse and linguistic discourse. Its objective is to identify the primary manifestations of this duality, particularly its presence in Arabic language textbooks for the primary level, used in Algerian schools following the second-generation reforms. The study investigates the manifestations of this duality qualitatively and quantitatively within the five textbooks, selecting reading texts and their accompanying images for a semiotic analysis of their formal and substantive characteristics. It also explores the relationship between them and their impact on learners' abilities. This analysis is supported by the opinions of primary school teachers, who are considered the most qualified to provide judgments in this regard. The study concludes that most images and texts in Arabic language textbooks for the primary level are of high formal quality, rich in positive content and messages aligned with the targeted values, performing their functions at a high level. Furthermore, the integration between image and text has a significant impact on learners’ abilities, especially their linguistic skills.
  • Item
    سمات لغة التخصص في العلوم الإجتماعية كتابات أنور الجندي أنموذجا-دراسة وصفية تحليلية-
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) غجاتي نسرين
    لقد أدّى التطوّر العلمي والمعرفي إلى ظهور ما يسمّى بلغة التخصّص أو لغة الأغراض الخاصّة، فقد أصبحت العلوم على اختلافها وتنوّعها تتطلّب لغة خاصّة بها تميّزها عن باقي العلوم، وهي لغة تعبّر عن هذه العلوم لاعتمادها على مصطلحات ومفاهيم دقيقة، لذا تعدّ المصطلحات أساسا لبناء لغة التخصّص وأحد مفاتيحها، فهي تساهم في بنائها بطريقة واضحة ودقيقة وبتواصل أكثر فعاليّة، ووضع هذه المصطلحات يتمّ من خلال مجموعة من الآليّات للحاق بهذا التطوّر المعرفيّ والعلميّ. وعليه فإنّ الخطاب الاجتماعي هو ذلك الحدث اللّغويّ والمنتوج المعرفي المتخصّص الذي يشتمل على جملة من المفاهيم العلميّة الخاصّة بميدان العلوم الاجتماعيّة، بأسلوب واضح وبسيط بعيدا عن الموضوعيّة، مع الأخذ بعين الاعتبار الخصائص التركيبيّة الصّرفيّة والنّحويّة التي يتمّ بها البناء السّليم لمختلف الخطابات المتخصّصة في حقل العلوم الاجتماعيّة. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Scientific and cognitive development has led to the emergence of what is called the language of specialization or the language of special purposes. Sciences, despite their differences and diversity, require a language of their own that distinguishes them from the rest of the sciences. It is a language that expresses these sciences because of their reliance on precise terms and concepts. Therefore, terminology is considered a basis for building the language of specialization and one of its keys. It contributes to building it in a clear and precise way and with more effective communication, and these terms are developed through a set of mechanisms to catch up with this cognitive and scientific development. Accordingly, social discourse is that linguistic event and specialized cognitive product that includes a set of scientific concepts specific to the field of social science in a clear and simple manner far from objectivity, taking into account the structural, morphological and grammatical characteristics through which the proper construction of the various specialized discourses in the field of social sciences takes place.
  • Item
    المقاييس الأسلوبية في كتاب :"البرهان في علوم القرأن" للزركشي
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2025) حبية حسناء
    إنّ التّراث ميدان يمكن تحيينه وترهينه بواسطة فعل القراءة، والبحث عن دلالاته المتعدّدة والمتنوّعة من حيث هو مقروء. ولا ضير في التوسّل بالمناهج القرائيّة الحديثة لقراءته، بل إنّ الضّرر الحقيقيّ يكمن في إبقاء هذا التّراث ماضيًا فحسب لا يخرج من بوتقته. والتّراث العربيّ الإسلاميّ تراث عالميّ إنسانيّ حضاريّ، ولن نستطيع تثبيت كياننا وبناء مستقبلنا إلاّ إذا عالجنا العلاقة بينه وعلاقة العصر معالجةً فاعلة لا انفعاليّة أساسها نظرة جدليّة واعية. وهذا ما تسعى هذه الدّراسة القيام به من خلال تطبيق المناهج الحداثيّة المعاصرة "المنهج الأسلوبيّ" بما يتوافق مع التّراث بالضّبط مدوّنة ''الزّركشيّ'' والمتمثّلة في كتاب: "البرهان في علوم القرآن"، مع مراعاة السّياق العامّ الذي تشكّل النّصّ في إطاره؛ محاولةً أن تتفيّأ استكشاف المقاييس الأسلوبيّة – بما هي قيم تتجسّد في العمل الإبداعيّ- في كتاب "البرهان في علوم القرآن" "للزّركشيّ"، الذي تناول فيه مؤلّفه موضوعات أسلوبيّة مختلفة تتوافق إلى حدٍّ ما مع ما جاء به المنهج الأسلوبيّ المعاصر، انطلاقًا من الجانب النّظريّ والتّطبيقيّ، إذ يُعدّ هذا المنجز أساسًا في ضبط خصائص الأسلوب المتميّز للنّصّ القرآنيّ. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Le patrimoine est considéré comme étant un domaine susceptible d’être ravivé et enrichi par le biais de l’acte de lire ainsi que par la recherche de ses significations multiples et variées en sa qualité d’objet de lecture. A cet effet, il convient de souligner l’inexistence d’aucun inconvénient lié au recours à des démarches modernes visant à le lire dans la mesure où le véritable désagrément réside dans sa conservation dans un passé lointain l’engouffrant. Dans cet ordre d’idées, le patrimoine arabo-islamique se démarque par ses traits humain, culturel et mondial qui tracent les contours de notre identité et fixent les fondements de notre avenir. Cet objectif ultime ne pourrait être véritablement atteint que si l’on traite la relation que ce patrimoine entretient avec l’époque moderne dans une logique dialectique consciente misant essentiellement sur l’efficacité en faisant abstraction de toute subjectivité. Ainsi, la présente étude ambitionne à mettre en œuvre des approches contemporaines et modernes, en occurrence l’approche stylistique, en adéquation avec le patrimoine, notamment l’œuvre de Zarkashi intitulée « La démonstration dans les sciences du Coran » en tenant en compte le contexte général dans lequel le texte en question s’est constitué. Par ailleurs, nous tenterons à mettre l’accent sur normes stylistiques en leur qualité de valeurs véhiculées par ce travail créatif dont l’auteur traite des sujets stylistiques semblables à ceux abordés par l’approche stylistique contemporaine sur les deux plans théorique et pratique. Ce travail a permis donc de mettre en exergue les caractéristiques intrinsèques au style du texte coranique.
