القيادة الإدارية و إستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي في مؤسسات التعليم العالي

No Thumbnail Available
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Université Mohamed Lamine debaghine Setif2
Abstract
تعد بيئة الجامعة بيئة عمل معقدة وذلك نظرا لتداخل الوظائف وتضارب المصالح وتعارض الأهداف واختلاف الأنماط الشخصية للأفراد مما يجعلها بيئة خصبة لظهور الصراعات، فالصراع التنظيمي ظاهرة يمكن أن تحدث في أي وقت وتحت أي ظرف ولا يمكن تجنبه أو تفاديه. ومن هنا تبرز أهمية القيادة الإدارية في التعامل مع الصراعات المختلفة بفعالية وكفاءة، سواء عبر الحد منها والقضاء عليها أو استغلالها وتوجيهها لخدمة مصلحة المؤسسة، ولا يكون ذلك إلا بقدرتها على اختيار الإستراتيجيات المناسبة لمعالجتها، وفي هذا السياق يبقى التواصل الفعال والمرونة في التعامل مع الخلافات والقدرة على التحلي بالحنكة والحياد من العناصر الأساسية التي تضمن النجاح في إدارة الصراع في الجامعة. وعليه تسعى الدراسة الحالية إلى تسليط الضوء على كيف تساهم الإستراتيجيات التي تتبعها القيادة الإدارية الأكاديمية في إدارة الصراعات والنزاعات التي تحدث بين مختلف الأطراف على مستوى مؤسسة الجامعة؟ كما تهدف إلى معرفة الأنماط القيادية السائدة في الجامعة محل الدراسة (جامعة جيجل )، بالإضافة إلى محاولتنا معرفة أشكال الصراع السائدة وكيف يتم التعامل معها، ومحاولة معرفة هل تساهم الأنماط القيادية السائدة في إدارة الصراع التنظيمي على مستوى مؤسسة الجامعة، واختبار مدى مساهمة وفعالية الإستراتيجيات المتبعة ( إستراتيجية التعاون، الحوار، التسوية، التهدئة، القوة القانونية، التجنب ) في إدارة الصراع التنظيمي في مؤسسة الجامعة. وقد اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتمت عملية جمع البيانات بواسطة الإستمارة والتي طبقت على جميع القادة الإداريين الأكاديميين والبالغ عددهم (78 مفردة ) وقد أظهرت نتائج الدراسة أن أكثر الأساليب القيادية انتشارا في الجامعة محل الدراسة هو الأسلوب الديمقراطي، أما عن أشكال الصراع المتكررة تمثلت في الشكاوي والإضرابات، كما أظهرت نتائج الدراسة أيضا أن أسلوب القيادة الديمقراطي يلعب دورا مهما في إدارة الصراع التنظيمي في الجامعة، وتوصلت الدراسة كذلك إلى أن الإستراتيجيات التي تتبعها القيادة الإدارية الأكاديمية تساهم في إدارة الصراع في الجامعة لكن تختلف فعاليتها من موقف لآخر وجاءت الإستراتيجيات الأكثر استخداما من قبلهم مرتبة كالآتي: إستراتيجية الحوار والنقاش ثم إستراتيجية التسوية، وبعدها إستراتيجية التعاون ثم إستراتيجية القوة القانونية وأخيرا إستراتيجية التجنب. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The university environment is a complex work setting due to the interconnection of roles, conflicting interests, clashing goals, and the diversity of individuals' personal patterns, which creates a suitable environment for the emergence of conflicts. Organizational conflict is a phenomenon that can occur at any time and in any situation, and it cannot be ignored or avoided. This highlights the importance of administrative leadership in dealing with different types of conflicts effectively, whether to limit them, eliminate them, or utilize them in favor of the institution. This cannot be achieved without choosing appropriate strategic methods for dealing with them. In this context, leadership remains the decisive and vital factor in managing disagreements and conflicts in a way that ensures human harmony and avoids disputes that may hinder the success of the university. In this context, communication skills, flexibility in handling disagreements, and the ability to manage disputes intelligently and diplomatically remain among the essential elements for successfully managing conflict within the university. Accordingly, the current study seeks to shed light on how the strategies adopted by academic leadership contribute to the management of conflicts and disputes that arise between various parties at the university level. It also aims to identify the leadership styles followed at the university under study (Djidjal University). Furthermore, the study attempts to identify the prevailing forms of conflict, how they are managed, and whether there is harmony between the prevailing leadership styles and organizational conflict management at the university. It also tests the extent to which specific strategies (such as cooperation strategy, avoidance, intimidation, legal power, and attraction) are effective in managing organizational conflict within the university. The study adopted the descriptive-analytical method. The data collection process was conducted through a questionnaire applied to all academic administrative leaders, with a total of 78 respondents. The study results showed that the most widespread leadership style at the university under study is the democratic style. As for the most common forms of conflict, they were reflected in complaints and repeated reports. The results also showed that the democratic leadership style plays an important role in managing organizational conflict at the university. The study also concluded that the strategies adopted by academic leadership at the university contribute to conflict management to varying degrees. Among the most frequently used strategies, from the respondents’ perspectives, are the cooperation strategy, negotiation strategy, and persuasion strategy, followed by the legal power strategy and avoidance strategy.
Description
Keywords
القيادة، القيادة الإدارية، الصراع التنظيمي، إستراتيجيات إدارة الصراع التنظيمي Leadership, administration leadership, organizational conflict , Organizational conflict management strategies.
Citation
Collections