Numéro 24 Juin 2017
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Numéro 24 Juin 2017 by Title
Now showing 1 - 20 of 34
Results Per Page
Sort Options
Item Deconstructing Orientalism Through Philosophical Premises: Edward W. Said as a case study(2017-06) Belhaouchet, Abdenourبعد نشر المفكر إدوارد سعيد لكتابه الإستشراق، تلقى عمله العديد من الإنتقادات التي حاولت النيل من الركائز العلمية التي شملها الكتاب. فبعض المنتقدين استهدفوا جملة المناهج العلمية والفلسفية والإنسانية التي توسل بها المفكر في كتابه "الإستشراق". يعد هذا المقال محاولة لمقاربة الأسئلة الآتية: ما مفهوم الإستشراق في فكر إدوارد سعيد؟ وما هي أنواع وأشكال الإستشراق التي كشف إدوارد سعيد عنها اللثام في التقليد التاريخي الإستشراقي؟ وكيف أبدع إدوارد سعيد جملة من الركائز الفلسفية في دحضه وتقويضه للإستشراق؟ وماذا كانت ردة فعل بعض المفكرين الغربيين تجاه لجوء إدوارد سعيد إلى الدرس والمنهج الفلسفي لدرأ ثغرات وهفوات الإستشراق؟ هذه بعض التساؤلات التي تطرقنا إليها في هذا المقال في محاولة لإبراز الملامح الفلسفية التي يقوم عليها فكر إدوارد سعيد، علما أن الإستشراق يمكن تناوله ومقاربته عبر وسائط علمية متعددة. ................................................................................................................................................... Depuis sa publication de «Orientalisme», Edward Said avait reçu beaucoup d'observations et critiques qui ont tenté de remettre en question, annuler et même mettre sous silence les axes scientifiques sur lesquelles il avait construit son travail. Cet écrit est une tentative de répondre aux questions suivantes : Qu'est-ce que l'Orientalisme pour Edward Said? Quelles sont les formes de l'orientalisme dans la tradition et l'histoire Orientaliste selon Edward Said? Comment Edward Said a-t-il pu judicieusement et intellectuellement étayer ses idées pour réfuter l'Orientalisme en utilisant plusieurs pensées philosophiques ? Et quelles ont été les réactions de certains penseurs occidentaux et orientalistes envers son instrumentalisation de la méthodologie philosophique pour ainsi refuter les croyances profondément ancrées de l’orientalisme ? Ce sont quelques-uns des thèmes que cet article vise à traiter, en reconnaissant le fait que l'orientalisme peut être étudié sous différents angles scientifiques. ................................................................................................................................................. Since his publication of 'Orientalism', Edward Said had received sea-waves of observations and critiques which tried to question the scientific premises on which he had built his work. This paper is an attempt to address the following questions: What's Orientalism according to Edward Said? What are the forms of Orientalism that Said identified in the tradition and history of Orientalists? How did Edward Said shrewdly and intellectually elaborate some of his ideas to refute Orientalism on philosophical grounds? And what were the reactions of some western thinkers and Orientalists towards his use of philosophical methodology to refute the deeply ingrained beliefs of Orientalism? Those are some of the unexhaustive themes which this paper aims to deal with, acknowledging the very fact that Orientalism can be studied from different scientific angles.Item Effects of Learning Styles on Writing Skills of First Year LMD Students of English as a Foreign Langugae in Mohamed Lamine Debaghine Setif 2 University(2017-06) Said KESKES, Iman RAHAتهدف هذه الدراسة الى استقصاء فعالية اساليب التعلم المختلفة في تطوير مهارات الكتابة لدى الطلبة. في محاولة جادة لاستكشاف احتياجات الطلبة على هذا المستوى، وجدنا أنهم يعانون من بعض الصعوبات في مجال الكتابة، ولعل المشكلة الأساسية التي تواجه المتمدرسين في هذا السياق، هي انه تم تعليمهم دون الأخذ بعين الاعتبار طرق واساليب التعلم المختلفة. وفي هذا الصدد تم اختيار عينة عشوائية من طلبة السنة الأولى ومن ثم تقسيمهم الى مجموعة ضابطة واخرى تجريبية. ولقد تمت متابعة المجموعة التجريبية بجعلهم يدركون ويعون اهمية اساليب التعلم حيث تم تقسيمهم الى مجموعات صغيرة غير متجانسة حسب الأسلوب المتبع، كما تم تحديد المهام والأنشطة لكل مجموعة وفق الاسلوب المختار. النتائج المتوصل إليها بعد الاختبار الكتابي-الذي اعتبر كاختبار قبلي وبعدي-أثبتت أن أداء المجموعة التجريبية كان أفضل بكثير من الضابطة من حيث اكتساب مهارات الكتابة. ................................................................................................................................................. La présente étude a pour but d'examiner l'efficacité des différents styles d'apprentissage dans le développement des compétences rédactionnelles. Dans une tentative d'exploration des besoins des étudiants à ce niveau, nous avons constaté que l’un des principaux problèmes qu’ils rencontrent est qu’ils ont reçu un enseignement sans que les styles d’apprentissage n’y soient pris en considération. Un échantillon de première année a été choisi aléatoirement puis divisé en deux groupes dont l’un est de contrôle et l’autre est expérimental. Le group expérimental a été suivi et encadré de manière à ce que les étudiants prennent pleine conscience de l’importance des styles d’apprentissages. Ces étudiants ont été divisés en petits groupes hétérogènes selon le style préféré, et les activités ont été définies en fonction du style d’apprentissage. Les résultats obtenus après le test écrit, considéré comme test antérieur et postérieur, ont montré que la performance du groupe expérimental était bien meilleure de celle du groupe de contrôle. .................................................................................................................................................. The aim of this study is to investigate the effectiveness of using learners’ different learning styles in developing the writing skills. Prior to the exploration of their specific needs, it was found that they experienced writing difficulties. One of their major problems is that they were taught regardless to their different learning styles. Two classes of first year students were randomly chosen and divided into a control and an experimental group. TheGrasha-Riechmann Learning Style Survey (GRLSS) was distributed was given to the experimental group to help them be aware of their learning styles. They were divided into small heterogeneous groups according to their learning styles. The activities used in teaching were based on their learning styles. A writing test was used as a pre-test and a post-test. The analysis result of the pre-test showed no statistically significant differences, which in turn proves the equivalence of the two groups. Meanwhile, the analysis result of the post-test showed the following: There are statistically-significant differences between the experimental