  • Item
    بلاغة الخطاب الحجاجي في القرآن الكريم سورة الأعراف أنموذجا
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) زايدي سناء
    الحجاج في القرآن الكريم هو مفهوم متكامل يُعرض بأساليب متنوعة وصيغ متعددة، مستخدمًا ألفاظًا بليغة ومعجزة تهدف إلى التأثير والإقناع. يتناول هذا البحث بلاغة الخطاب الحجاجي في القرآن الكريم مع التركيز على سورة الأعراف كنموذج. تهتم هذه الدراسة كيفية توظيف القرآن لأساليب الحجاج المتنوعة، مثل القصص القرآني، مشاهد يوم القيامة، والتعليمات الربانية، لإقناع المتلقي وتوجيهه. كما تركز على تنوع الحجج بين المنطقية والواقعية، ودور التكرار في تماسك الخطاب وتعزيز تأثيره. كذلك يبرز البحث أهمية الأساليب البلاغية والصور الفنية، مثل الاستعارات والتشبيهات، في تقوية الإقناع والتأثير الوجداني والعقلي للمتلقي، مما يجعل الخطاب القرآني ذا قوة حجاجية فريدة. /////////////////////////////////////////////////////////////////////// The concept of Hijaj (argumentation) in the Qur'an is comprehensive and presented through diverse methods and various forms, utilizing eloquent and miraculous language aimed at influencing and persuading. This research explores the rhetoric of argumentative discourse in the Qur'an, focusing on Surah Al-A'raf as a model. The study examines how the Qur'an employs different argumentative strategies, such as Qur'anic narratives, scenes of the Day of Judgment, and divine instructions, to persuade and guide the audience. It also highlights the diversity of arguments, both logical and realistic, and the role of repetition in ensuring the cohesion and enhancing the impact of the discourse. Furthermore, the research emphasizes the importance of rhetorical devices and artistic imagery, such as metaphors and similes, in strengthening persuasion and emotional and intellectual impact on the audience,
  • Item
    صورة اليهودي في الرواية العربية المعاصرة أحببت يهودية,حمام الذهب, رحلة الأسرار المدفونة,نماذج
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) بيبي نذير
    يتناول هذا البحث "صورة اليهودي في الرواية العربية المعاصرة"، بوصفها نموذجا هاما للدراسة والتحليل في ضوء ما وفرته "الصورولوجيا" من آليات إجرائية في مجال الأدب المقارن، بحيث تعد "صورة الآخر" من أهم موضوعاته، لأنها تفسر أدبيا طبيعة العلاقة بين الشعوب. اخترنا ثلاثة نماذج روائية عربية معاصرة من أجل تحليل حضور "شخصية اليهودي" في المجتمعات العربية المعاصرة؛ كانت رواية الكاتب السعودي وليد أسامة خليل "أحببت يهودية" نموذجا لعلاقة الحب التي ربطت علاقة "الأنا (المسلم) بالآخر (اليهودي)؛ ورواية "حمام الذهب" للكاتب التونسي محمد عيسى المؤدب نموذجا لعلاقة الانتماء الحضاري والمثاقفة بين الشخصية اليهودية والشخصية المسلمة؛ والنموذج الثالث كان للكاتب اليمني مجدي صالح "رحلة الأسرار المدفونة" التي صورت علاقة بين "الآخر" المشرقي و"الآخر" الغربي (الأوروبي)، ضمن حضور "الأنا" العربية الإسلامية، مما جعل الجدل ثلاثي الأبعاد، بحيث تموقعت الشخصية اليهودية بين الـ "أنا" المحلي (العربي المسلم)ـ، والـ "آخر" المحلي (اليهودي اليمني)، والـ "آخر" اليهودي الأوروبي (المستشرق)، مما أدى إلى صراع يهودي/يهودي (شرق/غرب). كان هذا التحليل وفق رؤية جديدة شكلها الكتاب العرب عن "الآخر" اليهودي في ظل التغيرات التي يشهدها العالم العربي بناء على مبدأ الدرس المقارن الذي ينص على أن صورة الشعوب لا تبق ثابتة، بل تتغير بتغير السياقات التي تنتجها، وبالتالي كانت هذه النماذج رصدا لملامح صورة اليهودي عبر ثلاث فضاءات جغرافية (أوروبا، المغرب العربي الإسلامي، والمشرق العربي الإسلامي)، ليخلص إلى أن صورة اليهودي لم تستقر على رؤية واحدة، بل اتسمت بالكثير من التباين كنتيجة لاختلاف زوايا الرؤية، وتنوع طبيعة حضورها في مختلف المجتمعات العربية الإسلامية. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This research examines "The Image of the Jew in Contemporary Arabic Fiction" as an essential model for study and analysis using the methodologies provided by "imagology" in the field of comparative literature. The study explores the portrayal of "the Other," considering it one of the most crucial topics, as it interprets literarily the nature of the relationship between different societies. Three contemporary Arabic novels were chosen to analyse the presence of the " character of the Jew " in modern Arab societies. Saudi author Walid Osama Khalil's novel, “Ahbabtu Yahudyia” (I Loved a Jewess) serves as an example of a love relationship between "the self" (Muslim) and "the other" (Jewish). Tunisian writer Mohamed Issa Al-Moauddab's “Hamam Adhahab” (The Dove of Gold) serves as an illustration of cultural belonging and interaction between the Jewish and Muslim characters. The third model is Yemeni writer Majdi Saleh's “Rihlat Alasrar Almadfuna” (Journey of Buried Secrets), portrays the relationship between the Eastern "Other" and the Western "Other" (European), within the framework of Arab-Islamic "self," creating a three-dimensional debate. In this context, the Jewish character found itself situated between the local "Self" (Arab Muslim), the local "Other" (Yemeni