Vol 19 N°2
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Vol 19 N°2 by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item تعليم المهارات اللغوية تواصليا(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) كيفوش, ربيعنحاول في هذا المقال تقديم تصور للمنحى الذي يمكن أن يٌسْلَكَ في أي مشروع لساني تعليمي، يهدف إلى تحسين تعليم اللغة العربية وفق المدخل التواصلي، من خلال استثمار منجزات الدّرس اللساني الحديث الذي يستند إليه البحث في مرجعياته وأصوله المعرفية، بعد توصيف شامل لمختلف المهارات اللغوية. يستهدف هذا المشروع في المقام الأول الكفاية التواصلية التي تسمح لمتعلمي اللغة بالتّواصل على نحو سليم وفعال فيما بينهم داخل قاعة الدرس وخارجها. يؤكد المنظرون للمدخل التواصلي أن المهارات اللغوية متكاملة، فلا تقوم الواحدة منها دون الأخرى، إذ لا استماع من دون تحدث وقراءة، ولا قراءة من دون كتابة ولا مرسل من دون تحدث أو كتابة، ولا متلق من دون استماع أو قراءة. فتكامل المهارات اللغوية داخل المنهاج أمر ضروري، لأن الاستخدام الهادف لها يزود المتعلم بمخرجات فعالة في التعليم اللغوي. وتداخل الجوانب المختلفة لمهارات اللغة تداخلا ارتباطيا أمر أساسي في كل المراحل لتخطيط برنامج لغوي متوازن، يستند إلى العلاقة العضوية بين عمليتي الإرسال والاستقبال أو الإنتاج والتلقي، من خلال تقديم مواقف تعليمية يمكن أن تتطور فيها أنظمة اللغة الفرعية لأغراض تواصلية ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// In this article, we try to provide a visualization of the approach that can be taken in any educational linguistic project, aimed at improving the teaching of the Arabic language according to the communicative approach. By investing in the achievements of the modern linguistic lesson on which the research is based on its references and cognitive origins, after a comprehensive description of the various language skills. It primarily targets communicative sufficiency that allows language learners to communicate in a sound and effective manner with each other inside and outside the classroom. The theorists of the communicative approach assert that language skills are complementary, so that one does not exist without the other, there is no listening without speech and reading, no reading without writing, no sender without speech or writing, and no recipient without listening or reading. The integration of language skills within the curriculum is necessary, because the purposeful use of these language skills provides the learner with effective outcomes in language education. The interdependence of the different aspects of language skills is essential for planning a balanced language program, based on the organic relationship between the two processes of sending and receiving or production and receiving. By presenting natural learning situations in which language sub-systems can develop for communicative purposes. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Dans cet article, nous essayons de fournir une visualisation de l’approche qui peut être adoptée dans tout projet linguistique éducatif, visant à améliorer l’enseignement de la langue arabe selon l’approche communicative. En investissant dans les acquis de la leçon de langue moderne sur laquelle la recherche s’appuie sur ses références et ses origines cognitives, après une description complète des différentes compétences linguistiques. Il cible principalement la suffisance communicative qui permet aux apprenants de langue de communiquer de manière saine et efficace entre eux à l’intérieur et à l’extérieur de la classe. Les théoriciens de l’approche communicative affirment que les compétences linguistiques sont complémentaires, de sorte que l’une n’existe pas sans l’autre, il n’y a pas d’écoute sans parole et lecture, pas de lecture sans écriture, pas d’expéditeur sans parole ni écriture, et pas de destinataire sans écoute ni lecture. L’intégration des compétences linguistiques dans le programme est nécessaire, car l’utilisation ciblée de ces compétences linguistiques fournit à l’apprenant des résultats efficaces dans l’enseignement des langues. L’interdépendance des différents aspects des compétences linguistiques est essentielle pour planifier un programme linguistique équilibré, basé sur la relation organique entre les deux processus d’envoi et de réception ou de production et de réception. En présentant des situations d’apprentissage naturelles dans lesquelles les sous-systèmes linguistiques peuvent se développer à des fins de communicationItem فلسفة الإصلاح وعلاقتها بقراءة النص الديني عند ابن رشد(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) خاصة, شريفيتناول المقال موضوع تأويل النص الديني عند ابن رشد وعلاقته بتوجيه الحراك الثقافي والاجتماعي في المجتمع، وهو من المسائل المهمة التي عرفت اختلاف في تحديد القواعد التي تنظمه عند رواد الفكر الفلسفي العربي الإسلامي، لأجل استنباط المعاني والأحكام الشرعية الخفية وإخراجها للظاهر لبناء فهوم سليمة من مختلف المبادئ والحقائق الإيمانية،التي قد تحمل حلولا لمختلف المستجدات العلمية والاجتماعية. وقد انفرد فيلسوف قرطبة بموقفه المخالف والرافض والممارس من جانب آخر لطريق التأويل، وسيحاول من خلال هذا المقال، البحث عن مدى امكانية وجود علاقة بين الموقف الرشدي من التأويل ومشروعه المعرفي والإصلاحي الذي تفرضه مختلف المسؤوليات الاجتماعية والسياسية والشرعية التي كلف بها في الدولة. وذلك باستقراء وتحليل مؤاخذاته النقدية وطبيعة الضوابط التي وضعها لتنظيم طريق التأويل، مع الاستئناس ببعض الشواهد التاريخية التي مارس من خلالها التأويل، والتي تبرز استعانة فيلسوف قرطبة بهذه الآلية لإبراز أهمية الرّجوع الإنساني إلى النص الديني وذلك بتجديد فهومه وتطوير الأدوات المعرفية الملائمة لطبيعة النص حتى تساهم في خلق حراك ثقافي واجتماعي سليم داخل المجتمع، ونشر ثقافة الإختلاف والتسامح الفكري والثقافي وكذلك على خلق علاقة مؤسسة بين ما هو إنساني وما هو ديني عقدي. فهل غاية ابن رشد من التأويل محصورة في استنباط الحقيقة، أم أنها تتعدى إلى تحديدقيمة ودور القراءة البشرية للنص الديني في إصلاح الوضع الفكري والاجتماعي ومنه التأسيس لواقع ثقافي وحضاري جديد؟./////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////L’article traite le sujet de l’interprétation du texte religieux selon Ibn Rushd et de sa relation avec la réforme et l’orientation du mouvement culturel et social dans la société. C’est l’une des questions importantes qui a fait la différence dans la définition des règles qui l’organisent, afin de dériver des significations et des règles juridiques cachées et de les mettre en évidence pour construire une compréhension claire des divers principes de la foi, ce qui peut Fournir des solutions à divers problèmes qui résultent des développements scientifiques et sociaux. C’est ce que le philosophe de Cordoue a cherché à faire également, avec sa position critique sur l’interprétation. Cet article tentera de rechercher le rapport de la position d’Ibn Rushd sur l’interprétation avec son projet épistémologique et réformateur imposé par les différents aspects sociaux, politiques et juridiques. Ce qui clarifie son empressement à souligner l’importance d’un retour humain au texte religieux en renouvelant la compréhension et développer des outils cognitifs adaptés à la nature du texte afin de contribuer à la réforme de la situation culturelle. Et son aspect social en diffusant la culture de la différence et de la tolérance intellectuelle et culturelle, pour établir une relation claire entre les personnes et la religion. Ainsi, l’objectif d’interprétation d’Ibn Rushd se limite-t-il à la recherche de la vérité, ou va-t-il au-delà de la détermination de la valeur et du rôle de la lecture humaine du texte religieux dans la réforme de la situation intellectuelle et sociale, et incluant l’établissement d’un nouveau climat culturel et civilisationnelle ?. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The article deals with the subject of interpretation of the religious text according to Ibn Rushd and its relationship to reforming and guiding the cultural and social movement in society. It is one of the important issues that knew a difference in defining the rules that organize it, in order to derive hidden legal meanings and rules and bring them out to the outlook to build clear understandings from the various principles of faith, which can be Provides solutions to various problems that result from scientific and social developments. This is what the philosopher of Cordoba sought to do as well, with his critical stance on interpretation. This article will try to search for the relationship of Ibn Rushd’s position on interpretation with his epistemological and reform project imposed by the various social, political and legal responsibilities he was entrusted with in the state. By extrapolating and analyzing his critical position and the nature of the rules he set to regulate interpretation, taking into account some historical evidence through which he practiced interpretation, which clarifies his keenness to emphasize the importance of a human return to the religious text by renewing understanding and developing cognitive tools appropriate to the nature of the text, in order to contribute to the reform of the cultural situation. So is Ibn Rushd’s goal of interpretation limited to eliciting the truth, or does it go beyond determining the value and role of the human reading of the religious text in reforming the intellectual and social situation, and including the establishment of a new cultural and civilizational climate?.Item نحو الطبقات القالبي والخطاب الشّعري؛ قصيدة في سرنديب للبارودي أنموذجا «المستوى البلاغي وطبقاته»(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) لعرق, خيرةيجمع نحو الطّبقات القالبي بين ثلاثة مستويات: المستوى البلاغي، المستوى العلاقي(التّداولي)، المستوى التّمثيلي(الدّلالي)، والمستوى البنيوي. تسعى الدّراسة إلى استنطاق قصيدة محمود سامي البارودي «في سرنديب» بآليات ومعاول الوظيفية، من خلال نموذج مستعمل اللّغة في نحو الطّبقات القالبي، بالتّركيز على المستوى البلاغي. ويضمُّ هذا الأخير ثلاث طبقات: تبحث الطّبقة الأولى عن ذات المتكلّم في نصّه والسّمات الأساسية التي تُؤشِّر له، أمّا الطّبقة الثّانية المُتمثّلة في طبقة نمط الخطاب، فتنظُر في الغرض المُتوخّى من خلال الآلية المُشغّلة في النّص، في حين تتجلّى الطّبقة الثّالثة؛ طبقة أسلوب الخطاب في عدّة وظائف، جسّد من خلالها الشّاعر أفكاره ونقل تجاربه في إطار زمكاني معيّن. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Module layered grammar involves many levels: rhetoric level, pragmatic level, semantic level and structural level. Thus, the research aims at studying deeply the poem In Serendib written by Barudi using functional mechanisms through the language used model . this study will focus on the rhetoric level which includes three layers: Deictic center layer, discourse type layer and discourse style layer. The first layer, called Deictic center layer, looks for the speaker’s soul in the text, in addition to main features that define him. Type discourse layer is interesting in the goal that the speaker aims through the mechanism he adopts in the text. The third layer “style discourse layer” plays many roles helping the poet in achieving experiences in a given spatiotemporal frame. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Dans la grammaire modulaire, il existe plusieurs niveaux, qui sont : le niveau rhétorique, le niveau pragmatique, le niveau sémantique ainsi que le niveau structural. La présente étude a pour but d’étudier profondément le poème écrit par Baroudi en recourant à des mécanismes fonctionnels selon le modèle de l’utilisateur de la langue . Il est à noter qu’on va concentrer sur le niveau rhétorique qui englobe, à son tour, trois. La première couche, appelée couche du centre déictique, cherche à identifier l’âme de l’orateur dans le texte ainsi que les traits principaux qui l’identifient. La couche du type du discours s’intéresse à l’objectif visé à partir du mécanisme adopté dans le texte, alors que la troisième couche « la couche du style du discours » joue plusieurs rôles aidant le poète à concrétiser ses expériences dans un cadre spatiotemporel particulier.Item كتاب «الاستشراق» لإدوارد سعيد بين مؤيد ومعارض (قراءة نقدية في الآراء)(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) بوحاريش, ناديةلقد كثرت الدراسات النقدية حول كتاب «الاستشراق» وأغلبها كان بالمدح والإشادة والتنويه بصنيع الناقد «إدوارد سعيد» والإعلاء من قيمته الأدبية والفكرية، نظرا لما أحدثه هذا الكتاب من نقلة نوعية في ميادين مختلفة من البحث والدراسة، وعلى النقيض من هذا فلقد كانت ولا تزال العديد من النقود السلبية والردود والتأويلات المعارضة لأفكاره التي سعت إلى تقزيم الكتاب والحط من قيمته الفكرية والثقافية عن طريق تفنيد طروحاته والرد عليها، وكل ناقد في طرحه هذا يستند إلى خلفيات منهجية، إديولوجية، معرفية...وعليه فإننا نتغيا من مقالنا هذا تسليط الضوء على بعض أهم الآراء التي سعت إلى توجيه النقد إلى «إدوارد سعيد» وكتابه «الاستشراق» بالمدح والقدح، أي عرض بعض الآراء والمواقف المؤيدة والمعارضة له بتقديم قراءة نقدية حول « إدوارد سعيد» وكتابه «الاستشراق» .ولقد كانت منهجيتنا في هذا الطرح هي عملية عرض البيانات وفق منهج جدلي يعمل على تقديم الرأي ثم نقده والرد عليه. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// There have been many critical studies on the book “Orientalism”, and most of them were praising the work of the critic “Edward Said” and the elevation of its literary and intellectual value, given the qualitative leap that this book brought about in different fields of research and study. In contrast, many negative criticisms, responses and interpretations opposed his ideas and sought to dwarf the book and degrade its intellectual and cultural value by refuting his proposals, where every critic in his proposition is based on methodological, ideological, and epistemological backgrounds. Therefore, this article seeks to highlight some of the most important views that criticized Edward Said and his book “Orientalism”, whether favorable or unfavorable. It intends to be a fairly accurate reading and fairly faithful to the thought of E Said. The method is based on the presentation of data according to a dialectical approach that works by presenting a view, criticizing it, and then responding to it as objectively as possible. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Des études critiques se sont multipliées autour du livre « l’Orientalisme », dont la plupart visaient à louer le travail du critique Edward Saïd et à exalter sa valeur littéraire et intellectuelle, en raison de la valeur du livre dans divers domaines de recherche et de pensées. Ceci dit, beaucoup de ce qui a été souvent dit n’est que des critiques négatives, de commentaires inexacts et des interprétations farfelues… dans l’absolu, toute critique dans sa proposition est basée sur des arrière-plans méthodologiques, idéologiques, cognitifs … Par conséquent, nous souhaitons que cet article souligne certains des points de vue les plus importants ayant critiqué Edward Saïd et son livre Orientalisme, que cela soit des louanges favorables ou des calomnies défavorables. Notre article se veut une lecture assez exacte et assez fidèle à la pensée d’E Saïd, et notre méthode dans cette présentation se base sur la présentation des données selon une approche dialectique qui fonctionne en présentant une thèse, puis en la critiquant et en y répondant le plus objectivement possible.Item الحماية الدولية للموارد المائية أثناء النزاعات المسلحة بين الأحكام القانونية والواقع العدواني(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) خضرة مخلوفي, مصطفى بن عبد العزيزتتمتع الموارد المائية بأهمية كبيرة باعتبارها أساس البقاء لجميع الأحياء، إلا أنها كثيرا ما تتعرض للاعتداء أثناء النزاعات المسلحة، رغم تمتعها بنوع من الحماية ضمن مبادئ ونصوص القانون الدولي الإنساني، والتي تعززت بإقرار المسؤولية الجنائية الدولية للأفراد بعد اعتماد نظام روما المنشئ لمحكمة الجنائية الدولية الذي اعتبر الاعتداء على المياه جريمة حرب تستوجب المتابعة الدولية. تهدف الدراسة إلى إجراء مقارنة بين الأحكام القانونية والواقع، من خلال التطرق للاعتداءات التي تعرضت لها المياه أثناء النزاعات المسلحة بعد دخول نظام روما الأساسي حيز النفاذ سنة 2002 ولم تحترم فيها أحكام القانون الدولي الإنساني، بل ارتكبت اثناءها جرائم حرب في حق المياه، وخلصنا إلى وجود كم هائل من الانتهاكات مقابل ندرة المتابعات الدولية للمنتهكين، وبالتالي عجز النظام القانوني الدولي الحالي عن توفير الحماية للموارد المائية أثناء النزاعات المسلحة بسبب غياب الإرادة السياسية الفعلية وليس لقصور النصوص القانونية. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Water resources have a great importance for the survival of all neighbourhoods, but they are often attacked during armed conflicts, despite the existence of International humanitarian law, which was strengthened by the issuance of the two protocols annexed to Geneva Conventions and the establishment of International criminal responsibility for individuals after the adoption of the Rome statute, which considers water assault a war crime that requires international follow-up. The study aims to expose realistic examples of crimes committed against water resources during armed conflicts, since the entry into force of the Rome Statute in 2002 until today. It concluded that the current system is unable to provide water resources protection, not for the lack of legal texts, but for the lack of effective political will to protect this vital resource. The International Criminal Court did pursue on only a few water related violations. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Les ressources en eau ont une grande importance pour la survie de tous les êtres vivants, mais elles sont souvent attaquées pendant les conflits armés. Bien qu’elles bénéficient d’une protection dans le cadre des dispositions du droit international humanitaire, leur protection est renforcée par la reconnaissance de la responsabilité pénale internationale des individus après l’adoption du Statut de Rome créant la Cour pénale internationale. Cette dernière considère l’agression contre l’eau comme un crime de guerre qui nécessite un suivi international. L’étude vise à exposer des exemples réalistes de crimes commis contre les ressources en eau pendant les conflits armés, depuis l’entrée en vigueur du Statut de Rome en 2002 jusqu’au jour d’hui. Elle a conclu que le système actuel est incapable de protéger les ressources en eau pendant les conflits armés, non pas par manque de textes juridiques, mais par manque de volonté politique effective pour protéger cette ressource vitale car la Cour pénale internationale n’a poursuivi que quelques violations liées à l’eau.Item الأخلاق والحوسبة(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) مذكور, مليـكةشهدت الإنسانية تحولات عدة بسبب التطورات المتسارعة للذكاء الاصطناعي لم تعرفها من قبل، وهو الأمر الذي وضعها أمام تحديات كثيرة معرفية وأخلاقية، خاصة مع الأبحاث التي تشتغل على الذكاء الفائق الذي بإمكانه أن يستقل بقراراته ويخرج عن سيطرة الإنسان. ولهذا أصبحت أبحاث الذكاء الاصطناعي تطرح عدة مشكلات فلسفية حول مستقبل الإنسانية ومصيرها في ظل هذه التحولات، وهل يمكن تحجيم هذه الأبحاث وتقييدها بجملة من القواعد أخلاقية. وهو ما يقودنا إلى طرح الإشكالية التالية: هل يمكن أن يكون للآلة مبادئ أخلاقية توجهها في سلوكها؟ وهل يمكن إخضاع الأخلاق للحوسبة؟ ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Humanity has known several transformations as a result of the rapid development of artificial intelligence, which was not known before, and placed humanity in the face of cognitive and ethical challenges, especially after the research of Autonomous Intelligence which can acting independently of human , For this reasons, the development of artificial intelligence has posed several philosophical problems on the future and destiny of humanity In the context of these changes,and Can this development be restricted by ethical rules? This leads us to ask ourselves the following questions : can we create a machine that’s guided by an acceptable ethical principle?, and can ethics become computerized? ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L’humanité a connu plusieurs transformations à cause du développement rapide de l’intelligence artificielle, qu’il n’avait jamais connu auparavant, cela a mis l’humanité face à de nombreux défis cognitifs et éthiques, notamment après les progrès enregistrés dans les recherches de L’intelligence autonome qui peuvent agir indépendamment de l’homme, pour cette raison, le développement de l’intelligence artificielle a posé plusieurs problèmes philosophiques sur l’avenir et le destin de l’humanité dans le contexte de ces changements, peut-on restreindre ce développement par des règles éthiques?. Ce qui nous amène à poser les questions suivantes: La machine peut-elle être guidée par des principes éthiques ? et l’éthique peut-elle devenir informatisée ?Item جريمة اختطاف الأطفال وآلية مكافحتها في التشريع الجزائري(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) تومي, يحيتتمحور هذه الدراسة حول جريمة اختطاف الأطفال وأليات مكافحتها في التشريع الجزائري، والتي تأخذ أبعادا خطيرة في الجزائر تهدد أمن المجتمع وتستهدف كيانه من خلال ضرب فئة الأطفال ، الشئ الذي خلق رعبا شديدا في أوساط الأولياء مما استوجب على الحكومة الجزائرية دق ناقوس الخطر أمام إنتشار وخطورة هذا النمط الاجرامي الغريب عن مجتمعنا، حيث لم تكتف بتجريم الظاهرة وتشديد العقوبة من خلال تعديل قانون العقوبات بموجب قانون رقم 14-01 واستحداث مادتين تشددان العقوبة المادة 293 مكرر، 293 مكرر1 الملغاة بموجب القانون رقم 20-15 المؤرخ في 30 ديسمبر 2020 المتعلق بالوقاية من جرائم اختطاف الأشخاص ومكافحتها، بل قام المشرّع بمنح حماية ورعاية قانونية أخرى للطفل تتماشى والاتفاقيات الدولية، حيث تمّ صدور قانون حماية الطفل سنة 2015 وانشاء الهيئة الوطنية لحماية وترقية حقوق الطفل سنة 2016 لدى الوزير الأول ، ومنحت لها عدة صلاحيات، كما اتخذت عديد من التدابير اللازمة لتجسيد ذلك على أرض الواقع ، واشراك المجتمع المدني والمؤسسات والهيئات الوطنية. وتهدف هذه الدراسه إلى تسليط الضوء على هذه الظاهرة الاجرامية من خلال التعريف بجريمة اختطاف الأطفال واسباب انتشارها والعقوبات المقرره لها من النصوص العقابية، بالاضافة إلى ذكر خصائصها وصورها هذا من جهة، ومن جهة أخرى ابراز الأليات الوطنية والدولية لمكافحة جريمة اختطاف الأطفال وما تقوم به المؤسسات والهيئات الحكومية في مكافحة جريمة اختطاف الأطفال. وفي الأخير النتائج المتوصل إليها من خلال هذه الدراسة . /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////This study revolves around the kidnapping of children and the mechanisms to combat it in Algerian legislation. this scourge has taken on dangerous dimensions in Algeria and threatens the security of society and targets its entity by targeting the weakest link of which is innocence, which has created intense terror among parents, The Algerian government has taken severe measures against to the spread and gravity of this criminal act which is foreign to our society, by establishing heavy penalties and modifying the Penal Code in accordance with Law No. 14-01 and by creating two articles. Article 293 bis, 293 bis 1 Repealed by Law No. 15-20 of December 30, 2020 relating to the prevention and control of crimes of kidnapping of persons but rather the legislator through granting protection and legal care Other The child is in line with international agreements regarding the protection of the rights of the child, so that the Child Protection Law was issued in 2015 and the establishment of the National Authority for the Protection and Promotion of Children’s Rights in 2016 with the Prime Minister, and it was granted several powers, and took many necessary measures to reflect this on the ground, and the involvement of civil society National institutions and bodies. This study highlights this criminal act which has only spread in recent years by amending the penal code and in collaboration with international bodies to fight against the kidnapping of children And ultimately the results obtained from this study.