group and the control group at a significance level of 0.05 for the interest of the experimental group.The results of this investigation statistically support the research hypothesis.Item An Evaluation of the English Foreign Language Textbook “Getting Through” of the Algerian Second Year Secondary School: The Case of Setif Secondary School Teachers(2017-06) AIT AISSA, Mouloudتتعلق هذه الدراسة بتقييم كتاب اللغة الإنجليزيةللسنةالثانية من التعليم الثانوي في الجزائر. حيثتهدف إلى تفحص جودة الكتاب المدرسي منخلال عشرة معايير. اعتمدت الدراسة في جمع البيانات على استبيانوزع على60 مدرسا اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. حيث كشفت النتائج بأن الكتاب المدرسي يفتقر إلى عدد من المعايير الهامة المتعلقة بـواجهة معلوماتية جذابة، لغة غنية، وأنشطة كافية للمهارات الإنتاجية وطرق للتدريس غنية ومتنوعة، وهيمنة أساليب التدريس الحديثة على القديمة. وعلى ضوءهذه النقائص أوردالباحث بعض التوصيات لتطوير المبادئ النظرية والاستراتيجيات العملية لمعالجة أوجه القصور في الكتاب المدرسي .................................................................................................................................................. La présente étude évalue le manuel scolaire d’anglais comme langue étrangère« Getting Through» de la deuxième année secondaire de l’école algérienne. Cette recherche vise à étudier la qualité du manuel en fonction de dix critères. Les données sont collectées par le biais d’un questionnaire distribué à 60enseignants d’anglais comme langue étrangère. Les résultats ont révélé que le manuel manquait d'un certain nombre de critères importants, comme une mise en page informative, un langage riche, des activités suffisantes pour les compétences productives, des méthodes d'enseignement riches et variées et la prédominance des méthodes d'enseignement modernes par rapport aux méthodes anciennes. Cette carence a permis de proposer quelques recommandations pour développer les principes théoriques et les stratégies pratiques qui permettent de mettre en œuvre les nouvelles idées. .................................................................................................................................................. The present study evaluates the English Foreign Language textbook “Getting Through” for the Algerian second year secondary school. It aims at exploring the quality of the textbook in relation to ten criteria. The data are collected through a questionnaire administered to60EFL teachers. The findings revealed that the textbook lacked a number of important criteria such as: an informative layout, rich language, sufficient activities for the productive skills, rich and varied teaching methods, and the dominance of the modern teaching approaches over traditional approaches.This deficiency made it possible to suggest some recommendations to develop the theoretical principles and practical strategies that make it possible to put the new ideas into effects.Item Investigating Teachers’Perceptions ofWeb2.0Technology Integration(2017-06) KICHOU, Hananeتهدف هذه الدراسة إلى التحري عن أراء الأساتذة حول ما يعرف بالتدريس عن طريق تكنولوجيا الواب2.0، ومعرفة مدى إلمامهمووعيهم بنجاعتها في تحسين تعليم اللغة الانجليزية، فضلا عن بحث المعوقات التي تحول دون دمج هذه التكنولوجيا الحديثة في التعليم.وتحقيقا لهذا الغرض تم اعتماد المنهج الكمي في صورة الاستمارة لجمع المعطيات،وأخذت عينة مكونة من 26استاذا في قسم اللغة والأدب الانجليزي بجامعة محمد لمين دباغين سطيف 02، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن معظم الأساتذة على دراية بتكنولوجيا الواب2.0، وعلى فعاليتها في تحسين التعليم، حيث أن أغلب الآراء حولها كانت ايجابية،لكن معظمهم لم يتمكن من استخدامها بسبب عدة عوامل على رأسها نقص الخبرة والمعرفة والتكوين في هذا المجال.إلا انهم أبدوا بالمقابل استعدادهم في الأخذ بها شريطة القيام بتكوين خاص فيها. وقد تكون هذه الدراسة احدى السبل في تحقيق ذلك،لامر الذيسيساعد على تطوير استخدام تكنولوجيا الواب2.0في التعليم. .................................................................................................................................................. L’étude présente viseà étudier les perceptions des enseignants àl’égard de l’intégrationdu web 2.0dans leurs classes d’ALE, et les obstacles qui empêchent ces enseignants d’utiliser le web 2.0dansleurs pratiques de classes. En s’appuyant sur une approche quantitative, un questionnaire a été choisi pour recueillir les données de cette étude. La collecte des données a été assurée par la participation de vingt-six enseignants au Département de la Langue et Littérature anglaise. L’analyse des réponses nous a permis de constater que la plus part de enseignants sont familiers avec la technologie du web 2.0, et qu’ils sont conscients de son efficacité dans l’enseignement de la langue étrangère (L’anglais dans ce cas). Pour cequi est de l’intégration de cet outil, les enseignants ont révélé qu’ils sont incapables de faire usage de cette technologie en raison de plusieurs facteurs, notamment le manque de l’expérience et de formations dans ce domaine. Néanmoins, les participants ont exprimé leur disposition de faire des formations et d’utiliser cette technologie i des opportunités se présentent. Cette étude, qui contribuera à développer l'utilisation de la technologie Web2.0dans l'enseignement, peut être l'une des façons d'y parvenir. ................................................................................................................................................. The current studyinvestigated teachers’ perceptions of integrating web 2.0technologies in their EFL classrooms, and the factors hampering its implementation. To this end, the research used a quantitative approach to collect datathrough the questionnaire. The study sample comprised of 26teachers at the English Language and Literature Department at Mohamed LamineDebbaguine University, Setif2. The results revealed that most teachers know about web 2.0technologies and are aware of their effectiveness in promoting education. More importantly, their attitudes were highly positive. Notwithstanding, most of these teachers have not integrated any of the web 2.0tools before due to certain factors. On top of these impediments is the lack of technical knowledge and professional development. Accordingly, teachers showed readiness to integrate web2.0in their classes after receivingtrainingon how to successfully accomplish this. The outcomes of the studyare estimated to help teachers to enhance the use of web 2.0technologies in their teaching and learning practices.Item La rationalité du droit chez Jürgen Habermas(2017-06) Rekah, Abdelazizتندرج فلسفة الحق عند هابرماس ضمن مشروعه الفلسفي العام المتمثل في إعادة التفكير الجذرية في المشروع الانواري، لذلك