Jew), and the "Other" European Jewish, (Orientalist). This positioning led to an internal Jewish conflict (East/West). This analysis, according to a new perspective shaped by Arab writers about “the other”, comes in the midst of changes in the Arab world based on the principle of comparative study, which states that the image of peoples is not static but changes with the contexts that produce it. Thus, these models served as an observation of the features of the Jewish image across three geographical spaces (Europe, the Arab-Islamic Maghreb, and the Arab-Islamic Orient), it concluded to the fact that the image of the Jew did not settle on a single perspective but exhibited considerable diversity due to variations in viewpoints and the varied nature of its presence in different Arab-Islamic societies.
  • Item
    تحولات الخطاب النقدي عند بسام قطوس –مقاربة في نقد النقد-
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) دنيا دهينة
    تسعى هذه الدراسة إلى معالجة مشكلة التحوّل في الخطاب النقدي عند بسّام قطّوس وذلك في ضوء تجربته النقدية التي عرض من خلالها لأهمّ المناهج والنظريات النقدية نظرياً وإجرائياً، بدءاً بالمناهج النقدية السياقية متمثلة في المنهج التاريخي والمنهج الاجتماعي والمنهج النفسي، والتي تقارب النصّ بالنظر إلى الظروف الخارجية التي أنتجته، ثمّ المناهج والتيّارات النقدية التي قتلت المؤلف وأعلت من سلطة النص، والتي تتمثل في تيّارات النقد الشكلاني، والنقد الجديد، ثمّ النقد الأسلوبي والنقد البنيوي. وقد تمّ التركيز في هذه المرحلة على كيفيات توظيف بسّام قطّوس لهذه المناهج والنظريات الحداثية في قراءته لنصوص أدبية من التراث العربي الأصيل. توجه مسار البحث نحو أبرز النظريات والاستراتيجيات النقدية في مرحلة ما بعد الحداثة، وهي تلك الاستراتيجيات التي أعلت من سلطة القارئ وجعلت منه مركز العملية النقدية، على حساب كلّ من النصّ والمؤلف. وتتمثّل هذه النظريات في استراتيجيات التفكيك، ونظريات القراءة والتلقي، والسيميائية والتأويلية والنقد الثقافي. وقد تمّ التركيز على كيفيات التحوّل في مسار الخطاب النقدي لدى بسّام قطّوس في زمن التراكم المعرفي والتطوّر النقدي المستمر وذلك من منظور نقد النقد. ........................................................................................................................................................................................................... This study seeks to present the problem of transformation in Bassam Quttous's critical discourse by offering the basics of his critical project, starting with contextual critical approaches, moving to the critical approaches that killed the author and elevated the authority of the text. After that, this research directed towards the most prominent critical strategies in the post-modern stage, which are those strategies that elevated the authority of the reader and made him the centre of the critical process, at the expense of both the text and the author. This research seeks to show the ways in which the path of critical discourse was transformed by Bassam Quttous in a time of knowledge accumulation and continuous critical development, from the perspective of criticism of criticism.
  • Item
    جدلية التاريخي و التخييلي في روايات محمد المنسي قنديل قمر على سمرقند-يوم غائم في البر الغربي- كتيبة سوداء أنموذجا
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) كرفاح إيمان
    تناولنا في هذا البحث موضوع الحضور التّاريخي في الخطاب الرّوائي، وذلك بتسليط الضّوء على روايات "محمد المنسي قنديل"، والّتي جمع فيها هذا الأخير بين ما هو تّخييلي وما هو تّاريخي في جنس أدبي قائم على التّخييل بالدرجة الأولى، ما يؤكد مرونة هذا الجنس الذي عرف انتشارا كبيرا واهتماما نقديا أكبر. ارتكز بحثنا على إبراز جماليات توظيف التّاريخ في الرّواية، وذلك من خلال العمل على بنيات الروايات الثلاث، بنية الشخصية، بنيتي الزمان والمكان وبنية الحدث، والّتي تشكّلت من خلالها وانعكست معالم ظاهرة المزج بين التّاريخ والمتخيل، ليتشكل بهذا نموذج أدبي استطاع الروائي من خلاله تقديم صورة عن الواقع المعيش. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Dans cette recherche, nous avons abordé la question de la présence historique dans le discours romanesque, en mettant en lumière les romans de « Muhammad Al-Mansi Qandil », dans lesquels ce dernier combinait l'imaginaire et l'historique dans un genre littéraire fondé principalement sur imagination, ce qui confirme la flexibilité de ce genre connu pour sa grande diffusion et son plus grand intérêt critique. Notre recherche s'est basée sur la mise en évidence de l'esthétique de l'emploi de l'histoire dans le roman, en travaillant sur les structures des trois romans, la structure du personnage, les structures de temps et de lieu, et la structure de l'événement, à travers laquelle les caractéristiques de le phénomène de mélange de l'histoire et de l'imaginaire s'est formé et réfléchi, formant ainsi un modèle littéraire à travers lequel le romancier a pu présenter une image de la réalité vivante.
