تصميم برنامج تدريبي مقترح لتنمية المهارات الإجتماعية للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد لولاية سطيف

No Thumbnail Available
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Université Mohamed Lamine debaghine Setif2
Abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى اقتراح برنامج تدريبي لتنمية المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد " درجة بسيطة" بالبيئة الجزائرية و التأكد من فاعليته. و ذلك بالاعتماد على المنهج شبه التجريبي ذو التصميم المتسلسل زمنيا. تكونت عينة الدراسة من (10) أطفال ذوي اضطراب طيف التوحد " درجة بسيطة"، الملتحقين بالأقسام الخاصة للدمج المتواجدة بابتدائية " خبابة عبد الوهاب" بولاية سطيف. تم تقسيم أفراد العينة إلى مجموعتين مجموعة تجريبية و مجموعة ضابطة بمعدل ( 5 أطفال) في كل مجموعة تتضمن كل منها ( 3 ذكور، 2 إناث)، تراوحت أعمارهم ما بين سن ( 8- 10)سنوات. و لتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على مجموعة من الأدوات التالية: مقياس الكارز لتقدير درجة التوحد ( CARS)، اختبار "جودارد" للذكاء، مقياس تقدير المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد و البرنامج التدريبي المقترح لتنمية المهارات الاجتماعية ( إعداد الباحثة). و قد أسفرت الدراسة الحالية على مجموعة من النتائج كما يلي: 1- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في مهارات التواصل غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في مهارات التواصل اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 3- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي في مهارات التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 4- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية في مهارات التواصل غير اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 5- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية في مهارات التواصل اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 6- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية في مهارات التفاعل الاجتماعي لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة". 7- وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,05 بين القياس القبلي والقياس البعدي للمجموعة التجريبية، بينما لا توجد فروق دالة عند مستوى 0,05 بين القياس البعدي والقياس التتبعي للمجموعة التجريبية في المهارات الاجتماعية لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد درجة بسيطة. 8- مساهمة البرنامج التدريبي المقترح في تنمية المهارات الاجتماعية بأبعادها الثلاثة و المتمثلة في (مهارات التواصل غير اللفظي، مهارات التواصل اللفظي، مهارات التفاعل الاجتماعي)، وأن المهارات الاجتماعية المطوّرة لدى الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد "درجة بسيطة" تم الاحتفاظ بها على المدى البعيد. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The present study aims to propose a training programme designed to develop social skills among children with Autism Spectrum Disorder (ASD) of a “mild degree” within the Algerian context and to verify its effectiveness. The research was conducted using a quasi-experimental method. The study sample consisted of ten (10) children with mild ASD enrolled in the special integration classes at “Khebaba Abdelwahab” Primary School in the Wilaya of Sétif. The participants were divided into two groups: an experimental group and a control group, with five (5) children in each group (3 boys and 2 girls), aged between eight (8) and ten (10) years. To achieve the study’s objectives, several instruments were used: the Childhood Autism Rating Scale (CARS), the Goddard Intelligence Test, the Social Skills Rating Scale for Children with ASD, and the proposed training programme for developing social skills (prepared by the researcher). The current study yielded the following results: 1- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the experimental and control groups in the post-test scores for non-verbal communication skills among children with mild ASD. 2- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the experimental and control groups in the post-test scores for verbal communication skills. 3- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the experimental and control groups in the post-test scores for social interaction skills. 4- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the pre-test and post-test scores of the experimental group in non-verbal communication skills. 5- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the pre-test and post-test scores of the experimental group in verbal communication skills. 6- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the pre-test and post-test scores of the experimental group in social interaction skills. 7- There were statistically significant differences at the 0.05 level between the pre-test and post-test scores of the experimental group, whereas no significant differences were found between the post-test and follow-up test results for social skills. 8- The proposed training programme contributed effectively to the development of the three main dimensions of social skills—non-verbal communication, verbal communication, and social interaction—and the improvements achieved were maintained over time among children with mild ASD.
Description
Keywords
البرنامج التدريبي، المهارات الاجتماعية، مهارات التواصل غير اللفظي، مهارات التواصل اللفظي، مهارات التفاعل الاجتماعي، الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد Training programme, social skills, non-verbal communication skills, verbal communication skills, social interaction skills, children with Autism Spectrum Disorder (ASD).
Citation
Collections