نجده يحاول أن يبين - خلافا لأطروحات مدرسة فرانكفورت التي ظل يحسب عليها – عقلانية الحق الحديث و قدرته التحريرية، و ذلك من خلال النظر إلى هذا الأخير من زاويتيه المختلفتين، القمعية باعتباره مؤسسة و الاندماجية باعتباره وسيطا، متبنيا لأجل ذلك نموذجا حواريا قائما على الاستقلالية التذاوتية للمواطنين، الأمر الذي سيقوده إلى تطوير نموذج جديد من الديمقراطية التداولية كبديل يتوسط النموذجين التقليديين للديمقراطية المستلهمان من ارث الانوار و اللذان هما النموذج الليبرالي و النموذج الجمهوري. ................................................................................................................................................ La théorie du droit de Habermas s’inscrit dans la continuité de son projet global, celui de repenser l’héritage de la modernité. C’est ainsi qu’il tente de montrer – contre les thèses de la théorie critique – la rationalité du droit moderne et son potentiel émancipateur en privilégiant une conception discursive fondée sur l’autonomie intersubjective du citoyen. Ce qui le conduit par la suite a entreprendre un nouveau paradigme de démocratie délibérative qualifie de radical. .................................................................................................................................................. This article is an investigation into habermas’s theory of right and jurisprudence, the following is intended to introduce the reader to the concepts and requirements of habermas’s philosophy and practical reflections on right and legitimacy. For Habermas modern law is not only a means for the exercise of administrative and political power, but still works as a medium of social integration. On the relationship between law and morality , answering complementary inadequacies of legal positivism and theories of natural law, he concludes that the legitimacy of the law should not be equated with moral validity , nor the right should be totally separated from morality.Item Lecture de la loi 15-12 du 15 juillet 2015 relative à la protection de l’enfant - entre évolution et insuffisances –(2017-06) Daoudi, ounissaيعتبر صدور القانون 15-12 من 15 يوليو 2015 بشأن حماية الطفل خطوة رائعة إلى الأمام لمكافحة العنف ضد الأطفال. وهو الإطار القانوني للحماية الخاصة مهما كان الوضع القانوني للطفل. حيث ظهررت هذه الحماية في دستور عام 2016، ولا سيما في المادتين 69 و72. فإن هذا القانون يضمن الحماية الإجتماعية والقانونية والقضائية للطفل. ويهدف إلى وضع إطار قانوني شامل يجمع بين الحماية الاجتماعية والحماية القانونية لكلتا المجموعتين من الأطفال، وهي فئات الأطفال المعرضين للخطر والأطفال الجانحين. ................................................................................................................................................. L’adoption de la loi 15-12du 15juillet 2015relative à la protection de l’enfant est une avancée remarquable et remarquée dans la lutte contre les violences faites aux enfants. Elle constitue un cadre juridique de protection particulière quel que soit la situation légale de l’enfant. La protection de cette frange de société n’est plus qu’importante, elle apparait clairement dans la constitution 2016, notamment en articles 69et 72. Cependant, cette loi assure une protection sociale, juridique et judiciaire à l'enfant. Elle vise à établir un cadre juridique global associant protection sociale et protection judiciaire en faveur de deux catégories d'enfants, à savoir les enfants en danger et les enfants délinquants. ................................................................................................................................................... The adoption of Law 15-12of 15July 2015on the protection of children is a remarkable and remarkable step forward in the fight against violence against children. It constitutes a legal framework of special protection whatever the legal situation of the child. The protection of this fringe of society is no more than important, it appears in the 2016constitution, in particular in articles 69and 72. However, this law provides social, legal and judicial protection for the child. It aims to establish a comprehensive legal framework combining social protection and judicial protection for two categories of children, namely children at risk and delinquent children.Item L’image de l’école publique algérienne chez les parents d’élèves dans la région de Bejaia(2017-06) BESSAI, Rachidتكمن أهمية هذه الدراسة من الناحية السوسيولوجية لكونها تعالج إشكالية تندرج في إطار سوسيولوجية تفاعل الأسرة بالمدرسة كمحاولة لفهم الارتباطات المعقدة بينهما، حيث نريد من خلال هذا المقال إبراز تمثلات ومواقف أولياء التلاميذ تجاه المدرسة العمومية في الجزائر لهدف معرفة، ما هي الصورة التي يحملها الآباء في أذهانهم، والمكانة الاجتماعية التي تحضى بها المدرسة عندهم. سنحاول من خلال هذه الدراسة السوسيولوجية الكيفية أن نهتم بدراسة وتحليل آراء الأولياء حول واقع المدرسة الحالية مقارنة بوضعها في الماضي، ما هي الأشياء التي تغيرت، والتي تتغير، والتيلم تتغير إطلاقا؟ وأخيرا، سنحاول الاجابة عن تساؤل رئيسي في بحثنا وهو: هل المدرسة الحالية مازالت تستقطب اهتمام الأولياء والعائلات بشكل أوسع كوسيلة لتحقيق الارتقاء الاجتماعي؟ .................................................................................................................................................. La présente étude vise à traiter une problématique qui s’inscrit dans la sociologie des interactions famille-école pour tenter de comprendre les liens complexes qu’entretiennent ces deux institutions. Nous voulons à travers cet article analyser les représentations des parents d'élèves de l'école publique en Algérie afin de savoir quelle image que se font les parents de l’école. Nous tenterons, à travers une approche sociologique qualitative, d’étudier leurs représentations de l'école actuelle par rapport à celle qu’ils ont connue dans le passé, et de voir ce qui a vraiment changé dans l’école, ce qui est en cours de changement et ce qui n'a pas encore changé.Enfin, nous tenterons de répondre à l’une des questions principales de notre étude: l’école d’aujourd’hui suscite-t-elle l’intérêt des parents et des familles comme moyen d’ascension sociale? .................................................................................................................................................. This study aims at treating a problematic that is a part of the sociology of family-school interactions so as to try to understand the complexities combining the two institutions. We will, through this article, analyze the representations of the parents of public school pupils in Algeria to see how parents consider the school. We will try, through a qualitative sociological approach, to study their representations of the current school compared to the one they had in the past, and to see what has really changed in the school. Finally, we will attempt to answer one of the major issues of our study: does school raise the interest of parents and families as a means of social advancement?Item Rôle de l’anaphore dans la cohérence du discours politique français(2017-06) KHATTAB, Nadjiيعالج هذا المقال والموسوم ب " دورالإحالة (الاشارية) في اتساقالخطاب السياسي الفرنسي" آلية الإحالة الاشارية وأبعادها اللغوية واللسانية وكذا وظائفها في النص السياسي. لذا حاولنا طرح إشكالية مزدوجة: كيف يعمل نظام الإحالة لسانيا النص؟ هذا من جهة. ومن جهة أخرى، كيف يمكن للإحالة بناء المعنى في النص؟لهذا الغرض، واستنادا الى مدونة مكونة من عدة خطابات سياسية، حاولنا طرح تحليل يهدف إلى تسليط الضوء على السلاسل الاحالية في الخطاب. ................................................................................................................................................. L’objectif du présent travail est la mise en relief de l’anaphore, de ses types et de son fonctionnement dans les textes politiques français. Notre problématique s’interroge sur les différentes manières dont se manifeste ce système linguistique dans un contexte de discours politique et comment cela peut servir à constituer des réseaux sémantiques assurant au texte une certaine cohérence. Pour ce faire, nous avons procédé à un dépouillement manuel ayant pour objectif de repérer les chaînes anaphoriques dans un corpus construit d’un nombre important de discours officiels des présidents français sous la 5ièmeRépublique. .................................................................................................................................................. The purpose of this article is the anaphora highlight of this types and its use in the French political texts. Our problem is to know the different ways it manifests linguistic system in a context of political speeches and how it can be used to build semantic networks ensuring coherence to the text. To do this, we proceeded to the manual counting with the objective of identifying anaphoric chains in a corpus of official speeches of presidents in the 5th French Republic.Item الآليات الإدارية الوقائية لحماية البيئة في التشريع الجزائري(2017-06) ملعب, مريميتناول موضوع البحث دراسة الآليات الإدارية الوقائية لحماية البيئة في التشريع الجزائري، فالسياسة البيئية الحديثة للمشرع الجزائري جعلت الإدارة البيئية تضطلع بصلاحيات ممارسة سلطات الضبط الإداري البيئي باعتباره أهم وسيلة في الحماية القانونية للبيئة باستعمال أدوات قانونية وتقنية. ويعكس لنا التحليل القانوني للتشريع البيئي والقوانين المكملة له توجه المشرع الجزائري نحو الطابع الإزدواجي في تقرير هذه الآليات. منها ما هو وقائي تقليدي (نظام الحظر والإلزام، نظام الترخيص) ومنها ما هو وقائي حديث (دراسة التأثير، الجباية البيئة) حيث يجسد كل من هذه الآليات الرقابة القبلية والبعدية لحماية البيئة. .................................................................................................................................................. cette présente recherche abordele thème relatif aux les mécanismes administratifs préventifs de l’environnement liés à la législation Algérienne, la politique environnementale moderne de la législation Algérienne pousse l’administration de l’environnement à prendre en considération les prérogatives leur permettant d’exercer un certain contrôle de l’environnement celui-ci est considéré comme l’un des moyens les plus utiles utile dans la protection de l’environnement utilisant également d’autres moyens légaux et techniques. Cette analyse juridique nous révèle la législation environnementale algérienne avec ses lois complétives adoptant le double caractère afin de réaliser ses objectifs qui sont d’ordre préventifs traditionnels tel que (le règlement de l’interdiction, de l’obligation et le règlement d’autorisation) aussi préventifs modernes (étude d’impact,les écotaxes) afin d’établir la protection de l’environnement. .................................................................................................................................................. The présent study foc uses up on administrative and préventive mecanisms of the protection environnement. The new Policy of Algerian législator gives alarge prérogatives to the administration of environnement to make it able to practice its Owen régulation authority. The juirdique analysis of environnemental législation shows That algérien legislator has choossin two types of mécanismes .the former includes classic préventive instrument (régim of interdiction, obligation, régim of authoriztion ) while the latter is consisted of modern préventive instruments (impact studies and eco-taxes) .those mécanismes are realized thanks to two cainds of control, anterior control and prostrier one.Item الأبعاد الحجاجية للصورة البيانية في الخطاب النبوي الشريف(2017-06) بعداش, علييعالج هذا المقال موضوع الأبعادالحجاجية للصورة البيانية في الخطاب النبوي الشريف الذي هو منهج إصلاح يهدف إلى تغيير وضع قائم بالحجة والإقناع انطلاقا من توظيف آليات حجاجية كعناصر الصورة البيانية (التشبيه،والاستعارة،والكناية) لما تتمتع به من طاقة حجاجية، تسهم إلى حد ما في التأثير على عقل المخاطب ونفسه، وتوجيهه نحو النتيجة توجيها يجعله مقتنعا بها. ...................................................................................................................................................... Cet article traite des dimensions argumentatives des figures de style dans le discours du Prophète, qui vise à changer un statut par le biais de l'argument. Cela se fait par le fonctionnement de maints mécanismes argumentatifs, considérés comme des figures de style ( la comparaison, la métaphore et la métonymie) en raison d’une force énergétique de ces dernières contribuant particulièrement à influencer le destinataire et l’orienter vers une conviction absolue dans la réception du discours. ................................................................................................................................................. This article treats the argumentative dimensions of the figure of style in the honarable prophetic speech, which is a reformatory doctrine aiming to changing a real situation based on persuasion and evidence starting from implementing argumentative mechanisms such as metaphor (smile ,trop) that includes argumentative energy contributing to some extent, at influencing the listener’s mind and guiding him toward’s the result with such a guidance that makes him convinced of itItem التطبيقات الجديدة في مجال العلاقات العامة (2.0)ودورها في ترقية الأداءالاتصالي للمؤسسة، Manager RP نموذجا(2017-06) عبد الوهاب مخلوفي, يامين بودهانتغيرت أساليب الأداء الاتصالي للعلاقات العامة مع ظهور أدوات الإعلام الجديد تغيرا كبيرا ، وأكسبتها جودة عالية في تسيير مهام القائم بالعلاقات العامة في المؤسسة ، من حيث فعالية حملات الاتصال التي يخطط لها ، ومن حيث الاقتصاد في زمن تنفيذ خطط العمل والاستراتيجيات المرسومة، فأدوات الجيل الثاني من الويب 2.0التي جمعت بين "الفيسبوك وتويتر ويوتيوبولينكد ان LindkeIn..." أصبحت منصات تفاعلية فاعلة مع الجمهور تلبي احتياجاتهم المعلوماتية والمعرفية حسب نموذج اتصالي متعدد الاتجاهات وفق مايسونوف[i] (Maisonneuve)، أي تكون إدارة العلاقات العامة عملية تشاركية ديناميكية . .................................................................................................................................................. À l’ère du numérique et des réseaux sociaux, on assiste aujourd’hui à la naissance des « RP 2.0 », les nouvelles pratiques des RP2.0 font partie intégrante de la stratégie de communication globale de l’entreprise, ellespermettent aux entreprises de renforcer leur position et de promouvoir son image à l'ère du web. Cet article vise à présenter l’importance des applications de RP2.0 tel que ; « Le Manager RP » qui est considéré comme l’une des applications utiles pour assurer la survie de l'entreprise et de ses produits/services, Et fournit le savoir-faire et les instruments nécessaires pour l’organisation de campagnes RP réussies. .................................................................................................................................................. In the age of digital and social networks, we are witnessing the birth of "RP 2.0"; the new practices of RP2.0 are an integral part of the company's overall communication strategy. They allow compagnies to strengthentheir position and promote its image in the web age. This article aims to present the importance of RP2.0 applications such as; "The RP Manager" which is considered one of the useful applications to ensure the survival of the company and its products / services, and provides the know-how and tools needed to organize successful PR campaigns.Item التعدد اللغوي والوعي الحضاري بين الرغبة في المعرفة وهاجس الاستلاب(2017-06) خليفي, بشيرتَرتبط اللغة بالهوية التي تتخذ أبعادا مختلفة، ويكون للهوية حضورها الأبرز سواءً في الشق الفردي أو الاجتماعي حينما تُعبر عن الانسجام الحاصل بين أفراد المجتمع، وتتخذ علاقة اللغة بالهوية طابعها الإشكالي الأبرز حينما يتعلق الأمر بالتعدد اللغوي الذي يشير إلى حالة الفرد الذي يحسن أكثر من لغتين، أو عند المجتمع الذي يتكلم أفراده أكثر من لغتين أو يتشكل من أكثر من جماعتين لغويتين. ضمن هذا السياق تحاول هذه الورقة البحثية الإجابة عن الإشكالية المحورية التالية: كيف يمكن للتعدد اللغوي أن يحقق انسجاما مجتمعيا ووعيا حضاريا حقيقيا؟ خصوصا وأن تجسيد هذا الوعي الحضاري المؤسس على التعدد اللغوي ضمن فضاءات المجتمعات العربية خصوصا، يقع بين قطبي الرغبة في المعرفة وهاجس الانسلاخ. ................................................................................................................................................. Le langage lié à l'identité revêt des dimensions différentes. La présence primordiale de l'identité soit dans l’aspect individuel soit dans l'aspect social trouve sa fécondité lors de l'expression de l'harmonie existant entre les membres de la société. La relation entre langage et identité se singularise par son caractère problématique quand elle s'adjoint au multilinguisme. Multilinguisme qui se manifeste dans le cas d'un individu qui maîtrise et comprends plus de deux langues, ou lorsque la société dans laquelle les membres parlent plus de deux langues, ou une société composée de plus de deux communautés linguistiques. Dans ce contexte, notre recherche tente de répondre au problème crucial suivant : Comment le multilinguisme peut-il apporter une harmonie sociale et une conscience culturelle réelle ? D'autant que la réalisation de la conscience civilisée qui est fondée sur le multilinguisme est située entre les pôles du désir pour la connaissance et l'obsession d'aliénation. .................................................................................................................................................. Between language and identity a deep connection which takes a different dimensions, the crucial presence of identity either in its individual or social aspects when expressing between members of society. The relation between language and identity takes its prominent problematic character when it comes to multilingualism, which refers either to the case of an individual who improves more than two languages, or when the society in which its members speak more than two languages, or made up of more than two speech community. Within this context, this paper attempts to answer the following pivotal problem: How can multilingualism bring a real social and cultural harmony? Especially as the embodiment of this cultural awareness founder on multilingualism is located between the poles of knowledge desire and the obsession of alienation.Item التكوين الجامعي وبرامج التنمية البشرية في الجزائر –الرهانات والتحديات(2017-06) بن رمضان, ساميةيعد التعليم الجامعي الجزائر يأحد أهم مرتكزات التنمية البشرية، وذلك من خلال وظائفه وأهدافه الخاصة المتعلقة بشكل أساسي بإعداد الأفراد، وإكسابهم القدرات؛ والمهارات المرتبطة بالحياة الاجتماعية والمهنية،ولكن من خلال قراءة الواقع الاجتماعي والاقتصادي تبين لنا وجود هوة بين مخرجات الجامعة الجزائرية ومتطلبات المؤسسات المجتمعية التي تهدف إلى تحقيق التنمية البشرية. ولا يمكن إزالة هذه الهوة إلا من خلالتفعيل دور التكوين الجامعي في تقديم خدمات تعليمية تخصصية بطبيعتها تتميز بارتباطها المباشر بخطط وبرامج التنمية البشرية خاصة والتنمية الشاملة عامة؛وهذا في خضمالرهانات والتحديات التي تواجه الجامعة الجزائرية. .................................................................................................................................................. L’enseignement universitaire est l’une des bases du développement humaine en Algérie ,par son rôle important dans la formation des citoyens en leur faisant acquérir des capacités et des compétences en relation directe avec la vie sociale et professionnelle. Cependant, en analysant la réalité sociale et économique, une fusse nous est apparue, entre les sortants de l’université et les besoins des institutions communautaires qui ont pour but la réalisation du développement humaine. La disparition de cette fusse ne sera possible qu’en activant le rôle de la formation universitaire pour qu’elle puisse offrir des apprentissages spécialises, en relation directe avec les programmes du développement humaine et du développement générale, au milieu des paris et des déjis aux quelles sont affrontée l’université algérienne. .................................................................................................................................................. The Algerian