Département de langue et littérature anglaises
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Département de langue et littérature anglaises by Author "Bouflih Amira"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item Investigating the Role of Culture in Enhancing Listening Comprehension The Case of First-Year English Students at Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University(2023) Bouflih AmiraThis study investigated the role of culture in enhancing listening comprehension among first-year students at Mohamed Lamine Debaghine University. Based on the results of a Focus Group Discussion with twenty-three first-year students and a pre-questionnaire with five oral-expression teachers, it was found that students struggle with listening comprehension due to unfamiliarity with the target culture, speech rate issues, accent varieties, and word segmentation intricacies. Moreover, teachers focus primarily on grammar-driven activities and give little weight to cultural knowledge and top-down interpretive skills. The study aimed to investigate the extent to which culture affects listening comprehension, with the hypothesis that integrating culture will significantly improve the experimental group's listening comprehension compared to the control group. To this end, a mixed-method approach was utilized. A pre-experimental phase englobed a placement test and a demographic information questionnaire. Furthermore, an experimental phase included a pre-test administration then treatment application then eventually a post-test distribution. To finalize this investigation, a post-reflection phase entailed a questionnaire and a semi-structured interview. The results hoarded from the post-test proved statistically the positive effect that culture integration had on enhancing listening comprehension. Over and above, the semi-structured interview in addition to the questionnaire unearthed the positive reflections of the experimental group on the implemented treatment. Accordingly, this study suggests the importance of establishing a clear understanding of the construct of listening comprehension before designing a listening course. This understanding can assist teachers in effectively integrating culture according to the specific needs of their students. Furthermore, to promote EFL learners' listening comprehension, teachers should go beyond the structural presentation of culture. They should enable their students to decipher the underlying cultural codes that lead to specific behaviours. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف دور الثقافة في تعزيز فهم الاستماع بين طلاب السنة الأولى في جامعة محمد لمين دباغين. استنادًا إلى نتائج مناقشة جماعية مع ثلاثة وعشرين طالبًا من السنة الأولى واستبيان مسبق مع خمسة مدرسين للتعبير الشفهي، تبين أن الطلاب يواجهون صعوبات في فهم الاستماع بسبب عدم التعرف على الثقافة المستهدفة ومشكلات في سرعة الكلام وتنوع اللهجات وتعقيدات تقسيم الكلمات. علاوة على ذلك، يركز المدرسون في الغالب على أنشطة تعتمد على قواعد اللغة ويعطون أهمية ضئيلة للمعرفة الثقافية والمهارات التفسيرية. تهدف الدراسة إلى التحقق من مدى تأثير الثقافة على فهم الاستماع مع فرضية أن دمج الثقافة سيحسن بشكل كبير فهم الاستماع لدى مجموعة التجربة مقارنة بالمجموعة الضابطة. تم استخدام نهج مختلط في الدراسة. تضمنت مرحلة ما قبل التجربة اختبار تحديد المستوى واستبيان. تضمنت المرحلة التجريبية إجراء اختبارقبلي و بعدي و تطبيق المعالجة. المرحلة النهائية للدراسة تضمنت استبيانًا ومقابلة شبه منظمة. أثبتت النتائج التي تم جمعها بعد تطبيق المعالجة أن دمج الثقافة أثر إيجابيًا على تعزيز فهم الاستماع. بالإضافة إلى ذلك، كشفت المقابلة الشبه منظمة و الاستبيان عن الانعكاسات الإيجابية للمجموعة التجريبية على المعالجة المنفذة. وبناءً على ذلك، توحي هذه الدراسة بأهمية تحديد مهارات فهم الاستماع قبل تصميم الدروس. يمكن لهذا التحديد مساعدة المعلمين في دمج الثقافة بشكل فعال وفقًا لاحتياجات الطلاب الخاصة بهم. علاوة على ذلك، لتعزيز فهم الاستماع لدى متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، يجب على المعلمين أن يتجاوزوا العرض الهيكلي للثقافة. من خلال تمكين طلابهم من فك رموز الثقافة الكامنة التي تؤدي إلى سلوكيات محددة