  • Item
    تلقي المصطلح اللّساني الغربي عند الباحثين والدارسين العرب محمد رشاد الحمزاوي وأحمد مختار عمر نموذجا
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) خرفي صدام
    لم يسلم المصطلح اللساني العربي من بعض الممارسات والتجاوزات التي كادت أن تعصف به وتقضي على مكانته بين المصطلحات؛ فقد شهدت عملية نقله ووضعه اضطرابات واختلافات عديدة أملتها جملة من المعطيات والأسباب. من أهمها: تنوع آليات النقل والترجمة، الترادف، ضعف سلطة المجامع اللغوية، التعصب القومي. هذا وتكاد أزمة المصطلح اللساني عندنا تستنزف كل المقترحات والحلول الممكنة، فكلهم قد كتب عنها ونظر وقليل منهم من كرّس وطبّق؛ فقد رأينا كيف أجمع مثلا محمد رشاد الحمزاوي وأحمد مختار عمر على ضرورة اعتماد معيار الشهرة كآلية أساسية من أجل نقل المصطلحات اللسانية ووضع المقابلات المناسبة لها، وهذا ما لم يلتزم به – في أحيان عديدة– كلاهما خصوصا الأول الذي سعى إلى تعقيم المنظومة الاصطلاحية للسانيات العربية بجملة من الألفاظ والمقابلات التي وضعها بنفسه دون مبرر ("معجمة" "Lexeme" "صرفن" "Morpheme")؛ وبناء على كل هذا نرى أنّ الحل الأساسي لإشكالية المصطلح اللساني يكمن في مد أواصر التعاون بين الباحثين العرب، وإقحامهم في مشاريع علمية وعلاجية جادة (إنشاء مدونة اصطلاحية، إعداد معجم لساني)؛ تعمل على تفريغ الشحنات النفسية والعصبية، وتسعى إلى تقريب المسافات والقضاء على كل مظاهر الهوة والاختلاف. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Arabic linguistic term was not spared from some practices and infringements, that almost destroyed it and eliminated its position among terms. Where the process of his transfer and installation witnessed many disorders and differences dictated by a number of data and reasons. The most important of them are: the diversity of transmission and translation mechanisms, synonymy, the weakness of the authority of linguistic academies national intolerance. Moreover our crisis of linguistic term almost consumes all possible proposals and solutions. Everyone wrote about it and guessed, and only a few of them embodied and implemented it. We have previously seen how. fore example Muhammad rashad al hamzawi and ahmed mukhtar omar agreed on the necessity of adopting the criterion of fame as a basic mechanism in order to transmit linguistic terms and establish appropriate counterparts for them, and that is what they did not adhere to – sometimes – both of them especially the first who sought to sterilize the terminological system of Arabic linguistics with a number of words and correspondences that he created himself without justification (“Lexeme”"معجمة" ,“Morpheme” "صرفن"), Based on all of this we see that the basic solution of the problem of linguistic term is achieved by extending cooperation links between Arab linguists, and integrating them into serious scientific and therapeutic projects (creating a terminological corpus, preparing a linguistic dictionary), to work on discharging psychological and nervous charges, and working to bridge distances and eliminate an manifestations of distance and difference.
  • Item
    حضور الموروث الشعبي في الرواية النسوية الجزائرية المعاصرة قراءة في روايات"فضيلة الفاروق و هاجر قويدري و ربيعة جلطي
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) ماتي شهيناز
    جاءت هذه الدّراسة موسومةً ب: "الموروث الشّعبي وتشكيل النّصّ السّردي في الرّواية النّسوية الجزائرية المعاصرة قراءة في روايات: هاجر قويدري، فضيلة الفاروق، ربيعة جلطي"، تبحث في حضور الموروث الشّعبي وسبُل تشكيلاته النّصّية في النّصوص المدروسة. تنوّع فيها الحديث عن ماهية الموروث الشّعبي وأشكاله وأقسامه، وأركيولوجيا الرّواية النّسوية الجزائرية ومختلف مراحلها، كما ركّزت على صورة المرأة في موضوعات السّرد النّسوي الجزائري (الذّات/ الحبّ/ الجسد) وعلاقته بالشّعبي. عالجت هذه الدّراسة أيضًا حضور مختلف أشكال الأدب الشّعبي (الأسطورة، القصّة الشّعبية، المثل الشّعبي) ومختلف العادات والتّقاليد(عادات الزّواج، الميلاد، الوفاة)، ومختلف المعتقدات الشّعبية (الطِّيرة، السّحر والشّعوذة التّبرّك بالأولياء الصّالحين)، ومختلف الفنون الشّعبية المادّية (اللّباس الشّعبي، العمران) وغير الماّدية (الرّقص الشّعبي الغناء الشّعبي) في الرّواية النّسوية الجزائرية المعاصرة. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study was titled: “Popular heritage and the formation of the narrative text in the contemporary Algerian feminist novel, a reading of the novels of: Hajar Kouedri, Fadila Al-Farouq, Rabiaa Jalti,” examining the presence of popular heritage and the ways of its textual formations in the texts studied. The discussion varied about the nature of the popular heritage, its forms and sections, and the archeology of the Algerian feminist novel and its various stages. It also focused on the image of women in the themes of the Algerian feminist narrative (the self/love/the body) and its relationship with the popular. This study also dealt with the presence of various forms of popular literature (myth, popular story, popular proverb), various customs and traditions (customs of mariages, birth, death), various popular beliefs (tira, magic and sorcery, blessing righteous saints), and various material folk arts (folk dress). , urbanism) and immateriality (folk dance and folk singing) in the contemporary Algerian feminist novel.