academic training is considered as one of the most important supports of the human development according to its functions and objectives, which deal mainly with preparation of people, let them acquiredifferent abilities and skills related to social and professional life. But, having a close look to on social and economic reality, we can notice the existence of a gap between graduate people and the requirements of the social institutes whose aim is to ensure the human development. This gap can ‘t be avoided unless we activate the training role of the university in order to offer specialized services linked to the plans and the programs of the human development and the global development in general. This is will done amongst the challenges that The Algerian University is facing.Item الحِجَاج في خطب البشيرالإبراهيمي_بحث في الحجج النصية(2017-06) بوزناشة, نور الدينيهدف هذا المقال إلى التركيز على حِجَاجِ الشيخ البشير الإبراهيمي الذي يعدّ رائد الحركة الإصلاحية بالجزائر، وذلك من خلال خطبه التي ألقاها في مناسبات متعددة سعى فيها إلى نصح النّاس وإرشادهم نحو الطريق القويم،وكذا الدفاع عن مقومات الأمّة الجزائرية التي أراد المستدمر طمس معالمها والقضاء عليها بضرب عقيدتها ودينها ولغتها، وذلك بمعيّة بعض أعوانهالذين جنّدهم لنشر الخرافات، وترسيخ فكرة الخضوع والتسليم بأنّ الجزائر قطعة فرنسية، وهو ما دفع الشيخ البشير الإبراهيمي إلى محاججة هؤلاء وتفنيد أباطيلهم، مستعينا بعدد من الحجج النصية التي أكسبت خطبه قوّة إقناع واستمالة للسّامعين. .................................................................................................................................................. Cet article vise à mettre l'accent sur l 'argumentation de Cheikh Bashir Ibrahimi qui dirige le mouvement de réforme en Algérie, à travers les discours prononcés à plusieurs reprise, qui cherchait àconseiller les gens et les guider vers le droit chemin, ainsi que la défense des éléments de la nation algérienne qui voulait le colonisée effacer ses repèreset d'éliminer la croyance, la religion et la langue, et qui, avec certains de ses associés qui ont été recrutés pour répandre les mythes, et la consolidation l'idée de la soumission et de livraison que l'Algérie est pièce française, ce qui a incité Cheikh Bashir Ibrahimi de soutenir ces derniers et réfuter mensonges, en utilisant un certain nombre d'arguments de texte qui a valu à son pouvoir de sermons pour persuader et convaincre les auditeurs .................................................................................................................................................. This article aims to focus on the Argument of Sheikh Bashir Ibrahimi, who is leader the reform movement in Algeria, through the speeches delivered on multiple occasions; he sought them to advise people and guide them towards the right path, as well as the defense of the elements of the Algerian nation that wanted colonizer obliterated landmarks and eliminate them by beating her faith, religion and language, and that together with some of his aides (the colonizer) recruited to spread myths, and the consolidation of the idea of submission and delivery that Algeria is a piece of French, which prompted Sheikh Bashir Ibrahimi to argue these and refute Their lies,using a number of text arguments that earned his sermons power to persuade and win over listeners.Item الدعاية الانتخابية وأحكامها على ضوء القانون العضوي رقم 16/10(2017-06) صولة, ناصريتعلق البحث بالدعاية الانتخابية والمتمثلة في استعمال وسائل الاتصال المتاحة من طرف حزب أو مرشح في فترة محدَّدة بمناسبة انتخابات معيّنة لاستمالة عدد أكبر من الناخبين للحصول على أصواتهم الانتخابية. وتكمن أهمية الموضوع في أن الانتخابات التشريعية المقررة يوم 4ماي 2017أول تطبيق عملي للقانون العضوي للانتخابات رقم 16/10المؤرخ في 25/08/2016, والصادر طبقا للتعديل الدستوري لسنة 2016, وفي هذا بيان لمدى تقدم الجزائر في التجربة الديمقراطية, وإبراز لمدى جدية النظام في الاستجابة لمطالب المعارضة, سيما ما تعلق بقانون الانتخابات - الدعاية الانتخابية تحديدا- في محاولة لبيان مدى كفاية القوانين الجزائرية المنظمة للدعاية الانتخابية بجعل الواقع العملي الممارس مطابقا لمستواها. وقد جاء البحث في خمسة فروع، تطرقت فيها على الترتيب إلى تعريف الدعاية الانتخابية، والمبادئ العامة التي تحكمها، والأحكام المتعلقة بمدة الحملة الانتخابية ووسائلها، وإيراداتها ونفقاتها، وأخيرا خاتمة ضمنتها بعض النتائج والتوصيات المستخلصة من الدراسة. .................................................................................................................................................. S’agissant la propagande électorale, qui est l'utilisation des moyens de communication disponibles par le parti ou le candidat dans une période donnée à l'occasion de certaines élections pour gagner le plus grand nombre d'électeurs pour obtenir leurs voix électorales. L'importance du sujet dans les élections législatives du 4mai 2017, la première pratique sur la loi électorale organique n° 16/10datée de 25/08/2016, délivré conformément à l'amendement constitutionnel pour l'année 2016, et dans cette déclaration les progrès de l'Algérie dans l'expérience démocratique et de mettre en évidence l'ampleur de la gravité système en réponse aux demandes de l'opposition, en particulier en ce qui concerne la loi électorale - en particulier, la propagande électorale, dans une tentative de démontrer l'adéquation des lois algériennes régissant la campagne électorale pour rendre la pratique sont conformes au niveau de praticien. cette recherche est venu dans cinq sections, il les touchait, respectivement, à la définition élections de la propagande électorale et les principes généraux qui régissent, et les dispositions relatives à la durée de la campagne et des moyens, et ses recettes et les dépenses, et enfin une conclusion garantie par certaines des conclusions et recommandations de l'étude. .................................................................................................................................................. The research topic related to the electoral propaganda,which is the use of available means of communication by the party or candidate in a specific period on the occasion of certain elections to win the largest number of voters for electoral votes. The importance of the subject in the legislative elections on 4May 2017the first practical organic electoral law No. 16/10dated application in 25/08/2016, issued in accordance with the constitutional amendment for the year 2016, and in this statement the progress of Algeria in the democratic experiment, and to highlight the extent of the seriousness system in response to the demands of the opposition, particularly with regard to the election law - specifically the election campaign, in an attempt to demonstrate