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude s’articule autour du kidnapping d’enfants et des mécanismes pour le combattre dans la législation algérienne. Ce fléau a pris des dimensions dangereuses en Algérie et menace la sécurité de la société et cible son entité en visant maillon faible de qui est l’innocence, ce qui a créé une terreur intense chez les parents, Le gouvernement algérien pris des mesures sévères face à la propagation et à la gravité de cet acte criminel qui est étranger à notre société, en instaurant des peines lourdes et en modifiant le Code pénal conformément à la loi n ° 14-01 et en créant deux articles. Article 293 bis, 293 bis 1, Abrogé par la loi n° 15-20 du 30 décembre 2020 relative à la prévention et à la lutte contre les infractions des personnes en accordant une protection aux enfants conformément aux accords internationaux concernant la protection des droits de l’enfant, de sorte que la loi sur la protection de l’enfance a été promulguée en 2015 et la création de l’Autorité nationale pour la protection et la promotion des droits de l’enfant en 2016. Le Premier ministre a pris de nombreuses mesures nécessaires avec la participation de la société civile Institutions et organes nationaux. Cette étude met en exergue cet acte criminel qui n’est propagé ces dernières années en modifiant le code pénal et en collaboration avec les instances internationales pour lutter contre le kidnapping d’enfants Et au final les résultats obtenus grâce à cette étude.Item البعد المتوسطي للأمن الجزائري: من ردّ الاعتبار للماضي المتوسطي إلى المشاركة في المبادرات الأمنية(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) علاق, جميلةيناقش المقال قضية استراتيجية تعكس أهمية البحر الأبيض المتوسط في استراتيجية الدول المطلّة عليه ومنها الجزائر، يربط ثلاث قارات ومحيطين، حيث تحكم العلاقات بين ضفتي المتوسط الشمالية والجنوبية مجموعة من المتغيرات والاعتبارات، المتعلقة أساسا بمفهومي التعاون والصراع، يحاول من خلالها كلّ طرف بناء علاقات تختلف طبيعتها من فترة لأخرى، فكانت تارة تحمل الطابع التعاوني، وأخرى توصف بأنها ذات طبيعة صراعية. نهدف من خلال هذه الورقة البحثية إلى تحليل أبعاد انتماء الجزائر إلى منطقة المتوسط، من خلال العمل على استرجاع إرثها الحضاري المتوسطي من جهة، والاندماج بفعالية في مبادرات المنطقة الأمنية، حيث التهديدات التي تستشعرها في محيطها الإقليمي ليست وهمية، أو ذريعة لبسط الهيمنة، لكن تستند لحقائق تاريخية وموضوعية، وهو ما حاولنا الاستدلال عليه وفق مقاربة منهجية نقدية، ثم تحليلية تفكيكية من جهة أخرى، فكانت الحصيلة الاستنتاجية أنّ التصور الأمني الجزائري في المتوسط يقوم على مقاربة شاملة، تتطلب تظافر كلّ الجهود ومن كلّ الأطراف، كما أنه كلّ متكامل لا يقبل التجزئة، سواء ارتبط بأمن جيران الجزائر المغاربيين والأفارقة أو شركائها الأوربيين. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This article discusses the role of the Mediterranean, which links three continents and two oceans, in the strategy of the countries bordering it, including Algeria. The relationship between the two shores of the Mediterranean has been governed by a host of considerations mainly related to the concepts of cooperation and conflict. The aim of this research is to analyze, through a systematic, critical and deconstructive approach, the dimensions of Algeria’s belonging to the Mediterranean region by working to restore its Mediterranean civilizational heritage, and to effectively integrate into the region’s security initiatives, The Algerian security perception of threats in the Mediterranean is based on a global approach, which was completely integrated, linking to the security of Maghreb and African neighbors, or European partners. The study concludes that the Algerian security perception in the Mediterranean is based on a comprehensive approach, which requires the concerted efforts of all parties, as it is an integrated and indivisible whole, whether it is related to the security of Algeria’s Maghreb and African neighbors or its European partners. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cet article traite que La méditerranée représente un lien très important dans la stratégie des pays qui la bordent, elle relie trois continents et deux océans, sachant que les relations entre les deux rives nord et sud de la méditerranée était toujours sous la dépendance de plusieurs considérations, principalement celles des concepts de conflit et de coopération. L’Algérie est l’un des pays qui réclame la restauration de son patrimoine civilisationnel méditerranéen, et son intégration effective dans les initiatives de sécurité, Alors que, la perception des menaces de sa sécurité dans la région méditerranéenne est véritable et éprouvée, de ce fait l’Algérie défend sur une approche sécuritaire globale, qu’il soit lié à la sécurité de ses voisins maghrébin et africain, ou de ses partenaires européens, par une méthodologie critique et analytique.Item مستوى عوامل الاحتراق النفسي لدى مدربي الرياضيين المتحدي الإعاقة(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) حسين بن زيدان/جمال مقراني, تواتي احمد بن قلاوزهدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى عوامل الاحتراق النفسي ومعرفة الفروق في عوامل الاحتراق النفسي لدى مدربي الرياضيين المتحدي الإعاقة حسب متغير نوع التخصص الرياضي ومتغير الخبرة الميدانية، حيث استخدم المنهج الوصفي لملاءمته موضوع البحث، ولتحقيق ذلك أجري البحث على عينة قوامها 30 مدربا خلال الموسم الرياضي 2017/2018، بحيث طبق عليهم مقياس عوامل الاحتراق النفسي من تصميم حسن علاوي (1998). وبعد المعالجة الإحصائية للنتائج الخام أظهرت نتائج البحث: أن مستويات عوامل الاحتراق النفسي لدى عينة البحث جاءت بدرجة متوسطة. وكذلك أظهرت وجود فروق دالة في عوامل الاحتراق النفسي لدى المدربين حسب متغير نوع النشاط وهذا لصالح مدربي الرياضات الجماعية، إضافة إلى وجود فروق دالة حسب متغير الخبرة الميدانية وهذا لصالح المدربين الذين خبرتهم أقل، ومن أهم التوصيات الاهتمام أكثر بوجهة نظر المدرب في مجال رياضة المتحدي الإعاقة وتحفيزه معنويا وماديا من طرف الإدارة وتوفير كل الإمكانيات ومتطلبات العمل الجيد. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aims to identify Burnout factors levels and differences in factors of burnout among coaches of athletes with disability, by type of sport activity variable and variable field experience, so use the descriptive method of subject research, in order to achieve this, the research was conducted on a sample of 30 coaches (2017/2018), so they applied the scale factors of psychological burnout design of Hassan Allawi (1998). After statistical treatment of results showed raw results: The burnout factors levels are medium. And also showed differences in factors of burnout among coaches by type of activity and this variable in favor of collective sports coaches, as well as differences, according to variant field experience and this for the benefit of trainers with less experience, accordingly we recommend attention more perspective, and stimulated, morally and financially by the administration and all the possibilities and requirements for good work. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// L’étude visait à identifier les niveaux de facteurs de combustion psychologique et à connaître les différences de facteurs chez les entraîneurs d’athlètes handicapés par la variable de type d’activité sportive et variable d’expérience, Lorsque l’approche descriptive a été utilisée dans la méthode comparative, sur un échantillon de 30 entraîneurs pendant la saison sportive 2017/2018, en tant que mesure des facteurs de combustion psychologiques conçue par Hassan Allawi (1998). Après traitement statistique des résultats, nous avons atteint : Les niveaux de facteurs de combustion psychologiques dans l’échantillon de recherche sont moyens. Avec des différences de facteurs de combustion psychologiques selon le type de variable d’activité sportive, ce qui est en faveur des entraîneurs du sport collectif, et selon la variable d’expérience sur le terrain, il est en faveur des entraîneurs qui ont moins d’expérience, Par conséquent, nous vous recommandons de prêter attention au point de vue du formateur, de le motiver moralement et financièrement et de fournir toutes les conditions pour un bon travail.Item قلق المستقبل،الاكتئاب و احتمال الانتحار وظهور فكرة الهجرة لدى الطلاب الجامعيين المقبلين على التخرج (دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو)(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) Samia Chinar, Hassina Yahiaouiتنبع اهمية هذه الدراسة في كونها تركز على نخبة من الشباب وهم طلبة جامعيون اللذين يؤمل منهم النهوض بالمجتمع وتطوره وذلك بدراسة قلق المستقبل والاكتئاب واحتمال ظهور الأفكار الانتحارية وظهور فكرة الهجرة خارج الوطن من خلال عينة قومها 400 طلب ، مقسمين الى 200 طالبة و200 طالب كلهم مقبلين على التخرج ومن تخصصات مختلفة ينتمون كلهم الى جامعة مولود معمري تيز وزو قطب تامدة ولقد استعملنا مقياس قلق المستقبل لزينب شقير ومقياس الاكتئاب لباك ومقياس احتمال الانتحار من تصميم بشير معمرية ولقد اسفرت النتائج على ما يلي : نسبة 50 % من الطلبة لديهم مستوى مرتفع من قلق المستقبل ونسبة 50.25 % من الطلاب يعانون من اكتئاب شديد و69.75 % لديهم افكار حول الانتحار واما بالنسبة للفروق بين الجنسين فجاءت النتائج كالتالي : كانت الاناث اكثر اكتئابا من الذكور واكثر احتمالا للأفكار الانتحارية، بالنسبة لقلق المستقبل كانت النتائج لصالح الذكور .واما بالنسبة لظهور فكرة الهجرة خارج الوطن فكانت النسبة عالية جدا ولقد قدرت ب 81.25 % من مجمل العينة.///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////L’importance de cette étude tient au fait qu’elle se concentre sur un groupe d’élite de jeunes étudiants qui espèrent faire progresser la société et son développement en étudiant quatre variables : l’anxiété future, la dépression, la possibilité d’idées suicidaires et l’émergence de l’idée d’émigration à l’étranger à travers un échantillon de 400 étudiants, répartis en 200 femmes et 200 hommes de diverses spécialités appartenant tous à l’Université Mouloud Mammeri, pôle Tamda. Nous avons utilisé trois testes :le premier et l’échelles d’’anxiété future de Zineb Choukair ,l’échelle de la dépression de Beck (BDI) ,et la mesure de la probabilité des tentatives de suicide adapté par Bachir maameria . Les résultats ont montré que 50% des étudiants avaient un niveau élevé d’anxiété pour l’avenir, 50,25% des étudiants souffraient de dépression sévère et 69,75% avaient des pensées suicidaires. En ce qui concerne les différences entre les sexes, les résultats étaient les suivants: les femmes étaient plus déprimées que les hommes et plus susceptibles d’avoir des pensées suicidaires, pour l’ anxiété future, les résultats étaient en faveur des hommes. Quant à l’émergence de l’idée de migration à l’étranger, le pourcentage était très élevé et était estimé à 81,25% de l’échantillon total. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////The importance of this study stems from the fact that it focuses on young people who are university students who are expected to develop the society and develop it by studying future anxiety, depression, the possibility of suicidal ideas and the emergence of the idea of emigration abroad through a sample of 400 students, divided into 200 female and 200 males. Graduation and various specialties belong to the University of Mouloud Mammeri ,pole Tamda. We used the measure of the future anxiety of Zineb Choukair and the scale of depression for Beck and the measure of suicide probability of the design of Bachir maameria. The results showed that 50% of the students had a high level of anxiety about the future, 50.25% of the students suffered from severe depression and 69.75% had thoughts about suicide. As for gender differences, the results were as follows: Females were more depressed than males And more likely to suicidal thoughts, for future anxiety the results were in favor of males. As for the emergence of the idea of migration abroad, the percentage was very high and was estimated at 81.25% of the total sample.Item المخاوف المدرسية وعلاقتها بتقدير الذات لدى المراهق المتمدرس دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) بلخير, فايزةتهدف الدراسة الحالية الى الكشف عن طبيعة العلاقة بين المخاوف المدرسية وتقدير الذات لدى المراهق المتمدرس ، ومدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المخاوف المدرسية حسب متغير الجنس والمستوى الدراسي (سنة أولى وثانية وثالثة متوسط) ، تكونت عينة الدراسة من (135) تلميذا بمتوسطة مشري محمد ولاية تيارت(بالجزائر)،فأسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة ارتباطية سالبة بين المخاوف المدرسية وتقدير الذات، ووجود فروق بين الجنسين في الخوف من المعلم و الخوف من الامتحانات لصالح الإناث، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في المخاوف المدرسية تعزى لمتغير المستوى الدراسي. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aims to explore the relationship between school phobia and self-esteem of the schooling teenager, and the extent to which there are statistically significant differences in school phobia due to gender and academic level (first, second and third year average). The study sample is consisted of (135) pupils in the middle at The Masheri Mohammed Intermediate School in Tiaret (Algeria). The study found a negative correlation between school phobia and self-esteem. It also revealed the existence of differences among genders in the phobia of teacher and phobia of exams in favor of females, while there are no statistically significant differences in school phobia due to the change in the school level. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude a pour objectif principal la découverte de la nature de la relation entre les phobies scolaires et l’estime de soi chez l’adolescent scolarisé, ansi les différences statistiquement significatives dans les phobies scolaires selon le sexe et le niveau scolaire (première, deuxième et troisième année moyenne). L’étude porte sur un échantillon de (135) élèves au milieu de l’école Mesheri Mohammed a Tiaret(Algérie). Les résultats de cette étude ont permis de déceler une relation de corrélation négative entre les phobies scolaires et l’estime de soi, il existe des différences entre les sexes dans la phobie de l’enseignant et la phobie des examens au profit du sexe féminin, bien qu’il n’y ait pas de différences statistiquement significatives dans les phobies scolaires attribuables à variable du niveau scolaire.Item تفعيل دور هيئة التحكيم في تسوية النزاعات الأسرية في الفقه الإسلامي والتشريعين الجزائري والإماراتي(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) أحمد شامي, فيروز بن شنوفيعدّ التحكيم من أهم الوسائل البديلة لفض النزاعات، والذي أصبح يؤدّي دوراً ملموساً على المستويين الوطني والدولي؛ وهذا ما دعا المهتمين في الدول العربية والإسلامية إلى البحث في إمكانية توظيف هذه الوسيلة لحل المشاكل العالقة في محاكم قضايا شؤون الأسرة، فمنهم من يرى ضرورة حل هذه المشاكل بطرق ودية بدل اللجوء إلى المحكمة، ولهذا اعتبر التحكيم من بين الوسائل البديلة الفعالة المعتمد عليها في إنهاء هذا النوع من النزاعات. ورغم التنصيص عليه كوسيلة بديلة لفض المنازعات الأسرية من طرف المشرع الجزائري سواء في قانون الأسرة، أو قانون الإجراءات المدنية والإدارية، إلا أنه لم يفعّل على أرض الواقع، بخلاف المشرع الإماراتي الذي فعّل دور الحكمين في الإصلاح بين الزوجين في الدعاوى المتعلقة بالتفريق للشقاق ودفع الضرر من خلال أحكام المواد من 118 إلى 121 من قانون الأحوال الشخصية الإماراتي. ولهذا، سأتناول في هذه الدراسة دور هيئة التحكيم في تسوية المنازعات الأسرية في الفقه الإسلامي والتشريعين الجزائري والاماراتي، وقد اعتمدت في هذه الورقة المنهجين التحليلي والمقارن بتحليلنا للنصوص القانونية، ومقارنة ذلك بأحكام الفقه الإسلامي. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Arbitration is one of the most important alternative means for settling disputes at both national and international levels. This prompted interested people in Arab and Islamic countries to search for a way to employ this method in solving outstanding problems in the family affairs courts. Some of them see the need to solve these problems amicably instead of resorting to the court, which makes of arbitration an effective alternative means to end this type of dispute. Although arbitration was stipulated as an alternative means for settling family disputes by the Algerian legislator, whether in the Family Code, or the Civil and Administrative Procedures Code, it has not been activated. Unlike the UAE legislator who activated the role of two arbitrators in the reform between spouses in cases related to division of discord and payment of damage through the provisions of Articles 118 to 121 of the UAE Personal Status Law. In this regard, I will address in this study the role of the arbitral tribunal in settling family disputes in Islamic jurisprudence and in the Algerian and UAE’s legislations. I have adopted the analytical and comparative approaches in the analysis of legal texts, and comparing it with the provisions of Islamic jurisprudence. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////Item مكانة ودور التربية العملية في تكوين أساتذة التربية البدنية والرياضية(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) بوطالبي بن جدو, يحي بن حفافتهدف هذه الدراسة إلى معرفة مساهمة التربية العملية في تحسين مستوى الكفايات التدريسية (الكفاية الاتصالية، الكفاية الوجدانية، الكفاية التقويمية) لدى طلبة قسم علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية بجامعة محمد لمين دباغين سطيف2،واستخدم الباحثان المنهج الوصفي كونه انسب المناهج العلمية للوصول الى تحقيق اهداف الدراسة ، ولجمع البيانات حول هذا الموضوع تم توزيع الاستبيان على عينة متمثلة في 74 طالب من أصل 208 يدرسون في السنة الثالثة ليسانس تخصص نشاط البدني الرياضي التربوي تم اختيارها بطريقة عشوائية بسيطة وخلص الباحثان ان التربية العملية تساهم بشكل إيجابي في تحسين مستوى الكفايات التدريسية ( الكفاية الاتصالية والكفاية الوجدانية والكفاية التقويمية) لدى طلبة علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية الخاصة بدرس التربية البدنية والرياضية. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aims to know the contribution of practical education to improving the level of teaching competencies (communicative competency, emotional competency, and evaluation competency) among students of the Department of Science and Technology of Physical and Sports Activities at the University of Mohamed Lamine Debaghine - Sétif 2. The researchers used the descriptive approach, as it is the most suitable scientific approach to achieve the objectives of the study. To collect data on this subject, a questionnaire was distributed to a sample of 74 students out of 208 students studying in the third year of the bachelor’s degree in physical sports educational activity. The participants were randomly chosen in a simple manner. The researchers concluded that practical education contributes positively to improving the level of teaching competencies (communication competency, emotional competency, and corrective competency) among students in the Department of Science and Techniques of Physical and Sports Activities dedicated to physical and sports education course. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude vise à identifier la contribution et l’efficacité de l’enseignement pratique dans l’amélioration du niveau des compétences pédagogiques (compétence en communication, compétence émotionnelle, compétence appréciative) des étudiants du Département des activités physiques et sportives de l’Université Mohamed Lamine Dabaghine – Sétif 2. Les deux chercheurs ont utilisé l’approche descriptive comme étant la méthode scientifique la plus appropriée pour atteindre les objectifs de l’étude, et pour recueillir des données sur ce sujet, un questionnaire a été distribuée sur un échantillon de 74 étudiants sur 208 étudiant en troisième année licence activité pédagogique physique et sportive ; cet échantillon a été choisi d’une manière aléatoire simple. Les chercheurs ont conclu que l’enseignement pratique contribue positivement à l’amélioration des niveaux de compétences pédagogiques (compétence en communication, compétence émotionnelle, compétence d’évaluation) chez les étudiants en sciences et techniques des activités physiques et sportives spécifique au cours d’éducation physique et sportive.Item أثر الانتباه على مهارات التواصل غير اللفظي لدى الطفل التوحدي(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) محمد الطاهر بوطغان, مبروك شيخيهدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر ضعف الانتباه على مهارات التواصل غير اللفظي لدى الطفل التوحدي، وأجريت الدراسة على مجموعة مكونة من (04) حالات مصابة باضطراب التوحد درجة متوسطة، ولا تعاني من أي إعاقات مصاحبة، تراوحت أعمارهم ما بين (5) و(6)سنوات، وقصد تحقيق أهداف اعتمدنا المنهج الوصفي أسلوب دراسة حالة، وبعد تطبيق إجراءات وأدوات الدراسة المتمثلة في مقياس تقدير صعوبات الانتباه لدى الطفل التوحدي للباحثين شيخي، قانة (2017)؛ ومقياس التواصل غير اللفظي للباحثة لينا صديق (2005)، تمّ التوصل إلى النتائج التالية: هناك قصور واضح في الانتباه لدى أفراد مجموعة الدراسة فهم لا يستطيعون تركيز انتباههم على شيء محدّد ضمن أشياء متعدّدة، لديهم مشاكل على مستوى التواصل غير اللفظي، خاصة على مستوى الانتباه المشترك، ضعف الانتباه يؤثّر على الأداء التواصلي لدى الطفل التوحدي. وانطلاقا من نتائج الدراسة تم تقديم بعض التوصيات والاقتراحات للأخصائيين والباحثين المهتمين باضطراب التوحد أهمها: ضرورة التركيز على تنمية القدرات المعرفية لتطوير الجانب اللغوي الاتصالي لدى الطفل المتوحد . /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// This study aims to know the impact of attention deficit on the non-verbal communication of the autistic child. The study was conducted on a group of (04) cases with medium degree of autism disorder and without any accompanying disabilities. Their ages ranged between (5) to (6) years old. The research adopted the descriptive method ‘case study’. After the application of the procedures and the material of the study represented in the estimating difficulties in the autistic child developed by Chikhi & Gana (2017) and Seddik (2005), the study concludes that there is a clear lack of attention among the members of the study group, as they cannot focus their attention on a specific thing among several things. They have problems in nonverbal communication, especially at the level of joint attention. In addition, the attention deficit affects the communicative performance of the autistic child. Based on these results, some recommendations were suggested to specialists and researchers interested in autism, the most important of which is to focus on the development of cognitive abilities in order to enhance the communicative linguistic aspect of the autistic child. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Cette étude visait à connaitre l’impact du déficit de l’attention sur les compétences de la communication non verbale chez l’enfant autiste. L’étude a été menée sur un groupe de (04) personnes atteints d’autisme, ce dernier ne présente aucun handicap associé où le dégrée d’autisme et moyenne, leurs âges varie entre (5) et (6) ans. Pour atteindre l’objectif nous adoptons la méthode descriptive’ étude de cas ‘, après l’application des procédures et les outils de l’étude, nous avons appliqué le test d’évaluation des difficultés de l’attention chez l’enfant autiste par les chrcheurs Chikhi et Gana, (2017) et le test de la communication non verbale Seddik, (2005). Nous sommes arrivés à des conclusions suivants : Les membres du groupe ont un déficit de l’attention ils ne peuvent pas à se concentrer sur quelque chose de spécifique dans plusieurs choses. Ils présentent notamment des problèmes de communication non verbale surtout au niveau d’attention partagée, Ce déficit de l’attention affecte la performance communicationnelle chez l’enfant autiste. À partir des résultats d’étude quelques recommandations qui ont été présentées par des spécialistes et des chercheurs intéressés aux troubles d’autisme. Ils doivent se concentrer sur le renforcement des capacités cognitives de l’enfant autiste afin de développer l’aspect langagier et communicationnel de celui-ci.Item رقابة البرلمان على أعمال السلطة التنفيذية -دراسة مقارنة بين الجزائر والمغرب-(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) بن سهيل, لخضرإنّ رقابة السلطة التشريعية على أعمال السلطة التنفيذية، تعد نتيجة مباشرة لإقرار المؤسس الدستوري لمبدأ الفصل بين السلطات، الذي يهدف إلى تحقيق التوازن والتعاون بين السلطتين التنفيذية والتشريعية، بما يضمن خضوع الهيئات الحاكمة للقواعد الدستورية، غير أنه وبسبب هيمنة السلطة التنفيذية على السلطة التشريعية في كل من الجزائر والمغرب، وأمام تراجع دور البرلمان الرقابي فيهما، فإنّ دور الرقابة البرلمانية كآلية قانونية لضمان نفاذ القواعد الدستورية يصبح في البلدين المغاربيين على المحك ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The legislative authority’s censorship of the executive authority’s work is a direct result of the constitutional principle of the separation of powers, which aims to achieve balance and cooperation between the executive and legislative authorities, in a way that ensures that the governing organizations are subjected to constitutional rules. However, due to the executive authority’s dominance over the legislative authority in Algeria and Morocco, and with the decline of the parliament oversight role of both of them, the censorship of parliament as a legal mechanism to ensure the enforcement of constitutional rules in the two Maghreb countries is undermined. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// La censure du pouvoir législatif sur les faits du pouvoir exécutif est un résultat direct pour que le fondateur constitutionnel établisse le principe de la séparation des pouvoirs qui vise à réaliser l’équilibrage et la coopération entre les deux pouvoirs exécutif et législatif. Ce qui assure l’obéissance des organismes gouvernementaux aux règles de la constitution. Néanmoins, et à cause de la suprématie du pouvoir législatif sur le pouvoir exécutif en Algérie et au Maroc, et devant le recul du rôle de la censure du chef du parlement dans les deux pays, la censure du parlement comme mécanisme juridique pour assurer l’exécution des règles constitutionnelle dans les deux pays maghrébins est mise à mal.Item واقع التحقيق العقاري للحصول على الدفتر العقاري الى غاية جانفي 2021 دراسة تحليلية لآخر مستجدات المسح العام في ولاية عنابة(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) تخنوني, أسماءإن عملية التحقيق العقاري ذات أهمية قانونية وواقعية في تطهير الملكية العقارية، وتنظيم الأوعية العقارية، خاصة وأن المشرع استهدف من القانون ( 07-02) المتضمن إجراء لمعاينة الملكية وتسليم سندات الملكية عن طريق التحقيق العقاري أهدافا حساسة اعترضت عملية التطهير في الجزائر لاسيما معالجة ما خلفه العمل بمحررات سابقة كعقد الشهرة والسندات المحررة قبل 01 مارس 1961، وكذا تفعيل مساعي نظام الشهر العيني لاستكمال المسح العام للأراضي وتحقيق استثمارات أكبر للأموال العقارية وزيادة الدخل القومي للجزائر ، وكنموذج عملي اخترنا المحافظة العقارية لولاية عنابة للوقوف على آخر احصائيات المسح العقاري أي لغاية جانفي 2021، وما هي الإشكالات التي خلفتها الصيغ السابقة وكذا التحقيق العقاري كأحدثها. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The real estate investigation process is of important legal and realistic in the purification of real estate ownership and the regulation of real estate containers, especially since the legislator targeted the law (07-02) that includes a procedure for inspecting the property and the delivery of title deeds through real estate investigation sensitive goals that interfered with the purification process in Algeria Especially addressing what was left behind by working with previous documents such as the contract of goodwill and bonds issued before 01march1961, as well as activating the endeavors of the in-kind month system to complete the general survey of lands and achieve greater investments of real estate funds and increase the national income of Algeria, and as a practical model we chose the real estate governorate of the state of Annaba to find out the latest statistics of the real estate survey That is, until January 2021, and what are the problems left by the previous formulas, as well as the real estate investigation, such as the most recent. