صورة اليهودي في الرواية العربية المعاصرة أحببت يهودية,حمام الذهب, رحلة الأسرار المدفونة,نماذج
No Thumbnail Available
Files
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
يتناول هذا البحث "صورة اليهودي في الرواية العربية المعاصرة"، بوصفها نموذجا هاما للدراسة والتحليل في ضوء ما وفرته "الصورولوجيا" من آليات إجرائية في مجال الأدب المقارن، بحيث تعد "صورة الآخر" من أهم موضوعاته، لأنها تفسر أدبيا طبيعة العلاقة بين الشعوب. اخترنا ثلاثة نماذج روائية عربية معاصرة من أجل تحليل حضور "شخصية اليهودي" في المجتمعات العربية المعاصرة؛ كانت رواية الكاتب السعودي وليد أسامة خليل "أحببت يهودية" نموذجا لعلاقة الحب التي ربطت علاقة "الأنا (المسلم) بالآخر (اليهودي)؛ ورواية "حمام الذهب" للكاتب التونسي محمد عيسى المؤدب نموذجا لعلاقة الانتماء الحضاري والمثاقفة بين الشخصية اليهودية والشخصية المسلمة؛ والنموذج الثالث كان للكاتب اليمني مجدي صالح "رحلة الأسرار المدفونة" التي صورت علاقة بين "الآخر" المشرقي و"الآخر" الغربي (الأوروبي)، ضمن حضور "الأنا" العربية الإسلامية، مما جعل الجدل ثلاثي الأبعاد، بحيث تموقعت الشخصية اليهودية بين الـ "أنا" المحلي (العربي المسلم)ـ، والـ "آخر" المحلي (اليهودي اليمني)، والـ "آخر" اليهودي الأوروبي (المستشرق)، مما أدى إلى صراع يهودي/يهودي (شرق/غرب). كان هذا التحليل وفق رؤية جديدة شكلها الكتاب العرب عن "الآخر" اليهودي في ظل التغيرات التي يشهدها العالم العربي بناء على مبدأ الدرس المقارن الذي ينص على أن صورة الشعوب لا تبق ثابتة، بل تتغير بتغير السياقات التي تنتجها، وبالتالي كانت هذه النماذج رصدا لملامح صورة اليهودي عبر ثلاث فضاءات جغرافية (أوروبا، المغرب العربي الإسلامي، والمشرق العربي الإسلامي)، ليخلص إلى أن صورة اليهودي لم تستقر على رؤية واحدة، بل اتسمت بالكثير من التباين كنتيجة لاختلاف زوايا الرؤية، وتنوع طبيعة حضورها في مختلف المجتمعات العربية الإسلامية.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
This research examines "The Image of the Jew in Contemporary Arabic Fiction" as an essential model for study and analysis using the methodologies provided by "imagology" in the field of comparative literature. The study explores the portrayal of "the Other," considering it one of the most crucial topics, as it interprets literarily the nature of the relationship between different societies. Three contemporary Arabic novels were chosen to analyse the presence of the " character of the Jew " in modern Arab societies. Saudi author Walid Osama Khalil's novel, “Ahbabtu Yahudyia” (I Loved a Jewess) serves as an example of a love relationship between "the self" (Muslim) and "the other" (Jewish). Tunisian writer Mohamed Issa Al-Moauddab's “Hamam Adhahab” (The Dove of Gold) serves as an illustration of cultural belonging and interaction between the Jewish and Muslim characters. The third model is Yemeni writer Majdi Saleh's “Rihlat Alasrar Almadfuna” (Journey of Buried Secrets), portrays the relationship between the Eastern "Other" and the Western "Other" (European), within the framework of Arab-Islamic "self," creating a three-dimensional debate. In this context, the Jewish character found itself situated between the local "Self" (Arab Muslim), the local "Other" (Yemeni Jew), and the "Other" European Jewish, (Orientalist). This positioning led to an internal Jewish conflict (East/West). This analysis, according to a new perspective shaped by Arab writers about “the other”, comes in the midst of changes in the Arab world based on the principle of comparative study, which states that the image of peoples is not static but changes with the contexts that produce it. Thus, these models served as an observation of the features of the Jewish image across three geographical spaces (Europe, the Arab-Islamic Maghreb, and the Arab-Islamic Orient), it concluded to the fact that the image of the Jew did not settle on a single perspective but exhibited considerable diversity due to variations in viewpoints and the varied nature of its presence in different Arab-Islamic societies.
Description
Keywords
الصورولجيا-النمطية-الشخصية-اليهودي-الأنا/الآخر-التثاقف-الاستشراق-
imagology, Stereotyping, Character, Jew, Self/Other, Cultural Interaction, Orientalism