the adequacy of the Algerian laws governing the election campaign to make the practice conform to the practitioner level. this researchcame in five sections, it touched them, respectively, to the definition of electoral propaganda, and the general principles which govern, and the provisions relating to the duration of the campaign and means, and its revenues and expenditures, and finally a conclusion guaranteed by some of the findings and recommendations from the study.Item الرعاية الوالدية للموهوبين – بين النظرية والتطبيق(2017-06) عجيلات, عبدالباقيتعتبر الرعاية الوالدية للطفل الموهوب إحدى أهم العوامل الجوهرية التي تساهم - إلى حد بعيد - في تشكيل شخصيته وتنميتها، لاسيما وأنها تمثل جملة من الخدمات التي يقدمها الوالدان للموهوب في نواحي مختلفة: النفسية والعقلية والجسمية والاجتماعية، وسعيهما لتلبية حاجاته الأساسية للنمو الطبيعي كحاجته للأكل، والشرب، والملبس، والمأوى ... إلخ، ومساعدته على تحقيق التوافق النفسي والاجتماعي مع الوسط الذي ينتمي إليه من خلال تطبيعه على عاداته، وتقاليده، وقِيَمِه، ومعاييره ومُثُله ... إلخ ، وكذا تهيئة الظروف الملائمة لتنمية قدراته وتطويرها بالشكل الصحيح، وهذا ما نحاول الوقوف عليه من خلال تقديمنا لهذه الورقة. .................................................................................................................................................. La bienveillance parentale vis à vis de l'enfant talentueux est considérée comme l’un des facteurs fondamentaux qui contribuent à la formation et au développement de son caractère (sa personnalité) et en particulier ils représentent un ensemble de service fournis par les parents sur cet enfant talentueux dans les différents domaines : psychique , Mentale , physique et social et leurs quête pour répondre aux besoins de base de la croissance naturelle comme le fait de manger , de boire , de s'habiller et de s’abriter ,...etc Tout ceci afin de l’aider à assurer sa compatibilité psychique au milieu auquel il appartient à travers la normalisation des coutumes et des traditions , les valeurs et les normes et ainsi de créer les conditions favorables pour le développement de ces capacités de forme juste et correcte, et ainsi créer les conditions favorables pour le développement de ses capacités d’une manière homogène et précise. C’est ce que nous voulons éclaircir à travers cet article .................................................................................................................................................. Parental care for the gifted childis one ofthe most importantfactors that contributetoa large extent in shaping his/her personality development, also it represents a set of services that parents provide for the gifted child in different; psychological, mental, physical andsocial aspects, seeking to meet thebasic needsof natural growthlike hisfeeding , drinking, clothing,and shelter...etc,andhelp him achievepsychological and socialcompatibility withthe environment in which he belongs, and this happens through making him accustomed to his customs, traditions, values, standardsand ideals...etc., as well as paving the way for suitable conditions to develop his abilities in a proper manner , the thing which we’re trying to cover in the present study .Item الرقابة البرلمانية على الميزانية العامة في الجزائر(2017-06) عزة, عبد العزيزأصبحت مهمة تحضير الميزانية العامة في أغلب دول العالم من اختصاص الجهاز التنفيذي حصريا بحكم ما يتمتع بهمن إمكانات ووسائل مادية وبشرية ضخمة تمنحه القدرة والفاعلية على القيام بهذه المهمة المعقدة.إذ نجد مجال تحضير الميزانية في الجزائريعود إلى وزير المالية تحت سلطة وإشراف الوزير الأول كما هو الشأن في فرنسا وبريطانيا والولايات المتحدة الأمريكية. وإذا كانت وظيفة الرقابة التي يمارسها البرلمان على النشاط المالي للحكومة من بين أهم الصلاحياتالدستورية التي تتمتع بها السلطة التشريعية بصور مختلفة وفي مستويات زمنية متباينة، بدء من عرض مشروع قانون الميزانية لمناقشته أمام البرلمان وانتهاء بقانون تسوية الميزانية وفق إجراءات وقيود محددة في القانون. غير أن تنفيذ هذه الرقابة بمختلف أنواعها ومستوياتها غالبا ما تصادفه جملة من المعوقات والعراقيل الداخلية والخارجية، الموضوعية والإجرائية، والتي نحاول رصدها في هذه الدراسة والبحث عما يلائمها من حلول ومعالجات. ................................................................................................................................................. la tâche de préparation du budget est devenu généralement dans la plupart des pays du monde de la compétence de l’organe exécutif exclusivement , et en vertu de celle dont jouissent le potentiel et les moyens de matériel et humain important lui donne la capacité et de l'efficacité pour mener à bien cette tâche complexe. Comme nous trouvons le domaine de la préparation du budget en Algérie au ministre des Finances sous l'autorité et la supervision du Premier ministre qui est le cas en France, la Grande-Bretagne et les États-Unis. si la fonction de contrôle qui exercé par le Parlement sur l'activité financière du gouvernement des plus importants des pouvoirs constitutionnels, que le législateur jouit de différentes manières et à différents niveaux temporels après le début du projet de loi sur le budget à discuter devant le Parlement et la fin de la liquidation du budget conformément aux procédures et restrictions spécifiques par la loi. Cependant, la mise en œuvre d'un tel contrôle de différents types et niveaux souvent rencontré un certain nombre obstacles internes et externes, de fond et de procédure, qui se transforment surveillé dans cette étude et la recherche de ce qui leur convient des solutions et des traitements.Item الســــرد العربــي مفاهيـــــم وتجليــــــــــات - نحو تصور تكاملي للسرد العربي(2017-06) بارش, زهيرةيعالج هذا المقال قضية التراث السردي العربي في الخطاب النقدي العربي المعاصر، من خلال رؤية الناقد المغربي سعيد يقطين، الذي حاول طرح مختلف القضايا التي يتضمنها هذا التراث، في كتابه " السرد العربي - مفاهيم وتجليات –"، كما سعى إلى إعادة قراءته بأحدث المناهج والآليات، سالكا في ذلك طريقا وسطا يقوم على التفاعل الايجابي بين كل من الموروث العربي والمنجز الغربي، مع التركيز على فكرة التأصيل للموروث السردي العربي، بتناوله في إطار صيرورته المتكاملة، بعيدا عن الرؤى الاختزالية والتجزيئية، والنظر إليه مجسدا في نص السيرة الشعبية نظرة عصرية تستند إلى أحدث ما قدمته المعرفة -الإنسانية في مناهج التحليل والدراسة. .................................................................................................................................................. Le présent article a traité le patrimoine narratif arabe dans le discours critique arabe moderne selon la vision du critique Said Yaktine, ce dernier a essayé de toucher à ce qui est inclus dans ce patrimoine dans son ouvrage (la narratologie arabe-concepts et visions) comme il a épuisé un grand effort pour le