دور الاتصال الشخصي في تحسين الأداء الوظيفي للجماعات المحلية - دراسية ميدانية على عينة من بلدية ولاية سطيف
Loading...
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
ترمي الدراسة إلى الكشف عن دور الاتصال الشخصي في تحسين الأداء الوظيفي للجماعات المحلية، وذلك من خلال اختيار أربع بلديات من ولاية سطيف، إضافة إلى البحث في أهم الوسائل والأساليب الاتصالية المستخدمة من قبل مصالح البلدية في الاتصال بموظفيها، كما تهدف الدراسة للوقوف على مختلف المعيقات المرتبطة بالإتصال الشخصي التي تحول دون تحقيق مستوى وظيفي أفضل.
وتعتمد الدراسة على المنهج الوصفي الذي يندرج ضمن الدراسات الوصفية، وقد تمثل مجتمع الدراسة في عينتين: الأولى تتمثل في رؤساء مصالح الحالة المدنية للبلديات الأربعة محل الدراسة والثانية عينة من موظفي البلديات محل الدراسة بلغ عددها 510 مفردة، وتم جمع المعلومات اعتمادا على أداتي الاستبيان و المقابلة قصد الإلمام بالموضوع والتوصل إلى نتائج دقيقة ومضبوطة.
وفي الأخير توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها:
_أن الوسائل الاتصالية المعتمدة بمصالح البلدية هي التقارير والمنشورات الكتابية وكذا الإعلانات اليومية.
- للإتصال الشخصي دور في فهم التعليمات والمهام المسداة للعمال والموظفين، ويتجلى ذلك من خلال إنجازها في آجالها ودون أخطاء.
- استخدام الاتصال الشخصي بالجماعات المحلية حسن من دافعية ومردودية العمل لموظفي الجماعات المحلية.
- هناك مجموعة من الصعوبات المرتبطة بالاتصال الشخصي التي تعيق تحسين الآداء الوظيفي بالجماعات المحلية، من أهمها نقص الدورات التكوينية وافتقاد الكثير من الموظفين لأبسط المهارات الاتصالية.
.............................................................................................................. The study aims to reveal the role of personal communication in improving the job performance of local groups, through the selection of four municipalities from the state of Setif. In addition, it aims to investigate the most important means and communication methods used by the municipality’s services in communicating with its employees. The study also aims to identify the various obstacles associated with Personal contact that prevents a better career level.
The study relies on the descriptive approach that falls within the descriptive studies. The studied population is represented in two categories: the first one is constituted of the heads of service departments of the four municipalities, and the second, 510 employees of the municipalities. The collection of the data and information is based on the questionnaire and interview tools, in order to control the investigation, and reach accurate and precise results.
Finally, our study reached a number of results, the most important are:
- The means of communication adopted by the municipality’s services are written reports and publications, as well as daily announcements.
- The personal communication has a role in understanding the instructions and tasks given to workers and employees, and this is established by reaching them on time and without errors.
- The use of personal contact with local communities improved the motivation and effectiveness of the work done by the employees of local communities
- The existence of a number of difficulties associated with personal communication that block improving job performance in local groups. This mostly due to a lack of the simplest communication skills by most employees, and also, to the absence of dedicated training courses.
Description
Keywords
role of personal communication, job performance, employee, local groups