فعالية برنامج علاجي جماعي قائم على تقنية السيكودراما لخفض السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس
No Thumbnail Available
Date
2025
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Université Mohamed Lamine Debaghine
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن مدى فعالية برنامج علاجي جماعي قائم على تقنية السيكودراما لخفض السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس، والفروق بين القياس القبلي والبعدي في السلوك العدواني بعد تطبيق البرنامج العلاجي الجماعي، وكذاالفروق بين القياس القبلي والبعدي والقياس التتبعي في السلوك العدواني بعد تطبيق البرنامج العلاجي الجماعي القائم على تقنية السيكودراما، وقد اعتمدنا على المنهج التجريبي بتصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلي وبعدي، وبعدها قياس تتبعي على عينة متكونة من (08) تلاميذ متمدرسين بثانوية أول نوفمبر1954ببلدية طولقة، ولاية بسكرة، تتراوح أعمارهم ما بين (16-20) سنة تم اختيارهم بطريقة قصدية بعد تشخيصهم بأنهم يمارسون سلوكيات عدوانية داخل المحيط المدرسي، و استخدمنا أدوات تمثلت في المقابلة العيادية نصف الموجهة، مقياس السلوك العدواني والعدائي للمراهقين من إعداد أمال باظة، والبرنامج العلاجي الجماعي المقترح القائم على تقنية السيكودراما لخفض السلوك العدواني، و من خلال الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةSPSS لتحليل البيانات توصلنا إلى النتائج التالية: وجود فعالية للبرنامج العلاجي الجماعي القائم على تقنية السيكودراما في خفض السلوك العدواني بأبعاده (العدوان المادي،العدوان اللفظي،العدائية،الغضب) لدى المراهق المتمدرس،وجود فروق ذات دالة إحصائية بين متوسطي القياس القبلي والقياس البعدي في السلوك العدواني في بُعديه العدائية والغضب، وبُعدي العدوان المادي واللفظي لدى المراهق المتمدرس، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي والبعدي والقياس التتبعي في السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس بعد تطبيق البرنامج العلاجي الجماعي القائم على تقنية السيكودراما، وأن السلوك العدواني بأبعاده قد استمر في الانخفاض على المدى القريب والمدى البعيد لدى المراهق المتمدرس.
-----------------------------------------------------------------------------
The study aimed to reveal the effectiveness of a group treatment program based on psychodrama technology to reduce aggressive behavior in the school adolescent, and the differences between pre and post measurement in aggressive behavior after the application of the group treatment program, as well as the differences between pre and post measurement and follow-up measurement in aggressive behavior after the application of the group treatment program based on psychodrama technic, We relied on the experimental approach design with asingle group design with a pre and post measurement, and then a follow-up measurement on a sample consisting of (08) school children at secondary school on November 1, 1954 in the municipality of Tolga,Biskra Governorate, aged between (16-20) years who were intentionally selected after being diagnosed with aggressive behavior within the school environment. We used tools such as the half-targeted clinical interview, the measure of aggressive and aggressive behavior of adolescents prepared by Amal Bada, and the proposed group therapeutic program based on psychodrama technic to reduce aggressive behavior, Through the use of the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program in data analysis, we reached the following results:There is an effectiveness of the group therapeutic program based on psychodrama technic in reducing aggressive behavior in its dimensions (physical aggression, verbal aggression, aggression, anger) in the school adolescent, and there are statistically significant differences between the average pre and post measurement in aggressive behavior in its hostile and anger dimensions, and the physical and verbal aggression dimensions in the school adolescent. There are statistically significant differences between pre and post measurement and sequential measurement in the aggressive behavior of the school-aged adolescent after the application of the collective treatment program based on the technic of psychodrama, and that the aggressive behavior in its dimensions has continued to decline in the short and long term in the school-aged adolescent.
Description
Keywords
البرنامج العلاجي الجماعي؛ تقنيةالسيكودراما؛ السلوك العدواني؛ المراهق المتمدرس, Group Therapyprogram ; Psychodrama technic ; Agressive Behavior ; Adolescence ; Schooled adolescent