مدى فعالية المرافقة النفسية لدمج الأطفال المعاقين حركيا ذات المنشأ العصبي

No Thumbnail Available
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Université Mohamed Lamine debaghine Setif2
Abstract
هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية المرافقة النفسية في دمج الأطفال المعاقين حركيا ذات المنشأ العصبي، وذلك من خلال تقديرات الأخصائيين وأولياء الأمور في المراكز النفسية البيداغوجية العمومية والخاصة بولاية جيجل وسطيف. واستخدمت الطالبة المنهج الوصفي التحليلي، واعتمدت على استبيان وفق مقياس ليكرث الرباعي، حيث شملت العينة 67 مختصًا و53 ولي أمر. وأظهرت النتائج تساهم المرافقة النفسية في تعزيز مقومات الصحة النفسية لدمج الأطفال المعاقين حركيا ذات المنشأ العصبي بدرجة عالية، مع اختلاف ترتيب مجالات الفعالية (مفهوم الذات، التقدير الإيجابي للذات، الثقة بالنفس والتوافق النفسي التربوي) بين الأخصائيين وأولياء الأمور. كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات المبحوثين تبعا لمتغيرات الجنس، سنوات الخبرة أو المستوى التعليمي، باستثناء فروق لصالح الأخصائيين في تقدير فعالية المرافقة النفسية. وأوصت الدراسة بتطوير أدوات الكشف المبكر، تحسين برامج التأهيل النفسي، التربوي والعلاج الفيزيائي، وتعزيز التعاون بين الأخصائيين وأولياء الأمور، إضافة إلى تحديث القوانين والتشريعات الخاصة بالإعاقة الحركية ذات المنشأ العصبي. كما اقترحت إجراء دراسات مستقبلية حول المرافقة النفسية للأطفال المعاقين في بيئات مختلفة، ومقارنة فعاليتها بين الدول. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The study aimed to explore the effectiveness of psychological accompaniment in integrating children with motor disabilities of neurological origin, based on the assessments of specialists and parents in public and private psycho-pedagogical centers in the provinces of Jijel and Sétif. The researcher employed a descriptive-analytical approach and relied on a questionnaire using a four-point Likert scale. The sample consisted of 67 specialists and 53 parents. The findings revealed that psychological accompaniment significantly enhances the psychological well-being of children with motor disabilities of neurological origin. However, differences between specialists and parents were observed in the ranking of effectiveness domains (self-concept, positive self-esteem, self-confidence, and psychological-educational adjustment). Additionally, no statistically significant differences were found in respondents' answers based on gender, years of experience, or educational level, except for differences in favor of specialists in evaluating the effectiveness of psychological accompaniment. The study recommended developing early detection tools, improving psychological, educational, and physical rehabilitation programs, and strengthening cooperation between specialists and parents. It also emphasized the need to update laws and regulations related to motor disabilities of neurological origin. Furthermore, the study suggested conducting future research on psychological accompaniment for children with disabilities in different environments and comparing its effectiveness across countries.
Description
Keywords
المرافقة النفسية، الدمج، الاطفال المعاقين حركيا ذات المنشأ العصبي، الأخصائيين، أولياء الأمور، المراكز النفسية البيداغوجية. Psychological accompaniment; integration; children with neurological motor disabilities; specialists; parents; psycho-pedagogical centers.
Citation
Collections