  • Item
    لغة القصيدة الصوفية الجزائرية المعاصرة مقاربة أسلوبية لشعر ياسين بن عبيد
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) بوعبيد كنزة
    من المعروف أنّ اللغة الصوفية تجد مرجعها في التجربة الشعرية الروحية المفارقة، والتي تنبني على علاقة متوترة بين أداة التعبير – وهي اللغة - ومصدر التعبير وهي الذات، وكلما كانت الذات متألقة وسامية اقتضت لتحقيق التعبير خرقًا لغويًّا. واللغة بذلك في الخطاب الصوفي تتجاوز كونها أداة لتكون عالمًا قائمًا بذاته، إنّ لغة المتصوفة تقتضي أن تدرس من جديد و بأدوات معاصرة.. إذ للغة التصوف مزاج خاص و سمة متفردة تحتاج بطبيعتها إلى التأويل ،إنّ الاشتغال على إشكالية اللغة الصوفية هو بلا شكٍ اشتغال دؤوب على طيف واسع من المعارف والمباحث المتعدّدة التي تنتمي الى حقول معرفية متعدّدة، كما أنّ الخطاب الصوفي كباقي الخطابات يتضمن مستويات مختلفة ،ما قيل وما هو ضمني وما هو مسكوت عنه وحتى الارتقاء الى ما هو لا مفكر فيه زمن الكتابة، و لذلك ارتأينا أن تكون القراءة أسلوبية بالأساس ، فهدفنا في النهاية هو وصف لغة الخطاب الشعري الصوفي في عموم القصيدة الجزائرية المعاصرة ،وبالتركيز أساسا على نموذج شعري واعد ومكرس ومعترف بقيمته في هذا الفضاء الثقافي، وهو شعر ياسين بن عبيد. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// It is known that the Sufi language finds its reference in the paradoxical spiritual poetic experience , which is based on a tense relationship between the tool of expression - which is language - and the source of expression, which is the self, and whenever the self is brilliant and sublime, it requires the achievement of expression a linguistic breach. Language in Sufi discourse goes beyond being a tool to be a world in its own right, the language of Sufis requires that it be studied anew and with contemporary tools. As the language of Sufism has a special mood and a unique feature that needs to be interpreted by nature, working on the problem of Sufi language is undoubtedly a diligent work on the spectrum of A wide range of knowledge and multiple investigations that belong to multiple fields of knowledge, and the Sufi discourse, like other discourses, includes different levels, what was said and what is implicit and what is untold about it and even rise to what is not thought about at the time of writing, and therefore we decided that the reading is stylistic mainly, our goal in the end is to describe the language of Sufi poetic discourse in the general contemporary Algerian poem, and to focus mainly on a promising poetic model, dedicated and recognized its value in this cultural space, and its Yacin Ben Abid Poetry.
  • Item
    إشكالية تحقيب الرواية الجزائرية من منظور نظرية الأنساق
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) لهوه الوليد
    إنّ الإصرار على ملاحقة مؤسّسة التحقيب ليظهر لنا تفكيرا في مواقع أخرى ويهدّد التوازانات المؤسسيّة ويحدث توتّرا واضحا في الحركة الديناميّة للأنساق، كما يمكّننا من تفكيك البينية المعقدّة جدًّا من الصيغة الثقافية للحركة (حركية الزمن) والتسلسل والانقطاع و تفسير العقل التاريخي والثقافي الذي تتعايش داخله الأنظمة الاقتصادية والثقافية والاجتماعيّة من خلال مطاردة الاستخدام غير الطباقي للتزامن الذي أصبح متكلّسا في مواجهة التحوّلات التاريخية لتقاعسه عن الانتقال بين أنماط الإنتاجات السّردية في أشكالها التوافقيّة. تحاول الدّراسة أن تتشكّل كمراقب من الدّرجة الثانية لأنساق التحقيب الذي شكّلته مختلف تمرينات النّقاد على الرّواية الجزائريّة، وتنخرط بفضل المقاربة الأنساقيّة في الكشف عن الأنساق الكليّة والجزئيّة المتحكّمة في حركيّة وتوجّه هذا التحقيب، كاشفة عن شرطيّة تطوّر الرواية الجزائرية وتمايزها عن نظيرتها الأوروبيّة، فتتشكل نظرية الرّواية الوطنية مستقلّة عن كل أشكال الكولونيالية و النزعة المتوسطيّة . /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L’insistance sur la poursuite de l’institution de l’enregistrement nous montre penser ailleurs, menace les équilibres institutionnels et crée une tension évidente dans le mouvement dynamique des systèmes. Elle nous permet également de démanteler l’interface très complexe de la formule culturelle du mouvement (le mouvement). du temps), de la séquence et de la discontinuité, et d'interpréter l'esprit historique et culturel dans lequel coexistent les systèmes économiques culturels et sociaux en poursuivant l'utilisation non classique de la synchronicité, qui s'est calcifiée face aux transformations historiques en raison de son échec. se déplacer entre les modèles de productions narratives dans leurs formes harmonieuses. L'étude tente d'agir comme un observateur de second niveau des schémas de mise en scène formés par les différents exercices critiques sur le roman algérien, et s'engage, grâce à l'approche systématique, à révéler les schémas macro et partiels qui contrôlent le mouvement et direction de cette mise en scène, révélant la conditionnalité du développement du roman algérien et sa distinction avec son homologue européen, ainsi se forme la théorie du nationalisme est indépendante de toutes les formes de colonialisme et de méditerranéen. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The insistence on trackinng the establishment of periodization shows us thinking in other places, and threatens the establishment balances, and creates clear tension in the dynamic movement of poly systems. It also enables us to dismantle the very complex interface of the cultural formula of movement (the movement of time), sequence, and discontinuity, and explains the historical and cultural mind within which economic systems coexist. Cultural and social by pursuing the non-classical use of synchronicity, which has become calcified in the face of historical transformations due to its failure to move between patterns of narrative productions in their harmonious forms. The study attempts to act as a second-class observer of the patterns of investigation formed by the various critics’ exercises on the Algerian novel, and it engages, thanks to the systematic approach, in revealing the macro and partial patterns that control the movement and direction of this periodization, revealing the conditionality of the development of the Algerian novel and its distinction from European counterpart, so the Nationalism theory of the novel is formed. independently on all forms of colonialism and Mediterraneanism.
