إستراتيجية التدريب في إطار متطلبات إدارة المعرفة في المؤسسة الإقتصادية الجزائرية
Loading...
Date
2016
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
حاولت هذه الدراسة مُلامسة موضوع إستراتيجية التدريب في إطار متطلبات إدارة المعرفة في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، حيث استهدفت فهم إمكانية توافر هذه المتطلبات الداعمة لإستراتيجية التدريب في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية،و تحديدا تلك المرتبطة بالهيكل التنظيمي،و الثقافة التنظيمية السائدة،وكذا القيادة التنظيمية المساندة،إضافة إلى البنية التحتية التكنولوجية،و تحقيقا لهذا الهدف فإن الدراسة حاولت من خلال جانبها النظري التطرق لمفهوم إدارة المعرفة من خلال الولوج إلى مواضيع ذات ارتباط وثيق بالمعرفة أولا بُغية فهم أهميتها و تحديد عناصرها و خصائصها و محدداتها،أين تم التعرض لمفهوم مجتمع المعرفة و سماته و متطلباته و أبعاده الاقتصادية و التكنولوجية و الثقافية و الاجتماعية و أسباب الفجوة المعرفية ومآلاتها،كما حاولت الدراسة التطرق لمفهوم التعلم التنظيمي و المنظمات المتعلمة و استجلاء آليات ومبادئ التعلم التنظيمي والممارسات المعرفية الهادفة للاستفادة أكثر من جهود التنمية البشرية.و مبررات التحول من تلك الأنماط التقليدية للتنظيم إلى تلك المنظمات القائمة على التعلم والمعرفة و رأسمال الفكري قبل المادي،وأيضا معوقات ذلك التحول .
إضافة إلى التعريج على كيفيات بناء إستراتيجية للعملية التدريبية في المؤسسة، والمبادئ والشروط العامة لها وكذا المقومات التنظيمية لها،كما أمكن التعرض إلى مختلف المراحل التي يجب أن يمر بها تنفيذ العملية التدريبية،بداية بكيفيات تحديد الاحتياجات التدريبية والتي تعد المرحلة التخطيطية أو الأساس الذي ينبني عليه تحقيق الأهداف المرجوة من التدريب، والتي تنطلق من تحليل هذه الاحتياجات على مستوى المنظمة وعلى مستوى الوظيفة وأخيرا على مستوى الفرد.كما حاولت الدراسة في شقها الميداني اكتشاف و توصيف متطلبات إدارة المعرفة و إستراتيجية التدريب في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، أين أجريت الدراسة الميدانية في ثلاثة شركات تابعة لمجمع سونلغاز،وهي الشركة الوطنية لأشغال الكهرباء (المديرية الجهوية)KAHRIF ، الشركة الجزائرية لنقل الكهرباء (المديرية الجهوية)GRTE، الشركة الوطنية لتوزيع الكهرباء و الغاز(لناحية الشرق) SDE est.، أين كانت عينة الدراسة عينة قصديه مكونة تحديدا من الإطارات و المهندسين كان اختيارهم مرتبطا بإمكانية استفادتهم من التدريب،و من خلال البيانات المستقاه من أدوات جمع البيانات فإن الدراسة الراهنة توصلت إلى جملة من النتائج استندت إلى أربعة محاور أساسية متعلقة بجملة المتطلبات الأساسية لإدارة المعرفة و علاقتها بفعالية إستراتيجية التدريب في المؤسسة،أين توصلت الدراسة إلى وجود متطلبات لإدارة المعرفة مساندة نسبيا لفعالية إستراتيجية التدريب في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية. ...............................................................................................................................................
This study attempts to Understanding the subject of the training strategy in the context of knowledge management in the Algerian economic enterprise, where targeted understanding of the potential availability of these support requirements for the training strategy in the Algerian economic institutions, and specifically those related to the organizational structure, organizational culture prevailing, organizational leadership, and technological infrastructure, to this end the study tried through its theoretical part, access to the concept of knowledge management through addressing topics of close association with the knowledge ,first to understand its importance and identify its elements and their characteristics, Where was the exposure the concept of the knowledge society and features and requirements and economic ,technological, cultural, and social dimensions, and the reasons for the knowledge gap , also the study tried to exposure the concept of organizational and learning organizations to learn and elucidate the principles of organizational learning and cognitive practices aimed to benefit more from the humaine development. Also the justifications of the shift from a traditional patterns of organization to an organizations based on learning and knowledge and intellectual capital before the material, and also the obstacles of that transformation.
As well as Trying to understand the modalities for building a strategy for the process of training in the organization, and the general principles and conditions, as well as to exposure the various stages that must be going through the implementation of the training process, first Determination of training needs, which is the stage of planning or the foundation upon which achieve the desired training objectives, which runs from the analysis of these needs at the corporate level and at the level of function and finally at the individual level.the study also tried in his Applied part to discover and characterization of knowledge management requirements and training strategy in the Algerian economic enterprise, where the Applied study was carry out in three companies belonging to the complex Sonelgaz, the National Company for Electrical engineering (Regional Directorate) KAHRIF, Algerian Electricity Transmission Company (Regional Directorate) GRTE, the National Company for the distribution of electricity and gas SDE est., where was the study sample a deliberate sample, composed specifically of executives and Engineers had chosen by Considering that they benefit from the training, and through the data of this applied study, the current study Concluded a number of results were based on four basic axes related to a combination of a basic requirements for knowledge management and its relationship to effective training strategy in the enterprise, where the study found the presence of Requirements for knowledge management to support relatively effective training strategy in the Algerian economic enterprise.
Description
Keywords
إدارة المعرفة