تفاعل الجمهور مع الحملات التوعوية عبر مواقع التواصل الإجتماعي
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
تتناول هذه الدراسة الميدانية التحليلية ظاهرة تفاعلية الجمهور الجزائري مع الحملات التوعوية والتحسيسية خصوصًا العمومية منها والمصممة لتُنشر عبر مواقع التواصل الاجتماعية، بالتطبيق على الصفحة الرسمية للشرطة الجزائرية على الفايسبوك. هدف من خلالها الباحث إلى رصد المواضيع والقضايا التوعوية الأكثر اهتمامًا وتفاعلاً من طرف جمهور المتابعين لها، وصولاً إلى محاولة تتبع الأشكال والطرق والأساليب التي يتم بها هذا السلوك الافتراضي بناءً على الخصائص والإمكانات الاتصالية والتفاعلية التي يوفرها ويدعمها موقع الفيسبوك.
وبهدف تقديم فهم أعمق وأشمل حاولت الدراسة البحث في الأثر الناجم عن العملية التفاعلية التي يمارسها الجمهور الجزائري افتراضيًا وفق عدّة مستويات معرفية، وجدانية وسلوكية ومدى قدرتها على تحقيق الانخراط والمشاركة المجتمعية حيّال العمل التوعوي والوقائي بناءً على تقييم الاستجابات وردود الأفعال التي يتركها المتابعون أثناء عملية التفاعل.
وقد اعتمدت هذه الدراسة الوصفية على المنهج المسحي الذي استهدف عينة من المنشورات التوعوية المتاحة على الصفحة خلال الفترة الممتدة من01 جويلية 2023 إلى غاية 30 سبتمبر 2023 - فترة المعاينة- حيث بلغ فيها مجموع المنشورات التوعوية 274 منشورًا عالج عدّة قضايا تحسيسية، وصل مجموع التفاعلات حيّالها إلى 73 842 تفاعلاً، تنوّعت بين الإعجاب، التعليق والمشاركة وسلوكيات افتراضية أخرى تم إخضاعها للتحليل اعتمادًا على تقنية تحليل المحتوى، كما تم تدعيمها أيضًا باستمارة الاستبيان الالكتروني التي استهدفت عينة قصدية من جمهور المتابعين بلغت 138 مبحوثًا متفاعلاً، وبهدف تعميق البحث والإحاطة بجميع زوايا ظاهرة التفاعل الافتراضي تم توظيف أداة المقابلة التي استهدف من خلالها الباحث القائمين على إدارة الصفحة.
وعليه فقد بيّنت النتائج أن الجمهور الجزائري المتابع للحملات التوعوية عبر الصفحة يتفاعل بجميع الأيقونات التفاعلية التي يُتيحها الفايسبوك بنسب متفاوتة؛ شكّل فيها التفاعل الكسول المبني على رموز الإعجاب السبعة أعلى نسبة تمثيل بلغت 90,80 %، يليها التفاعل النشيط عبر مشاركة المنشور التوعوي بنسبة % 5,42، وأخيرًا التفاعل المعتدل بواسطة مساحة التعليقات بنسبة 3,78 %. هذا الأخير الذي كشف عن جوانب هامة لدى للجمهور الجزائري أثناء تتبع نشاطه الافتراضي على الصفحة تجاه العمل التوعوي.
كما كشفت الدراسة أن الصفحة عالجت ستة (06) مواضيع رئيسية ونشرت بشأنها حملات متعددة ومتنوعة خلال فترة المعاينة، جاء على رأسها موضوع السلامة المرورية بنسبة تمثيل قدرها 65,64 % من حيث كثافة المعالجة وتكرار النشر، إلاّ أن تفاعلات الجمهور تميل نحو القضايا المستحدثة والجديدة؛ كقضايا الأمن السيبراني، التطبيقات الذكية أو المواضيع المناسباتية والتضامنية كالتبرع بالدم..، والتي غالبًا ما تكون بمثابة مواضيع دسمة للنقاش الافتراضي رغم عدم استفادتها من مساحة واسعة للنشر، في حين تنخفض معدّلات التفاعل حيّال الموضوعات والقضايا كثيرة المعالجة والنشر كمنشورات السلامة المرورية.
