Mémoires magister
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Mémoires magister by Author "حفيظة, مخنفر"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item خطاب الحياة اليومية لدى الطالب الجامعي دراسة نظرية ميدانية على عينة من طلبة جامعة سطيف -1- و سطيف-2(2013) حفيظة, مخنفريعتبر مفهوم الخطاب مفهوم مستحدث ,اذ يعود الفضل "لميشال فوكو" في اعطائه أبعاد ابستمولوجية , حيث ربط الخطاب ببيئته الاجتماعية التي نشأ فيها , و يعتبرمفهوم متداخل بين مختلف العلوم الاجتماعية و الانسانية ,كعلوم اللغة و علوم الاتصال و علم السياسة و علم الاجتماع الى غير ذلك من العلوم , لذلك نجد دائما مفهوم الخطاب مركب كالخطاب الاعلامي ,الخطاب السياسي , الخطاب الديني ,حطاب الحياة اليومية . في موضوع دراستنا تناولنا موضوع خطاب الحياة اليومية للطالب الجامعي , لمل لهذا الموضوع من أهمية , فالطالب عضو فاعل داخل المجتمع , و يعول عليه في عملية الحفاظ على الأخير و استمراره , و قد كان هدف الدراسة الأساسي هو وصف موضوعات خطاب الحياة اليومية للطالب الجامعي , و لتحقيق هذا الهدف انطلقت الدراسة من سؤال أساسي مفاده: ما هي موضوعات خطاب الحياة اليومية لدى الطالب الجامعي ؟ وللاجابة على هذا السوال كانت الفرضية الفرعية الاولى , ترتبط موضوعات خطاب الحياة اليومية للطالب الجامعي بالعلية البيداغوجية , و الفرضية الفرعية الثانية : ترتبط موضوعات خطاب الحياة اليومية للطالب الجامعي بالحياة الاجتماعية الثقافية , الفرضية الفرعية الثالثة ترتبط موضوعات خطاب الحياة اليومية للطالب الجامعي بالمواضيع الترفيهية . وقد استخدمت الدراسة , أدوات بحثية لتحقق من فرضياتها , إذ تمثلت في الملاحظة المستترة , في أماكن مختلفة داخل الجامعة , و تم عن طريق هذه الخيرة تسجيل محادثات للطلبة في مواضيع مختلفة , و استخدمت الاستمارة كأداة بحثية أساسية , وتوصلت الدراسة بناءا على هذا الى مجموعة من النتائج , تبين فيها أن الطالب يهتم بالموضوعات المتصلة بالعملية البيداغوجية , والاجتماعية الثقافية , والترفيهية على السواء و يبقى الاختلاف في نوعية الخطاب تجاه هذه المواضيع , إن كان سلبيا أم إيجابيا. ........................................................................................The concept of the discours has been created recently, thanks Michel Foucault in giving it the dimensions of Epistemology, linking it to social environment, and discours is a concept of overlapping between various social sciences and humanity, such as language, science of communication, political science, and social sciences ... and others. There fore we always find the concept of discours compound, such as political discours, religious discours, and discours of daily life. In our study we have dealt with the subject of the discours of every day life of student, our choice due to the importance of this subject, because the student is an active member in the society, and he represent a reliable base, in the process of maintaining it, The main target of this study is to describe topics of discours of every day life of the university student. To achieve this goal, the study has begun whith the below fundamental question: What are the topics discours of an every day life of university student? And to answer this question a first hypothesis was: the said topics are related to pedagogical process, and second hypothesis was: the said topics involve social and cultural life and the third one was of discours of every day life of the student is a recreational topic. Research Tools has been used to confirm these hypotheses, it was hidden observation of students conversations, in different places within compus, then students conversations has been written, also a questionary has been used as a research tool. As a result, the study has showed that student is interested in topics related to pedagogical process, social issues, cultural, and recreational topics, only difference remains, in the quality of discours, if was negative or positive toward these topics.