relire en recourant aux méthodes et aux mécanismes les plus récents . Cela a été fait en prenant un chemin milieu en se basant sur la réaction positive qui se fait entre le patrimoine arabe et l'autre occidental. Le critique Said Yaktine a mis en relief l'idée de l'authenticité du patrimoine narratif arabe en l'abordant dans le cadre de sa transformation complète tout en l'isolant des différentes visions partitives pour le voir dans la biographie populaire , une vision moderne qui s'appuie sur les méthodes d'analyse et d'étude les plus récentes. ................................................................................................................................................. The subject of this essay is the narrative arabic patrimony in the critical arabic modern discourse according to Said Yaktine who treated all the points included in this patrimony in his work : (Arabic narratology-concepts and visions). He has tried to re-read it by using the latest methods and mecanisms. That is done by being in the middle and based on a positive reaction between the arabic patrimony and the occidental one .Said Yaktine highlighted the authenticity of the narrative patrimony .it was treated in the frame of its complete transformation far from the different partitive visions so that we can see it in a popular biography. That is a modern vision based on the latest methods of analyse and studyItem الشفــافيـــة كآلية للحد من الفساد(2017-06) حيمر, فتيحةيتناول هذا المقالأحد أهم المواضيع المثارة في عصرناالحالي، وهو دور الشفافية كأحد أهم الآليات المعتمدة من طرف الدول لمحاربة ظاهرة الفساد. وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة إلى أن الشفافيةقوة مؤثرة تستطيع أن تحارب الفساد، وتحسّن الإدارة، وتعززالمساءلة بقصد وقف أعمالالتجاوز والتحايل، فضلا عن أهميتها لممارسة حق المشاركة فيصنع القرار. لكن بشرط توفير أسسها وشروط قيامها والعمل على نشرها من قبل مختلف مؤسسات السياسية، المدنية، الاقتصادية، الإعلامية والتعليمية. وكلماازدادت الشفافية داخل وخارج تلك المؤسسات ارتفعت إمكانية مواجهة الفساد والسيطرة عليه في المجتمع. .................................................................................................................................................. Le présent article a pour objet de traiter l’un des sujets des plus importants de notre époque, qui se rapporte à la transparence autant qu’un mécanisme déclenché par les états dans le processus de lutte contre le phénomène de la corruption. Il s’avère à travers cette étude que la transparence est un moyen efficace de lutte contre la corruption pour l’amélioration de l’administration et le renforcement du système d’interrogation, ainsi que pour mettre fin aux actes de dépassement et d’escroquerie. En outre, elle nous garantit l’exercice du droit de participation en matière de prise de décision si les conditions requises sont réunies pour sa concrétisation et sa généralisation au sein des institutions politiques, civiles, économiques, médias et éducation. Plus la transparence prend de l’ampleur à l’intérieur et l’extérieur de ces institutions, plus les chances de combattre la corruption se multiplient au sein de la société. .................................................................................................................................................. This article deals with transparency as one of the most important mechanisms adopted by governments to eliminate corruption. According to this study, we deduced that transparency constitutes a powerful mean in fighting against corruption, improving administration and strengthening questioning in order to put an end to trespassing and violation. Furthermore, its importance in the exercise of the right of participation in decision making, if necessary basis and conditions are met to promote it and to make it broadly applicable by various political, civil, economic, information and educational institutions. The more transparency is adopted inside and outside such institutions, the more corruption fighting will be possible in society.Item العلاقات السياسية والتجارية بين المملكة النوميدية وجزيرة ديلوس خلال القرن الثاني قبل الميلاد(2017-06) مسعي, عبد الحقمثلت فترة حكم ماسينيسا وأبنائه انفتاحا لنوميديا على العالم الإغريقي، وكانت جزيرة ديلوس من أكثر المناطق التي قدمت لنا شواهد مادية على هذا الانفتاح ووجود لحركة تجارية بين نوميديا والعالم الإغريقي، وتمثلت هذه الشواهد في إهداءات وتماثيل أقامتها الجزيرة على شرف الملوك النوميد، مقابل هدايا وإعانات من المملكة النوميدية لشعب ديلوس أو لنيقوميد ملك بيثينيا، وعند العودة لهذه المصادر المادية نلاحظ أن العديد من الباحثين قد تسرع في إطلاق أحكام وتكهنات حول طبيعة هذه العلاقات وطريقة ربطها، لذا لا بد من أن نكون حذرين في استقرائها وتقديم التكهنات حولها، ومحاولة فهم أبعادها السياسية والحضارية، وما الإضافة التي بإمكانها تقديمها حول مكانة المملكة النوميدية في الحوض المتوسطي ................................................................................................................................................. Les règnes de Massinissa et de ses fils sont marquées par une ouverture de la Numidie sur le monde grec, comme en témoignent les vestiges trouvés sur l’ile de Délos qui mettent en évidence l'existence d’un mouvement d’échanges commerciaux. L’ile en question a livré des inscriptions et des statues érigées en l'honneur des rois numides, en retour de dons et du soutien du royaume numide au peuple de Délos et à Nicomède roi de Bithynie. Ces témoins, ayant fait l’objet de différentes analyses et hypothèses concernant la nature des relations entre les rois numides et les grecs, doivent être réexaminés avec prudence afin de comprendre leur dimension politique et culturelles ainsi que leur contribution à la connaissance de la place du royaume numide dans le bassin méditerranéen. .................................................................................................................................................. The reigns of Massinissa and his sons were marked by the opening of Numidia to the Greek world, as evidenced by the remains found on the island of Delos which show the existence of a movement of trade between them. The island has delivered inscriptions and statues erected in honor of the Numid kings in return for donations and support of the Numidian kingdom to the people of Delos and to Nicomedes king of Bithynia. These witnesses, who have been the subject of various analyzes and hypotheses concerning the nature of the relations between the Numidian kings and the Greeks, must be carefully re-examined in order to understand their political and cultural dimension and their contribution to the knowledge of the place of the Numidian Kingdom in the Mediterranean basin.