  • Item
    لغة العلوم الدقيقة والتقنية دراسة لمشكلات الترجمة والتعريب في اللغة العربية من خلال مدونتي مبادئ التحليل الرياضي وهندسة البرمجيات
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) زينب مساسط
    من خلال الوقوف على الكثير من الدراسات والأبحاث التي اهتمت باللغة العربية وقضياها نجدها في كثير من الأحيان اغفالها لقضية بالغة الأهمية وهي اللغة العلمية والتأليف في حقول العلم المختلفة وما وجد منها ما هو الى إشارات عابرة تكاد ترد مبعثرة هنا وهناك، مما دفعنا اٍلى تسليط الضوء على هذه القضية التي تبدو في نظرنا من أبرز قضايا اللغة العربية في العصر الحديث يحتاج اٍليها علمائنا لرفع الحركة العلمية والتطور التقني، فاللغة العلمية تحتاج اٍلى مصطلحات و ألفاظ و أساليب و أدوات تعمل بأسلوب واضح لتصحيح مسيرة تقدم العربية نحو العصرنة لأن التأليف في التخصصات العلمية يتطلب اٍمكانيات لغوية لتكون في متناول الممارسين لهذه العلوم، وقد آثرنا أن نتناول فيه قضية اللغة العلمية وأثر التعريب والترجمة بأبعادهما فيها، عبر التنبيه على أهمية التأليف وضبط اللغة العلمية في جميع المراحل التي تمر بها حركة الترجمة و التعريب في نقل العلوم اٍلى العربية و هذه دعوة منا اٍلى مراجعة لغتنا وضبط مباحثها وتعميق تجربة التأليف والتأصيل بها حتى تصطبغ العلوم بالصبغة العربية . وتصنع العربية لغتها العلمية بمعايير دقيقة. //////////////////////////////////////////////////////////////// By looking at a lot of studies and researches that have been interested in the Arabic language and its issues, we find it quite often omission of an extremely important issue, namely the scientific language and writng in various fields of Science, and what has been found of them is only passing references .They are almost scattered here and there, which prompted us to highlight this issue, which in our opinion seems to be one of the most prominent issues of the Arabic language In the modern era, our scientists need it to raise the scientific movement and technical development, the scientific language needs terms and words and methods and tools that work in a clear way to correct the March of Arab progress towards modernization because authorship in scientific disciplines. It requires linguistic capabilities to be accessible to practitioners of these sciences, more over we have chosen to address the issue of scientific language and the impact of localization and translation in its dimensions, by alerting to the importance of authorship and control of the scientific language in all stages that the movement is going through. Translation and Arabization in the transfer of science to Arabic, and this is an invitation from us to review our language and adjust its research and deepen the experience of authorship and rooting in it so that science is dyed in Arabic and Arabic makes its scientific language with accurate standards.
  • Item
    الأنا و الآخر في روايات بشير مفتي -مقاربة ثقافية-
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) أحمنة مشاشو
    موضوع هذه الأطروحة هو: «الأنا والآخر في روايات بشير مفتي – مقاربة ثقافية-» والذي نطرح من خلاله إشكالية رئيسة هي:كيف تمّ تمثيل الأنا والآخر سرديًا؟ وهل يمكن قراءة هذا التمثيل ثقافيًا؟ وللإجابة عن هذه الإشكالية، قمنا بتوزيع مباحث الدراسة على: مدخلٍ حاولنا فيه توضيح المقاربة الثقافية التي اعتمدناها من حيث أسئلة الماهية، الاشتغال والمرجعيات، ووقفنا فيه على معنى النسق ومغزى التأويل. وفصلٍ أولٍ ارتأينا الوقوف فيه على مفاهيم ومرجعيات الأنا والآخر، ومقولات الهوية والاختلاف، كما عرّجنا فيه على أهم العوامل المؤسّسة للهوية الذاتية والجماعية. أمّا الفصل الثاني فقد كان تطبيقيًا واجتهدنا فيه لنبرز الأنساق الخفية في علاقات الأنا بالآخر الأجنبي. وكذلك الأمر في الفصل الثالث الذي كان تطبيقيًا أيضا، لكنه انفرد بالبحث عن الأنساق المضمرة في علاقة الأنا بالآخر المحلي. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The topic of this thesi is: “The ego and the other in the novels of Bachir Mufti - a cultural approach.” Through which we raise a major problem: How were the ego and the other represented narratively? In order to answer this problem, the study was divided into: An introduction in which we tried to clarify the cultural approach adopted by the research in terms of questions of nature, occupation and references, and we dealt with the meaning of the system and the significance of interpretation. In the first chapter, we examined the concepts and references of the ego and the other, and the categories of identity and difference. We also examined the most important factors constituting self and collective identity. As for the second chapter, it was applied to highlight the hidden patterns in the relations of the ego with the foreign other. As for the third chapter, which was also applied, it searched for the implicit patterns in the relationship of the ego with the local other.