أظهر أسلوب المقارنة بين الجانبين التحليلي والميداني للدراسة أن أكثر من % 61 من الجمهور الجزائري عينة الدراسة يتفاعل بهوية مسجلة باسم مستعار خصوصًا عبر مساحة التعليقات حسب الدراسة التحليلية؛ حيث يكون فيها الجمهور أكثر نشاطًا وجرأةً في طرح القضايا والتداول حولها، إلاّ أن هذه الهوية المستعارة لم تكن أكثر تمثيلاً عبر الأشكال التفاعلية الأخرى التي يستخدمها، ويتعلق الأمر بالإعجاب ومشاركة المنشور التوعوي وبالتالي فهو يحضر بهويته الحقيقية فيها حسب ما أفرزته نتائج الدراسة الميدانية.
كشفت الدراسة أيضًا أن معدّلات التفاعل مع الحملات التوعوية عبر الصفحة كانت دون القيّم التي حددتها المقاييس التي تم اسقاطها على الصفحة، أمّا من حيث تقييم آثار هذه الحملات على جمهور المتابعين لها بناءً على التفاعلات والنقاشات التي نشأت حيّالها، فقد بيّنت الدراسة أن تأثيراتها قد اقتصرت على جوانب معرفية له ولم ترق بعد للتأثير على الاتجاهات أو على الجوانب السلوكية إلاّ في أحيان قليلة إلى نادرة حسب ما صرّح به أكثر من 75% من المبحوثين.
/////////////////////////////////////////////////////////////
This analytical field study addresses the phenomenon of the Algerian public's interaction with public awareness and sensitization campaigns, which are designed to be published on social media sites, by applying to the official page of the Algerian police on Facebook. The aim of the researcher through it is to monitor the most interesting and interactive topics and awareness issues among the audience of followers, leading to an attempt to track the forms, ways and methods of this virtual behavior based on the communicative and interactive characteristics offered by Facebook.
In order to provide a deeper and more comprehensive understanding, the study attempted to investigate the impact of the Algerian public's virtual interactive process, according to several cognitive, emotional and behavioral levels, and its ability to achieve community engagement and participation in awareness and preventive work based on the evaluation of the responses and reactions left by followers during the interaction process.
This descriptive study was based on the survey method, which targeted a sample of awareness-raising publications available on the page during the period from 01 July 2023 to 30 September 2023 - The inspection period - a total of 274 awareness publications addressed several sensitivity issues, the total number of interactions regarding them reached73 842 varied between liking, commenting, sharing, and other virtual behaviors, was subjected to analysis based on the content analysis technique, It was also supported by the e-questionnaire form that targeted a purposive sample of the audience of followers, which amounted to 138 interacting respondents. With the aim of deepening the research and covering all angles of the virtual interaction phenomenon, Employing an interview tool through which the researcher targeted those responsible for managing the page.
Accordingly, the results of the study showed that the Algerian public following awareness campaigns through the page interacts with all the interactive icons provided by Facebook to varying degrees,the lazy interaction based on the seven like symbols had the highest representation rate at 90.80%, followed by the active interaction through sharing the awareness post at 5.42%, and finally the moderate interaction through the comments area at 3.78%. The latter revealed important aspects to the Algerian public while tracking his virtual activity on the page towards awareness work..
The study also revealed that the page dealt with six (06) main topics and published various and varied campaigns during the inspection period. The main topic was traffic safety with a representation rate of 65.64% in terms of processing intensity and frequency of dissemination, however public interactions tended towards new and and emerging issues; Such as cybersecurity issues, smart apps or occasional and solidarity themes such as blood donation, which often serve as heartwarming topics for virtual debate although they do not benefit from a wide area of publishing, while interaction rates for topics and issues often addressed and published as traffic safety publications decrease.
The comparison method between the analytical and field aspects of the study showed that more than 61% of the Algerian public, the study sample, interacts with an identity registered under a pseudonym, especially through the comments area, according to the analytical study. Where the public is more active and bold in raising issues and deliberating about them, however, this borrowed identity was not more represented through the other interactive forms that it uses, and it is related to liking and sharing the awareness post, and therefore it is present with its real identity in it, according to what was revealed by the results of the field study.
The study also revealed that the rates of interaction with awareness campaigns across the page were below the values determined by the measures projected on the page In terms of evaluating the effects of these campaigns on their audience following them based on the interactions and debates that arose regarding them, the study showed that their effects were limited to Its cognitive aspects have not yet reached the level of influencing attitudes or behavioral aspects except on rare to rare occasions, as stated by more than 75% of the respondents.
Description
Keywords
التفاعلية، الحملات التوعوية، مواقع التواصل الاجتماعي، جمهور المستخدمين
interactive, A wareness Campaigns, social networks sites, Public Users.