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Le processus d’enquête immobilière est d’une importance juridique et réaliste dans la purification de la propriété immobilière et la réglementation des conteneurs immobiliers, d’autant plus que le législateur a ciblé la loi (07-02) qui comprend une procédure d’inspection de la propriété et la livraison des titres de propriété par le biais d’une enquête immobilière, des objectifs sensibles qui ont interféré avec le processus de purification en Algérie avant le premier mars1961 système de mois aimable pour compléter le relevé général des terres, réaliser un plus grand investissement des fonds immobiliers et augmenter le revenu national de l’Algérie, et comme modèle pratique nous avons choisi le gouvernorat immobilier de l’état d’Annaba pour connaître les dernières statistiques de la enquête immobilière Soit, jusqu’en janvier 2021, et quels sont les problèmes laissés par les formules précédentes, ainsi que l’enquête immobilière, comme la plus récente.Item La désacralisation de la virginité féminine : L’orientation sexuelle en question(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) Wahiba Guiraa Hatem, Dahbia DahmaniItem Protection des données à caractère personnel : Un cadre juridique en évolution(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) Kannoufi, WassilaL’avancée technologique qui s’est reflétée sur l’administration électronique dans la vie contemporaine l’a transformée en une arme à double tronchant, puisqu’elle a contribué d’une part à économiser l’effort, le temps ainsi que l’argent dans ses rapports avec ceux qui en sont bénéficiaires, mais elle a toutefois été à l’origine de l’apparition de risques touchant de manière directe la vie privée des individus; chose qui a nécessité de mettre en place un système juridique pour la protection des données à caractère personnel, au niveau international ainsi que sur le plan intérieur. Dans ce contexte, le législateur algérien n’a pas tardé à protéger cet aspect de la vie privée des individus au moyen de la loi 17/08 afin, qu’il y ait une concordance avec les législations internationals. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// إن التقدم التكنولوجي الذي انعكس على الإدارة الالكترونية في الحياة المعاصرة جعلها سلاح ذو حدين من جهة ساهمت في توفير الجهد الوقت والمال في علاقاتها مع المنتفعين منها لكنها من جهة أخرى تسببت في ظهور مخاطر تمس بشكل مباشر بالحياة الخاصة للأشخاص. الأمر الذي استدعى ضرورة وضع نظام قانوني لحماية المعطيات الشخصية على المستوى الدولي وكذلك على المستوى الداخلي. وفي هذا السياق لم يتأخر المشرع الجزائري في حماية هذا الجانب من الحياة الخاصة للإفراد من خلال القانون 17/08 ليكون في انسجام مع التشريعات الدولية. ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// The technological advance that has been reflected in e-government in contemporary life has transformed it into a double-edged weapon, since it has contributed to saving effort, time, and money in its relations with those who benefit from it, but it has also caused the emergence of risks affecting directly the privacy of individuals, which has required the establishment of a legal system for the protection of personal data at both national and international levels. In this context, the Algerian legislator has been quick in reacting to protect this aspect of individuals’ privacy through Law 17/08 in order to be in alignment with international legislation.Item Technology for Instructional Purposes: Teaching and Learning EFL in Algerian Higher Education(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) Zourez, LaylaThe present study raises an issue that is related to a current debate about technology-based instruction in EFL teaching and learning in Algerian higher education. An investigation of the various features of using technology for educational purposes is carried out. The study aims at exploring the use of technology and its incorporation in EFL teaching and learning in Algerian higher education. It can be of great significance to both teachers and students who would be enlightened about the place of technology in education. Moreover, they are equally expected to exploit technological tools and media followingthe changing conditions all over the world. Data was collected relying on the questionnaire as a research tool. The findings reveal that the issue under study is merely restricted to some technological means, procedures and E. learning. In addition, the implementation is neither systematic nor based on specific teaching or learning models for guidance and improvement. /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// تتمحور الدراسة الحالية حول موضوع معاصر مرتبط باستعمال التكنولوجيات الحديثة في تعليم وتعلم الإنجليزية كلغة أجنبية في التعليم العالي في الجزائر.لقد تم بحث مختلف خصائص استعمال التكنولوجيا لأغراض تعليمية.تهدف الدراسة إلى استكشاف استخدام التكنولوجيا وإدماجها في تعليم وتعلم تعلم اللغة الإنجليزية في التعليم العالي الجزائري. يمكن أن يكون لهذا أهمية كبيرة للأساتذة والطلاب الذين يتعرفون على دور التكنولوجيا في التعليم. بالإضافة إلى ذلك، يُطلب منهم أيضًا تشغيل الأدوات والوسائط التكنولوجية وفقًا للظروف المتغيرة في جميع أنحاء العالم.المعلومات المتحصل عليها تم جمعها عن طريق وسيلة الاستبيان.تظهر النتائج بأن إدراج التكنولوجيا في عملتي التعليم والتعلم مقتصر على بعض الوسائطوالطرق التكنولوجيةوالتعليم عن بعد، فضلا عن ذلك فإن هذا الاستعمال يفتقر إلى التتابع والاعتماد على نماذج تعليمية معينة قد تساعد على توجيه وتحسين الأداء ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// La présente étude soulève une question qui est liée à un débat actuel sur l’enseignement basé sur la technologie dans l’enseignement et l’apprentissage de l’ALE dans l’enseignement supérieur algérien. Une enquête sur les différentes caractéristiques de l’utilisation de la technologie à des fins éducatives est menée. L’étude vise à explorer l’utilisation de la technologie et son incorporation dans l’enseignement et l’apprentissage de l’ALE dans l’enseignement supérieur algérien. Cela peut être d’une grande importance pour les enseignants et les étudiants qui auraient une idée de la place de la technologie dans l’éducation. De plus, ils sont également tenus d’exploiter les outils technologiques et les médias en fonction de l’évolution des conditions dans le monde entier. Les données ont été collectées en s’appuyant sur le questionnaire comme outil de recherche. Les résultats révèlent que la question à l’étude est simplement limitée à certains dispositifs et procédures technologiques et à lʼenseignement à distance. De plus, la mise en œuvre est ni systématique ni basée sur des modèles d’enseignement ou d’apprentissage spécifiques pour l’orientation et l’amélioration.Item سارتر والفينومينولوجيا الهوسرلية (القصدية معبر لفهم الوجود الإنساني)(Université Mohamed Lamine debaghine Setif2, 2022) جيلالي, حلوزيعد سارتر مثالا أخر بعد هيدغر من الأمثلة التي تعبر عن العلاقة الحميمية التي جمعت الفينومينولوجيا بفلسفة الوجود، سارتر الذي حاول تطبيق المنهج الهوسرلي على دراسة الوجود الإنساني لينفتح على اثر ذلك على أفق العثور على مفهوم عن الوجود الإنساني أو الوجود لذاته. إن استخدام سارتر للمنهج الفينومينولوجي لا يمكن فهمه إلا بالعودة إلى هوسرل نفسه على اعتبار استعانته به في ذلك قبل أن يثبت تميزه عنه بتوجهه بالفينومينولوجيا وجهة دراسة انطولوجيا الوجود الإنساني. //////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Sartre is another example after Heidegger of the examples that express the intimate relationship that combined phenomenology with the philosophy of existence, Sartre, who tried to apply the Husserl method to the study of human existence to open up to the prospect of finding a concept of human existence or existence for itself. Sartre’s use of the phenomenological method can only be understood by referring to Husserl himself, given that he used him in that before he proved his distinction from him by his approach to phenomenology and the study of the ontology of human existence. ////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////// Apres Heidegger, Sartre est un exemple qui explique la relation étroite qui uni la phénoménologie a la philosophie de l’existence, Sartre a voulu applique l’approche Husserlienne sur l’étude de l’existence humaine. L’utilisation par Sartre de l’approche phénoménologique ne peut se comprendre sauf si on revient à Husserl lui-même, considérant son aide avant qu’il ne prouve singularité son orientant la phénoménologie dans l’étude de l’existence humaine