  • Item
    التشكيل الإيقاعي في شعر الصنوبري
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) فوحان رشيد
    تناول البحث التشكيل الإيقاعي في شعر الصنوبري يركز فيه على البعد الإيقاعي في جانبه العروضي، وذلك بتحليل إحصائي لأوزان القصائد ومستوى كثافتها بما يمكننا من فهم دواعيها وأسباب كونها وكيفية أدائها، وعلاقتها بالغرض الشعري وتحسس مدى قدرة الشاعر على تطويع المقاطع الوزنية الصوتية في نقل الأثر النفسي وتصوير الانفعال بالكشف عن آثاره، ومحاولة تلمس جوانب التأثير وطرائقه من جهة القوافي التي هي مستقر الإيقاع وعنوانه، بإحصاء أنواعها وحروفها وحركاتها بما يسهم في ترك الانفعال. كما حاول الباحث تحسس الإيقاع الشعري في البديع " التكرار الجناس والتوازي والترصيع والتوازن والتوازن "، ومدى أهميته في العمل الإبداعي، وتقصي مدى فاعليته، وكيفية التعويل عليه في تشكيل الصور الشعرية الماثلة في النصوص، وتسليط الضوء على دلالة الإيقاع وأبعاده التصويرية التي تتيح إمكانية تذوق البنى الصوتية والعروضية والبديعية التي تنفتح إلى دلالات جديدة تمكن للمعنى ولا تقصيه. قامت الدراسة على منهج إحصائي وصفي تحليلي دقيق، لمعرفة مدى أهمية الوزن في بناء القصيدة ومدى إسهامه في صوغ العملية الإبداعية ومدى فعالية القافية في شد الإيقاع وقدرته على إثارة التشويق والحماس. وكان الهدف دراسة مستويات النصوص الشعرية والتحقيق العميق في جميع الجوانب المتعلقة بالإيقاع إلى رفع مستوى العاطفة والأحاسيس بعيدا عن مجرد قيود الوزن الشعري. كما حاولت الدراسة المصحوبة بإحصاء بعض الظواهر الإيقاعية الكشف عن استجابة الشاعر لإيقاع الشعر العربي وحركته، وتلمس فاعلية الألوان البديعية في تصوير التجربة ما دام عنصرا مركزيا في العملية الإبداعية، حيث يُمكن للقارئ أن يخلق فضاء رحبًا لتنمية ذائقته التي تتفاوت في تقصي المعنى الحقيقي فيه بمقدار ما للموسيقى من أثر جمالي متنوع؛ حيث يصير إيقاع الشعر هو العنصر المرن الذي يأبى الانصياع، مادام مرتبطا بالذوق الفني للشاعر وللمتلقي على حد سواء، وقد أدرك الصنوبري فضيلة التنويع الموسيقي، وعلم أن هذا التنوع تهش له القلوب وتطرب لجرسه الأسماع. فاتخذه سمة حلَّى بها شعره، فهيمنت واستوت على معظم نظمه. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This research delves into the rhythmic composition in the poetry of Al-Sanubari, with a focus on the rhythmic dimension from a prosodic perspective. Through statistical analysis of the poems' meters and their density levels, it aims to understand their motivations, reasons for their creation, and performance methods. The relationship with the poetic purpose and the extent of the poet's ability to adapt the sound metric segments to convey the psychological impact and portray emotion by revealing its effects are also explored. The study attempts to touch on the aspects of influence and its methods from the perspective of rhymes, which are the rhythm's residence and title, by enumerating their types, letters, and movements, contributing to leaving an emotional impact. The researcher also explores the poetic rhythm in the embellishments ("repetition, paronomasia, parallelism, embellishment, and balance"), its importance in creative work, its effectiveness, and how it is relied upon to form the poetic images presented in the texts. The study highlights the significance of rhythm and its pictorial dimensions that allow the appreciation of the sound, prosodic, and ornamental structures opening up to new meanings that enable and do not exclude the essence. The study is based on a precise statistical, descriptive, and analytical methodology to determine the importance of meter in the poem's construction, its contribution to the creative process, and the effectiveness of rhyme in tightening the rhythm and its ability to arouse excitement and enthusiasm. It aims to study the levels of poetic texts and conduct an in-depth investigation into all aspects related to rhythm to elevate the level of emotion and feelings beyond mere poetic meter constraints. Furthermore, accompanied by statistical analysis of some rhythmic phenomena, the study reveals the poet's response to the rhythm of Arabic poetry and its movement, and touches on the effectiveness of ornamental techniques in depicting the experience as long as it remains a central element in the creative process. It allows the reader to create a broad space to cultivate their taste, which varies in pursuing the true meaning to the extent that music has a diverse aesthetic impact. Thus, the rhythm of poetry becomes a flexible element that refuses to conform, as long as it is linked to the artistic taste of both the poet and the recipient. Al-Sanubari recognized the virtue of musical diversity, knowing that such diversity enchants hearts and delights ears to its chime. He adopted it as a characteristic that adorned his poetry, dominating and settling on most of his compositions
  • Item
    تمظهرات الخطاب الإحالي في ثلاثية الأرض و الريح لعز الدين جلاوجي-مقاربة سيميائية
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) دعاء نهلة ملغيد
    قام موضوع هذه الأطروحة على دراسة "الخطاب الإحالي في ثلاثية "الأرض والرّيح" لعزّ الدّين جلاوجي"، وقد اقتضى أن تُوزّع مباحثه على أربعة فصول، تضمنت أهمّ المفاهيم والمصطلحات المتعلّقة بالموضوع، بداية من مفهوم الخطاب السردي والرّوائي، وصولا للخطاب الإحالي في الرواية الجزائرية المعاصرة، ودراسة تطبيقية على الثّلاثيّة، ركّز البحث خلالها على تمظهرات الخطاب الإحالي، ومدى توظيف المبدع في بناء ثلاثيته على المستويين الدّاخلي والخارجي، انتهاء إلى خاتمة كانت حصيلة لأهمّ النّتائج التي شملها البحث. وقد تبنّت الدّراسة المنهج السّيميائي التّحليليّ لتناسبه وطبيعة الدراسة والمدونة. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The theme of this thesis is based on” the study of the discourse of reference in the trilogy of the earth and the wind of Ezzeddin DJELLAOUDJI. it needed to divide its chapters into four chapters, which contained the most important notions and terminologies relating to the theme, starting with the notion of narrative and novelist speech arriving at the contemporary Algerian novel, and the practical study on the trilogy. The research was focused on the aspects of the referring speech and to what extent the creator employed in constructing the trilogy on the internal and external levels, until the conclusion which is a recapitulation of the most important results contained in the research. In our study we opted for the analytical semiotic approach, given that it best suits the nature of the text and the corpus.
  • Item
    الهوية في السرد ما بعد الكولونيالي
    (Université Mohamed Lamine Debaghine -Setif2, 2024) حمود نسيمة
    يتغيّا بحث "الهوية في السرد ما بعد الكولونيالي _ قراءةٌ في روايات علي بدر _" مناوشة سؤال الهوية، مركِّزاً أُفُقَ اشتغاله على مناقشة موضوعة الهوية لدى الآباء المؤسّسين للنظرية ما بعد الكولولنيالية، وهذا من خلال الوقوف على جهود (فرانز فانون)، الذي تابع العنف الهوياتي الذي طال الأعراق الملونة من قِبل المستعمِر الأبيض، وإبراز نقد إدوارد سعيد للخطابات الغربية التي كشفت عن الوجه الاستعماريّ لمبحث الاستشراق والرواية الغربية، وضلوعهما في إنشاء هوية الشّرق، واصلةً مسار بحثها بنظرية الهجنة التي طرقها الهندي (هومي بابا)، ملفتة عنايتها إلى تاريخ المهمّشين الذي أغفله التاريخ الرّسمي المدوّن بأقلام النّخبة، حسب ما ألمحت إليه دراسات التابع الهندية. كما انفتحت الدراسة من جانب آخر على استجلاء تمثّلات الهوية في السرد ما بعد الكولونيالي، مستعينة بمقولات النقد الثقافي التّحليلية، فوقفت على فعليّ السّرد والسّرد المضاد، الذي خاضت فيه المدونة الإسرائيلية والفلسطينية، واتسع مجال البحث لمناورة المركزيات الثقافية، التي عبّرت عنها الهويات المتصلبة؛ الدينية والسياسية والأبوية، لتتفتّق منظورية المقاومة الثقافية، واجتراح بدائل جديدة للعيش والتعايش، عبر تغيير الهوية الأصلية، والتمفصل ضمن مواقع أخرى، وخوض غمار البحث عن الذات في المنفى، أو التّداوي بالفنّ الكتابيّ والموسيقيّ من أوجاع المنفى والطرد. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The research “Identity in the Postcolonial Narrative - A Reading of Ali Badr’s Novels” aims at analyzing the question of identity, focusing its work on discussing the topic of identity among the founding fathers of postcolonial theory by examining the efforts of Frantz Fanon, who observed the violence of identity, which affected people of color by the white coloniser, and highlighting Edward Said’s criticism of Western discourses that revealed the colonial hidden face of Orientalist studies and the Western novel, and their involvement in creating the identity of the East, linking the research with the theory of hybridity, introduced by the Indian (Homi Bhabha), drawing attention to the history of the marginalized people, which was overlooked by the official history, written by the elite, as shown by Indian studies of the subaltern. On the other hand, the study opened up to clarifying the representations of identity in the post-colonial narrative, with the use of the analytical tools of cultural criticism. It focused on the two actions of narrative and counter-narrative, in which the Israeli and Palestinian narrative took part, and the field of research expanded to avoid cultural centralities, which were expressed by rigid identities, religious, political, and patriarchal, to develop a perspective of cultural resistance, and propose new alternatives for living and coexistence, by changing the original identity, and moving it to other locations, and engaging in self-searching in exile, or healing through written art and music from the pain of exile and expulsion.